Systemy jakości i akredytacja laboratoriów 1738-A4-SYSTAK-SJ
Wykłady z przedmiotu Systemy jakości i akredytacja laboratoriów mają zapoznać studenta z normami ISO dotyczącymi funkcjonowania szpitali i laboratoriów mikrobiologicznych, standardami akredytacyjnymi, dokumentacją jakości, praktycznym wdrażaniem systemu jakości
w laboratorium oraz zasadami przeprowadzania audytów.
Seminaria są częściowo powiązane z tematami realizowanymi na wykładach i ćwiczeniach. Mają na celu omówienie zagadnień nie wdrożonych podczas wykładów i ćwiczeń. Ponadto, mają na celu wypracowanie przez studentów umiejętności samodzielnej pracy, pracy w zespole oraz wykształcenie nawyku samokształcenia. Pozwolą na wykształcenie umiejętności wykorzystywania nabytej wiedzy, umiejętności analizy i interpretacji w tworzeniu systemów jakości, wykształcenie kompetencji współdziałania w zespole przyszłych diagnostów, wykształcenie poczucia odpowiedzialności za prawidłowe i rzetelne analizowanie problemów dotyczących systemów jakości i akredytacji, zgodnie z zasadami Dobrej Praktyki Laboratoryjnej (GLP).
Ćwiczenia są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i mają na celu: zaznajomienie z rolą kwalifikacji, kompetencji diagnosty laboratoryjnego
w kształtowaniu jakości w laboratorium medycznym
oraz wybranymi dokumentami dotyczącymi jakości, w celu nabycia umiejętności praktycznych potrzebnych do wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego. Mają na celu: wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej, wypracowanie umiejętności partnerskiej współpracy zawodowej z lekarzami, farmaceutami oraz pozostałymi pracownikami zakładów ochrony zdrowia.
Ćwiczenia są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i mają na celu: zaznajomienie z rolą kwalifikacji, kompetencji diagnosty laboratoryjnego
w kształtowaniu jakości w laboratorium medycznym
oraz wybranymi dokumentami dotyczącymi jakości, w celu nabycia umiejętności praktycznych potrzebnych do wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego. Mają na celu: wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej, wypracowanie umiejętności partnerskiej współpracy zawodowej z lekarzami, farmaceutami oraz pozostałymi pracownikami zakładów ochrony zdrowia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- okrągłego stołu
- seminaryjna
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Systemy jakości i akredytacja laboratoriów jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Mikrobiologii i Katedry Diagnostyki Laboratoryjnej, obecność na wykładach, seminariach i ćwiczeniach oraz zaliczenie prac pisemnych:
− Kolokwium końcowe (teoretyczne i praktyczne) zawierające pytania testowe (odpowiedzi jednokrotnego wyboru) dotyczące wiedzy teoretycznej i praktycznej (dotyczącej kontroli jakości w medycznego laboratorium diagnostycznym/ mikrobiologicznym) zdobytej podczas wykładów, ćwiczeń i seminariów. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje 1 punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie 60% całości punktów.
Uzyskane w trakcie kolokwium punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Kolokwium końcowe (praktyczne i teoretyczne): ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4)
− Procedury do badań diagnostycznych/
i mikrobiologicznych oraz polityki jakości dla laboratorium mikrobiologicznego (forma elektroniczna
oraz pisemna opisowa; zaliczenie: ≥ 60% (W2, W3, U1, U2, U3, U4, K1)
− Kart pracy.- związanych z tematyką realizowana podczas ćwiczeń, seminariów (zaliczenie. ≥ 60%) (W2, W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2)
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Akredytacja laboratoriów mikrobiologicznych, EA-04/10
2. Akredytacja laboratoriów mikrobiologicznych, PCA, 2006
3. Audyt wewnętrzny w laboratorium, PCA materiały szkoleniowe, 2016
4. Audytor wewnętrzny zintegrowanego systemu zarządzania jakością, DEKRA materiały szkoleniowe 2017
5. Biuletyn PCA 2017
6. GLP materiały szkoleniowe 2017.
7. Norma PN-EN ISO 15189:2013.
8. Norma PN-EN ISO 17025:2018.
9. Norma PN-EN ISO 9001:2015
10. Wytyczne dla medycznych laboratoriów diagnostycznych obowiązujące przy ubieganiu się o akredytację, Warszawa 2001
11. Zestaw Standardów Akredytacyjnych w Programie Akredytacji Szpitali Centrum Monitorowania Jakości
w Ochronie Zdrowia
Literatura uzupełniająca:
1. Podstawowe standardy, jakie powinny spełniać medyczne laboratoria diagnostyczne i mikrobiologiczne. Laboratorium, 2002/4
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: