Zajęcia fakultatywne: Kondycja skóry a wyniki badań laboratoryjnych
1728-A-ZF70-SJ
Diagnostyka laboratoryjna opisuje za pomocą mierzalnych parametrów laboratoryjnych stan zdrowia i/lub choroby człowieka. Zmiana kondycji skóry jest związana z wpływem czynników zewnętrznych i/lub wewnętrznych oddziałujących na stan równowagi w ustroju. Dokonanie oceny skóry podczas wizyty w ambulatorium, pomoc w ustaleniu przyczyny zmian i wybór testów laboratoryjnych. Dodatkowo umiejętność doboru panelów badań laboratoryjnych do stanu skóry pacjenta, uwzględniając czynniki modyfikowalne i niemodyfikowalne wpływające i na skórę, i na wyniki badań jest wzbogaceniem warsztatu pracy. Dokonanie właściwego wyboru badania jest związane z umiejętnością rozpoznania zmian występujących na poziomie komórkowym, tkankowym, narządowym oraz toczących się w całym organizmie. W wybranych jednostkach chorobowych zaproponowano panel badań diagnostycznych według najnowszych danych i wytycznych oraz sposób interpretacji wyników w zależności od sytuacji klinicznej i kondycji pacjenta. W celu oceny parametrów laboratoryjnych krwi, moczu i płynów ustrojowych przybliżone zostaną wystandaryzowane techniki analityczne fizyki, chemii, biochemii, biologii komórkowej i molekularnej
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach: 15 godzin
– konsultacje: 1 godzina
– przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
2. Nakład indywidualnej pracy studenta:
– czytanie wskazanej literatury: 2 godziny
– przygotowanie do zaliczenia: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 29 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: charakteryzuje kondycję skóry i stan pacjenta uwzględniając przyczyny powstawania schorzeń oraz wykorzystując wyniki badań laboratoryjnych do ich oceny - K_W05
W2: rozumie ograniczenia czasowe, interpretacyjne, sytuacyjne oraz miejscowe oceny wyników badań podczas wizyty w ambulatorium - K_W20
W3: zna i charakteryzuje podstawowe badania laboratoryjne uwzględniając czynniki modyfikowalne i niemodyfikowalne wpływające na interpretację wyników badań - K_W20
W4: rozumie potrzebę poszerzania panelu diagnostycznego do rozpoznania i monitorowania schorzeń skóry - K_W21
W5: rozumie zastosowanie podstawowych i specjalistycznych badań laboratoryjnych wykorzystywanych do rozpoznania i oceny chorób skórnych - K_W41
W6: rozumie zmiany zachodzące we krwi, skórze i w organizmie podczas schorzeń hematologicznych, alergicznych, zakaźnych i odnosi je do wyników podstawowych i specjalistycznych badań laboratoryjnych - K_W41
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: rozumie wpływ czynników środowiskowych modyfikowalnych i niemodyfikowalnych na wyniki badan laboratoryjnych i odnieść je do kondycji skóry - K_U01, K_U14
U2: potrafi doradzić wykonanie panelu badań laboratoryjnych by ocenić kondycję skóry i stan pacjenta - K_U14
U3: proponuje wykonanie badań laboratoryjnych i/lub konsultacji w celu najszybszej oceny stanu pacjenta w wybranych stanach chorobowych skóry - K_U14
U4: dokonuje wyboru badań podstawowych i specjalistycznych uwzględniając wytyczne, w określonych stanach oraz interpretuje wyniki badań uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze wpływające na stan skóry pacjenta - K_U29
U5: dokonuje wyboru badań biochemicznych i enzymatycznych we krwi, moczu i płynach ustrojowych, w określonych stanach chorobowych skóry oraz interpretuje wyniki badań uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze - K_U08, K_U29
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: We właściwy sposób dokonuje wyboru badań laboratoryjnych niezbędnych do oceny kondycji skóry oraz wykazuje nawyk czytania fachowej literatury - K_K01
K2: Wykazuje umiejętności niezbędne do prawidłowego wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego związane z doborem i analizą badań w zakresie schorzeń skórnych - K_K 07
Metody dydaktyczne
Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi, wykład problemowy z prezentacją multimedialną, wykład interaktywny
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Kondycja skóry a wyniki badań laboratoryjnych powinien posiadać wiedzę z zakresu biochemii, fizjologii i patofizjologii oraz diagnostyki laboratoryjnej zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych (interpretacja wyników badań laboratoryjnych w wybranej jednostce chorobowej skóry): W4, U3-U5, K1
2. Aktywność: U1-U4, K2
3. Kolokwium: W1-W6, U1-U5, K2
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Solnica B: Diagnostyka laboratoryjna. PZWL, Warszawa 2014
2. Adamski Z, Kaszuba A: Dermatologia dla kosmetologów, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego, Poznań 2008
3. Dembińska-Kieć A, Naskalski J: Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010
4. Provan D, Singer C, Baglin T, Lilleyman J: Hematologia kliniczna. PZWL, Warszawa 2008
Literatura uzupełniająca:
1. Noszczyk M: Kosmetologia pielęgnacyjna i lekarska. PZWL, Warszawa 2010
2. Wallach J: Interpretacja badań laboratoryjnych. Medipage, Warszawa 2011
3. Pawlikowski M, Grotowski W: Zaburzenia hormonalne. PZWL, Warszawa 2003
4. Klekot-Hyla L, Kokot S: Badania laboratoryjne. Zakres norm i interpretacja. PZWL Warszawa 2011
5. Kokot F: Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. PZWL Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: