Technologia postaci leku I
1720-F3-TEPLL-J
Wykłady z przedmiotu technologia postaci leku I mają za zadanie zapoznać studenta z następującą tematyką:
nazewnictwa leków recepturowych, podstawowych procesów technologicznych, technologią preparatów galenowych oraz recepturowych takich jak, roztwory lecznicze, krople, mieszanki, emulsje, zawiesiny, proszki, czopki, maści, preparaty do oczu. Student zapoznaje się również z interakcjami w fazie farmaceutycznej oraz sposobami ich rozwiązania, wymogami aseptycznego sporządzania leków oraz czynnikami wpływającymi trwałość leku oraz metodami badania leku recepturowego.
Laboratoria i zajęcia praktyczne poświęcone są wytwarzaniu roztworów leczniczych, nalewek, syropów, kropli, mieszanek, emulsji, zawiesin, proszków, czopków, maści i leków do oczu.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach: 35 godzin
– udział w laboratoriach: 125 godzin
– udział w zajęciach praktycznych: 20 godzin
– konsultacje: 2 godziny
– przeprowadzenie zaliczenia: 4 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 186 godzin, co odpowiada 6,1 punktowi ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach: 35 godzin
– udział w laboratoriach: 125 godzin
– udział w zajęciach praktycznych: 20 godzin
– przygotowanie do laboratoriów i zajęć praktycznych: 50 godzin
– czytanie wskazanej literatury: 36 godzin
– konsultacje: 2 godziny
– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3+4 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 275 godzin, co odpowiada 9 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 10 godzin
– konsultacje badawczo – naukowe: 2 godziny
– udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 35 godzin
– udział w laboratoriach i zajęciach praktycznych objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań):
145 godzin
– przygotowanie do laboratoriów i zajęć praktycznych objętych aktywnością naukową: 20 godzin
– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla realizowanego przedmiotu: 3 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 215 godzin, co odpowiada 7 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
– przygotowanie do laboratoriów i zajęć praktycznych+ przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 20+ 3 + 4= 27 godzin (0,9 punktu ECTS)
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
– nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna metody postępowania aseptycznego oraz uzyskiwania jałowości produktów leczniczych, substancji i materiałów - K_C.W31
W2: Zna rodzaje opakowań i systemów dozujących oraz wie, jak dokonywać ich doboru w celu zapewnienia odpowiedniej jakości leku recepturowego – K_C.W32
W3: Zna rodzaje niezgodności fizykochemicznych pomiędzy składnikami preparatów farmaceutycznych – K_C.W28
W4: Zna zakres badań chemiczno-farmaceutycznych wymaganych do dokumentacji rejestracyjnej produktu leczniczego – K_C.W36
W5: Zna i rozumie wpływ parametrów procesu technologicznego na właściwości postaci leku recepturowego - K_C.W30
W6: Zna zasady sporządzania i kontroli leków recepturowych oraz sposoby ustalania warunków ich przechowywania - K_C.W27
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Ocenia właściwości leku recepturowego i przedstawia sposób jego wytwarzania oraz charakteryzuje czynniki, które wpływają na trwałość leku recepturowego, oraz dokonuje doboru właściwego opakowania bezpośredniego i warunków przechowywania - K_C.U16
U2: Wyjaśnia znaczenie formy farmaceutycznej i składu produktu leczniczego dla jego działania - K_C.U15
U3: Rozpoznaje i rozwiązuje problemy wynikające ze składu leku recepturowego przepisanego na recepcie, dokonuje weryfikacji jego składu, w celu prawidłowego jego sporządzenia oraz dokonuje kontroli dawek oraz wykrywa kwalifikujące się do zgłoszenia do nadzoru farmaceutycznego wady jakościowe leku recepturowego na podstawie jego obserwacji - K_C.U17
U4: Potrafi korzystać z farmakopei, wytycznych oraz literatury dotyczącej oceny jakości substancji do użytku farmaceutycznego oraz produktu leczniczego - K_C.U4.
U5: Potrafi sporządzać przetwory roślinne w warunkach laboratoryjnych i dokonywać oceny ich jakości metodami farmakopealnymi – K_C.U18
U6: Potrafi oceniać właściwości funkcjonalne substancji pomocniczych do użytku farmaceutycznego – K_C.U19
U7: Umie przygotowywać procedury operacyjne i sporządzać protokoły czynności prowadzonych w czasie sporządzania leku recepturowego i aptecznego - K_C.U23
U8: Korzysta z farmakopei, receptariuszy i przepisów technologicznych, wytycznych oraz literatury dotyczącej technologii i jakości postaci leku, w szczególności w odniesieniu do leków recepturowych - K_C.U14
U9: Wykonuje leki do oczu w warunkach aseptycznych i wybiera metodę wyjaławiania K_C.U20
U10: Potrafi wyszukiwać informacje naukowe dotyczące substancji i produktów leczniczych K_C.U34
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji do wyszukiwania i selekcjonowania informacji potrzebnych w doborze substancji pomocniczych przy tworzeniu leków recepturowych - K7
K2: Wyciąga i formułuje wnioski z własnych pomiarów i obserwacji wykonywanych leków recepturowych- K8
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Laboratoria i zajęcia praktyczne:
- klasyczna metoda problemowa
- metoda laboratoryjna
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z następujących przedmiotów
Chemia ogólna i nieorganiczna
Chemia fizyczna
Chemia organiczna
Matematyka
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny: W1 – W6, U1 – U10
Obserwacja: K1-K2
Kryteria oceniania:
2 - niedostateczny – 0%- 59%
3 - dostateczny – 60%-69%
3,5 – dostateczny plus – 70%-77%
4 – dobry – 78%-83%
4,5 – dobry plus – 84%-90%
5 – bardzo dobry – 91%-100%
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Podstawy receptury aptecznej. Materiały do ćwiczeń dla studentów farmacji. Red. M. Sznitowska, M. Gajewska. Pro Pharmacia Futura 2022.
2. Pod redakcją Jachowicz R. (2021). Receptura apteczna. Sporządzanie leków jałowych i niejałowych, PZWL. Warszawa 2021
3. Kamińska E: Dawkowanie leków u noworodków, dzieci i młodzieży. Wydawnictwa Polskie, PZWL 2018.
4. Paediatric Folmulary Committee (red.): British National Folmulary (BNFC) 2022-2023. Pharmaceutial Press, London 2022.
5. Buckingham R. (red.): Martindale. The Complete Drug Reference, 40th ed. Pharmaceutical Press, London 2020.
6. Krówczyński L., Jachowicz R. (2000). Ćwiczenia z receptury. Wydanie VII. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
7. Technologia leków recepturowych, Anna Kodym; Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy, 2006
8. Sznitowska M. (2017). Farmacja stosowana. logia postaci leku. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
9. Farmakopea Polska IV, VI, XII.
10. Poradniki terapeutyczne:
• Pharmindex Kompendium leków. (2022). Warszawa: Medimedia International Sp. z o.o.
• Podlewski J. K., Chwalibogowska-Podlewska A. (2021). Leki współczesnej terapii. Encyklopedia. Warszawa: Medical Tribune Polska.
11. Krówczyński L., Rybacki E.: Interakcje w fazie frmaceutycznej, PZWL, Warszawa 1986
Literatura uzupełniająca:
1. Loyd V. Allen, Jr.: Pharmaceutical Dosage forms and Drug Delivery Systems, LWW; Eleventh, North American edition, USA 2017
2. Loyd V. Allen, Jr.: Suppositories, Pharmaceutical Press, 2008 3. Tapash K. Ghosh, Bhaskara R. Jasti: Theory and practice of contemporary pharmaceutics, CRC Press, 2005
4. Yvonne Bouwman- Boer, V’lain fenton-May, Paul Le Brun: Practical Pharmaceutis, Springer 2015
5. Kevin Taylor, Michael Aulton: Aulton’s Pharmaceutics, Elsevier 2017.
6. Loyd V. Allen, Jr.: The Art, Science, and Technology of Pharmaceutical Compounding” American Pharmaceutical Association, 2016
7. Remington: The Science and Practice of Pharmacy, Pharmaceutical Press, 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: