Chemia kosmetyczna
1719-K1-CHKO-1
Wykłady mają za zadanie:
- zapoznanie z budową prostych cząsteczek chemicznych i złożonych cząsteczek bioorganicznych, poznanie ich właściwości fizycznych i chemicznych,
- zrozumienie zależności pomiędzy budową związków a ich sposobem oddziaływania z innymi cząsteczkami.
Laboratoria mają za zadanie:
- zilustrować tematy, omówione na wykładach,
- nauczyć zasad bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym,
- zapoznać z wykonywaniem podstawowych czynności
laboratoryjnych,
- nauczyć wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych stosowanych w kosmetyce,
- w praktyce zaznajomić z właściwościami wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych,
- nauczyć podstaw klasycznych metod chemii analitycznej i jej praktycznego zastosowania w analizie wybranych składników kosmetycznych,
- zapoznać z właściwościami oraz podstawowymi charakterystykami wody, jako jednego z głównych rozpuszczalników, stosowanych w kosmetykach.
Ćwiczenia audytoryjne mają za zadanie:
- nauczyć wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych stosowanych w kosmetyce,
- zapoznać z właściwościami oraz podstawowymi charakterystykami związków chemicznych o znaczeniu kosmetycznym.
W cyklu 2022/23Z:
Wykłady mają za zadanie: - zapoznać studentów z podstawowymi prawami chemicznymi, - przedstawić budowę, otrzymywanie, właściwości i zastosowanie wybranych związków nieorganicznych, - zaznajomić z budową, otrzymywaniem, właściwościami i zastosowaniem wybranych związków organicznych.
Laboratoria mają za zadanie: - zilustrować tematy, omówione na wykładach, - nauczyć zasad bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym, - zapoznać z wykonywaniem podstawowych czynności laboratoryjnych, - nauczyć wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych stosowanych w kosmetyce, - w praktyce zaznajomić z właściwościami wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych, - nauczyć podstaw klasycznych metod chemii analitycznej i jej praktycznego zastosowania w analizie wybranych składników kosmetycznych, - zapoznać z właściwościami oraz podstawowymi charakterystykami wody, jako jednego z głównych rozpuszczalników, stosowanych w kosmetykach.
Ćwiczenia audytoryjne mają za zadanie: - nauczyć wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych stosowanych w kosmetyce, - zapoznać z właściwościami oraz podstawowymi charakterystykami związków chemicznych o znaczeniu kosmetycznym.
|
W cyklu 2023/24Z:
Wykłady mają za zadanie: - zapoznać studentów z podstawowymi prawami chemicznymi, - przedstawić budowę, otrzymywanie, właściwości i zastosowanie wybranych związków nieorganicznych, - zaznajomić z budową, otrzymywaniem, właściwościami i zastosowaniem wybranych związków organicznych.
Laboratoria mają za zadanie: - zilustrować tematy, omówione na wykładach, - nauczyć zasad bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym, - zapoznać z wykonywaniem podstawowych czynności laboratoryjnych, - nauczyć wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych stosowanych w kosmetyce, - w praktyce zaznajomić z właściwościami wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych, - nauczyć podstaw klasycznych metod chemii analitycznej i jej praktycznego zastosowania w analizie wybranych składników kosmetycznych, - zapoznać z właściwościami oraz podstawowymi charakterystykami wody, jako jednego z głównych rozpuszczalników, stosowanych w kosmetykach.
Ćwiczenia audytoryjne mają za zadanie: - nauczyć wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych stosowanych w kosmetyce, - zapoznać z właściwościami oraz podstawowymi charakterystykami związków chemicznych o znaczeniu kosmetycznym.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20 godzin,
- udział w laboratoriach: 40 godzin,
- udział w ćwiczeniach audytoryjnych: 15 godzin,
- udział w konsultacjach: 13 godzin,
- egzamin teoretyczny: 2 godziny.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 90 godzin, co odpowiada 3,6 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godzin,
- udział w laboratoriach: 40 godzin,
- udział w ćwiczeniach audytoryjnych: 15 godzin,
- udział w konsultacjach: 13 godzin,
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 4 godziny,
- przygotowanie do laboratoriów: 10 godzin,
- napisanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych: 20 godzin,
- przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych: 15 godzin,
- przygotowanie do kolokwiów: 26 godzin,
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 2 = 12 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 175 godzin, co odpowiada 7 punktom ECTS.
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwiów: 26 godzin,
- przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych: 15 godzin,
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 2 = 12 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem
do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 53 godziny,
co odpowiada 2,12 punktu ECTS.
4. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 40 godzin,
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym):
5 godzin,
- napisanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych: 20 godzin,
- udział w ćwiczeniach audytoryjnych: 15 godzin,
- przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych (w zakresie praktycznym): 10 godzin.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
90 godzin, co odpowiada 3,5 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń oraz laboratoriów.
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces
samokształcenia:
- przygotowanie do laboratoriów i ćwiczeń: 10 godzin,
- udział w konsultacjach: 5 godzin.
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów i ćwiczeń audytoryjnych wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna właściwości chemiczne, reaktywność, pochodzenie
i zastosowanie kosmetyczne wybranych pierwiastków, związków nieorganicznych i związków organicznych (K_W30)
W2: zna budowę, funkcje biologiczne i możliwości zastosowania
w kosmetyce lipidów, węglowodanów, białek i kwasów nukleinowych (K_W31)
W3: zna zasady działania wody jako rozpuszczalnika i sposoby jej uzdatniania, oraz ustalania i zmiany pH środowiska (K_W32)
W4: zna rodzaje substancji stosowanych zewnętrznie (K_W20)
W5: zna substancje stosowane w preparatyce kosmetycznej (substancje konserwujące i pomocnicze), ich działanie i zakres stosowania (K_W46)
W6: zna wybrane substancje czynne stosowane w kosmetyce i ich działanie oraz zakres zastosowania (K_W48)
W7: posiada wiedzę dodatkową z zakresu kosmetologii (K_W50)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: posiada umiejętność wykonania podstawowych czynności laboratoryjnych – ważenie, odmierzanie objętości, przyrządzenie roztworów o określonym stężeniu, rozcieńczanie roztworów sączenie, ekstrakcja, ustalanie pH środowiska (K_U30)
U2: potrafi wykonać podstawowe obliczenia chemiczne stosowane w kosmetyce (K_U31)
U3: posiada umiejętność wyszukiwania literatury naukowej
i publikacji z zasobów bibliograficznych uczelni oraz baz pełnotekstowych dostępnych on-line (K_U41)
U4: wskazuje zależność między składem chemicznym surowca kosmetycznego a jego działaniem i zastosowaniem kosmetycznym (K_U42)
U5: potrafi korzystać z polskiego i obcojęzycznego piśmiennictwa zawodowego (K_U48)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy (K_K01)
K2: potrafi pracować w zespole (K_K07)
Metody dydaktyczne
1. Wykład:
- metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny (konwencjonalny)
2. Laboratoria:
- metody dydaktyczne poszukujące – laboratoryjna, pokazu, obserwacji,
3. Ćwiczenia audytoryjne:
- ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa.
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędna jest posiadanie wiedzy z zakresu chemii na poziomie szkoły średniej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Egzamin - K_W20, K_W30, K_W31, K_W32, K_U41, K_U42, K_U48
Kolokwia - K_W20, K_W30, K_W31, K_W32, K_U41, K_U42, K_U46, K_U48
Aktywność na laboratoriach i ćwiczeniach audytoryjnych - K_U30, K_U31, K_U42, K_U50, K_K01, K_K07
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Gałasiński W: Chemia medyczna. PZWL, 2004.
2. Sarbak Z., Jachymska-Sarbak B., Sarbak A. Chemia w kosmetyce i
kosmetologii. MedPharm, Wrocław, 2013.
3. Kosmetologia 2, Kołodziejczak A. red. naukowa, PZWL, Warszawa 2020.
Literatura uzupełniająca:
1. Molski M: Chemia piękna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
2. Malinka W: Zarys chemii kosmetycznej. Volumed, Wrocław 1999.
3. Penkala T: Podstawy chemii ogólnej. PWN, Warszawa 2008.
5. Minczewsk J, Marczenko Z: Chemia analityczna, cz.1, Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.
6. Mastalerz P: Chemia organiczna. Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław 2000.
7. Kołodziejczyk A: Naturalne związki organiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
8. Marcin Molski, Nowoczesna kosmetologia. Kosmetyki, zabiegi, suplementy. Tom 2, PWN, Warszawa 2014.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: 1. Gałasiński W: Chemia medyczna. PZWL, 2004. 2. Molski M: Chemia piekna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 3. Chemia kosmetyczna. Wybrane zagadnienia. Pod red. A.Sionkowskiej. Wydawnictwo naukowe UMK, Toruń 2019.
Literatura uzupełniająca: 1. MalinkaW: Zarys chemii kosmetycznej. Volumed, Wrocław 1999. 2. Marzec A: Chemia kosmetyków. Wydanie II. Dom Organizatora Toruń, 2005. 3. Penkala T: Podstawy chemii ogólnej. PWN, Warszawa 2008. 4. Minczewsk J, Marczenko Z: Chemia analityczna, cz.1, Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004. 5. Mastalerz P: Chemia organiczna. Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław 2000. 6. Kołodziejczyk A: Naturalne związki organiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: 1. Gałasiński W: Chemia medyczna. PZWL, 2004. 2. Molski M: Chemia piekna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 3. Chemia kosmetyczna. Wybrane zagadnienia. Pod red. A.Sionkowskiej. Wydawnictwo naukowe UMK, Toruń 2019.
Literatura uzupełniająca: 1. MalinkaW: Zarys chemii kosmetycznej. Volumed, Wrocław 1999. 2. Marzec A: Chemia kosmetyków. Wydanie II. Dom Organizatora Toruń, 2005. 3. Penkala T: Podstawy chemii ogólnej. PWN, Warszawa 2008. 4. Minczewsk J, Marczenko Z: Chemia analityczna, cz.1, Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004. 5. Mastalerz P: Chemia organiczna. Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław 2000. 6. Kołodziejczyk A: Naturalne związki organiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: 1.Gałasiński W: Chemia medyczna. PZWL, 2004. 2. Sarbak Z., Jachymska-Sarbak B., Sarbak A. Chemia w kosmetyce i kosmetologii. MedPharm, Wrocław, 2013. 3. Kosmetologia 2, Kołodziejczak A. red. naukowa, PZWL, Warszawa 2020.
Literatura uzupełniająca: 1. Molski M: Chemia piękna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 2. Malinka W: Zarys chemii kosmetycznej. Volumed, Wrocław 1999. 3. Penkala T: Podstawy chemii ogólnej. PWN, Warszawa 2008. 5. Minczewsk J, Marczenko Z: Chemia analityczna, cz.1, Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004. 6. Mastalerz P: Chemia organiczna. Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław 2000. 7. Kołodziejczyk A: Naturalne związki organiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003. 8. Marcin Molski, Nowoczesna kosmetologia. Kosmetyki, zabiegi, suplementy. Tom 2, PWN, Warszawa 2014.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: