Farmakoterapia i informacja o lekach
1724-F5-FARINL-J
W ramach wykładów z przedmiotu studenci zapoznają się z następującymi zagadnieniami: Jak standardy medyczne mogą pomóc w opiece farmaceutycznej na podstawie najnowszych wytycznych ESC leczenia nadciśnienia tętniczego krwi; Leczenie zaburzeń gospodarki lipidowej, aktualne standardy terapii choroby niedokrwiennej serca oraz zawału serca. Leczenie i profilaktyka żylnej choroby zakrzepowo- zatorowej; Aktualne wytyczne profilaktyki i leczenia cukrzycy. Farmakoterapia astmy oskrzelowej i wybranych chorób o podłożu alergicznym. Podstawowe zasady leczenia bólu o różnej etiologii. Miejsce leków OTC, preparatów ziołowych oraz homeopatycznych we współczesnej farmakoterapii. Sposoby postępowania z objawami chorobowymi często zgłaszanymi przez pacjentów w aptece: kaszel, biegunka, zaparcia. Problem uzależnienia oraz nadużywania leków przez młodzież i pacjentów.
Ćwiczenia z przedmiotu pozwolą studentom zapoznać się z zagadnieniami z zakresu mechanizmów kancerogenezy oraz powstawania lekooporności, mechanizmów działania poszczególnych grup leków przeciwnowotworowych, ich objawami ubocznymi, leczenia bólu w onkologii, a także leczeniem różnych rodzajów osteoporozy.
Zajęcia praktyczne z Farmacji klinicznej obejmują udział w pracy klinicystów, pielęgniarek i diagnostów laboratoryjnych i odbywają się w szpitalu uniwersyteckim. Studenci mają możliwość zapoznania się z pracą farmaceuty w warunkach zamkniętych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
udział w wykładach: 20 godzin,
udział w laboratoriach: 25 godzin,
udział w ćwiczeniach: 30 godzin,
udział w zajęciach praktycznych w warunkach oddziału szpitalnego: 6 godzin,
udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 1 godzina.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 82 godzin co odpowiada 3,28 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach: 20 godzin,
udział w laboratoriach: 25 godzin,
udział w ćwiczeniach: 30 godzin,
udział w zajęciach praktycznych w warunkach oddziału szpitalnego: 6 godzin,
udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 1 godzina,
przygotowanie do zajęć: 4 godzin,
przygotowanie do kolokwiów: 8 godzin.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4,00 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 1 godzina,
udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin,
konsultacje badawczo-naukowe: 1 godzina
udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 22 godziny,
przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 6 godzina,
przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 2 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 42 godzin, co odpowiada 1,68 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do zajęć - 4 godzin,
przygotowanie do kolokwiów - 8 godzin,
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,48 punktu ECTS.
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna możliwe do wystąpienia zagrożenia związane z samodzielnym stosowaniem leków przez pacjentów, a także możliwe sposoby ich zapobiegania - K_E.W15
W2: Zna częstość i genezę występowania uzależnień od leków i innych substancji oraz umiejętnie określa pozycję i rolę farmaceuty w zwalczaniu uzależnień oraz umiejętnym stosowaniem wskaźników pomocnych w określeniu zdrowotności populacji - K_E.W16; K_E.W24
W3: Zna poszczególne etapy przeprowadzania badań nad lekiem, badań eksperymentalnych oraz z udziałem ludzi wraz z określeniem zasad etyczno-prawnych i rolą farmaceuty w ich prowadzeniu - K_E.W22 K_E.W23
W4: Zna zasady monitorowania bezpieczeństwa produktów leczniczych po wprowadzeniu ich do obrotu - K_E.W26
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi sprawnie korzystać z różnych źródeł informacji o leku krytycznie interpretując te informacje; trafnie i szybko poszukać dostępne informacje naukowe dotyczące substancji i produktów leczniczych i na ich podstawie przygotowywać plan monitorowania farmakoterapii - K_E.U25, K_C.U34
U2: Umie określać metody i zasady oceny skuteczności i bezpieczeństwa terapii oraz samodzielnie przewidywać wpływ różnych czynników na właściwości farmakokinetyczne i farmakodynamiczne leków - K_E.U9, K_E.U16
U3: Potrafi samodzielnie proponować optymalną i indywidualną farmakoterapię dla pacjenta i objaśniać indywidualizację dawkowania leku u pacjenta w warunkach klinicznych - K_E.U10, K_E.U-16
U4: Potrafi współpracować z pracownikami systemu ochrony zdrowia w tym aktywnie uczestniczyć w pracach zespołu terapeutycznego i lekarzami klinicystami- K_E.U23
U5: Umie zaproponować plan prowadzenia badań klinicznych, w szczególności w zakresie nadzorowania jakości badanego produktu leczniczego, i monitorowaniu badania klinicznego oraz umiejętnie proponuje techniki zarządzania gospodarką produktów leczniczych i wyrobów medycznych przeznaczonych do badań klinicznych;- K_E.U24
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Jest gotów do nawiązania poprawnych stosunków międzyludzkich opartych o wzajemne poszanowanie i zaufanie, w tym z zachowaniem tajemnicy dotyczącej stanu zdrowia, praw pacjenta oraz zasad etyki zawodowej - K1, K4
K2: Jest gotów do wykorzystania potencjału zespołowego do działania dążącego do realizacji zadań zakończonych sukcesem - K3
K3: Korzysta z obiektywnych źródeł informacji w swoich codziennych obowiązkach w tym z zakresu Evidence Based Medicine - K7
K4: Jest gotów do podejmowania odpowiedzialnych decyzji w pracy, gwarantujących bezpieczeństwo własne i innych osób – K10
Metody dydaktyczne
Wykład:
wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
wykład problemowy
Ćwiczenia:
uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną
metoda dyskusji dydaktycznej
analiza przypadków
analiza tekstów z dyskusją
Laboratoria:
uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną
metoda dyskusji dydaktycznej
analiza przypadków
analiza tekstów z dyskusją
Zajęcia praktyczne. w warunkach oddziału szpitalnego
analiza przypadków
metoda dyskusji dydaktycznej
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- studium przypadku
- obserwacji
- laboratoryjna
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii oraz farmakokinetyki i farmakodynamiki.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Farmakoterapia i informacja o lekach jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie dydaktycznym Katedry i Zakładu Farmakodynamiki i Farmakologii Molekularnej.
Kolokwia: forma testowa (pytania zamknięte jednokrotnego i/lub wielokrotnego wyboru) i/lub pytania otwarte wymagające krótkiej odpowiedzi.Minimalny próg zaliczający: 60% prawidłowej odpowiedzi na pytania; obowiązek zaliczenia każdego kolokwium uprawnia do zaliczenia tej części przedmiotu i przystąpienia do egzaminu.
Egzamin końcowy: Przedmiot kończy się egzaminem na ocenę. Forma opisowa-5-6 pytań; minimalny próg zaliczający: 60% prawidłowej odpowiedzi na pytania
Wartości punktowe poszczególnych ocen są następujące:
Procent punktów Ocena
90-100% Bardzo dobry
85-89% Dobry plus
80-84% Dobry
75-79% Dostateczny plus
60-74% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Kolokwia: >60% (W1-W14, U1-U9, K1)
Egzamin końcowy: >60% (W1-W14, U1-U9, K1)
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Basic & Clinical Pharmacology, 12e, BG Katzung (EN)
2. Katzung BG: Farmakologia ogólna i kliniczna- Wydanie I polskie, Czelej 2012 (PL)
3. Janiec W. Farmakodynamika. Podręcznik dla studentów farmacji- Wydanie 1, PZWL 2009
4. Rang & Dale farmakologia
5. www.mp.pl
Literatura uzupełniająca:
1. Farmakologia i toksykologia Red. E Mutschler i wsp., red. nauk. W. Buczko (wydanie III poprawione i uzupełnione).
2. Kompedium farmakologii-Waldemar Janiec
3.Kompendium farmakologii i farmakoterapii.A.Danysz
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: