Farmakologia z farmakodynamiką I
1724-F3-FARMF-L-J
W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z zagadnieniami dotyczącymi losów leku w organizmie od momentu jego podania, poprzez dystrybucję, wchłanianie, metabolizm po jego eliminację. Studenci zdobędą wiedzę o podstawowych mechanizmach działania terapeutycznego jak i działań niepożądanych leku, różnych rodzajach interakcji oraz dowiedzą się jakie metody stosowane są w badaniach leków; przeważająca część ćwiczeń poświęcona będzie różnym grupom leków przeciwbakteryjnych: w tym antybiotykom, sulfonamidom, chinolonom.
Pełny opis przedmiotu Zajęcia z przedmiotu przygotują studentów do nauki kolejnych przedmiotów zawodowych poprzez przyswojenie wiedzy o mechanizmach odpowiedzialnych z przyswajanie i działanie leków w organizmie. Tematyka zajęć obejmie czynniki fizjologiczne wpływające na losy leku w ustroju, mechanizmy działania leków, zagadnienia dotyczące receptorów i teorii receptorowych, działań niepożądanych swoistych dla leku i zależnych od dawki, chorób polekowych, wtórnych działań niepożądanych; reakcji alergicznych i pseudoalergicznych, interakcje leków, działań niepożądanych leków w różnych okresach ciąży, w okresie poporodowym i karmienia piersią; biodostępności i biorównoważności leków. W ramach zajęć studenci poznają również metody doświadczalne w farmakologii oraz zasady prowadzenia badania przedklinicznych i klinicznych. Bazując na zdobytej wiedzy ogólnej o farmakologii studenci zapoznają się z lekami stosowanymi w chemioterapii zakażeń i chorób inwazyjnych: antybiotykami β-laktamowymi, antybiotykami aminoglikozydowymi, tetracyklinami, chloramfenikolem, antybiotykami makrolidowymi, ketolidami, linkozamidami, streptograminami, antybiotykami peptydowymi, rifamycynami antybiotykami glikopeptydowymi, kwasem fusydowym, pochodnymi okazolidinonu i mupirocyną.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
o udział w wykładach - 30 godzin,
o udział w ćwiczeniach - 15 godzin,
o udział w konsultacjach naukowo-badawczych (omówienie literatury naukowej z zadanej tematyki, opracowanie i interpretacja uzyskanych wyników badań, uzupełnienie wiedzy na temat oceny efektu terapeutycznego leków-Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: o udział w wykładach - 30 godzin, o udział w ćwiczeniach - 15 godzin, o udział w konsultacjach naukowo-badawczych (omówienie literatury naukowej z zadanej tematyki, opracowanie i interpretacja uzyskanych wyników badań, uzupełnienie wiedzy na temat oceny efektu terapeutycznego leków-terapii spersonalizowanej, monitorowania leczenia, interakcji leków oraz działań niepożądanych, „case study”) – 4 godzin Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 49 godzin, co odpowiada 1.96 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: o udział w wykładach - 30 godzin, o udział w ćwiczeniach – 15 godzin, o udział w konsultacjach naukowo-badawczych – 2 godzin o przygotowanie do zajęć - 10 godzin. o przygotowanie do kolokwiów - 8 godzin, o przygotowanie do zaliczenia na ocenę - 8 godzin o czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 2 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3.00 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi · czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 2 godziny, · udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 18 godzin, · konsultacje badawczo-naukowe: 2 godziny · udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 8 godzin, · przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 5 godzin, · przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 5 godzin. Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 40 godzin, co odpowiada 1.60 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: o przygotowanie do zajęć - 10 godzin. o przygotowanie do kolokwiów - 8 godzin, o przygotowanie do zaliczenia na ocenę - 8 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 26 godzin, co odpowiada 1.04 punktu ECTS 5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy.terapii spersonalizowanej, monitorowania leczenia, interakcji leków oraz działań niepożądanych, „case study”) – 4 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 49 godzin, co odpowiada 1.96 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
o udział w wykładach - 30 godzin,
o udział w ćwiczeniach – 15 godzin,
o udział w konsultacjach naukowo-badawczych – 2 godzin
o przygotowanie do zajęć - 10 godzin.
o przygotowanie do kolokwiów - 8 godzin,
o przygotowanie do zaliczenia na ocenę - 8 godzin
o czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 2 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3.00 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
• czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 2 godziny,
• udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 18 godzin,
• konsultacje badawczo-naukowe: 2 godziny
• udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 8 godzin,
• przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 5 godzin,
• przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 5 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 40 godzin, co odpowiada 1.60 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
o przygotowanie do zajęć - 10 godzin.
o przygotowanie do kolokwiów - 8 godzin,
o przygotowanie do zaliczenia na ocenę - 8 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 26 godzin, co odpowiada 1.04 punktu ECTS
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna punkty uchwytu oraz mechanizmy działania leków w tym osiągnięcia biologii strukturalnej w tym zakresie - K_D.W12 W2: Zna podział i właściwości farmakologiczne poznanych grup leków -K_D.W13 W3: Zna czynniki determinujące działanie leków w fazie farmakodynamicznej, uwzględniając czynniki dziedziczne terapii molekularnie ukierunkowanej i mechanizmy lekooporności- K_D.W14 , K_D.W15 W4: Charakteryzuje drogi podania, wskazując różnice między nimi wpływające na farmakoterapię, umiejętnie rozróżnia sposoby dawkowania leków oraz potrafi wyjaśnić założenia terapii personalizowanej - K_D.W14- K_D.W16 W5: Zna pojęcia wskazania, przeciwwskazania i działania niepożądane swoiste dla leku oraz zależne od dawki Rozumie klasyfikację działań niepożądanych - K_D.W18- K_D.W17 W6: Zna i rozumie pojęcia polipragmazji a także zasady prawidłowego kojarzenia leków oraz możliwość wystąpienia i uniknięcia interakcji leków,- K_D.W19 W7: Zna podstawowe pojęcia z zakresu farmakogenetyki i farmakogenomiki oraz jest świadomy i zaznajomiony z nowymi osiągnięciami w obszarze farmakologii - K_D.W20
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: wyjaśnia przyczyny i skutki interakcji leków i interpretuje wpływ czynników na dziU1: Potrafi sprecyzować przyczyny i skutki interakcji leków i interpretuje wpływ czynników na działanie leków - K_D.U9 U2: Umie wyjaśnić właściwości farmakologiczne leku w oparciu o punkt uchwytu i mechanizm działania - K_D.U11 U3: Potrafi zaproponować konieczność zmian dawkowania leku wynikający ze stanów fizjologicznych i patologicznych oraz czynników genetycznych - K_D.U12 U4: Potrafi wychwycić możliwość wystąpienia działań niepożądanych poszczególnych grup leków w zależności od dawki i mechanizmu działania - K_D.U13 U5: Potrafi zauważyć możliwość wystąpienia działań niepożądanych, określić ich przyczyny i skutki w fazie farmakodynamicznej oraz określać sposoby zapobiegania tym interakcjom - K_D.U14 U6: Samodzielnie konstruuje niezbędne do udzielenia pacjentowi informacje o wskazaniach i przeciwwskazaniach do stosowania leków oraz w zakresie właściwego ich dawkowania i przyjmowania - K_D.U15 U7: Potrafi przedstawić informacje z zakresu farmakologii w sposób zrozumiały dla pacjenta - K_D.U16 U8: Potrafi nawiązywać kontakty interpersonalne niezbędne w kontaktach z przedstawicielami innych zawodów medycznych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności farmakoterapii - K_D.U17ałanie leków -K_D.U9
U2: uzasadnia wpływ czynników dziedzicznych na skuteczność i bezpieczeństwo leków -K_D.U10
U3: wyjaśnia właściwości farmakologiczne leku w oparciu o punkt uchwytu i mechanizm działania-K_D.U11
U4: przewiduje działania niepożądane, w zależności od dawki i drogi podania leku-K_U1: Potrafi sprecyzować przyczyny i skutki interakcji leków i interpretuje wpływ czynników na działanie leków - K_D.U9 U2: Umie wyjaśnić właściwości farmakologiczne leku w oparciu o punkt uchwytu i mechanizm działania - K_D.U11 U3: Potrafi zaproponować konieczność zmian dawkowania leku wynikający ze stanów fizjologicznych i patologicznych oraz czynników genetycznych - K_D.U12 U4: Potrafi wychwycić możliwość wystąpienia działań niepożądanych poszczególnych grup leków w zależności od dawki i mechanizmu działania - K_D.U13 U5: Potrafi zauważyć możliwość wystąpienia działań niepożądanych, określić ich przyczyny i skutki w fazie farmakodynamicznej oraz określać sposoby zapobiegania tym interakcjom - K_D.U14 U6: Samodzielnie konstruuje niezbędne do udzielenia pacjentowi informacje o wskazaniach i przeciwwskazaniach do stosowania leków oraz w zakresie właściwego ich dawkowania i przyjmowania - K_D.U15 U7: Potrafi przedstawić informacje z zakresu farmakologii w sposób zrozumiały dla pacjenta - K_D.U16 U8: Potrafi nawiązywać kontakty interpersonalne niezbędne w kontaktach z przedstawicielami innych zawodów medycznych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności farmakoterapii - K_D.U17
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Jest gotów do wykorzystania zdobytego doświadczenia w zakresie wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego oraz współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym -K3 K2: Umiejętnie wykorzystuje obiektywne źródła informacji w tym Evidence Based Medicine w swoich codziennych obowiązkach - K7 K3: Trafnie formułuje wnioski z badań własnych i dostępnych w literaturze oraz z obserwacji otoczenia i w pracy - K8 K4: Jest gotów do podejmowania odpowiedzialnych decyzji w pracy, gwarantujących bezpieczeństwo własne i innych osób - K10
Metody dydaktyczne
Wykład: - wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną - wykład problemowy Ćwiczenia: - uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną - metoda dyskusji dydaktycznej - studium przypadku („case study”) - omówienie publikacji naukowych - metoda klasyczna problemowa
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- studium przypadku
- obserwacji
- seminaryjna
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii, biologii, biochemii, chemii analitycznej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Farmakologia z Farmakodynamiką jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie dydaktycznym Katedry i Zakładu Farmakodynamiki i Farmakologii Molekularnej.
Zaliczenie na ocenę w semestrze VI: ocenę końcową przedmiotu oblicza się ze średniej arytmetycznej ocen zdobytych z kolokwiów z wykładów i ćwiczeń wg następującej skali:
Skala ocen:
Tabela 1. Skala ocen
Procent punktów Ocena
90-100% Bardzo dobry
85-89% Dobry plus
80-84% Dobry
75-79% Dostateczny plus
60-74% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Zaliczenie kolokwium/wyjściówek: > 60% (W1-W13, U1- U6)
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Janiec W. Farmakodynamika. Podręcznik dla studentów farmacji- Wydanie 1, PZWL 2009
2. Farmakologia i toksykologia Red. E Mutschler i wsp., red. nauk. W. Buczko (Literatura podstawowa:
1. Janiec W. Farmakodynamika. Podręcznik dla studentów farmacji- Wydanie 1, PZWL 2009
2. Farmakologia i toksykologia Red. E Mutschler i wsp., red. nauk. W. Buczko (wydanie III poprawione i uzupełnione).
3. Farmakologia Goodmana & Gilmana, red. Brunton L.L., Lazo J.S., Parker K.L., red. nauk. W. Buczko (wydanie III poprawione i uzupełnione).
Literatura uzupełniająca:
1. Basic & Clinical Pharmacology, 12e, BG Katzung (EN)
2. Katzung BG: Farmakologia ogólna i kliniczna- Wydanie I polskie, Czelej 2012 (PL)
3. Publikacje przeglądowe w czasopismach naukowych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: