Praktyczna nauka zawodu
1730-A5-PNZ-SJ
Ćwiczenia te mają na celu zapoznanie studenta z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium diagnostycznym, przedstawienie obiegu próbki w laboratorium. Podczas ćwiczeń studenci zapoznają się ze wzorem zlecenia na badanie analityczne i mikrobiologiczne, prawidłowo wypełnionym zleceniem, grupowaniem badań na zleceniu, znajomością skrótów i nazw badań na zleceniu, oraz praktycznym rejestrowaniem badań. Studenci poznają rodzaje materiału biologicznego do badańanalitycznych i mikrobiologicznych, rodzaje pojemników i podłoży do przechowywania materiału do badań mikrobiologicznych, probówek do pobierania krwi oraz stosowane antykoagulanty w badaniach laboratoryjnych. Ponadto studenci zapoznani zostają z podstawowymi pojęciami: hemolizy, lipemii ksantochromii, skrzepów we krwi pobranej z antykoagulantami oraz wpływem nieprawidłowego przechowywania materiału biologicznego i powyższych czynników na wynik badania laboratoryjnego. Zajęcia z praktycznej nauki zawodupozwalają również zapoznać słuchaczy z techniką pipetowania, z obliczeniami stosowanymi w pracy laboratoryjnej oraz standardami wirowania krwi i moczu i postępowaniem z probówką po odwirowaniu. Ćwiczenia mają na celu przedstawienie znaczenia badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych w medycynie i zapoznanie z pojęciem paneli (profili) diagnostycznych oraz rodzajem badań mikrobiologicznych, które mogą być wykonane odpowiednio w Zakładzie Diagnostyki Laboratoryjnej i Zakładzie Mikrobiologii Klinicznej. Na ćwiczeniach studenci poznają teoretyczne i praktyczne zasady metod manualnych i zautomatyzowanych dotyczących oznaczania ilościowego i jakościowego parametrów biochemicznych, technik immunochemicznych i elektroforetycznych stosowanych w laboratorium. Zapoznająsię także z metodami diagnostyki mikrobiologicznej (technika mikroskopowania, metody posiewu materiału klinicznego na różne podłoża, metody hodowli i identyfikacji drobnoustrojów, serologiczne i genetyczne metody diagnostyki mikrobiologicznej, metody oznaczenia lekowrażliwości drobnoustrojów i wykrywania mechanizmów ich oporności na leki) stosowanymi w identyfikacji czynników etiologicznych zakażeń miejscowych, narządowych i układowych człowieka, jak i monitorowaniu skuteczności leczenia i w ramach dochodzeń epidemiologicznych. Poznając zróżnicowane fenotypy lekowrażliwości patogenów i uczą się właściwego doboru antybiotykoterapii wobec patogenów. Na podstawie zdobytej wiedzy studenci dokonują próby interpretacji
270podstawowych wyników badań laboratoryjnych analitycznych i mikrobiologicznych oraz oceniają wartości diagnostyczne wyników. Studenci poznają zasady doboru badań laboratoryjnych i wpływu na wynik badania fazy przedanalitycznej i postanalityczne. Zajęcia z praktycznej nauki zawodupozwalają również zapoznać słuchaczy z zasadami komputeryzacji laboratorium i działaniami laboratoryjnego systemu informatycznego.Student zdobywa także wiedzę dotyczącą prowadzenia i dokumentacji wewnątrzlaboratoryjnej i zewnątrzlaboratoryjnej kontroli jakości. Studenci potrafią zaproponować profile, schematy i algorytmy postępowania diagnostycznego w różnych stanach klinicznych, zgodne z zasadami etyki zawodowej, wymogami dobrej praktyki laboratoryjnej i medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych. Uczą się planowania i realizacji zadań badawczych. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny, pozwalają uczestniczyć studentom wdiagnostyce laboratoryjnej i mikrobiologicznej. Ćwiczenia pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia laboratoryjne mają na celu zapoznanie studenta z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium diagnostycznym, przedstawienie obiegu próbki w laboratorium. Podczas laboratoriów studenci zapoznają się ze wzorem zlecenia na badanie analityczne i mikrobiologiczne, prawidłowo wypełnionym zleceniem, grupowaniem badań na zleceniu, znajomością skrótów i nazw badań na zleceniu, oraz praktycznym rejestrowaniem badań. Studenci poznają rodzaje materiału biologicznego do badań analitycznych i mikrobiologicznych, rodzaje pojemników i podłoży do przechowywania materiału do badań mikrobiologicznych, probówek do pobierania krwi oraz stosowane antykoagulanty w badaniach laboratoryjnych. Ponadto studenci zapoznani zostają z podstawowymi pojęciami: hemolizy, lipemii, ksantochromii, skrzepów we krwi pobranej z antykoagulantami oraz wpływem nieprawidłowego przechowywania materiału biologicznego i powyższych czynników na wynik badania laboratoryjnego. Zajęcia z praktycznej nauki zawodu pozwalają również zapoznać słuchaczy z techniką pipetowania, z obliczeniami stosowanymi w pracy laboratoryjnej oraz standardami wirowania krwi i moczu, i postępowaniem z probówką po odwirowaniu. Laboratoria mają na celu przedstawienie znaczenia badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych w medycynie i zapoznanie z pojęciem paneli (profili) diagnostycznych oraz rodzajem badań mikrobiologicznych, które mogą być wykonane odpowiednio w zie Diagnostyki Laboratoryjnej i zie Mikrobiologii Klinicznej. W trakcie laboratoriów studenci poznają teoretyczne i praktyczne zasady metod manualnych i zautomatyzowanych dotyczących oznaczania ilościowego i jakościowego parametrów biochemicznych, technik immunochemicznych i elektroforetycznych stosowanych w laboratorium. Zapoznają się także z metodami diagnostyki mikrobiologicznej (techniką mikroskopowania, metodami posiewu materiału klinicznego na różne podłoża, metodami hodowli i identyfikacji drobnoustrojów, serologicznymi i molekularnymi metodami diagnostyki mikrobiologicznej, metodami oznaczenia lekowrażliwości drobnoustrojów i wykrywania mechanizmów ich oporności na leki) stosowanymi do identyfikacji czynników etiologicznych w przypadkach zakażeń miejscowych, narządowych i układowych człowieka i w przypadkach kolonizacji i nosicielstwa. Poznając zróżnicowane fenotypy lekowrażliwości drobnoustrojów uczą się właściwego doboru antybiotykoterapii wobec izolowanych z materiału klinicznego alert patogenów. Ponadto studenci zapoznawani są z badaniami wykorzystywanymi również w ramach dochodzeń epidemiologicznych. Na podstawie zdobytej wiedzy studenci dokonują próby interpretacji podstawowych wyników badań laboratoryjnych analitycznych i mikrobiologicznych oraz oceniają wartości diagnostyczne wyników. Studenci poznają zasady doboru badań laboratoryjnych i wpływu na wynik badania fazy przedanalitycznej i postanalitycznej. Zajęcia z Praktycznej Nauki Zawodu pozwalają również zapoznać słuchaczy z zasadami komputeryzacji laboratorium i działaniami laboratoryjnego systemu informatycznego. Student zdobywa także wiedzę dotyczącą prowadzenia i dokumentacji wewnątrzlaboratoryjnej i zewnątrzlaboratoryjnej kontroli jakości. Studenci potrafią zaproponować profile, schematy i algorytmy postępowania diagnostycznego w różnych stanach klinicznych, zgodne z zasadami etyki zawodowej, wymogami dobrej praktyki laboratoryjnej i medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych. Uczą się planowania i realizacji zadań badawczych. Laboratoria pozwalają uczestniczyć studentom w codziennej diagnostyce laboratoryjnej i mikrobiologicznej oraz pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
|
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia laboratoryjne mają na celu zapoznanie studenta z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium diagnostycznym, przedstawienie obiegu próbki w laboratorium. Podczas laboratoriów studenci zapoznają się ze wzorem zlecenia na badanie analityczne i mikrobiologiczne, prawidłowo wypełnionym zleceniem, grupowaniem badań na zleceniu, znajomością skrótów i nazw badań na zleceniu, oraz praktycznym rejestrowaniem badań. Studenci poznają rodzaje materiału biologicznego do badań analitycznych i mikrobiologicznych, rodzaje pojemników i podłoży do przechowywania materiału do badań mikrobiologicznych, probówek do pobierania krwi oraz stosowane antykoagulanty w badaniach laboratoryjnych. Ponadto studenci zapoznani zostają z podstawowymi pojęciami: hemolizy, lipemii, ksantochromii, skrzepów we krwi pobranej z antykoagulantami oraz wpływem nieprawidłowego przechowywania materiału biologicznego i powyższych czynników na wynik badania laboratoryjnego. Zajęcia z praktycznej nauki zawodu pozwalają również zapoznać słuchaczy z techniką pipetowania, z obliczeniami stosowanymi w pracy laboratoryjnej oraz standardami wirowania krwi i moczu, i postępowaniem z probówką po odwirowaniu. Laboratoria mają na celu przedstawienie znaczenia badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych w medycynie i zapoznanie z pojęciem paneli (profili) diagnostycznych oraz rodzajem badań mikrobiologicznych, które mogą być wykonane odpowiednio w zie Diagnostyki Laboratoryjnej i zie Mikrobiologii Klinicznej. W trakcie laboratoriów studenci poznają teoretyczne i praktyczne zasady metod manualnych i zautomatyzowanych dotyczących oznaczania ilościowego i jakościowego parametrów biochemicznych, technik immunochemicznych i elektroforetycznych stosowanych w laboratorium. Zapoznają się także z metodami diagnostyki mikrobiologicznej (techniką mikroskopowania, metodami posiewu materiału klinicznego na różne podłoża, metodami hodowli i identyfikacji drobnoustrojów, serologicznymi i molekularnymi metodami diagnostyki mikrobiologicznej, metodami oznaczenia lekowrażliwości drobnoustrojów i wykrywania mechanizmów ich oporności na leki) stosowanymi do identyfikacji czynników etiologicznych w przypadkach zakażeń miejscowych, narządowych i układowych człowieka i w przypadkach kolonizacji i nosicielstwa. Poznając zróżnicowane fenotypy lekowrażliwości drobnoustrojów uczą się właściwego doboru antybiotykoterapii wobec izolowanych z materiału klinicznego alert patogenów. Ponadto studenci zapoznawani są z badaniami wykorzystywanymi również w ramach dochodzeń epidemiologicznych. Na podstawie zdobytej wiedzy studenci dokonują próby interpretacji podstawowych wyników badań laboratoryjnych analitycznych i mikrobiologicznych oraz oceniają wartości diagnostyczne wyników. Studenci poznają zasady doboru badań laboratoryjnych i wpływu na wynik badania fazy przedanalitycznej i postanalitycznej. Zajęcia z Praktycznej Nauki Zawodu pozwalają również zapoznać słuchaczy z zasadami komputeryzacji laboratorium i działaniami laboratoryjnego systemu informatycznego. Student zdobywa także wiedzę dotyczącą prowadzenia i dokumentacji wewnątrzlaboratoryjnej i zewnątrzlaboratoryjnej kontroli jakości. Studenci potrafią zaproponować profile, schematy i algorytmy postępowania diagnostycznego w różnych stanach klinicznych, zgodne z zasadami etyki zawodowej, wymogami dobrej praktyki laboratoryjnej i medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych. Uczą się planowania i realizacji zadań badawczych. Laboratoria pozwalają uczestniczyć studentom w codziennej diagnostyce laboratoryjnej i mikrobiologicznej oraz pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
|
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia laboratoryjne mają na celu zapoznanie studenta z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium diagnostycznym, przedstawienie obiegu próbki w laboratorium. Podczas laboratoriów studenci zapoznają się ze wzorem zlecenia na badanie analityczne i mikrobiologiczne, prawidłowo wypełnionym zleceniem, grupowaniem badań na zleceniu, znajomością skrótów i nazw badań na zleceniu, oraz praktycznym rejestrowaniem badań. Studenci poznają rodzaje materiału biologicznego do badań analitycznych i mikrobiologicznych, rodzaje pojemników i podłoży do przechowywania materiału do badań mikrobiologicznych, probówek do pobierania krwi oraz stosowane antykoagulanty w badaniach laboratoryjnych. Ponadto studenci zapoznani zostają z podstawowymi pojęciami: hemolizy, lipemii, ksantochromii, skrzepów we krwi pobranej z antykoagulantami oraz wpływem nieprawidłowego przechowywania materiału biologicznego i powyższych czynników na wynik badania laboratoryjnego. Zajęcia z praktycznej nauki zawodu pozwalają również zapoznać słuchaczy z techniką pipetowania, z obliczeniami stosowanymi w pracy laboratoryjnej oraz standardami wirowania krwi i moczu, i postępowaniem z probówką po odwirowaniu. Laboratoria mają na celu przedstawienie znaczenia badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych w medycynie i zapoznanie z pojęciem paneli (profili) diagnostycznych oraz rodzajem badań mikrobiologicznych, które mogą być wykonane odpowiednio w zie Diagnostyki Laboratoryjnej i zie Mikrobiologii Klinicznej. W trakcie laboratoriów studenci poznają teoretyczne i praktyczne zasady metod manualnych i zautomatyzowanych dotyczących oznaczania ilościowego i jakościowego parametrów biochemicznych, technik immunochemicznych i elektroforetycznych stosowanych w laboratorium. Zapoznają się także z metodami diagnostyki mikrobiologicznej (techniką mikroskopowania, metodami posiewu materiału klinicznego na różne podłoża, metodami hodowli i identyfikacji drobnoustrojów, serologicznymi i molekularnymi metodami diagnostyki mikrobiologicznej, metodami oznaczenia lekowrażliwości drobnoustrojów i wykrywania mechanizmów ich oporności na leki) stosowanymi do identyfikacji czynników etiologicznych w przypadkach zakażeń miejscowych, narządowych i układowych człowieka i w przypadkach kolonizacji i nosicielstwa. Poznając zróżnicowane fenotypy lekowrażliwości drobnoustrojów uczą się właściwego doboru antybiotykoterapii wobec izolowanych z materiału klinicznego alert patogenów. Ponadto studenci zapoznawani są z badaniami wykorzystywanymi również w ramach dochodzeń epidemiologicznych. Na podstawie zdobytej wiedzy studenci dokonują próby interpretacji podstawowych wyników badań laboratoryjnych analitycznych i mikrobiologicznych oraz oceniają wartości diagnostyczne wyników. Studenci poznają zasady doboru badań laboratoryjnych i wpływu na wynik badania fazy przedanalitycznej i postanalitycznej. Zajęcia z Praktycznej Nauki Zawodu pozwalają również zapoznać słuchaczy z zasadami komputeryzacji laboratorium i działaniami laboratoryjnego systemu informatycznego. Student zdobywa także wiedzę dotyczącą prowadzenia i dokumentacji wewnątrzlaboratoryjnej i zewnątrzlaboratoryjnej kontroli jakości. Studenci potrafią zaproponować profile, schematy i algorytmy postępowania diagnostycznego w różnych stanach klinicznych, zgodne z zasadami etyki zawodowej, wymogami dobrej praktyki laboratoryjnej i medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych. Uczą się planowania i realizacji zadań badawczych. Laboratoria pozwalają uczestniczyć studentom w codziennej diagnostyce laboratoryjnej i mikrobiologicznej oraz pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
|
W cyklu 2025/26Z:
Zajęcia laboratoryjne mają na celu zapoznanie studenta z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium diagnostycznym, przedstawienie obiegu próbki w laboratorium. Podczas laboratoriów studenci zapoznają się ze wzorem zlecenia na badanie analityczne i mikrobiologiczne, prawidłowo wypełnionym zleceniem, grupowaniem badań na zleceniu, znajomością skrótów i nazw badań na zleceniu, oraz praktycznym rejestrowaniem badań. Studenci poznają rodzaje materiału biologicznego do badań analitycznych i mikrobiologicznych, rodzaje pojemników i podłoży do przechowywania materiału do badań mikrobiologicznych, probówek do pobierania krwi oraz stosowane antykoagulanty w badaniach laboratoryjnych. Ponadto studenci zapoznani zostają z podstawowymi pojęciami: hemolizy, lipemii, ksantochromii, skrzepów we krwi pobranej z antykoagulantami oraz wpływem nieprawidłowego przechowywania materiału biologicznego i powyższych czynników na wynik badania laboratoryjnego. Zajęcia z praktycznej nauki zawodu pozwalają również zapoznać słuchaczy z techniką pipetowania, z obliczeniami stosowanymi w pracy laboratoryjnej oraz standardami wirowania krwi i moczu, i postępowaniem z probówką po odwirowaniu. Laboratoria mają na celu przedstawienie znaczenia badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych w medycynie i zapoznanie z pojęciem paneli (profili) diagnostycznych oraz rodzajem badań mikrobiologicznych, które mogą być wykonane odpowiednio w zie Diagnostyki Laboratoryjnej i zie Mikrobiologii Klinicznej. W trakcie laboratoriów studenci poznają teoretyczne i praktyczne zasady metod manualnych i zautomatyzowanych dotyczących oznaczania ilościowego i jakościowego parametrów biochemicznych, technik immunochemicznych i elektroforetycznych stosowanych w laboratorium. Zapoznają się także z metodami diagnostyki mikrobiologicznej (techniką mikroskopowania, metodami posiewu materiału klinicznego na różne podłoża, metodami hodowli i identyfikacji drobnoustrojów, serologicznymi i molekularnymi metodami diagnostyki mikrobiologicznej, metodami oznaczenia lekowrażliwości drobnoustrojów i wykrywania mechanizmów ich oporności na leki) stosowanymi do identyfikacji czynników etiologicznych w przypadkach zakażeń miejscowych, narządowych i układowych człowieka i w przypadkach kolonizacji i nosicielstwa. Poznając zróżnicowane fenotypy lekowrażliwości drobnoustrojów uczą się właściwego doboru antybiotykoterapii wobec izolowanych z materiału klinicznego alert patogenów. Ponadto studenci zapoznawani są z badaniami wykorzystywanymi również w ramach dochodzeń epidemiologicznych. Na podstawie zdobytej wiedzy studenci dokonują próby interpretacji podstawowych wyników badań laboratoryjnych analitycznych i mikrobiologicznych oraz oceniają wartości diagnostyczne wyników. Studenci poznają zasady doboru badań laboratoryjnych i wpływu na wynik badania fazy przedanalitycznej i postanalitycznej. Zajęcia z Praktycznej Nauki Zawodu pozwalają również zapoznać słuchaczy z zasadami komputeryzacji laboratorium i działaniami laboratoryjnego systemu informatycznego. Student zdobywa także wiedzę dotyczącą prowadzenia i dokumentacji wewnątrzlaboratoryjnej i zewnątrzlaboratoryjnej kontroli jakości. Studenci potrafią zaproponować profile, schematy i algorytmy postępowania diagnostycznego w różnych stanach klinicznych, zgodne z zasadami etyki zawodowej, wymogami dobrej praktyki laboratoryjnej i medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych. Uczą się planowania i realizacji zadań badawczych. Laboratoria pozwalają uczestniczyć studentom w codziennej diagnostyce laboratoryjnej i mikrobiologicznej oraz pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny zrealizowane z udziałem nauczycieli:
-udział w wykładach: nie dotyczy
-udział w ćwiczeniach: 195 godzin
-dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia:6 godzin
2.Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta:
-przygotowanie i uzupełnianie notatek: 20 godzin
-wymagane powtórzenie materiału: 20 godzin
-czytanie wskazanej literatury: 10 godziny
3.Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w zaliczeniu na ocenę:
-przygotowanie do zajęć: 20 godzin
- przygotowanie do kolokwiów: 30 godzin
4.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) –nie dotyczy
Łączny nakład pracy studenta wynosi:301 godzin (12 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1:Zna zasady funkcjonowania aparatury laboratoryjnej, definicje i metody oceny precyzji, dokładności, specyficzności i czułości oraz zasady prawidłowej kalibracji i kontroli jakości badań -K_W12, K_W16
W2:Zna wymagania prawne i organizacyjne dotyczące funkcjonowania medycznych laboratoriów diagnostycznych w Polsce oraz rozumie etyczne aspekty wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego i zasady dobrej praktyki laboratoryjnej -K_W17
W3:Zna wpływ czynników fazy przedanalitycznej, analitycznej i
267postanalitycznej na wynik badania oraz metody pozwalające na ich eliminację -K_W19
W4:Rozumie znaczenie badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych w rozpoznawaniu, monitorowaniu, rokowaniu i profilaktyce chorób, zasady ich wykonywania oraz wskazania do poszerzenia diagnostyki laboratoryjnej i mikrobiologicznej w wybranych stanach chorobowych -K_W20, K_W21
W5:Posiada wiedzę na temat rodzajów materiałów biologicznych stosowanych w badaniach laboratoryjnych i mikrobiologicznych, metod ich prawidłowego pobierania, przechowywania i transportu -K_W22
W6:Zna kliniczne aspekty wybranych zaburzeń metabolicznych oraz badania laboratoryjne stosowane w ich diagnozowaniu, monitorowaniu i leczeniu, w tym zasady wykonywania prób czynnościowych -K_W23, K_W24
W7:Posiada wiedzę teoretyczną i praktyczne umiejętności wykonywania manualnych i zautomatyzowanych oznaczeń ilościowych i jakościowych parametrów laboratoryjnych w różnych materiałach biologicznych oraz ich znaczenie dla rozpoznawania, różnicowania i monitorowania efektów leczenia -K_W26, K_W29
W8:Zna patogenezę, epidemiologię najczęściej występujących zakażeń bakteryjnych, grzybiczych, wirusowych oraz metody diagnostyki mikrobiologicznej stosowane do ich oceny -K_W30
W9:Zna zasady metod diagnostyki mikrobiologicznej stosowanych w celu identyfikacji i oceny lekowrażliwości drobnoustrojów, w tym: metody wykonywania posiewów, preparatów mikroskopowych, antybiogramów, badań serologicznych oraz ich znaczenie dla różnicowania i monitorowania wybranych chorób infekcyjnych -K_W31, K_W33
W10:Rozumie statystyczne podstawy walidacji metod analitycznych oraz zna metody opracowaniawyników i oceny ich wartości diagnostycznej -K_W40
W11:Zna zasady interpretacji wyników badań laboratoryjnych w oparciu o zakresy wartości referencyjnych oraz badań mikrobiologicznych, rozumie pojęcia czułości, swoistości diagnostycznej i wartości predykcyjnej badań -K_W41, K_W42
W12:Rozumie zasady kontroli jakości obowiązujące w medycznych laboratoriach diagnostycznych oraz zasady ich akredytacji i certyfikacji-K_W43
W13:Rozumie znaczenie laboratoryjnego systemu informatycznego w rutynowej pracy laboratoryjnej oraz zna zasady prawidłowej rejestracji badan i archiwizacji wyników badań analitycznych i mikrobiologicznych -K_W44
W14:Zna metody badań typu POCT, szybkich testów diagnostycznych i samokontroli oraz wymagania analityczne jakie muszą spełniaćstosowane urządzenia -K_W45
W15:Zna zasady doboru i wykonywania laboratoryjnych i mikrobiologicznych badań przesiewowych oraz ich znaczenie w profilaktyce i leczeniu wybranych chorób -K_W46
Efekty uczenia się - umiejętności
U1:Potrafi wyjaśnić pacjentowi i personelowi medycznemu wpływ czynników przedanalitycznych na wiarygodność wyniku badania analitycznego i mikrobiologicznego oraz przeszkolić w zakresie prawidłowego pobierania materiału biologicznego -268K_U01, K_U03
U2:Potrafi przekazywać podstawoweinformację o wyniku badania analitycznego i mikrobiologicznego -K_U02
U3:Potrafi prawidłowo pobierać i przygotować materiał do badań analitycznych (krew żylna, włośniczkowa i mocz), ocenić jego przydatność oraz dobrać właściwe metody analityczne pozwalające na uzyskanie wiarygodnych wyników, a także potrafi prawidłowo ocenić przydatność materiału klinicznego do badań mikrobiologicznych oraz w razie konieczności wskazać właściwe warunki jego przechowywania pozwalające na uzyskanie wiarygodnych wyników badania mikrobiologicznego -K_U05, K_U06
U4:Potrafi interpretować wyniki badań analitycznych w oparciu o zakresy wartości referencyjnych (z uwzględnieniem różnych czynników) i badań mikrobiologicznych oraz określić ich przydatność diagnostyczną w odniesieniu do danej patologii lub jednostki chorobowej -K_U08, K_U09, K_U14
U5:Potrafi posługiwać się drobnym sprzętem laboratoryjnym i automatycznymi analizatorami stosowanymi w laboratorium oraz wykonywać i dokumentować wewnątrz-i zewnątrz-laboratoryjną kontrolę jakości oznaczeń -K_U10, K_U34
U6:Potrafi dobrać odpowiednie profile i algorytmy badań laboratoryjnych w wybranych jednostkach chorobowych w oparciu o aktualny stan wiedzy i najnowsze wytyczne -K_U29
U7:Umie określić zależności pomiędzy stanem klinicznym pacjenta a wynikami badań laboratoryjnych oraz przewidzieć przebieg choroby -K_U37
U8:Potrafi w sposób kompetentny przedstawić problemy współczesnej medycyny laboratoryjnej w formie ustnej lub pisemnej -K_U40
U9:Potrafi wykonywać proste testy diagnostyki mikrobiologicznej oraz ocenę lekowrażliwości drobnoustrojów, posługiwać się drobnym sprzętem laboratoryjnym w laboratorium mikrobiologicznym oraz wykonywać i dokumentować wewnątrzlaboratoryjną kontrolęjakości oznaczeń -K_U6, KU_34
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1:Ma świadomość konieczności ciągłego zdobywania i poszerzenia swoje wiedzy -K_K01
K2:Posiada zdolność do pracy w grupie oraz wspólnie odpowiada za realizowane cele -K_K02
K3:Potrafi określić priorytety służące do sprawnej organizacji pracy -K_K03
K4:Prawidłowo ocenia i próbuje samodzielnie rozwiązać problemy związane z wykonywaniem zawodu diagnosty laboratoryjnego -K_K04
K5:Dba o przestrzeganie zasad BHP w laboratorium, promując dbałość o zdrowie -K_K05
K6:Odczuwa potrzebę ciągłego samokształcenia -K_K06
K7:Jest przygotowany do wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego -K_K07
Metody dydaktyczne
Wykład:nie dotyczy
Ćwiczenia:
- metody dydaktyczne poszukujące
–laboratoryjna, obserwacji, pokazu, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, metoda projektu, dyskusji okrągłego stołu
Seminaria:nie dotyczy
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Praktyczna nauka
269zawodu” powinien posiadać wiedzę z zakresu chemii ogólnej i analitycznej, fizycznej, biofizyki, biochemii, anatomii, fizjologii i patofizjologii zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium:
W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, W10, W11, W12, W13, W14, W15
Praktyczne wykonanie ćwiczeń:U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, U9
Aktywność:K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7
Prezentacje:
nie dotyczy
Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych: U1, U2, U3, U4, U5, U9, K1,
271K2, K5
Obserwacja przedłużona czynności studenta: U6, U7, U8, U9, K4, K6, K7
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu nie odbywają się praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowa:
1.Dembińska-Kieć A., Naskalski J.: Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Elsevier Urban & Partner, Wrocław2010 r.2.Guder W.G., Narayanan S., Wisser H., Zawta B.: Próbki od pacjenta do laboratorium: wpływ zmienności przedanalitycznej na jakość wyników badań laboratoryjnych. MedPharm Polska, 20123.Caquet R.: 250 badań laboratoryjnych –kiedy zlecać, jak interpretować. PZWL Warszawa, 2012 r.4.Wallach J., Interpretacja badań laboratoryjnych, Medipage, Warszawa 2011.5.Dzierżanowska D. Zakażenia szpitalne. α-medica press, Bielsko-Biała 20086.Heczko PB, Wróblewska M, Pietrzyk A: Mikrobiologia lekarska.PZWL, Warszawa 20147.Kayser FH, Bienz KA, Eckert J, Zinkernagel RM. Mikrobiologia lekarska. PZWL, Warszawa 20078.Murray PR, Rosenthal KS, Pfaller MA. Mikrobiologia. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 20119.Przondo–Mordarska A. Podstawowe procedury laboratoryjne w bakteriologii klinicznej. PZWL, Warszawa 2005
Uzupełniająca:
1.Czasopismo „Diagnostyka laboratoryjna” (kwartalnik); „Badanie i diagnoza”2.Portal www.labtestonline.pl3.Dziubek Z. Choroby zakaźne i pasożytnicze. PZWL, Warszawa 20064.Według wskazań prowadzącego zajęcia, w zależności od omawianej tematyki
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: 1. Dembińska-Kieć A, Naskalski J, Solnica B. Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Edra Urban & Partner, Wrocław 2017 2. Dzierżanowska D. Zakażenia szpitalne. α-medica press, Bielsko-Biała 2008 3. Guder WG, Narayanan S, Wisser H, Zawta B. Próbki od pacjenta do laboratorium: wpływ zmienności przedanalitycznej na jakość wyników badań laboratoryjnych. MedPharm Polska, Warszawa 2012 4. Murray PR, Rosenthal KS, Pfaller MA. Mikrobiologia. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011 lub 2018 5. Przondo–Mordarska A. Podstawowe procedury laboratoryjne w bakteriologii klinicznej. PZWL, Warszawa 2005 6. Solnica B. Diagnostyka laboratoryjna. PZWL, Warszawa 2013 7. Szewczyk E. Diagnostyka bakteriologiczna. PWN, Warszawa 2013
Literatura uzupełniająca: 1. Czasopisma: Diagnostyka laboratoryjna (kwartalnik); Badanie i diagnoza 2. Dziubek Z. Choroby zakaźne i pasożytnicze. PZWL, Warszawa 2006 3. Portal www.labtestonline.pl 4. Rekomendacje antybiotykowrażliwości bakterii i wrażliwości grzybów na leki przeciwgrzybicze ze strony ze stony www.korld.edu.pl i www.eucast.org 5. Rekomendacje dotyczące zakażeń układowych ze strony internetowej www.antybiotyki.edu.pl
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: 1. Dembińska-Kieć A, Naskalski J, Solnica B. Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Edra Urban & Partner, Wrocław 2017 2. Dzierżanowska D. Zakażenia szpitalne. α-medica press, Bielsko-Biała 2008 3. Guder WG, Narayanan S, Wisser H, Zawta B. Próbki od pacjenta do laboratorium: wpływ zmienności przedanalitycznej na jakość wyników badań laboratoryjnych. MedPharm Polska, Warszawa 2012 4. Murray PR, Rosenthal KS, Pfaller MA. Mikrobiologia. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011 lub 2018 5. Przondo–Mordarska A. Podstawowe procedury laboratoryjne w bakteriologii klinicznej. PZWL, Warszawa 2005 6. Solnica B. Diagnostyka laboratoryjna. PZWL, Warszawa 2013 7. Szewczyk E. Diagnostyka bakteriologiczna. PWN, Warszawa 2013
Literatura uzupełniająca: 1. Czasopisma: Diagnostyka laboratoryjna (kwartalnik); Badanie i diagnoza 2. Dziubek Z. Choroby zakaźne i pasożytnicze. PZWL, Warszawa 2006 3. Portal www.labtestonline.pl 4. Rekomendacje antybiotykowrażliwości bakterii i wrażliwości grzybów na leki przeciwgrzybicze ze strony ze stony www.korld.edu.pl i www.eucast.org 5. Rekomendacje dotyczące zakażeń układowych ze strony internetowej www.antybiotyki.edu.pl
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: 1. Dembińska-Kieć A, Naskalski J, Solnica B. Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Edra Urban & Partner, Wrocław 2017 2. Dzierżanowska D. Zakażenia szpitalne. α-medica press, Bielsko-Biała 2008 3. Guder WG, Narayanan S, Wisser H, Zawta B. Próbki od pacjenta do laboratorium: wpływ zmienności przedanalitycznej na jakość wyników badań laboratoryjnych. MedPharm Polska, Warszawa 2012 4. Murray PR, Rosenthal KS, Pfaller MA. Mikrobiologia. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011 lub 2018 5. Przondo–Mordarska A. Podstawowe procedury laboratoryjne w bakteriologii klinicznej. PZWL, Warszawa 2005 6. Solnica B. Diagnostyka laboratoryjna. PZWL, Warszawa 2013 7. Szewczyk E. Diagnostyka bakteriologiczna. PWN, Warszawa 2013
Literatura uzupełniająca: 1. Czasopisma: Diagnostyka laboratoryjna (kwartalnik); Badanie i diagnoza 2. Dziubek Z. Choroby zakaźne i pasożytnicze. PZWL, Warszawa 2006 3. Portal www.labtestonline.pl 4. Rekomendacje antybiotykowrażliwości bakterii i wrażliwości grzybów na leki przeciwgrzybicze ze strony ze stony www.korld.edu.pl i www.eucast.org 5. Rekomendacje dotyczące zakażeń układowych ze strony internetowej www.antybiotyki.edu.pl
|
W cyklu 2025/26Z:
Literatura podstawowa: 1. Dembińska-Kieć A, Naskalski J, Solnica B. Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Edra Urban & Partner, Wrocław 2017 2. Dzierżanowska D. Zakażenia szpitalne. α-medica press, Bielsko-Biała 2008 3. Guder WG, Narayanan S, Wisser H, Zawta B. Próbki od pacjenta do laboratorium: wpływ zmienności przedanalitycznej na jakość wyników badań laboratoryjnych. MedPharm Polska, Warszawa 2012 4. Murray PR, Rosenthal KS, Pfaller MA. Mikrobiologia. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011 lub 2018 5. Przondo–Mordarska A. Podstawowe procedury laboratoryjne w bakteriologii klinicznej. PZWL, Warszawa 2005 6. Solnica B. Diagnostyka laboratoryjna. PZWL, Warszawa 2013 7. Szewczyk E. Diagnostyka bakteriologiczna. PWN, Warszawa 2013
Literatura uzupełniająca: 1. Czasopisma: Diagnostyka laboratoryjna (kwartalnik); Badanie i diagnoza 2. Dziubek Z. Choroby zakaźne i pasożytnicze. PZWL, Warszawa 2006 3. Portal www.labtestonline.pl 4. Rekomendacje antybiotykowrażliwości bakterii i wrażliwości grzybów na leki przeciwgrzybicze ze strony ze stony www.korld.edu.pl i www.eucast.org 5. Rekomendacje dotyczące zakażeń układowych ze strony internetowej www.antybiotyki.edu.pl
|
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
|
W cyklu 2023/24Z:
|
W cyklu 2024/25Z:
|
W cyklu 2025/26Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: