Farmacja praktyczna
1720-F5-FARMP-J
W ramach zajęć seminaryjnych zapoznaje się studentów z podstawami diagnozowania i różnicowania jednostek chorobowych oraz naucza się praktycznych umiejętności polecania leków dostępnych bez recepty (OTC), stosowanych w leczeniu zdiagnozowanych jednostek chorobowych. Zapoznaje się studentów z dostępnymi w aptece testami laboratoryjnymi, zasadami ich stosowania, a naucza się zasad dobrej praktyki aptecznej i właściwej komunikacji interpersonalnej.
W ramach laboratoriów uczy się studentów umiejętności z zakresu posługiwania się aptecznymi programami komputerowymi, zasadami realizacji recept i zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne. Naucza się studentów analizy recepty pod kątem interakcji w fazie farmakokinetycznej i farmakodynamicznej, zapoznaje się ze sposobami zapobiegania interakcjom, a także uczy się udzielania informacji o lekach, środkach specjalistycznych przeznaczenia żywieniowego i wyrobami medycznymi w aptece ogólnodostępnej. Zapoznaje się studentów z zasadami prawidłowego stosowania i przechowywania postaci leku, a także pielęgnacji, żywienia i leczenia pacjentów pediatrycznych. Podczas zajęć praktycznych w aptece ogólnodostępnej student ma możliwość zapoznania się z wymaganiami dotyczącymi prowadzenia apteki oraz magazynem leków gotowych ze szczególnym uwzględnieniem leków transplantologicznych.
W cyklu 2024/25Z:
jak w części - Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)
|
W cyklu 2025/26Z:
jak w części - Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w seminariach: 21 godzin
– udział w laboratoriach: 48 godzin
– zajęcia praktyczne: 4 godziny
– konsultacje: 1 godzina
– przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 72 godzin, co odpowiada 2,88 punktowi ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w seminariach: 21 godzin
– udział w laboratoriach: 48 godzin
– udział w zajęciach praktycznych: 1
– przygotowanie do laboratoriów i zajęć praktycznych: 13 godzin
– czytanie wskazanej literatury: 10 godzin
– konsultacje: 1 godziny
– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5+1 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4,00 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 3 godzin
– konsultacje badawczo – naukowe: 1 godziny
– udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 21 godzin
– udział w zajęciach praktycznych: 1 godzina
– udział w laboratoriach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań):
48 godzin
– przygotowanie do laboratoriów objętych aktywnością naukową: 5godzin
– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla realizowanego przedmiotu: 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 84 godzin, co odpowiada 3,36 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
– przygotowanie do laboratoriów i zajęć praktycznych+ przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 12+ 5 + 1= 18 godzin (0,72 punktu ECTS)
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
– nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Zna zasady wydawania leków z apteki na podstawie zlecenia lekarskiego i bez recepty, a także system dystrybucji leków w Polsce - K_E.W1
Zna zasady aplikacji leku w zależności od rodzaju postaci leku, a także rodzaju opakowania i systemu dozującego - K_E.W17
Zna i rozumie podstawy prawne i zasady wykonywania zawodu farmaceuty – K_E.W4
Rozumie rolę farmaceuty w systemie ochrony zdrowia - K_E.W6
Zna gospodarkę lekami w aptece - K_E.W7
Efekty uczenia się - umiejętności
Różnicuje kategorie dostępności produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz omawia podstawowe zasady gospodarki lekiem w szpitalach - K_E.U1
Ustala zakres obowiązków poszczególnych osób należących do personelu fachowego w aptekach, w tym wskazuje podział odpowiedzialności w obszarze ekspedycji leków z apteki i udzielania informacji o lekach - K_E.U3
Wskazuje produkty lecznicze i wyroby medyczne wymagające specjalnych warunków przechowywania - K_E.U4
Wskazuje właściwy sposób postępowania z lekiem w czasie jego używania, opisuje etapy postępowania z lekiem w aptece otwartej i szpitalnej od momentu decyzji o zamówieniu do wydania pacjentowi, demonstruje sposób użycia wyrobów medycznych i testów diagnostycznych, a także przeprowadza rozmowę z pacjentem w celu doradzenia produktu leczniczego lub innego produktu w aptece - K_D.U35
Realizuje receptę lekarską z wykorzystaniem aptecznego programu komputerowego oraz udziela odpowiednich informacji dotyczących wydawanego leku, z uwzględnieniem sposobu przyjmowania, w zależności od jego formy farmaceutycznej - K_E.U2
Przeprowadza konsultację farmaceutyczną podczas wydawania leku dostępnego bez recepty lekarskiej (OTC) - K_E.U14
Wskazuje właściwy sposób postępowania z lekiem przez pracowników systemu ochrony zdrowia - K_E.U13
Potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne w pracy zawodowej - K_E.U15
Potrafi udzielać informacji związanych z powikłaniami farmakoterapii
pracownikom systemu ochrony zdrowia, pacjentom lub ich rodzinom - K_E.U17
Potrafi przeprowadzać krytyczną analizę publikacji dotyczących leków - K_E.U28
Potrafi stosować się do zasad etyki aptekarskiej - K_E.U30
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Ma świadomość społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby i potrzeby propagowania zachowań prozdrowotnych w praktyce zawodu farmaceuty - K5
Posiada nawyk wspierania działań pomocowych i zaradczych w profilaktyce chorób i działaniach prozdrowotnych -K6
Posiada nawyk korzystania z technologii informacyjnych (programów aptecznych) do wyszukiwania i selekcjonowania informacji związanych z dyspensowaniem produktów leczniczych i wyrobów medycznych - K8
Metody dydaktyczne
Laboratoria:
- metody dydaktyczne poszukujące,
- klasyczna metoda problemowa
Seminaria:
- metoda seminaryjna
Zajęcia praktyczne:
- metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości o właściwościach farmakologicznych i farmakokinetycznych leków, interakcjach zachodzących pomiędzy lekami, sposobów ich podawania, a także wiedza z zakresu fizjologii, patofizjologii i mikrobiologii.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę: W1 – W3, U1 – U7
Obserwacja: K1-K3
Kryteria oceniania:
2 - niedostateczny – do 2,99 (do 59,9%)
3 - dostateczny – 3,0 – 3,49 (60%-69,9%)
3,5 – dostateczny plus – 3,50 – 3,83 (70%-76,7%)
4 – dobry – 3,84 - 4,16 (76,8%-83,3%)
4,5 – dobry plus – 4,17-4,50 (83,4%-90%)
5 – bardzo dobry – powyżej 4,50 (powyżej 90%)
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1.Jachowicz R.: Farmacja praktyczna, Warszawa, 2016.
2.Rutter, P. Opieka farmaceutyczna, wyd. 4, Urban & Partner, 2018.
3.Sznitowska M.: Farmacja stosowana – technologia postaci leku, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017.
4.Mrozowski T.: Opatrunki Nowej Generacji , Ogólnopolski przegląd medyczny, 8/2008,
5.Kostowski W.: Farmakologia. Podstawy farmakoterapii. Podręcznik dla studentów medycyny i lekarzy. PZWL, Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca:
1. Orzechowska-Juzwenko K.: Podstawy farmakologii klinicznej. Volumed, Wrocław 1997.
W cyklu 2024/25Z:
jak w części - Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)
|
W cyklu 2025/26Z:
jak w części - Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)
|
Uwagi
W cyklu 2024/25Z:
jak w części - Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)
|
W cyklu 2025/26Z:
jak w części - Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: