Farmakologia z farmakodynamiką II
1724-F4-FARMFL-J
W trakcie zajęć z przedmiotu studenci zdobędą wiedzę z zakresu leków wpływających na działanie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, w tym leków psychotropowych, neuroleptycznych, anksjolitycznych, uspakajających, nasennych, przeciwpadaczkowych, psychostymulujących i psychodysleptycznych, leków stosowanych w farmakoterapii choroby Parkinsona, Alzheimera i innych chorobach neurodegeneracyjnych, leków zwiotczających, znieczulających ogólnie i miejscowo. Omawiane zagadnienia obejmą także leki opioidowe leki przeciwbólowe ze szczególnych uwzględnieniem ich mechanizmu uzależniającego, a także niesteroidowe leki przeciwzapalne z podkreśleniem zagrożeń związanych z ich powszechnym dostępem i użyciem. Omówienie autonomicznego układu nerwowego na poziomie receptorowym umożliwi zrozumienie mechanizmów działania, działań niepożądanych oraz interakcji leków z wielu grup stosowanych w różnorodnych wskazaniach i jednostkach chorobowych, np. leków działających na układ oddechowy, układ sercowo-naczyniowy, układ pokarmowy itd. Studenci zdobędą wiedzę z zakresu chorób metabolicznych jak cukrzyca i dyslipidemie oraz chorób związanych z zaburzeniami układu hormonalnego. Wśród tematów znajdą się również leki przeciwdrobnoustrojowe. Zajęcia z każdego tematu zakładają część poświęconą omówieniu mechanizmów działania danej grupy leków na tle fizjologii danego układu, zasady dawkowania terapeutyków, efekty terapeutyczne oraz działania niepożądane wraz z zasadami ich zapobiegania, jak również możliwość wystąpienia interakcji lek-lek oraz lek-pożywienie.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
o udział w wykładach - 90 godzin,
o udział w laboratoriach - 75 godzin,
o udział w ćwiczeń– 15 godzin
o udział w konsultacjach naukowo-badawczych (omówienie literatury naukowej z zadanej tematyki, opracowanie i interpretacja uzyskanych wyników badań, uzupełnienie wiedzy na temat oceny efektu terapeutycznego leków-terapii spersonalizowanej, monitorowania leczenia, interakcji leków oraz działań niepożądanych, „case study”) – 30 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 210 godzin, co odpowiada 8.40 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
o udział w wykładach - 90 godzin,
o udział w laboratoriach - 75 godzin,
o udział w ćwiczeniach – 15 godzin,
o udział w konsultacjach naukowo-badawczych – 30 godzin
o przygotowanie do zajęć - 45 godzin.
o przygotowanie do kolokwiów - 45 godzin,
o przygotowanie do egzaminu - 40 godzin
o czytanie wybranego piśmiennictwa: 35 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 375 godzin, co odpowiada 15 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
• czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 15 godzin,
• udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 55 godzin,
• konsultacje badawczo-naukowe: 20 godzin
• udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 65 godzin,
• przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 20 godzin,
• przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 20 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 195 godzin, co odpowiada 7.80 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
o przygotowanie do zajęć - 45 godzin.
o przygotowanie do kolokwiów - 45 godzin,
o przygotowanie do egzaminu - 40 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 130 godzin, co odpowiada 5.20 punktu ECTS
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna i rozumie podstawowe pojęcia i zagadnienia związane z działaniem leków-K_D.W12
W2: zna i rozumie czynniki wpływające na działanie leków-K_D.W13
W3: zna czynniki dziedziczne wpływające na skuteczność i bezpieczeństwo stosowanych leków- K_D.W14
W4: zna drogi podania i dawkowanie leków-K_D.W15
W5: zna punkty uchwytu i mechanizmy działania leków-K_D.W16
W6: rozumie komórkowe i molekularne mechanizmy działania leków-K_D.W17
W7: zna właściwości farmakologiczne poszczególnych grup leków-K_D.W18
W8: zna wskazania i przeciwwskazania dla poszczególnych grup leków-K_D.W19
W9: zna działania niepożądane swoiste dla leku i zależne od dawki-K_D.W20
W10: zna klasyfikację działanie pożądanych-K_D.W21
W11: zna problemy wzajemnego oddziaływania między lekami oraz między lekami a produktami spożywczymi- K_D.W22
W12: zna zasady prawidłowego kojarzenia leków-K_D.W23
W13: zna możliwości unikania niekorzystnych interakcji-K_D.W24
W14: zna zasady monitorowania działa niepożądanych- K_D.W25
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: wyjaśnia przyczyny i skutki interakcji leków i interpretuje wpływ czynników na działanie leków -K_D.U9
U2: uzasadnia wpływ czynników dziedzicznych na skuteczność i bezpieczeństwo leków -K_D.U10
U3: wyjaśnia właściwości farmakologiczne leku w oparciu o punkt uchwytu i mechanizm działania-K_D.U11
U4: przewiduje działania niepożądane, w zależności od dawki i drogi podania leku-K_D.U12
U5: wymienia wskazania i przeciwwskazania dla poszczególnych grup leków-K_D.U13
U6: uzasadnia korzyści wynikające ze stosowania leku złożonego-K_D.U14
U7: wyjaśnia przyczyny i skutki interakcji między lekami oraz między lekami a pożywieniem-K_D.U15
U8: przewiduje skutki niekorzystnych interakcji i im zapobiega-K_D.U16
U9: wykorzystuje nabyte wiadomości z fizjologii, patofizjologii, mikrobiologii, immunologii, farmakokinetyki oraz chemii leków do zrozumienia mechanizmów działań niepożądanych oraz interakcji lekowych- K_D.U17
U10: udziela informacji o działaniu leku w sposób zrozumiały dla pacjenta- K_D.U18
U11: zapobiega interakcjom w fazie farmakokinetycznej- K_D.U45
U12: współdziała w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności farmakoterapii- K_D.U46
U13: udziela informacji o mechanizmie działania, właściwościach farmakologicznych i działaniu niepożądanym leku- K_D.U47
U14: przewiduje wystąpienie działania niepożądanego leku- K_D.U48
U15: zapobiega interakcjom między lekami oraz między lekami a pożywieniem- K_D.U49
U16: monitoruje działania niepożądane leków- K_D.U50
U17: przekazuje zdobyte wiadomości z zakresu farmakologii w sposób zrozumiały dla pacjenta- K_D.U51
U18: współpracuje z lekarzem w celu wyboru właściwego leku- K_D.U52
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: posiada nawyk korzystania z technologii informacyjnych do wyszukiwania i selekcjonowania informacji o lekach-K_B.K1
K2: wyciąga i formułuje wnioski z własnych pomiarów i obserwacji-K_B.K2
K3: posiada umiejętność pracy w zespole -K_B.K3
Metody dydaktyczne
Wykład:
Wykład on-line na platformie Microsoft Teams lub BigBlueButton z prezentacją multimedialną
wykład informacyjny
wykład problemowy
Laboratoria:
metoda obserwacji
ćwiczenia praktyczne
metody eksponujące: film, pokaz
metoda obserwacji
studium przypadku („case study”)
uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną
omówienie publikacji naukowych
Ćwiczenia:
uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną
metoda dyskusji dydaktycznej
studium przypadku („case study”)
omówienie publikacji naukowych
metoda klasyczna problemowa
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- seminaryjna
- referatu
- doświadczeń
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii, biologii, biochemii, chemii analitycznej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Farmakologia z Farmakodynamiką jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie dydaktycznym Katedry i Zakładu Farmakodynamiki i Farmakologii Molekularnej.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie egzaminu obejmującego materiał w semestrze VII i VIII.
Egzamin w semestrze VIII:
Student zostaje do niego dopuszczony, jeżeli:
uczestniczy aktywnie w laboratoriach, ćwiczeniach i wykładach,
zaliczy wszystkie kolokwia w semestrze VII i VIII.
Egzamin składa się z pytań testowych (odpowiedź jednokrotnego wyboru) i krótkiej odpowiedzi dotyczących wiedzy zdobytej podczas wykładów i ćwiczeń. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje jeden punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest 60% punktów.
Oceny wystawia się zgodnie z poniższą skalą ocen:
Procent punktów Ocena
90-100% Bardzo dobry
85-89% Dobry plus
80-84% Dobry
75-79% Dostateczny plus
60-74% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Końcową ocenę z przedmiotu Farmakologia oblicza się na podstawie poniższego wzoru:
Otrzymanie oceny niedostatecznej z egzaminu końcowego jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej i koniecznością zdawania egzaminu poprawkowego.
Egzamin końcowy teoretyczny: > 60% (W1-W13)
Kolokwia, wyjściówki: > 60% (W1-W13, U1- U6)
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Janiec W. Farmakodynamika. Podręcznik dla studentów farmacji- Wydanie 1, PZWL 2009
2. Farmakologia i toksykologia Red. E Mutschler i wsp., red. nauk. W. Buczko (wydanie III poprawione i uzupełnione).
3. Farmakologia Goodmana & Gilmana, red. Brunton L.L., Lazo J.S., Parker K.L., red. nauk. W. Buczko (wydanie III poprawione i uzupełnione).
Literatura uzupełniająca:
1. Basic & Clinical Pharmacology, 12e, BG Katzung (EN)
2. Katzung BG: Farmakologia ogólna i kliniczna- Wydanie I polskie, Czelej 2012 (PL)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: