Farmakologia
1729-A3-FARM-SJ
Wykłady z przedmiotu Farmakologia mają zapoznać studenta z podstawowymi informacjami na temat:
– punktów uchwytu i mechanizmów działania leków
na organizm,
– efektów pożądanych i niepożądanych farmakoterapii,
– zastosowania farmaceutyków w leczeniu chorób
lub ich zapobieganiu,
– dawkowania, wskazań terapeutycznych i przeciwwskazań
do stosowania danych leków, terapią monitorowaną.
Laboratoria są powiązane tematycznie z zagadnieniami omawianymi na wykładach.
Poza teoretycznymi podstawami, które są rozszerzane
na wykładach studenci:
– analizują przypadki kliniczne,
– przeprowadzają doświadczenia mające na celu określenie stężenia lub aktywności leku w materiale biologicznym.
Prowadzone dyskusje mające na celu integracje wiedzy
z zakresu anatomii, fizjologii, biologii, chemii, biochemii, patofizjologii z mechanizmami i efektami działania leków
i suplementów. Szczególny nacisk kładzie się na wykształcenie
u studenta umiejętności interpretacji prawdopodobnych interferencji leków i suplementów na wyniki badań laboratoryjnych zarówno w fazie przedanalitycznej, jak
i analitycznej.
Semniaria:
– nie dotyczy
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta/słuchacza studiów podyplomowych/uczestnika kursów dokształcających 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 25 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 5 godzin
- egzamin teoretyczny: 1 godzina.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
51 godzin, co odpowiada 2,04 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w laboratoriach: 25 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- przygotowanie do laboratoriów: 14 godzin
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie pisemne: 3 godziny
- przygotowanie do egzaminu + egzamin: 5+1= 6 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego farmakologii: 1 godzina.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,12 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie pisemne 3 godziny
- przygotowanie do egzaminu + egzamin: 5 + 1= 6 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 9 godzin, co odpowiada
0,36 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 25 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina
- przygotowanie do laboratoriów: 14 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia: 2 godziny
- przygotowanie do egzaminu: 5 godzin.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 49 godzin, co odpowiada 1,96 punktu ECTS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
- udział w konsultacjach: 2 godziny.
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 2 godziny, co odpowiada 0,08 punktu ECTS.
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk):
- nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wymienia i omawia mechanizmy działania poszczególnych grup leków (Efekty kształcenia – wiedza Student potrafi:
U1: dokonać oceny wpływu leków na procesy fizjologiczne i patologiczne z wykorzystaniem wiedzy biochemicznej. A.U04.
U2: wykorzystując wiedzę biochemiczną i fizjologiczną omówić przemiany leków w organizmie oraz wskazać możliwe do wystąpienia efekty działania. A.U12.
U3: dokonać klasyfikacji omawianych substancji leczniczych oraz wyjaśnić mechanizm działania poszczególnych grup leków. A.U17.
U4: analizować otrzymane wyniki badań laboratoryjnych pod kątem możliwej interferencji leków a także formułować na ich podstawie wnioski przydatne lekarzowi. A.U18.
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kształcenia – umiejętności U1: dokonuje oceny wpływu leków na procesy fizjologiczne
i patologiczne (K_A.U4, K_A.U12)
U2: dokonuje klasyfikacji omawianych substancji leczniczych oraz wyjaśnia mechanizm działania poszczególnych grup leków (K_A.U17)
U3: wykorzystując wiedzę biochemiczną i fizjologiczną omawia przemiany leków w organizmie oraz wskazuje możliwe do wystąpienia efekty działania (K_A.U17)
U4: analizuje otrzymane wyniki badań laboratoryjnych pod kątem możliwej interferencji leków, formułując
na ich podstawie wnioski przydatne lekarzowi (K_A.U18)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student gotów jest do:
K1: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. A.K01.
Metody dydaktyczne
Wykład:
wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
wykład problemowy
Laboratoria:
ćwiczenia praktyczne (studenci wykonują̨ pomiary
lub obserwacje, interpretują̨ wyniki pomiarów i obserwacji)
metoda obserwacji
studium przypadku
metoda klasyczna problemowa
dyskusja
prezentacja multimedialna
zadania na platformie Moodle lub podobnej
Seminaria:
nie dotyczy
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- laboratoryjna
- klasyczna metoda problemowa
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawy: anatomii, fizjologii, biologii, chemii, biochemii, patofizjologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania Podstawą do zaliczenia przedmiotu Farmakologia
jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Farmakodynamiki i Farmakologii dla kierunku analityka medyczna.
Egzamin końcowy teoretyczny: składa się w równym udziale punktowym z pytań dotyczących wiedzy zdobytej podczas wykładów i laboratoriów. Część wykładową stanowią pytania otwarte, a laboratoryjną – pytania testowe (jednokrotnego wyboru) i/ lub krótkiej odpowiedzi.
Minimalny próg zaliczenia: 60% wszystkich prawidłowych odpowiedzi na pytania. Zdobyte punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
90-100% Bardzo dobry
85-89% Dobry plus
80-84% Dobry
75-79% Dostateczny plus
60-74% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Końcową ocenę z przedmiotu Farmakologia stanowi ocena uzyskana z egzaminu. Student, którego średnia ocen z kolokwiów z laboratoriów wynosi przynajmniej 4.5 otrzymuje dodatkowe
3 pkt do puli punktów uzyskanych z egzaminu końcowego. Punkty te przysługują wyłączenie studentowi, który uzyskał z egzaminu przynajmniej 60% możliwych do zdobycia punktów.
Nie zdanie egzaminu końcowego jest równoznaczne
z otrzymaniem oceny niedostatecznej i koniecznością zdawania egzaminu poprawkowego
Kolokwia, sprawdziany pisemne: ≥ 60% (W1-W5, U1-U4, K1)
Egzamin końcowy: ≥ 60% (W1-W5, U1-U4, K1)
Praktyki zawodowe
Program kształcenia przewiduje odbycie praktyk zawodowych
Literatura
Literatura Literatura podstawowa:
1. Korbut R. Farmakologia. PZWL, Warszawa 2012
2. Mutschler E, Geisselinger G, Kroemer HK, Ruth P, Schafer-Korting M. Farmakologia i toksykologia. MedPharm Polska, Wrocław 2010
3. Janiec W. Farmakodynamika (tom 1 i 2). Podręcznik
dla studentów farmacji. PZWL, Warszawa 2009
Literatura uzupełniająca:
1. Dzierżanowska D. Antybiotykoterapia praktyczna. α-medica press, Bielsko-Biała 2008
2. Czarnecki R. Wpływ leków na wyniki klinicznych badań laboratoryjnych. Collegium Medicum UJ, Kraków 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: