Mikrobiologia
1716-K2-MIKR-S1
Wykłady z przedmiotu Mikrobiologia mają na celu zapoznać studentów z: taksonomią drobnoustrojów, warunkami ich wzrostu, czynnikami wirulencji, procesami genetycznymi drobnoustrojów oraz z charakterystyką wybranych wirusów, bakterii i grzybów, które mogą być czynnikami etiologicznymi zakażeń człowieka. Ponadto celem wykładów jest zapoznanie z działaniami przeciwdrobnoustrojowymi, zasadami profilaktyki zakażeń, podstawowymi wiadomościami o drobnoustrojach występujących w surowcach kosmetycznych i kosmetykach oraz z normami czystości mikrobiologicznej dla kosmetyków.
Laboratoria są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i mają na celu: zaznajomienie z właściwościami biologicznymi drobnoustrojów, metodami ich hodowli, identyfikacji i oceny antybiotykowrażliwości, technikami wykonywania preparatów mikroskopowych, posiewów. Mają na celu przybliżenie metod kontroli skuteczności działań biobójczych, metod badania czystości mikrobiologicznej środowiska pracy (ocenę czystości rąk, powietrza, wody) oraz metod kontroli czystości mikrobiologicznej kosmetyków. Ponadto, zapoznają studentów z przebiegiem badania mikrobiologicznego oraz zasadami pobierania i transportu materiału do badań mikrobiologicznych. Laboratoria kształtują umiejętności pracy indywidualnej oraz w zespole.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w laboratoriach: 30 godzin
- udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 2 godziny
- egzamin teoretyczny: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 43 godziny, co odpowiada 1,72 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość)
- udział w laboratoriach: 30 godzin
- udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 2 godziny
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 1 godzina
- przygotowanie do laboratoriów: 15 godzin
- przygotowanie do kolokwiów: 6 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 1 =11 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi – 1 godzina
Łączny czas związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 1 godzinę, co odpowiada 0,04 punku ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwiów: 6 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 1 = 11 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,68 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 30 godzin
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym): 7 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 37 godzin, co odpowiada 1,48 punktu ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie oraz laboratoriów.
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
- przygotowanie do laboratoriów: 1 godzina
- udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 2 godziny
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,12 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: przedstawia taksonomię i charakterystykę wybranych drobnoustrojów o znaczeniu klinicznym oraz wymienia ich właściwości biochemiczne i czynniki wirulencji (K_W12)
W2: wyjaśnia mechanizmy warunkujące zmienność genomów drobnoustrojów chorobotwórczych dla ludzi (K_W12)
W3: opisuje metody hodowli i identyfikacji drobnoustrojów ogółem oraz metody diagnostyki wybranych najczęstszych patogenów człowieka (K_W12)
W4: wymienia podstawowe metody dezynfekcji i sterylizacji oraz sposoby kontroli skuteczności działań przeciwdrobnoustrojowych (K_W12)
W5: wymienia metody badania czystości mikrobiologicznej środowiska pracy; wyjaśnia działania przeciwdrobnoustrojowe i podstawowe zasady aseptyki i antyseptyki oraz wpływ czynników fizycznych i chemicznych na drobnoustroje (K_W12)
W6: wymienia drobnoustroje wchodzące w skład mikrobioty fizjologicznej skóry człowieka, opisuje ich znaczenie dla zdrowia oraz drobnoustroje potencjalnie chorobotwórcze dla człowieka, które mogą występować w zakładzie kosmetycznym oraz w kosmetykach i mogą stanowić zagrożenie dla człowieka (K_W12)
W7: wymienia drogi przenoszenia drobnoustrojów w zakładzie kosmetycznym i charakteryzuje wybrane drobnoustroje o istotnym znaczeniu klinicznym (K_W12)
W8: zna ryzyko związane z obecnością drobnoustrojów w kosmetykach i zakładzie kosmetycznym, zna kryteria oceny czystości mikrobiologicznej kosmetyków (K_W12)
W9: wyjaśnia zasady pobierania, transportu i przechowywania materiału do badań mikrobiologicznych (K_W12)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: wykonuje podstawowe badania z zakresu diagnostyki bakteriologicznej i mikologicznej, z uwzględnieniem metod mikroskopowych, hodowlanych, oceny antybiotykowrażliwosci drobnoustrojów mające na celu identyfikację czynników mikrobiologicznych mających wpływ na stan zdrowia człowieka (K_U12)
U2: wyjaśnia metody pobierania materiału, sposób jego transportu i przechowywania w celu wykonania badań mikrobiologicznych umożliwiających wykrycie czynników mikrobiologicznych mających wpływ na stan zdrowia człowieka (K_U12)
U3: przeprowadza kontrolę skuteczności działań przeciwdrobnoustrojowych wpływających na stan zdrowia człowieka oraz kontrolę czystości mikrobiologicznej środowiska pracy (K_U12)
U4: przeprowadza kontrolę mikrobiologiczną kosmetyków, w celu wykrycia drobnoustrojów mogących mieć wpływ na stan zdrowia człowieka (K_U12)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: w trakcie zajęć praktycznych realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega BHP (K_K01)
K2: ma świadomość zagrożenia zdrowotnego związanego z kontaktem z drobnoustrojami potencjalnie chorobotwórczymi, które mogą występować w zakładzie kosmetycznym oraz w kosmetykach (K_K03)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Laboratoria:
- metoda obserwacji
- ćwiczenia praktyczne
- metody eksponujące: pokaz
- metoda klasyczna problemowa
- dyskusja
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
- wykład konwersatoryjny
- opowiadanie
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- okrągłego stołu
- studium przypadku
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- laboratoryjna
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu biologii i fizjologii komórki. Ponadto, student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: chemii, biochemii, anatomii, histologii i fizjologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność (dwie nieobecności w 1 semestrze mogą stanowić podstawę do niezaliczenia przedmiotu), pozytywna ocena wystawiona przez prowadzącego laboratoria (średnia wszystkich ocen uzyskanych przez studenta w trakcie laboratoriów), brak wykroczeń wymienionych w części „Zasady BHP” Regulaminu Dydaktycznego Katedry Mikrobiologii.
Egzamin końcowy: zaliczenie na ocenę na podstawie testu pisemnego zamkniętego. Test składa się z 60 pytań: testowych (odpowiedź jednokrotnego wyboru) dotyczących wiedzy zdobytej podczas wykładów (do 50% pytań) oraz laboratoriów. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje jeden punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie minimum 36 (60%) punktów.
Jeżeli średnia ocen studenta z laboratoriów (średnia ważona wyliczana z ocen za: aktywność [x1], wejściówki [x1], kolokwia [x3]) mieści się w przedziale 4,0 - 4,49, student może mieć dodatkowo doliczone do punktacji z egzaminu 3 punkty. Średnia ocen (z laboratoriów) ≥ 4,5 pozwala dodatkowo doliczyć studentowi 4 punkty do punktacji uzyskanej z egzaminu, co może wpłynąć na podwyższenie oceny końcowej z egzaminu.
Kolokwia, sprawdziany pisemne: zaliczenie na ocenę na podstawie testu (pytania otwarte i zamknięte jednokrotnego wyboru) z wiedzy zdobytej w trakcie laboratoriów.
W przypadku zaliczeń pisemnych (testy na sprawdzianach pisemnych, kolokwiach i egzaminie) uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Niezdanie przez studenta egzaminu jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej i koniecznością zdawania egzaminu poprawkowego.
Egzamin końcowy: ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, U4)
Kolokwia, sprawdziany pisemne: ≥ 60% (W1, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, U4)
Raporty/ karty pracy: ≥ 60% (W1, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, U4, K2)
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gospodarek - Komkowska E., Mikucka A.: Mikrobiologia w dermatologii, wenerologii oraz w medycynie estetycznej i kosmetologii. PZWL, Warszawa 2021
2. Murray P.R., Rosenthal K.S., Pfaller M.A.: Mikrobiologia. Elsevier Urban and Partner, Wrocław 2018 (lub wcześniejsze)
3. Szewczyk E.: Diagnostyka bakteriologiczna. PWN, Warszawa 2019 (lub wcześniejsze)
Literatura uzupełniająca:
1. Bulanda M., Pietrzyk A., Wróblewska M.: Mikrobiologia Lekarska (Tom 1 i 2). PZWL, Warszawa 2023
2. Dziubek Z.: Choroby zakaźne i pasożytnicze. PZWL, Warszawa 2010 (lub wcześniejsze)
3. Heczko P.B., Pietrzyk A., Wróblewska M.: Mikrobiologia lekarska. PZWL, Warszawa 2022 (lub wcześniejsze)
4. Gertig H.: Regulacje prawne w kosmetyce. UMK Poznań, Poznań 2007
5. Murawska - Ciałowicz E., Zawadzki M.: Higiena - podręcznik dla studentów wydziałów kosmetologii. Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: