Fotobiologia skóry
1717-K2-FOTO-1
Przedmiot Fotobiologia skóry dotyczy oddziaływania promieniowania świetlnego na substancje chemiczne, komórki, tkanki i organizmy żywe, a także mechanizmy przeciwdziałające i naprawcze. Program przedmiotu obejmuje wiadomości wstępne omawiające anatomię i fizjologię skóry z uwzględnieniem komórek i warstw przystosowanych do kontaktu z czynnikami środowiskowymi. Przybliżenie informacji o pozytywnych aspektach oddziaływania promieniowania w zakresie produkcji i wydzielania hormonów i witamin. Analizę współoddziaływania skóry z układem nerwowym, hormonalnym i immunologicznym, identyfikację warstw i komórek skóry wrażliwych i odpornych na uszkodzenia wywołane promieniowaniem świetlnym. Dodatkowo omawia znajomość mechanizmów zabezpieczających i naprawczych na poziomie molekularnym, komórkowym i tkankowym, reakcje fotoalergiczne i fototoksyczne, metody oceny żywotności komórek naświetlonych w różnych warunkach, badania mechanizmów działania substancji chemicznych i preparatów na skórę. Dotyczy również znajomości humoralnych i komórkowych reakcji zapalnych w skórze, chorób związanych z defektem w systemie naprawy uszkodzeń wywołanych przez UV oraz oddziaływania promieniowania UV na modelowe struktury biologiczne. Do treści przedmiotu należy także przybliżenie zastosowań modeli skóry do badań nad UV. Przedstawienie kosmetologicznych aspektów promieniowania w zakresie: reakcji rumieniotwórczej, fotostarzenia skóry oraz fotoreakcji i mechanizmów działania preparatów fotoprotekcyjnych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach: 15 godzin
– udział w ćwiczeniach: 10 godzin
– udział w konsultacjach zdalnych naukowo-badawczych: 4 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 29 godzin, co odpowiada 1.16 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach: 15 godzin
– udział w ćwiczeniach: 10 godzin
– udział w konsultacjach zdalnych: 4 godziny
– czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 5 godzin
– przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin
– przygotowanie do kolokwium i napisanie kolokwium: 5 + 1 = 6 godzin;
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
– czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 5 godzin
– konsultacje zdalne naukowo-badawcze: 4 godziny
– udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań naukowych, opracowań): 15 godzin
– udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem analizy przypadków, wyników badań klinicznych i randomizowanych, planowania badań z udziałem ludzi i zwierząt): 10 godzin
– przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 5 godzin
– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów naukowo-badawczych dla przedmiotu: 5 godzin + 1
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
– przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
– nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: potrafi rozpoznać nowotwory skóry, których czynnikiem etiologicznym jest promieniowanie UV - K_W08
W2: rozumie potrzebę zapobiegania procesom starzenia się skóry - K_W08
W3: wskazuje procesy wpływające na starzenie się skóry oraz omawia ich mechanizm działania w oparciu o najnowsze dane literaturowe - K_W09
W4: rozumie patogenezę powstawania nowotworów i możliwości ich leczenia w świetle doniesień literaturowych - K_W09
W5: rozumie podstawowe zjawiska biofizyczne zachodzące w tkance skórnej oraz ich zastosowanie w diagnostyce kosmetologicznej - K_W20
W6: charakteryzuje wpływ promieniowania UVA, UVB i UVC na poszczególne warstwy i składniki budulcowe skóry w zależności od stanu fizjologicznego - K_W20
W7: rozumie potrzebę stosowania i zasady fotoprotekcji - K_W20
W8: omawia główne założenia i zasady światłolecznictwa - K_W20
W9: omawia główne założenia i zasady działania laserów w terapii i upiększaniu - K_W20
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: w oparciu o literaturę polsko- i obcojęzyczną charakteryzuje wpływ promieniowania o różnym zakresie na skórę i człowieka - K_U01
U2: potrafi zaprojektować doświadczenie dotyczące wpływu promieniowania na skórę i człowieka w oparciu o dostępną literaturę- K_U01
U3: właściwie cytuje i wykorzystuje zawodowe piśmiennictwo polskie i obcojęzyczne - K_U01
U4: potrafi dokonać analizy wyników doświadczenia dotyczącego wpływu promieniowania na organizm człowieka i zwierzęcia w oparciu o piśmiennictwo polskie i obcojęzyczne - K_U11
U5: w oparciu o dostępne dane literaturowe przedstawia zasady fotoprotekcji dobierając rodzaj środka ochronnego do potrzeb pacjenta/klienta - K_U11
U6: potrafi korzystać z naukowej literatury w celu poszerzania wiedzy z zakresu oddziaływania promieniowania i kosmetyków i/lub leków na skórę - K_U14
U7: dokonuje doboru właściwej długości fali światła w zależności od fototypu, stanu fizjologicznego i schorzeń towarzyszących do odpowiednich zabiegów pielęgnacyjnych klientom w oparciu o doniesienia w literaturze zawodowej polsko- i obcojęzycznej - K_U14
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: rozumie potrzebę systematycznego podnoszenia kwalifikacji i dbałości o swoich pacjentów/klientów korzystając z danych literaturowych - K_K01
K2: rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne z zakresu doświadczeń z fotobiologii w grupach i parach w oparciu o piśmiennictwo naukowe - K_K01
K3: krytycznie interpretuje artykuły naukowe oraz wykazuje rozumienie prowadzenia dalszych badań naukowych z zakresu wpływu promieniowania na organizmy - K_U01
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną,
• wykład prowadzony w formie zdalnej (e-learning).
Realizowane z wykorzystaniem technik i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia.
Ćwiczenia obejmują pracę indywidualną i zespołową z wykorzystaniem:
• klasycznej metody problemowej,
• metody referatu,
• metody seminaryjnej,
• studium przypadku.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- referatu
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Biofizyka, Fizyka optyczna, Biologia komórki, Histologia, Biochemia ogólna i kliniczna.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę:
- aktywnego udziału oraz przygotowania do prowadzonych zajęć,
- opanowania materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach,
- przygotowania i zaprezentowania referatu;
- Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych (przygotowanie i zaprezentowanie pracy tematycznej, ze wskazaniem źródeł piśmiennictwa oraz ich analizą, ocena podejścia do kształcenia w zawodzie kosmetologa z uwzględnieniem proponowanych metod samokształcenia)
- Obserwacja przedłużona czynności studenta (zaproponowanie tematu badawczego, zaplanowanie doświadczenia oraz interpretacja możliwych wyników pojedynczych doświadczeń i panelu eksperymentów z zakresu fotobiologii i fotoprotekcji z uwzględnieniem kilku zmiennych).
Do zaliczenia przedmiotu niezbędna jest obecność na wykładach i ćwiczeniach. W przypadku opuszczenia i nieodrobienia zajęć student zobowiązany jest do przystąpienia do pisemnego kolokwium końcowego w formie testu otwartego, którego zaliczenie uzyskuje poprzez zdobycie 60% punktów.
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Adamski Z, Kaszuba A: Dermatologia dla kosmetologów, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego, Poznań, 2008
2. Noszczyk M: Kosmetologia pielęgnacyjna i lekarska. PZWL, Warszawa, 2010;
3. Kujawska-Dębiec K, Broniarczyk-Dyła G: Wybrane choroby skóry spowodowane wpływem działania promieni słonecznych. Postępy Dermatologii i Alergologii, 2008, XXV(2): 61-65
4. Kołowiec J, Dadej I: Rola UVA w patologii skóry. Postępy Dermatologii i Alergologii, 2003, XX(1): 170-175;
5. Śpiewak R.: Fotoalergie. Postępy Dermatologii i Alergologii, 2009, XXVI(5): 347-349
6. Wolnicka-Głubisz A, Płonka P: Rola UV w etiopatogenezie czerniaka skóry. Współczesna Onkologia, 2007, 11(9): 419-429
Literatura uzupełniające:
1. Wolnicka-Głubisz A, Zarębska Z.: PUVA – fotofereza, fotochemioterapia pozaustrojowa. Przegląd Dermatologiczny, 2003, 90(5): 383-3
2. Bogaczewicz J, Kuryłek A, Woźniacka A, Sysa-Jędrzejewska A, Zalewska-Janowska A: Psychoneruoimmunologia a skóra. Dermatologia Kliniczne, 2008, 10(2): 108-111
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: