Zajęcia fakultatywne: Medycyna doświadczalna
1728-A-ZF17-SJ
Istnieje stale rosnąca potrzeba przeprowadzania badań naukowych z wykorzystaniem hodowli komórkowych i/lub tkankowych (również człowieka) oraz modeli zwierzęcych (bezkręgowców i kręgowców) dotyczących starzenia się, rozwoju chorób (zwłaszcza cywilizacyjnych, takich jak nadciśnienie, cukrzyca, otyłość), czy wpływu leków i ksenobiotyków na organizm ludzki. Ten dział medycyny zajmuje się także badaniem zapadalności na różne choroby w określonych miejscach świata, a także badaniami retrospektywnymi i prospektywnymi związanymi ze zdrowiem osób żyjących w Polsce. Prowadzone są różnorodne badania związane z bezpieczeństwem stosowania wielu nowych leków wprowadzanych na rynek. Wyjaśnienie mechanizmów zmian biochemicznych, fizjologicznych, czy patofizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem czynników środowiskowych stało się niezwykle cenne i zostało wykorzystane do diagnostyki oraz leczenia chorób ludzi i zwierząt. W ramach przedmiotu dokonano analizy wybranych modeli badawczych, wraz z przykładami ich zastosowań w lecznictwie. Dokonano interpretacji oraz oceny wybranych prac naukowych z zakresu badań podstawowych, a także klinicznych z uwzględnieniem wyboru materiału, metody i sposobu analizy oraz przedstawienia wyników. Przybliżono proces przeniesienia wyników badań z modeli in vitro/ex vivo na model in vivo, wraz z wykazaniem różnic i ograniczeń metodycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:
– udział w wykładach: 15 godzin
– udział w laboratoriach: nie dotyczy
– udział w seminariach: nie dotyczy
– udział w konsultacjach: 2 godziny
– udział w zaliczeniu przedmiotu - 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ETCS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach: 15 godzin
– udział w laboratoriach: nie dotyczy
– udział w seminariach: nie dotyczy
– udział w konsultacjach: 2 godziny
– czytanie wybranego piśmiennictwa: 2 godziny
– przygotowanie do zaliczenia (5+1) 6 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ETSC
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi - nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania
– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (5+1) 6 godzin
Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 6 godzin co odpowiada 0,24 ETCS
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym
– przygotowanie do kolokwium (w zakresie praktycznym): 4 godziny
– udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym): 1 godzina
Łączny nakład studenta o charakterze praktycznym wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 ETCS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie wykładów. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia:
– czytanie wybranego piśmiennictwa: 2 godziny
– udział w konsultacjach:1 godzina
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobycia kompetencji społecznych wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,12 ETCS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: - nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna i charakteryzuje podstawowe modele badawcze i rozumie ich ograniczenia w zakresie prowadzenia badań naukowych - K_A.W3; K_A.W9; K_D.W2; K_E.W1; K_E.W2; K_E.W4
W2: wyjaśnia założenia badań naukowych oraz potrafi przedstawić metodologię prowadzenia doświadczeń na podstawie artykułów naukowych - K_B.W20; K_C.W4, K_E.W19; K_E.W28
W3: rozumie potrzebę prowadzenia badań naukowych podstawowych i klinicznych z dziedziny medycyny doświadczalnej i nauk pokrewnych, ze szczególnym uwzględnieniem immunologii, onkologii, biologii komórki, mikrobiologii i genetyki - K_B.W8; K_B.W21; K_EW16; K_E.W21; K_E.W22; K_E.W28
W4: charakteryzuje typy hodowli komórkowych i tkankowych, modele zwierzęce z uwzględnieniem nowych możliwości prowadzenia badań naukowych - K_E.W4; K_E.W21; K_E.W31; K_G.W1
W5: rozumie pojęcie, założenia i cel medycyny translacyjnej obejmującej badania nad rozwojem narzędzi diagnostycznych, leków, urządzeń medycznych, procedur, przepisów prawa oraz edukacji - K_C.W4; K_C.W10; K_C.W12; K_E.W26; K_E.W27
W6: rozumie ograniczenia czasowe, interpretacyjne, sytuacyjne oraz miejscowe w analizie i interpretacji wyników badań naukowych - K_B.W21; K_D.W6,
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: nabycie umiejętności krytycznej analizy, wyboru materiału i metod prowadzonych badań naukowych z zakresu medycyny doświadczalnej - K_A.U4; K_B.U2; K_B.U8; K_C.U.1; K_C.U.12; K_E.U20; K_G.U2
U2: ocena, interpretacja i krytyczna analiza metod badawczych oraz wyników badań naukowych z zakresu medycyny doświadczalnej - K_A.U12; K_B.U12; K_C.U.12; K_E.U11; K_E.U26; K_G.U2; K_G.U3
U3: nabycie umiejętności wyszukiwania informacji o badaniach naukowych dotyczących medycyny doświadczalnej - K_B.U13; K_C.U.4; K_C.U.12; K_E.U19; K_G.U2; K_G.U3
U4: nabycie umiejętności analizy doświadczeń oraz formułowania wniosków z badań in vitro, ex vivo i in vivo z zakresu badań doświadczalnych - K_B.U13; K_C.U.1; K_C.U.12; K_E.U3; K_G.U2; K_G.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji oraz systematycznej analizy najnowszych doniesień naukowych w zakresie badań doświadczalnych - K_A.K1; K_B.K2; K_G.K.2;
Metody dydaktyczne
Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi, wykład problemowy z prezentacją multimedialną, wykład interaktywny;
Ćwiczenia: nie dotyczy
Seminaria: nie dotyczy
Wykłady prowadzone z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość.
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Medycyna doświadczalna” powinien posiadać wiedzę z zakresu biochemii, fizjologii, patofizjologii zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych (interpretacja wyników badań prowadzonych w pracowni hodowli komórkowej, dobór właściwego modelu badawczego celem sprawdzenia konkretnych hipotez): W1, W2, W4, W8, U2, U3
2. Aktywność: W1, W2, W4, W5, W6, U1, U3, U4, K1
3. Kolokwium: W1, W2, W3, W4, W5, W6, U1, U2, U3, U4
Obecność na zajęciach
Sprawdzian pisemny/referat/prezentacja (dla osób chcących uzyskać ocenę bardzo dobrą i/lub odrobić nieobecności)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Freshney R. Ian: Culture of Animal Cells - A Manual of Basic Technique and Specialized Applications. John Wiley & Sons Inc, 2015
2. Hodowla komórek i tkanek. Stokłosowa S. (red). Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
3. Brylińska J., Kwiatkowska J.: Zwierzęta laboratoryjne. Kraków 1996
4. Sławiński T.: Zasady hodowli zwierząt laboratoryjnych. PWN. Warszawa 1981
5. Inbred and Genetically Defined Strains of Laboratory Animals, Part 1. Mouse and Rat," edited by P. L. Altman and D. Katz. (AN: 14022675)
6. "Background Lesions in Laboratory Animals: A Color Atlas," by Elizabeth F. McInnes. DOI: 10.1136/vr.e1290. (AN: 72888503)
7. Jann Hau, Steven J. Schapiro: Handbook of Laboratory Animal Science, Volume I, Third Edition: Essential Principles and Practices. CRC Press, 2010
8. The COST Manual of Laboratory Animal Care and Use: Refinement, Reduction and Research," edited by Bryan Howard, Timo Nevalainen, and Gemma Perretta. (AN: 61441123)
Literatura uzupełniająca:
1. Olszewska-Słonina D., Drewa T. 2006. Hodowla komórek, inżynieria tkankowa i medycyna regeneracyjna. Część I. Wiad. Lek. , 59 (7-8), 585-589.
2. Olszewska-Słonina D., Drewa T., Styczyński J., Czajkowski R. 2006. Hodowla komórek, inżynieria tkankowa i medycyna regeneracyjna. Część II. Wiad. Lek., 59 (9-10), 732-737.
3. Olszewska-Słonina D., Drewa T., Styczyński J., Czajkowski R. 2006. Komórki niezróżnicowane - źródła i plastyczność. Adv. Clin. Exp. Med., 15 (3), 497-503.
4. Drewa T., Wolski Z., Olszewska-Słonina D. 2005. Znaczenie komórek macierzystych w procesie powstawania raka stercza. Urol. Pol., 58 (3): 163-165.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: