Opieka farmaceutyczna
1720-F5-OPF-J
1. Zapoznanie studentów z ideą opieki farmaceutycznej: Opieka farmaceutyczna jako świadczenie zdrowotne, prawa pacjenta objętego opieką farmaceutyczną, dokumentowanie opieki farmaceutycznej.
2. Nauczenie studentów wykrywania problemów lekowych oraz ich zapobiegania, udzielania pacjentowi informacji o leku w celu poprawy skuteczności i bezpieczeństwa farmakoterapii – zgłaszanie działań niepożądanych, przestrzeganie zaleceń terapeutycznych.
3. Nauczenie studentów podstaw prowadzenia opieki farmaceutycznej – komunikacja z pacjentem oraz pomiędzy pracownikami ochrony zdrowia, prowadzenie wywiadu i konsultacji pacjenta, konsultacja farmaceutyczna, przegląd lekowy, indywidualny plan opieki farmaceutycznej – ze szczególnym uwzględnieniem różnych stanów fizjologicznych, pacjentów z chorobami przewlekłymi oraz profilaktyki i edukacji zdrowotnej.
4. Nauczenie studentów wyznaczania celów terapeutycznych oraz monitorowania ich realizacji.
5. Zapoznanie studentów z modelami farmakoterapeutycznymi, w oparciu o krajowe oraz międzynarodowe organizacje ochrony zdrowia.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach: 4 godzin
– udział w laboratoriach: 35 godzin
– konsultacje: 3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 42 godziny, co odpowiada 1,50 punktowi ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach: 4 godzin
– udział w laboratoriach: 35 godzin
– przygotowanie do laboratoriów: 13 godzin
– konsultacje: 2 godziny
– przygotowanie do zaliczenia: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 56 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 2 godziny
– konsultacje badawczo – naukowe: 2 godziny
– udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 2 godziny
– udział w laboratoriach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań):
32 godziny
– przygotowanie do laboratoriów objętych aktywnością naukową: 2 godziny
– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla realizowanego przedmiotu: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 42 godzin, co odpowiada 1,50 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
– przygotowanie do laboratoriów + przygotowanie do zaliczenia: 13 + 2 = 15 godzin (0,54 punktu ECTS)
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
– nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna ideę opieki farmaceutycznej oraz pojęcia związane z opieką farmaceutyczną, w szczególności odnoszące się do problemów i potrzeb związanych ze stosowaniem leków; E.W8.
W2: Zna zasady monitorowania skuteczności i bezpieczeństwa farmakoterapii pacjenta w procesie opieki farmaceutycznej; E.W9.
W3: Zna zasady indywidualizacji farmakoterapii uwzględniające różnice w działaniu leków spowodowane czynnikami fizjologicznymi w stanach chorobowych w warunkach klinicznych; E.W10.
W4: Zna podstawowe źródła naukowe informacji o lekach; E.W11.
W5: Zna zasady postępowania terapeutycznego oparte na dowodach naukowych (evidence based); E.W12.
W6: Zna standardy terapeutyczne oraz wytyczne postępowania terapeutycznego; E.W13.
W7: Zna rolę farmaceuty i przedstawicieli innych zawodów medycznych w zespole terapeutycznym; E.W14.
W8: Zna zagrożenia związane z samodzielnym stosowaniem leków przez pacjentów; E.W15.
W9: Zna zasady promocji zdrowia, jej zadania oraz rolę farmaceuty w propagowaniu zdrowego stylu życia. K_E.W30.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi planować, organizować i prowadzić opiekę farmaceutyczną; E.U5.
U2: Potrafi przeprowadzać konsultacje farmaceutyczne w procesie opieki farmaceutycznej i doradztwa farmaceutycznego; E.U6.
U3: Potrafi współpracować z lekarzem w zakresie optymalizacji i racjonalizacji terapii w lecznictwie zamkniętym i otwartym; E.U7.
U4: Potrafi dobierać leki bez recepty w stanach chorobowych niewymagających konsultacji lekarskiej; E.U8.
U5: Potrafi przygotowywać plan monitorowania farmakoterapii, określając metody i zasady oceny skuteczności i bezpieczeństwa terapii; E.U9.
U6: Potrafi wykonywać i objaśniać indywidualizację dawkowania leku w warunkach klinicznych; E.U10.
U7: Potrafi dobierać postać leku dla pacjenta, uwzględniając zalecenia kliniczne, potrzeby pacjenta i dostępność produktów; E.U11.
U8: Potrafi wskazywać właściwy sposób postępowania z lekiem w czasie jego stosowania przez pacjenta i udzielać informacji o leku; E.U12.
U9: Potrafi wskazywać właściwy sposób postępowania z lekiem przez pracowników systemu ochrony zdrowia; E.U13.
U10: Potrafi przeprowadzać edukację pacjenta związaną ze stosowanymi przez niego lekami oraz innymi problemami dotyczącymi jego zdrowia i choroby oraz przygotowywać dla pacjenta zindywidualizowane materiały edukacyjne; E.U14.
U11: Potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne w pracy zawodowej; E.U15.
U12: Potrafi przewidywać wpływ różnych czynników na właściwości farmakokinetyczne i farmakodynamiczne leków oraz rozwiązywać problemy dotyczące indywidualizacji i optymalizacji farmakoterapii; E.U16.
U13: Potrafi monitorować i raportować niepożądane działania leków, wdrażać działania prewencyjne, udzielać informacji związanych z powikłaniami farmakoterapii pracownikom systemy ochrony zdrowia, pacjentom lub ich rodzinom; E.U17.
U14: Potrafi określać zagrożenia związane ze stosowaną farmakoterapią w różnych grupach pacjentów oraz planować działania prewencyjne; E.U18.
U15: Potrafi brać udział w działaniach na rzecz promocji zdrowia i profilaktyki; E.U26.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ma świadomość społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby i potrzeby propagowania zachowań prozdrowotnych realizowanych w ramach opieki farmaceutycznej - K6
K2: Posiada nawyk korzystania z technologii informacyjnych do wyszukiwania i selekcjonowania informacji odnośnie leków, działań ubocznych, interakcji oraz aktualnych zaleceń prozdrowotnych podczas realizacji programu opieki farmaceutycznej – K7
K3: Posiada umiejętność pracy w zespole terapeutycznym w skład którego wchodzą przedstawiciele zawodów medycznych oraz pacjenci - K3
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny (konwencjonalny) i problemowy
• prezentacja multimedialna
Laboratoria:
• klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Farmakodynamika
Farmakoterapia
Socjologia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Wykład: W1 – W8
Laboratoria: W1 – W8, U1 – U15
Obserwacja: K1 – K3
Kryteria oceniania:
2 - niedostateczny – do 2,99 (do 59,9%)
3 - dostateczny – 3,0 – 3,49 (60%-69,9%)
3,5 – dostateczny plus – 3,50 – 3,83 (70%-76,7%)
4 – dobry – 3,84 - 4,16 (76,8%-83,3%)
4,5 – dobry plus – 4,17-4,50 (83,4%-90%)
5 – bardzo dobry – powyżej 4,50 (powyżej 90%)
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1.Kozłowska-Wojciechowska M., Makarewicz-Wujec M. (red.) Opieka farmaceutyczna w codziennej praktyce, PZWL, 2023.
2.Skowron A. i wsp. Opieka farmaceutyczna w polskim systemie ochrony zdrowia. Leksykon podstawowych pojęć, Polskie Towarzystwo Farmaceutyczne, 2022.
3.Jachowicz, R. (red.) Farmacja praktyczna, PZWL, 2016.
4.Rutter, P. Opieka farmaceutyczna, wyd. 4, Urban & Partner, 2018.
5.Drozd M. i wsp. Wytyczne Polskiego Towarzystwa Farmaceutycznego dotyczące prowadzenia świadczenia zdrowotnego - przegląd lekowy, Polskie Towarzystwo Farmaceutyczne, 2023.
6. Waszczyk-Nowaczyk M. i wsp. Zalecenia dotyczące postępowania u chorych objętych świadczeniem w ramach usługi farmaceutycznej
„Nowy Lek”, Naczelna Izba Aptekarska, Warszawa 2023.
Literatura uzupełniająca:
1.Lennecke, K., Hagel, K., Przondziono, K. Opieka farmaceutyczna w samoleczeniu wybranych chorób, wyd. II, MedPharm Polska, 2012.
2.Tuszyński P. (red.) Leki pierwszego wyboru, Wydawnictwo farmaceutyczne, 2022.
3.Grimes L. Consultations skills for pharmacy practice: taking a patient centered approach, Centre for Pharmacy Postgraduate Education, Manchester, 2014
4.Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych z cukrzycą 2021. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, Diabetologia Praktyczna 2021
5.Zasady postepowania w nadciśnieniu tętniczym - wytyczne PTNT, 2019
6.Królik P.W., Rudnicka-Drożak E., Przegląd kryteriów AGS Beers’a 2019, Geriatria 2019; 13: 27-39.
7.Hinneburg I., Cukrzyca. Opieka farmaceutyczna, wyd. I, MedPharm Polska, 2011
8.Lehnen J., Choroby dróg oddechowych. Opieka farmaceutyczna, wyd. I, MedPharm Polska, 2011
9.Raport opieka farmaceutyczna. Kompleksowa analiza procesu wdrożenia, Ministerstwo Zdrowia, 2020.
10.Renom-Guiteras, A., Meyer, G., Thürmann, P. A. The EU(7)-PIM list: a list of potentially inappropriate medications for older people consented by experts from seven European countries. European Journal of Clinical Pharmacology, 71(7), 2015, 861–875.
11.Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease, Guide to COPD diagnosis, management and prevention, 2019.
12.Global Initiative for Asthma, Guide for Asthma Management and Prevention, 2024.
13.Neumann-Podczaska A., Wieczorkowska-Tobis K. Przegląd lekowy w świetle nowej Ustawy o zawodzie farmaceuty, Studium przypadków Część 1, Grupa farmacja.net sp. z.o.o., Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: