Zajęcia fakultatywne: Diagnostyka laboratoryjna wybranych stanów nagłych zagrażających życiu
1728-A-ZF-DIALAB
Diagnostyka laboratoryjna opisuje za pomocą mierzalnych parametrów laboratoryjnych stan zdrowia lub choroby człowieka. W stanie nagłym występującym u pacjenta, uzyskanie odpowiedzi dotyczącej kierunku zaburzenia równowagi jest niezbędne do wyboru właściwej formy terapii. W celu oceny pacjenta wykorzystywane są wystandaryzowane techniki analityczne fizyki, chemii, biochemii, biologii komórkowej i molekularnej, a same oznaczenia wykonywane są w próbkach krwi, moczu oraz płynów ustrojowych. Dokonanie właściwego wyboru badania jest związane z umiejętnością rozpoznania zmian na poziomie komórkowym, tkankowym, narządowym oraz toczących się w całym organizmie. Dodatkowym kryterium jest ocena czynników osobniczych i środowiskowych modyfikowalnych i niemodyfikowalnych, które mogą utrudniać i/lub zmieniać interpretację wyniku wybranego parametru laboratoryjnego. Właściwy dobór testu i ocena jego wyniku w oparciu o wartość decyzyjną i/lub referencyjną umożliwia wdrożenia właściwej terapii, a następnie ocenę jej skuteczności. W wybranych jednostkach chorobowych zaproponowano panel badań diagnostycznych według najnowszych danych i wytycznych oraz sposób interpretacji wyników w zależności od sytuacji klinicznej.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w seminariach: 15 godzin
– kolokwium zaliczeniowe:1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,64 pkt. ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w seminariach: 15 godzin
– czytanie wskazanej literatury: 4 godziny
– przygotowanie do kolokwium i kolokwium: 5 godzin + 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,12 pkt. ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
– przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin +1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się i uczestnictwem w procesie oceniana wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 pkt. ECTS.
5. Nakład pracy związany z aspektami praktycznymi kształcenia:
– udział w seminariach w zakresie praktycznym: 15 godzin
– przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego i kolokwium zaliczeniowe: 5 + 1 godzin = 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z aspektami praktycznymi kształcenia wynosi 21 godzin, co odpowiada 0,84 pkt. ECTS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów
− kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia (przygotowanie do seminariów): 1 godzina, co odpowiada 0,04 pkt. ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
– nie dotyczy
Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: rozumie wpływ czynników przedlaboratorynych modyfikowalnych i niemodyfikowalnych na interpretację wyników badań laboratoryjnych - D.W09; E.W02; F.W01
W2: rozumie ograniczenia czasowe, interpretacyjne, sytuacyjne oraz miejscowe wykonywania badań laboratoryjnej w sytuacji nagłej - C.W14; E.W23
W3: potrafi określić ilość materiału biologicznego niezbędną do realizacji zaplanowanych analiz oraz wskazać potrzebę wykonania badań w nieprzewidzianej sytuacji - F.W06; F.W7;
W4: na podstawie kondycji pacjenta, objawów klinicznych i wyników badań laboratoryjnych potrafi ocenić stan odżywienia organizmu - E.W25, E.W27
W5: rozumie potrzebę pilnego wyboru i wykonania badań laboratoryjnych w sytuacji zatrzymania krążenia i niewydolności oddechowej - E.W3; E.W25
W6: rozumie potrzebę pilnego wyboru i wykonania badań laboratoryjnych podczas odmrożeń, oparzeń oraz udarów cieplnych i/lub słonecznych - E.W4, E.W25
W7: rozumie potrzebę pilnego wyboru i wykonania badań laboratoryjnych podczas krwotoków, omdleń i stanów padaczkowych - E.W25; F.W20;
W8: rozumie potrzebę pilnego wykonania badań laboratoryjnych podczas zatruć - E.W25, E.W26; E.W27; E.W28
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: operuje pojęciami wartości referencyjnej, decyzyjnej, krytycznej, rozumie zastosowanie badań specjalistycznych - D.U01; E.U19
U2: potrafi dobrać panel badań podstawowych i specjalistycznych do stanu pacjenta - C.U09; D.U02; E.U01; E.U08; E.U20
U3: potrafi ocenić stan odżywienia z pomocą wyników badań laboratoryjnych - E.U01; E.U07; E.U20
U4: potrafi ocenić stan pacjenta i dobrać panel badań laboratoryjnych by ocenić stan pacjenta po nadużywaniu i/lub spożyciu alkoholu i środków psychoaktywnych - A.U04; A.U18; E.U23
U5: dokonuje interpretacji wyników podstawowych badań morfologii w określonych stanach nagłych, uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze - D.U01; E.U21; E.U22
U6: dokonuje interpretacji wyników badań biochemicznych i enzymatycznych we krwi, moczu i płynach ustrojowych, w określonych stanach nagłych, uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze - F.U20; F.U21; F.U.22
U7: potrafi ocenić oparzenie słoneczne i wskazać badania laboratoryjne do oceny stanu organizmu po oparzeniu, udarze cieplnym i/lub słonecznym - E.U01; F.U20;F.U21
U8: potrafi odnieść skalę zmian w odchyleniach od wartości referencyjnych do stopnia uszkodzenia komórkowego, tkankowego, narządowego i wielonarządowego w wybranych stanach nagłych - E.U21; E.U22; F.U20; F.U22
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji oraz tłumaczenia pacjentom i klientom potrzebę wykonywania badań laboratoryjnych - A.K1; F.K1
Metody dydaktyczne
Seminaria: zajęcia w formie warsztatów: studium przypadku klinicznego, praca w grupach dotycząca wybranych przypadków klinicznych
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Diagnostyka laboratoryjna stanów nagłych” powinien posiadać wiedzę z zakresu biochemii, fizjologii i patofizjologii oraz diagnostyki laboratoryjnej zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
1. Seminaria:
- Obecność, pozytywna ocena wystawiona przez prowadzącego zajęcia: ocena z kolokwium i aktywności podczas zajęć oraz brak wykroczeń wymienionych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Patobiochemii i Chemii Klinicznej.
- Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych: proponowanie zlecania badań laboratoryjnych w wybranym przypadku klinicznym uwzględniając stan pacjenta, odpowiednie wartości referencyjne i decyzyjne, czynniki środowiskowe i/lub personalne, ocena wyników badań laboratoryjnych w odniesieniu do uszkodzeń komórkowych, tkankowych, narządowych i wielonarządowych w kontekście występujących objawów klinicznych.
- Zaliczenie na podstawie kolokwium: pisemny test otwarty obejmujący pełen zakres tematów przedmiotu: wykładów i materiałów pomocniczych.
W przypadku kolokwium pisemnego (test otwarty z wykładów i materiałów pomocniczych) uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Ocena Procent punktów
Bardzo dobry 92 – 100%
Dobry plus 84 – 91%
Dobry 76 – 83%
Dostateczny plus 68 – 75%
Dostateczny 60 – 67%
Niedostateczny 0 – 59%
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Hryniewski T. (red.): Stany nagłe. Medical Tribune, Warszawa, 2014.
2. Kokot F.: Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. PZWL, Warszawa, 2007.
3. Kalinowski L.: Przypadki laboratoryjno-kliniczne w medycynie praktycznej, MedPharma, Wrocław, 2017.
Literatura uzupełniająca:
1. Dembińska-Kieć A., Naskalski J., Solnica B.: Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Urban&Partner, Wrocław, 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: