Diagnostyka laboratoryjna
1730-A5-DLAB-SJ
Wykłady mają za zadanie zapoznanie studentów z zasadami doboru badań laboratoryjnych, problemami fazy przedlaboratoryjnej, analitycznej i poanalitycznej. Przedstawione będą najnowsze i obowiązujące wytyczne w zakresie diagnostyki laboratoryjnej zagrożenia miażdżycą i chorobami układu sercow-naczyniowego, cukrzycy i jej powikłań, chorób nerek i układu moczowego, metabolicznych chorób kości, chorób układu pokarmowego, układu endokrynologicznego, chorób autoimmunizacyjnych i nowotworowych. Studentom prezentowane będątakże sposoby laboratoryjnej diagnostyki zaburzeń funkcji wątroby i dróg żółciowych, rozpoznawania zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej oraz zaburzeń hemostazy.Ćwiczenia poświęcone są omówieniu klinicznych aspektów zaburzeń metabolicznych, teoretycznych i praktycznych aspektów prób czynnościowych i metod oznaczeń biochemicznych oraz ich znaczeniu dla rozpoznawania, różnicowania, monitorowania przebiegu choroby oraz oceny efektów leczenia w różnych stanach klinicznych, a także omówieniu zasad stosowania testów przesiewowych.
W cyklu 2022/23Z:
Wykłady mają za zadanie zapoznanie studentów z zasadami doboru badań laboratoryjnych, problemami fazy przedlaboratoryjnej, analitycznej i poanalitycznej. W trakcie wykładów przedstawione będą najnowsze i obowiązujące w diagnostyce laboratoryjnej zagrożenia miażdżycą i chorobami układu sercowo-naczyniowego wytyczne, a także wytyczne diagnostyki cukrzycy i jej powikłań, chorób nerek i układu moczowego, metabolicznych chorób kości, chorób układu pokarmowego, układu endokrynologicznego, chorób autoimmunizacyjnych i nowotworowych. Studentom prezentowane także będą sposoby laboratoryjnej diagnostyki zaburzeń funkcji wątroby i dróg żółciowych, rozpoznawania zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej oraz zaburzeń hemostazy. Przedstawione zostaną również nowoczesne metody molekularne, jak i metody mające zastosowanie w metabolomice oraz możliwości ich wykorzystania w diagnostyce laboratoryjnej.
Ćwiczenia poświęcone są klinicznym aspektom zaburzeń metabolicznych, teoretycznym i praktycznym aspektom prób czynnościowych i metod oznaczeń biochemicznych oraz ich znaczeniu dla rozpoznawania, różnicowania, monitorowania przebiegu choroby oraz oceny efektów leczenia w różnych stanach klinicznych, a także omówieniu zasad stosowania testów przesiewowych.
Seminaria: − nie dotyczy
|
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta:
1.Godziny zrealizowane z udziałem nauczycieli:
-udział w wykładach: 30 godzin
-udział w ćwiczeniach:60 godzin
-dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia –2 godziny
2.Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta:
-przygotowanie i uzupełnianie notatek -15 godzin
-wymagane powtórzenie materiału –20 godzin
-czytanie wskazanej literatury –20 godzin
3.Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w zaliczeniach i egzaminie:
-przygotowanie do zajęć: 20 godzin
-przygotowanie do kolokwiów:30 godzin
-przygotowanie i uczestnictwo w egzaminie: 30 godzin
4.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk)
–nie dotyczy
Łączny nakład pracy studenta: 227 godzin (9ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna wpływ budowy oraz funkcji komórek, tkanek, narządów i układów organizmu ludzkiego na wynik badania laboratoryjnego oraz strategie diagnostyczną w stanie fizjologii i patologii -K_W01, K_W18
W2: Rozumie funkcjonowanie układu krążenia, oddechowego, pokarmowego, krwionośnego, moczowego, odpornościowego i nerwowego oraz powstawanie i znaczenie płynów ustrojowych,wydzielin i wydalin w celu oceny wybranych markerów laboratoryjnych -K_W03
184
W3: Ma wiedzę o budowie i funkcji związków chemicznych:węglowodanów, lipidów,białek oraz procesach metabolicznych na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym; zna odpowiednie metody i markery biochemiczne oceniające stan fizjologii i patologii -K_W06, K_W09
W4: Rozumie działanie metod pomiarowych stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej -K_W08, K_W11
W5: Rozumie pojecie precyzji, dokładności, specyficzności, czułości, wartości predykcyjnej, punktu odcięcia, metody definitywnej, referencyjneji liniowości metod analitycznych oraz zasady kontroli ich jakości -K_W12, K_W42, K_W13
W6: Rozumie wpływ czynników interferujących i przedanalitycznychna wynik badania laboratoryjnego -K_W13,K_W19
W7: Zna cel stosowania i wskazania do poszerzania listy badań laboratoryjnych w rozpoznawaniu, monitorowaniu, rokowaniu i profilaktyce zaburzeń narządowych i układowych oraz kryteria doboru tych badań i zasady wykonywania -K_W20, K_W21
W8: Zna kliniczne aspekty zaburzeń metabolicznych oraz metody laboratoryjnej oceny procesów metabolicznych w aspekcie wybranych chorób endokrynologicznych -K_W23
W9: Zna teoretyczne i praktyczne aspekty wybranych prób czynnościowych stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej -K_W24
W10: Zna patogenezę, patomechanizm, epidemiologię, główne objawy kliniczne oraz metody diagnostyki serologicznej i molekularnej wirusowego zapalenia wątroby-K_W30, K_W33
W11: Zna statystyczne podstawy walidacji metod analitycznych -K_W40 W12: Zna zasady interpretacji wyników badań laboratoryjnych w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych -K_W41
W13: Zna zasady wykonywania badań laboratoryjnych w miejscu opieki nad chorym (POCT) oraz w warunkach samokontroli w przebiegu wybranych zaburzeń endokrynologicznych i w stanach nagłych -K_W45
W14: Zna zasady oraz rozumie potrzebę wykonywania badań przesiewowych w profilaktyce chorób cywilizacyjnych-K_W46
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi wyjaśnić pacjentowi lub zleceniodawcy wpływ czynników przedlaboratoryjnych na jakość wynikubadania laboratoryjnego-K_U01
U2: Potrafi skutecznie komunikować się zinnymi pracownikami ochrony zdrowia i odbiorcami wyników w celu interpretacji wyniku badania laboratoryjnego-K_U04
U3: Umie dobrać optymalne metody analityczne i ocenić wiarygodność wyników i przydatność diagnostyczną badania laboratoryjnego -K_U06,K_U09
U4: Potrafi interpretować zakresy wartości referencyjnych badań biochemicznych, immunochemicznych (z uwzględnieniem wieku, płci, stylu życia, wartości decyzyjnych) oraz oceniać dynamikę zmian wartości laboratoryjnych w wybranych stanach chorobowych -K_U08, K_U14
U5: Potrafi proponować profile, schematy i algorytmy postępowania diagnostycznego w różnych stanach klinicznych, zgodne z
185zasadami etyki zawodowej, wymogami dobrej praktyki laboratoryjnej iekonomicznej oraz medycyny laboratoryjnej opartej na dowodach naukowych -K_U29, K_U30
U6: Potrafi ocenić wynik zbiorczy badań laboratoryjnych w kontekście wybranej jednostki chorobowej -K_U31
U7: Potrafi wyjaśnić wpływ przebiegu choroby i określonego postępowania terapeutycznegona wyniki badań laboratoryjnych -K_U37
U8: Potrafiprzedstawić wybrane problemy diagnostyki laboratoryjnej w formie ustnej lub pisemnej w sposób dostosowany dowybranego odbiorcy -K_U40
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 :Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i zachęca innych do poszerzania wiedzy w dziedzinie diagnostyki laboratoryjnej-K_K01
K2: Prawidłowo rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu diagnosty laboratoryjnego -K_K04
K3: Jest przygotowany merytorycznie do wykonywania zawodudiagnosty laboratoryjnego -K_K07
Metody dydaktyczne
Wykład:wykładinformacyjnyz prezentacją multimedialną.Ćwiczenia:ćwiczenia audytoryjne, studium przypadku, analiza wyników badań laboratoryjnych, prezentacje multimedialne.
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Diagnostyka laboratoryjna” powinien posiadać wiedzę z zakresu chemii ogólnej i klinicznej, biochemii klinicznej oraz fizjologii i patofizjologii człowieka zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywność: K1, K2, K3
Egzamin:W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, W10, W11, W13, W14, U4, U5
Kolokwium:W1, W3, W7, W8, W9, W12,U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8.
Kryteria oceniania podane są w części B
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu nie odbywają się praktyki zawodowe.
Literatura
Podstawowa:
1.A. Dembińskiej-Kieć,J.W. Naskalski : Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009, wyd.3.
2.R. Caquet : 250 badań laboratoryjnych. PZWL, 2011.
3.W.G. Guder i wsp: Próbki: od pacjenta do laboratorium.
186MedPharm Polska,2012
Uzupełniająca:
1.„Choroby wewnętrzne” pod red. Gajewski P., Szczeklik Andrzej
2.www.labtestonline.p
3.Clin Chem. miesięcznik
4.Clin Chem Lab Med miesięcznik
5.Abbott Voice, LabForum
6.P. Skałba:Diagnostyka i leczenie zaburzeńendokrynologicznych w ginekologii. Medycyna Praktyczna,2014.
7.A. Lewiński, A. Zygmunt:Diagnostyka czynnościowa zaburzeń hormonalnych z elementami diagnostyki różnicowej.Czelej,20118.
B.Męczekalski, P. Biliński, J. Brązert, G. Bręborowicz:Endokrynologia ciąży. PZWL, 2012 r.
9.M. Otto: Diagnostyka i leczenie chorób nadnerczy red. PZWL,2013
10.R. L. Attridgeena : Choroby wewnętrzne. Przewodnik postępowania klinicznego, Via Medica 2014.
11.J. W.Medipage : Interpretacja badań laboratoryjnych, Warszawa 2011, wyd.1.
W cyklu 2022/23Z:
Podstawowa: 1. Dembińska-Kieć A, Naskalski JW, Solnica B. Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej (wyd. IV). Edra Urban & Partner, Wrocław 2017 2. Caquet R. 250 badań laboratoryjnych. PZWL, Warszawa 2011 3. Guder WG, Narayanan S, Wisser H, Zafwa B. Próbki: od pacjenta do laboratorium. MedPharm Polska, Wrocław 2012. 4. Solnica B. Diagnostyka Laboratoryjna. PZWL, Warszawa 2015
Uzupełniająca: 1. Szczeklik A, Gajewski P. Choroby wewnętrzne (wyd.3). Kraków 2011 2. www.labtestonline.pl 3. Abbott Voice, LabForum 4. Skałba P. Diagnostyka i leczenie zaburzeń endokrynologicznych w ginekologii. Med. Praktyczna, Kraków 2014. 5. Lewiński A, Zygmunt A. Diagnostyka czynnościowa zaburzeń hormonalnych z elementami diagnostyki różnicowej. Czelej, Warszawa 2011 6. Otto M. Diagnostyka i leczenie chorób nadnerczy. PZWL, Warszawa 2013 7. Attridge RL, Miller MR, Moote R, Ryan L. Choroby wewnętrzne. Przewodnik postępowania klinicznego, Via Medica, Gdańsk 2014 3. Abbott Voice, LabForum 4. Skałba P. Diagnostyka i leczenie zaburzeń endokrynologicznych w ginekologii. Med. Praktyczna, Kraków 2014. 5. Lewiński A, Zygmunt A. Diagnostyka czynnościowa zaburzeń hormonalnych z elementami diagnostyki różnicowej. Czelej, Warszawa 2011 6. Otto M. Diagnostyka i leczenie chorób nadnerczy. PZWL, Warszawa 2013 7. Attridge RL, Miller MR, Moote R, Ryan L. Choroby wewnętrzne. Przewodnik postępowania klinicznego, Via Medica, Gdańsk 2014
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: