Anatomia 1755-F1-ANAT-J
Lectures:
Principles of anatomical description of the human body. Joints. Muscle actions on joints.
Circulatory system in adults and in the fetus. The lymphatic system.
Upper and lower respiratory tracts.
Division of the digestive system. The peritoneum.
The urinary and reproductive systems.
Division of the nervous system. The central nervous system.
Cranial nerves. Spinal nerves. Somatic plexuses.
The autonomic nervous system. The sensory organs.
Neural pathways. Major topographic structures.
Practical classes:
Musculoskeletal system
Circulatory and respiratory systems
Digestive, urinary, and reproductive systems
Central nervous system
Peripheral nervous system
Autonomic nervous system and sensory organs
|
W cyklu 2025/26Z:
Subject implemented in the form of lectures and laboratory tutorial. Students taking classes have knowledge in the field of biology at the high school level. They know the health and safety rules in force at the Department of Normal Anatomy. The lectures are intended to explain the more difficult issues related to the topic of individual exercises and to introduce them to practical classes that take place in the dissecting-room using bone material, isolated preparations and cadaver. During the lectures, attention will be paid to the characteristics of individual bone connections, systemic, pulmonary and fetal circulation, the structure of the nervous system and the course of the nerve pathways along with symptoms of their damage. Laboratory tutorials are devoted to teaching practical recognition of anatomical structures both in systematic terms (musculoskeletal system, cardiovascular system, respiratory system, digestive system, genitourinary system, nervous system and sensory organs. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Test: K_A.W4, K_A.U4, K_A.U5
Practical performance of tutorials: K_A.W4, K_A.U4, K_A.U5
Exam: K_A.K1, K_B.K1, K_B.K2, K_B.K3
Praktyki zawodowe
Not applicable according to the educational program
Literatura
Primary literature:
• Samuel Hall and Jonny Stephens. Crash Course Anatomy and Physiology, Edition 5, 2018
Supplementary literature:
• Moore Keith L. and Dalley Arthur F. Clinically Oriented Anatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 7th ed., 2013
• Young Paul A. and Young Paul H. Basic Clinical Neuroanatomy. 2nded. Lippincott Williams & Wilkins, 2007
|
W cyklu 2025/26Z:
Primary literature: Supplementary literature: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: