Mikrobiologia
1716-F3-MIKR-J
Wykłady z przedmiotu Mikrobiologia mają zapoznać studenta z historią mikrobiologii, morfologią, czynnikami wirulencji wirusów, bakterii i grzybów z rodzajów: Staphylococcus, Streptococcus, Enterococcus, Corynebacterium, Mycobacterium, Bacillus, Clostridium, z rodziny Neisseriaceae, z rzędu Enterobacteriales, pałeczek niefermentujących oraz grzybów, metodami badania drobnoustrojów, immunologią infekcyjną, immunoprofilaktyką, procesami genetycznymi zachodzącymi między drobnoustrojami, charakterystyką antybiotyków, mechanizmami antybiotykooporności drobnoustrojów i metodami ich wykrywania, środkami dezynfekcyjnymi i aseptycznymi, mikrobiotą człowieka, wybranymi wirusami, bakteriami i grzybami chorobotwórczymi i warunkowo chorobotwórczymi dla człowieka, czynnikami etiologicznymi układowych zakażeń człowieka, zasadami profilaktyki zakażeń.
Laboratoria są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i mają na celu: zaznajomienie z właściwościami biologicznymi i metodami hodowli, identyfikacji i oceny antybiotykowrażliwości drobnoustrojów, wypracowanie umiejętności wykonywania preparatów, posiewów, przybliżenie metod biochemicznych, immunologicznych, wykorzystywanych w diagnostyce mikrobiologicznej, omówienie głównych grup drobnoustrojów i ich chorobotwórczości, zapoznanie z metodami diagnostyki mikrobiologicznej stosowanej w identyfikacji czynników etiologicznych wybranych zakażeń układowych człowieka, zapoznanie z metodami badania czystości mikrobiologicznej leków, wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
− udział w wykładach: 30 godzin
− udział w laboratoriach: 50 godzin
− udział w seminariach: nie dotyczy
− udział w konsultacjach z nauczycielem akademickim: 2 godziny
− egzamin teoretyczny: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 83 godziny, co odpowiada 3,32 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
− udział w wykładach: 30 godzin
− udział w laboratoriach: 50 godzin
− udział w seminariach: nie dotyczy
− udział w konsultacjach z nauczycielem akademickim: 2 godziny
− czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 5 godzin
− przygotowanie do laboratoriów: 15 godzin
− przygotowanie do kolokwiów: 7 godzin
− przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15+ 1 = 21 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 125 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
− czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 2 godziny,
− udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań): 16 godzin (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość)
− udział w konsultacjach z nauczycielem akademickim: 2 godziny
− udział w laboratoriach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań): 30 godzin,
− przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 10 godzin,
− przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 11 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 71 godziny, co odpowiada 2,84 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
− przygotowanie do kolokwiów: 10 godzin
− przygotowanie do egzaminu: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,20 punktu ECTS
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
− nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna ogólną charakterystykę, warunki wzrostu i właściwości biochemiczne istotnych klinicznie drobnoustrojów (wirusów, bakterii, grzybów) chorobotwórczych dla ludzi oraz wymienia ich czynniki wirulencji - K_A.W18
W2: zna zasady i metody diagnostyki (biochemiczne, serologiczne, genetyczne) i ich zastosowane do diagnostyki wybranych zakażeń wirusowych, bakteryjnych i grzybiczych - K_A.W18
W3: zna i wymienia metody oceny wrażliwości drobnoustrojów na antybiotyki oraz metody wykrywania mechanizmów antybiotykooporności - K_A.W18
W4: zna i rozumie procesy zmienności genetycznej drobnoustrojów i tłumaczy podstawowe mechanizmy odpowiedzi immunologicznej na zakażenie - K_A.W18
W5: zna i objaśnia patogenezę i epidemiologię wybranych zakażeń układowych – K_ A.W19
W6: zna i wymienia rodzaje działań przeciwdrobnoustrojowych, zasady aseptyki, antyseptyki i objaśnia wpływ środków dezynfekcyjnych i antyseptycznych na drobnoustroje - K_A.W20
W7: zna i przedstawia kryteria podziału leków przeciwdrobnoustrojowych, wyjaśnia mechanizmy i zakresy ich działania na drobnoustroje oraz zasady antybiotykoterapii - K_ A.W20
W8: zna i wymienia metody badania czystości mikrobiologicznej środowiska oraz farmakopealne wymogi i metody badania czystości mikrobiologicznej środków farmaceutycznych i materiałów medycznych - K_A.W22
W9 zna definicję patogenów alarmowych, ich zagrożenia oraz problemy zakażeń szpitalnych - K_A.W21
W10: zna mikrobiologiczne metody badania leków - K_A.W23
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi dobrać odpowiednie podłoża mikrobiologiczne, wykonuje posiew w celu hodowli drobnoustrojów oraz wykonać i ocenić preparaty mikroskopowe - K_A.U11
U2: umie identyfikować drobnoustroje w oparciu o ocenę ich morfologii, właściwości biochemicznych, fizjologicznych i hodowlanych - K_A.U12
U3: potrafi wykorzystać metody biochemiczne i immunologiczne oraz zaproponować wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej do wykrywania drobnoustrojów- K_A.U13
U4: potrafi oznaczyć zgodnie z rekomendacjami antybiotykowrażliwość bakterii oraz wrażliwość grzybów na leki przeciwgrzybicze z uwzględnieniem metod wykrywania mechanizmów antybiotykooporności oraz potrafi zinterpretować uzyskany wynik - K_A.U14
U5: umie dokonać oceny wpływu czynników fizyko-chemicznych na drobnoustroje, ocenić czystość mikrobiologiczną środowiska i badać skuteczność dezynfekcji i sterylizacji - K_A.U14
U6: umie przeprowadzić kontrolę mikrobiologiczną leków zgodnie z metodami farmakopealnymi - K_A.U15
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: jest gotowy do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych w celu podejmowania gotowości do dalszego uczenia się - K_ K2
K2: Jest gotowy do współpracy z innymi członkami zespołu w trakcie zajęć praktycznych oraz do współpracy z przedstawicielami innych zawodów medycznych - K_K3
K3:Dba o propagowanie zachowań prozdrowotnych poprzez dbanie o stosowanie racjonalnej antybiotykoterapii - K_K6
K4: Wyciąga i formułuje wnioski z przeprowadzanych w trakcie zajęć badań i własnych obserwacji - K_K8
Metody dydaktyczne
Wykład:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Laboratoria:
- metoda obserwacji
- ćwiczenia praktyczne
- analiza wyników badań mikrobiologicznych
- metody eksponujące: film, pokaz
- metoda klasyczna problemowa
- dyskusja
Seminaria
- nie dotyczy
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- sytuacyjna
- okrągłego stołu
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- stolików eksperckich
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji przedmiotu Mikrobiologia niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu biologii i fizjologii komórki. Ponadto student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: chemia, biochemia, anatomia, histologia i fizjologia.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu „Mikrobiologia” jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Mikrobiologii.
Egzamin końcowy teoretyczny składa się z 60 pytań: testowych (odpowiedzi jednokrotnego wyboru) dotyczących wiedzy zdobytej podczas wykładów (do 50% pytań) i laboratoriów. Za każdą prawidłową odpowiedź student otrzymuje jeden punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie 36 (60%) punktów.
Jeżeli średnia ocen studenta z laboratoriów (średnia ważona wyliczana z ocen za: aktywność [x1], wejściówki [x1], kolokwia [x3]) mieści się w przedziale 4,0 - 4,49, student może mieć dodatkowo doliczone do punktacji z egzaminu 3 punkty. Średnia ocen (z laboratoriów) ≥ 4,5 pozwala dodatkowo doliczyć studentowi 4 punkty do punktacji uzyskanej z egzaminu, co może wpłynąć na podwyższenie oceny końcowej z egzaminu.
Egzamin końcowy teoretyczny, kolokwia, sprawdziany pisemne: zaliczenie na ocenę na podstawie testu (test pisemny: pytania zamknięte, odpowiedzi jednokrotnego wyboru) z wiedzy zdobytej na wykładach i laboratoriach.
W przypadku zaliczeń pisemnych (na wejściówkach, kolokwiach i egzaminie) uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Egzamin końcowy teoretyczny: ≥ 60% (W1-W10, U1 – U6, K3-K4)
Kolokwia, wejściówki (sprawdziany pisemne): ≥ 60% (W1-W10, U1 – U6)
Raporty/ karty pracy: ≥ 60% (W1-W10, U1 – U6, K1-K4)
Przedłużona obserwacja/Aktywność (≥ 50% lub 1-3 punkty; 3 punkty = ocena bardzo dobry) (W1-W3, W5-W10, U1 – U6, K3-K4)
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Dzierżanowska D.: Antybiotykoterapia praktyczna. -medica press, Bielsko-Biała, 2018
2. Murray P.R., Rosenthal K.S., Pfaller M.A.: Mikrobiologia. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2018 (lub wyd. wcześniejsze)
3. Szewczyk E.: Diagnostyka bakteriologiczna. PWN, Warszawa 2023
Literatura uzupełniająca:
1. Bulanda M., Pietrzyk A., Wróblewska M.: Mikrobiologia Lekarska (Tom 1 i 2). PZWL, Warszawa 2023
2. Dzierżanowska D.: Zakażenia szpitalne. α-medica press, Bielsko-Biała 2008
3. Heczko P.B., Wróblewska M., Pietrzyk A.: Mikrobiologia lekarska. PZWL, Warszawa 2022 (lub wcześniejsze)
4. Rekomendacje antybiotykowrażliwości bakterii i wrażliwości grzybów na leki przeciwgrzybicze ze strony ze stony www.eucast.org i www.korld.edu.pl
5. Rekomendacje dotyczące zakażeń układowych ze strony internetowej www.antybiotyki.edu.pl i www.korld.edu.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: