Język migowy
1800-AU1-Jm-s1l
Celem wykładów jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat języka migowego, przyczyn zaburzeń słuchu i mowy. Ponadto kształtowanie prawidłowej postawy w stosunku do osób niepełnosprawnych, omówienie zasad savoir-vivre wobec osób niesłyszących i niedosłyszących.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych
z zakresu języka migowego oraz elementarnych kompetencji porozumiewania się przy użyciu alternatywnych metod komunikacji. Podczas zajęć student pozna znaki ideograficzne i daktylograficzne umożliwiające komunikowanie się z osobą niesłyszącą.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli akademickich:
- udział w wykładach: 20 godzin (0.8 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 45 godzin (1.8 ECTS)
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu
- przygotowanie do ćwiczeń: 20 godzin (0.8 ECTS)
- czytanie wskazanej literatury: 20 godzin (0.8 ECTS)
- przygotowanie do zaliczenia: 20 godzin (0.8 ECTS)
Łączny nakład pracy studenta wynosi 125 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wyjaśnia przyczyny zaburzeń słuchu i mowy w kontekście porozumiewania się i rozumie znaczenie wczesnego ich wykrywania (K_C.W43)
W2: rozróżnia sposoby i środki komunikowania się osób z uszkodzeniem słuchu (K_C.W44)
W3: rozpoznaje znaki daktylograficzne: statyczne, dynamiczne, liczbowe i idiograficzne w zakresie gromadzenia informacji o sytuacji zdrowotnej pacjenta (K_C.W45)
W4: zna zasady komunikacji z pacjentem niesłyszącym (K_ C.W46)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: nawiązuje kontakt z osobą słabo słyszącą i niesłyszącą (K-C.U64)
U2: posługuje się znakami języka migowego w opiece nad pacjentem głuchoniemym w celu przygotowania do świadomego uczestnictwa w procedurach medyczno-opiekuńczych (K-C.U65)
U3: posługuje się językiem migowym w zakresie terminologii sytuacyjnej: udzielanie pierwszej pomocy, przekazywanie informacji rodzinie (K-C.U66)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece (K_D.K01)
K2: systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową i kształtuje umiejętności, dążąc do profesjonalizmu (K_D.K02)
K3: wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych (K_D.K04)
K4: przejawia empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpracownikami (K_D.K10)
Metody dydaktyczne
• dyskusja dydaktyczna
• uczenie się przez działanie
• metody symulacyjne
• uczenie wspomagane komputerem
• metody eksponujące: film, pokaz, prezentacja multimedialna
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- pogadanka
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- okrągłego stołu
- ćwiczeniowa
- oxfordzka
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody integracyjne
- gry i symulacje
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu podstawy języka migowego powinien posiadać wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny, praktyczny 80%.
Przedłużona obserwacja 20%.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przekroczenie progu 60%.
Studentowi przysługuje prawo do zdawania jednego egzaminu poprawkowego.
Literatura
1. Tomaszewski P. (2004). Polski Język Migowy – mity i fakty, Poradnik Językowy, str. 59 -72.
2. Szczepankowski B., Koncewicz D. (2008). Język migowy w terapii. WSP Łódź
3. Sacks O. (1998). Zobaczyć głos: Podróż do świata ciszy. Poznań: Zysk i S-KA.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: