Mikrobiom jelitowy - korzyści i zagrożenia
1738-OG-MJKIZ
Wykłady:
Zasadniczym celem nauczania w cyklu wykładów jest poszerzenie wiedzy na temat: znaczenia mikrobiomu przewodu pokarmowego dla zdrowia człowieka, związku składu mikrobiomu przewodu pokarmowego z występowaniem chorób nieinfekcyjnych (m.in. alergii, anoreksji, astmy, autyzmu, celiakii, chorób autoimmunologicznych, choroby Parkinsona, Alzheimera, otyłości, cukrzycy typu 2, depresji, stanów lękowych, schizofrenii, nowotworów, starzenia się, choroby Crohn’a, nieswoistego zapalenia jelit, zespołu jelita drażliwego, wrzodziejącego zapalenie jelita grubego, zmiany zachowań, wypalenia zawodowego, zaostrzenia stresu, zmniejszenie zdolności poznawczych), wpływu stosowania probiotyków, prebiotyków, synbiotyków i postbiotyków na zdrowie suplementowane oraz skuteczności procedury przeszczepiania mikrobiomu przewodu pokarmowego w eliminacji kolonizacji i zakażeń wywołanych przez wieloantybiotykooporne enterokoki i pałeczki Gram-ujemne oraz Clostridioides difficile. Podczas wykładów omówione zostaną funkcje drobnoustrojów istotne dla rozwoju człowieka i utrzymania stanu zdrowia oraz bioróżnorodność zależna od czynników środowiskowych, a także związanych z człowiekiem. Na zajęciach przedstawione zostaną również nowe technologie i narzędzia badawcze służące wykrywaniu drobnoustrojów, w tym niehodowlanych oraz ocenie dysbiozy.
Laboratoria: nie dotyczy
Seminaria: nie dotyczy
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w laboratoriach: nie dotyczy
- udział w seminariach: nie dotyczy
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w laboratoriach: nie dotyczy
- udział w seminariach: nie dotyczy
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 9+1=10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi - nie dotyczy.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 9+1=10 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 10 godzin co odpowiada 0,4 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym: - nie dotyczy.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki - nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: posiada wiedzę na temat znaczenia mikrobiomu przewodu pokarmowego dla zdrowia człowieka, w tym jego udziału w patogenezie nieinfekcyjnych chorób człowieka
W2: posiada wiedzę na temat przeszczepiania mikrobiomu przewodu pokarmowego
W3: posiada wiedzę na temat korzyści i zagrożeń wynikających ze stosowania probiotyków, prebiotyków, synbiotyków i postbiotyków
W4: zna terminologię dotyczącą drobnoustrojów i mikrobiomu
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi przewidzieć konsekwencje stosowania probiotyków, prebiotyków, synbiotyków i postbiotyków
U2: potrafi przewidzieć konsekwencje procedury przeszczepiania mikrobiomu przewodu pokarmowego
U3: identyfikuje drobnoustroje stanowiące mikrobiotę człowieka
U4: potrafi wyjaśnić znaczenie drobnoustrojów i ich interakcji w zdrowiu i patomechanizmie różnych chorób infekcyjnych i nieinfekcyjnych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, dążenia do rozwoju i kształcenia innych
K2: korzysta z dostępnych danych w celu właściwej interpretacji znaczenia drobnoustrojów w zdrowiu człowieka oraz w chorobach infekcyjnych i nieinfekcyjnych
Metody dydaktyczne
Wykład:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość)
- wykład problemowy (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość)
- wykład konwersatoryjny (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość)
Laboratoria: nie dotyczy
Seminaria: nie dotyczy
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu biologii na poziomie szkoły średniej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady: Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach oraz zaliczenie w formie quizu on-line z wiedzy zdobytej podczas wykładów.
Quiz: zaliczenie ≥ 60% (W1-W4, U1-U4, K1, K2)
Uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Laboratoria: nie dotyczy
Seminaria: nie dotyczy
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Artykuły dostępne w bazach publikacji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: