Biotechnologia farmaceutyczna
1724-F4-BFAR-J
Wykłady z przedmiotu Biotechnologia farmaceutyczna mają zapoznać studenta ze współczesnymi technikami hodowli komórkowych z wykorzystaniem nowoczesnych bioreaktorów lub zaawansowanych naczyń do hodowli 3D. Przedstawiają studentowi zarys historyczny i omawiają wybitne odkrycia z dziedziny biotechnologii. Omawiane są procesy wytwarzania leków z wykorzystaniem hodowli komórkowych w bioreaktorach (produkcja antybiotyków, insuliny, szczepionek). Wykłady poruszają również zagadnienia projektowania i zastosowania przeciwciał monoklonalnych w medycynie, osiągnięć nanotechnologii w celowanym dostarczaniu leków oraz wytwarzaniu szczepionek przeciw wirusom.
Laboratoria opierają się na wykorzystaniu umiejętności samodzielnej pracy studenta, pracy w parach oraz grupowego opracowywania otrzymanych wyników. Prowadzone zajęcia są praktyczną nauką wiedzy teoretycznej uzyskanej na wykładach. Praca studenta opiera się na zapoznaniu z podstawowym sprzętem laboratoryjnym wykorzystywanym w prowadzeniu hodowli komórkowych (butelki, szalki do hodowli, płytki wielodołkowe), a także z obsługą spektrofotometru i wykonywaniu krzywej wzrostu komórek na podstawie otrzymanych wyników absorbancji. Student uczy się praktycznie sporządzać medium hodowlane o odpowiednim składzie, dokonywać pasażowania linii ustalonej, wykonywać testy cytotoksyczność oraz test rodzaju śmierci komórek z wykorzystaniem metod immunohistochemicznych
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta/słuchacza studiów podyplomowych/uczestnika kursów dokształcających 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
udział w wykładach: 18 godzin,
udział w laboratoriach: 12 godzin,
udział w konsultacjach naukowo-badawczych (omówienie literatury naukowej z zadanej tematyki, opracowanie i interpretacja uzyskanych wyników badań, uzupełnienie wiedzy na temat oceny efektu terapeutycznego leków- terapii spersonalizowanej, monitorowania leczenia, interakcji leków oraz działań niepożądanych, „case study”): 5 godzin.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 35 godzin, co odpowiada 1,4 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach: 18 godzin,
udział w laboratoriach: 12 godzin,
udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 5 godzin,
przygotowanie do zajęć: 5 godzin,
przygotowanie do kolokwiów: 7 godzin,
czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 3 godzin.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami
naukowymi
czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 3 godzin,
udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 6 godzin,
konsultacje badawczo-naukowe: 3 godzin,
udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 6 godzin,
przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 4 godzin,
przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 5 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 27 godzin, co odpowiada 1,08 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do zajęć - 4 godzin,
przygotowanie do kolokwiów - 5 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,36 punktu ECTS.
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk): nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się – wiedza W1: Zna warunki hodowli żywych komórek i organizmów oraz rozumie mechanizm sterujący potencjałem produkcyjnym żywych komórek i organizmów oraz dostępnymi metodami biotechnologicznymi ich regulacji – K_C.W16, K_C.W17
W2: Wyjaśnia procesy ogólnie stosowane w biotechnologii farmaceutycznej wraz z przykładami a także jest zaznajomiony z kilkoma procesami oczyszczania otrzymywanych substancji leczniczych oraz metodami i technikami zmiany skali oraz optymalizacji parametrów procesu w biotechnologii farmaceutycznej; - K_C.W17 K_C.W18
W3: Wymienia i rozróżnia podstawowe grupy, właściwości biologiczne i zastosowania biologicznych substancji leczniczych; - K_C.W19
W4: Zna pojęcie trwałości oraz problemy trwałości różnych
postacie biofarmaceutyków - K_C.W20
W5: Zna charakterystykę i rodzaje podstawowych szczepionek, zasady ich stosowania i przechowywania; - K_C.W21
W6: Charakteryzuje trafnie podstawowe produkty krwiopochodne
i krwiozastępcze oraz sposób ich otrzymywania; - K_C.W22
W7: Zna opisane w obowiązującej Farmakopei wymagania farmakopealne, jakie powinny spełniać leki biologiczne i zasady wprowadzania ich do obrotu - K_C.W23
W8: Rozróżnia lek biologiczny i syntetyczny a także znajduje najnowsze osiągnięcia w obszarze badań nad lekiem biologicznym
i syntetycznym- K_C.W24
W9: Zna techniki biologii molekularnej w biotechnologii farmaceutycznej i terapii genowej - K_A.W32
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi dokonać analizy etapów i parametrów procesu
biotechnologicznego; - K_C.U12
U2: Potrafi oceniać jakości i trwałości substancji leczniczej otrzymanej biotechnologicznie i przygotować lub zaproponować
jej specyfikację; - K_C.U13
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Trafnie dobiera źródła informacji w tym oparte o źródła
Evidence Based Medicine – K7
K2: Jest gotów do trafnego formułowania wniosków z badań własnych i dostępnych w literaturze oraz z obserwacji otoczenia i
w pracy - K8
Metody dydaktyczne
Wykład:
wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
wykład problemowy w formie online na platformie internetowej Microsoft Teams
wykład konwersatoryjny
Laboratoria:
metoda obserwacji ćwiczenia praktyczne studium przypadku
analiza wyników badań związanych z hodowlą komórkową metody eksponujące: pokaz
metoda klasyczna problemowa dyskusja
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- studium przypadku
- obserwacji
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
- projektu
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- doświadczeń
- referatu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu biologii i fizjologii komórki. Ponadto student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: chemii, biochemii, anatomii, histologii i
fizjologii.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Biotechnologia farmaceutyczna jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry i Zakładu Farmakodynamiki i Farmakologii Molekularnej.
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Biotechnologia farmaceutyczna jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Farmakodynamiki i Farmakologii Molekularnej.
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę.
Forma testowa, pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru i/lub pytania otwarte.
Stopnie wystawia się wg następującej skali:
Procent punktów Ocena
90-100% Bardzo dobry
85-89% Dobry plus
80-84% Dobry
75-79% Dostateczny plus
60-74% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Zaliczenie na ocenę: > 60% (W1-W9, U1-U2, K1,K2)
Przedłużona obserwacja/Aktywność (W1-W9, U1-U2, K1-K2
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Stokłosowa S. Hodowla komórek i tkanek. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.
2. Kayser O., Müller R.H. Biotechnologia farmaceutyczna.
Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: