Organizacja medycznych laboratoriów diagnostycznych 1738-A5-ORLAB-SJ
Wykłady z przedmiotu Organizacja medycznych laboratoriów diagnostycznych mają zapoznać studenta z aktualnymi wymaganiami prawnymi dotyczącymi laboratoriów diagnostycznych, typami laboratoriów mikrobiologicznych, zakresem wykonywanych badań, infrastrukturą i niezbędnym wyposażeniem. Zapoznanie z wymogami prawnymi funkcjonowania laboratoriów diagnostycznych. Ma ona na celu prześledzenie ustaw i rozporządzeń, którym podlegają mikrobiologiczne laboratoria diagnostyczne.
Seminaria są częściowo powiązane z tematami realizowanymi na wykładach i ćwiczeniach oraz mają na celu omówienie zagadnień nie wdrożonych podczas wykładów i ćwiczeń. Ponadto, mają
na celu zapoznanie ze strukturą systemu jakości i podstawowymi pojęciami oraz zapoznanie z kryteriami podziałów laboratoriów mikrobiologicznych w zależności od poziomu bezpieczeństwa biologicznego (BSL-1, BSL-2, BSL-3, BSL-4). Pozwolą
na wypracowanie przez studentów umiejętności samodzielnej pracy, pracy w zespole oraz wykształcenie nawyku samokształcenia.
Ćwiczenia są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i mają na celu: zaznajomienie
z zasadami organizacji medycznych laboratoriów mikrobiologicznych i diagnostycznych (z podziałem na typy pomieszczeń) z uwzględnieniem ich typu. Zaznajomienie z rozwiązaniami konstrukcyjnymi i zasadami funkcjonowania medycznych laboratoriów diagnostycznych / mikrobiologicznych oraz omówienie elementów ochrony pierwotnej i wtórnej na przykładzie wybranych laboratoriów objętych poziomem bezpieczeństwa biologicznego BSL-1, BSL-2, BSL-3.Umożliwi to nabycie umiejętności praktycznych potrzebnych do wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego, wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- seminaryjna
- doświadczeń
- laboratoryjna
- oxfordzka
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Organizacja medycznych laboratoriów diagnostycznych jest przestrzeganie zasad ujętych
w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Diagnostyki Laboratoryjnej i Katedry Mikrobiologii, obecność
na wykładach, seminariach i ćwiczeniach oraz zaliczenie prac pisemnych:
− Kolokwium końcowego (teoretycznego i praktycznego) zawierającego pytania testowe (odpowiedź jednokrotnego wyboru) dotyczącego wiedzy teoretycznej i praktycznej (dotyczącej planowania pracy i organizacji medycznego laboratorium) zdobytej podczas wykładów, ćwiczeń
i seminariów. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje 1 punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie 60% całości punktów.
Uzyskane w trakcie kolokwium punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Kolokwium końcowe (praktyczne i teoretyczne): ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U4)
− Pracy pisemnej dotyczącej planowania laboratorium diagnostycznego i mikrobiologicznego z rozwiązaniami konstrukcyjnymi i zasadami funkcjonowania
z uwzględnieniem poziomów bezpieczeństwa biologicznego, wyposażenia laboratorium oraz struktury zatrudnienia personelu. Zaliczenie: ≥ 60% (W1, W4, U1, U2, K1, K2)
− Prezentacji multimedialnych przygotowanych
w zespołach z zakresu BSL i nowoczesnych rozwiązań w medycznych laboratoriach diagnostyki mikrobiologicznej. kryteria oceniania: Zaliczenie: ≥ 60% (W1, W4, U1, U2, K1, K2)
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 3 marca 2004 r.
w sprawie wymagań, jakim powinno odpowiadać medyczne laboratorium diagnostyczne
2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2004 r.
w sprawie kształcenia podyplomowego w zakresie analityki medycznej
3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 lipca 2011 r.
w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników
na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami
4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2016 r. w sprawie specjalizacji i uzyskiwania tytułu specjalisty przez diagnostów laboratoryjnych
5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ciągłego szkolenia diagnostów laboratoryjnych 24 lipca 2017
6. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów jakości dla medycznych laboratoriów diagnostycznych
i mikrobiologicznych
7. Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej
8. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej. Dz.U.04.144.1529 z późniejszymi zmianami
i towarzyszącymi rozporządzeniami
9. Ustawa z dnia 23 czerwca 2006 r. o zmianie ustawy
o diagnostyce laboratoryjnej oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Dz.U.06.117.790
10. Ustawa z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych
11. Wytyczne dla medycznych laboratoriów diagnostycznych obowiązujące przy ubieganiu się o akredytację, Warszawa 2001
12. Zieliński A., Sadkowska-Todys M. (red.), Bezpieczeństwo biologiczne w pracowniach mikrobiologicznych
i biomedycznych. Alfa-medica, Bielsko-Biała 1999
Literatura uzupełniająca:
1. Badanie i Diagnoza miesięcznik Fundacji Diagnostyki Laboratoryjnej
2. Diagnosta Laboratoryjny – kwartalnik Krajowej Izby Diagnostów Laboratoryjnych
3. Uchwały i opinie prawne dostępne na stronie www.kidl.org.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: