Immunopatologia z immunodiagnostyką
1714-A3-IMMPAT-SJ
W ramach zajęć z przedmiotu Immunopatologia z immunodiagnostyką studenci zostaną zapoznani z różnymi aspektami nieprawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.
W ramach wykładów i seminariów będą omawiane mechanizmy immunologiczne reakcji nadwrażliwości , procesu zapalnego oraz chorób o podłożu autoimmunologicznym. Studenci poznają wszystkie typy reakcji nadwrażliwości wraz z przykładami klinicznymi.
Treścią wykładów i seminariów będą też niedobory immunologiczne i ich klasyfikacja ( również analiza przypadków – na podstawie objawów i wyników badań immunodiagnostycznych), mechanizmy tolerancji immunologicznej i ich zaburzenia.
Duża część zajęć zostanie poświęcona zagadnieniom immunologii nowotworów oraz immunologii transplantacyjnej. Studenci zapoznają się z przebiegiem różnych rodzajów reakcji odrzucenia przeszczepu i dokładnym mechanizmem
immunologicznym tego procesu.
Ponadto w ramach zajęć laboratoryjnych zapoznają się ze współczesnymi technikami immunodiagnostycznymi. Poznają mechanizmy cytotoksyczne, nauczą się podstawowych metod oceny odpowiedzi humoralnej i komórkowej ustroju, w tym technik immunoezymatycznych, immunofluorescencyjnych , metod izolacji komórek odpornościowych i technik hodowli tkankowych oraz zostaną zapoznani z podstawami cytometrii przepływowej i jej zastosowaniem w szerokim zakresie - w badaniach diagnostycznych i naukowych.
W ramach zajęć laboratoryjnych studenci zostaną zapoznani z prawidłową interpretacja wyników badań immunodiagnostycznych.
W cyklu 2022/23Z:
W ramach zajęć z przedmiotu Immunopatologia z immunodiagnostyką studenci zostaną zapoznani z różnymi aspektami nieprawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. W ramach wykładów i seminariów będą omawiane mechanizmy immunologiczne reakcji nadwrażliwości , procesu zapalnego oraz chorób o podłożu autoimmunologicznym. Studenci poznają wszystkie typy reakcji nadwrażliwości wraz z przykładami klinicznymi. Treścią wykładów i seminariów będą też niedobory immunologiczne i ich klasyfikacja ( również analiza przypadków – na podstawie objawów i wyników badań immunodiagnostycznych), mechanizmy tolerancji immunologicznej i ich zaburzenia. Duża część zajęć zostanie poświęcona zagadnieniom immunologii nowotworów oraz immunologii transplantacyjnej. Studenci zapoznają się z przebiegiem różnych rodzajów reakcji odrzucenia przeszczepu i dokładnym mechanizmem immunologicznym tego procesu. Ponadto w ramach zajęć laboratoryjnych zapoznają się ze współczesnymi technikami immunodiagnostycznymi. Poznają mechanizmy cytotoksyczne, nauczą się podstawowych metod oceny odpowiedzi humoralnej i komórkowej ustroju, w tym technik immunoezymatycznych, immunofluorescencyjnych , metod izolacji komórek odpornościowych i technik hodowli tkankowych oraz zostaną zapoznani z podstawami cytometrii przepływowej i jej zastosowaniem w szerokim zakresie - w badaniach diagnostycznych i naukowych. W ramach zajęć laboratoryjnych studenci zostaną zapoznani z prawidłową interpretacja wyników badań immunodiagnostycznych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na
odległość: 20 godzin
- udział w laboratoriach: 40 godzin
- udział w seminariach: 10 godzin
- udział w konsultacjach: 21 godzin
- egzamin teoretyczny i praktyczny: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
92 godziny, co odpowiada 3.68 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w laboratoriach: 40 godzin
- udział w seminariach: 10 godzin
- udział w konsultacjach: 21 godzin
- czytanie wskazanego piśmiennictwa: 15 godzin
- przygotowanie do laboratoriów: 18 godzin
- przygotowanie do seminariów: 15 godzin
- przygotowanie do kolokwium: 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin teoretyczny i
praktyczny): 5 godz + 1 godz. = 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją
przedmiotu wynosi 150 godzin, co odpowiada 6 punktom
ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 11 godzin
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi
badaniami naukowymi wynosi 26 godzin, co odpowiada 1,04
punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie:
5 godz. + 1 godz. = 6 godzin
Nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do
uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 11 godzin,
co stanowi 0,44 punktu ECTS
5.Udział studenta w zajęciach realizowanych technikami nauczania na odległość:
- udział w wykładach: 20 godzin
Nakład pracy studenta związany z uczeniem się technikami zdalnymi wynosi 20 godzin, co stanowi 0,8 ECTS
6. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 40 godzin
- udział w seminariach: 10 godzin
- przygotowanie do laboratoriów(w zakresie praktycznym):
10 godzin
- przygotowanie do seminariów (w zakresie praktycznym):
8 godzin
- przygotowanie referatów z prezentacją multimedialną,
przedstawianą w ramach laboratorium lub seminarium:
3 godz. + 5 godz. = 8 godzin
- przygotowanie do egzaminu praktycznego i egzamin
praktyczny: 1,5 godz. + 0,5 godz.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 78 godzin, co odpowiada 3,12 punktom ECTS
7. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów oraz seminariów
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
- przygotowanie do laboratoriów: 5 godzin
- przygotowanie do seminariów: 2 godziny
- udział w konsultacjach: 10 godzin
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów oraz seminariów wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,68 punktu ECTS
8. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
Efekty uczenia się - wiedza
W1: mechanizmy obronne układu odpornościowego w różnych typach infekcji (wirusowa, bakteryjna, pasożytnicza, grzybicza). Wyjaśnia rozwój procesu zapalnego. E.W16.
W2: metody immunodiagnostyczne, pozwalające na potwierdzenie i ocenę przebiegu procesu zapalnego. E.W16.
W3: właściwości i sposób otrzymywania przeciwciał monoklonalnych. E.W17.
W4: diagnostyczne i terapeutyczne zastosowanie przeciwciał monoklonalnych i poliklonalnych. E.W17.
W5: metody immunodiagnostyczne, pozwalające na rozpoznawanie oraz monitorowanie zaburzeń funkcjonowania układu odpornościowego. E.W18.
W6: podział niedoborów odporności na pierwotne i wtórne. E.W19.
W7: immunologiczne metody rozpoznawania niedoborów odporności. E.W19.
W8: mechanizmy immunologiczne wszystkich typów nadwrażliwości (typ I,II,III,IV). E.W19.
W9: przykłady chorób znadwrażliwości:. E.W19.
W10: pojęcia: autoagresja i autoimmunizacja.Opisuje mechanizmy tolerancji immunologicznej: centralne i obwodowe. E.W19.
W11: przyczyny chorób autoimmunologicznych. Zna podział chorób z autoagresji i omawia przykłady tych chorób. E.W19.
W12: podstawy immunologii nowotworów. E.W20.
W13: podstawy immunologii transplantacyjnej; zasady doboru dawcy i biorcy, stosowane przy transplantacji narządów. E.W21.
W14: przeszczep krwiotwórczy i zasady doboru dawcy i biorcy w przeszczepie komórek macierzystych. E.W21.
W15: rodzaje przeszczepów oraz mechanizmy immunologiczne reakcji odrzucenia przeszczepu (nadostre, ostre przyspieszone i ostre, przewlekłe). E.W22.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: wykonać i ocenić wynik testów stosowanych do oceny funkcji przeciwnowotworowej układu odpornościowego (funkcje cytotoksyczne komórek Tc i NK). E.U05.
U2: dobierać i przeprowadzać badania oparte na technikach immunochemicznych (test elisa) oraz zinterpretować uzyskane wyniki badań. E.U06.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: przyjąć odpowiedzialność za podjęte decyzje zawodowe również w zakresie bezpieczeństwa własnego i współpracowników. E.K01.
K2: jest gotów do organizacji pracy zespołu, współpracując z innymi i dbając o bezpieczeństwo własne oraz współpracowników. E.K02.
Metody dydaktyczne
Wykłady:
-metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia; wykład problemowy z prezentacją multimedialną z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
- wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
Laboratoria:
- metody: ćwiczeniowa, laboratoryjna, klasyczna problemowa, pokazu (zaplanowanie i wykonanie podstawowych metod immunodiagnostycznych, odczyt i prawidłowa interpretacja wyniku)
Seminaria:
- metoda dyskusji okrągłego stołu, rozmowa podparta prezentacja multimedialną, analiza i interpretacja wyników- praca w podgrupach
Wymagania wstępne
Podstawowe zagadnienia z zakresu immunologii, biologii, biologii komórki, chemii, genetyki.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawy zaliczenia przedmiotu Immunopatologia z immunodiagnostyką zostały dokładnie opisane w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Immunologii.
Egzamin końcowy: warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych i seminariów. Egzamin odbywa się w formie ustnej.
Na egzaminie praktycznym student losowo wybiera kartkę, na której znajdują się wyniki badań immunodiagnostycznych. Student ma za zadanie zinterpretować przedstawione wyniki badań oraz opisać metodę immunodiagnostyczną, którą posłużono się w celu uzyskania wyników. Za egzamin praktyczny student otrzymuje punkt. dodatkowe (-1 do +1), które zostaną uwzględnione w ocenie końcowej z egzaminu.
Ilość pytań/ Ilość poprawnych odpowiedzi/ punkty
2 / 2 /+1
2 /1 / 0
2 /0 /-1
Na egzaminie teoretycznym student otrzymuje 4 pytania.
Ocena z egzaminu teoretycznego jest wystawiana wg. poniższego kryterium .
Ilość pytań /Ilość poprawnych odpowiedzi/ ocena
4 /4 /bardzo dobra
4 /3 /dobra
4 /2 /dostateczna
4 /0-1 /niedostateczna
Ocena końcowa z egzaminu zostaje podwyższona o 0,5 stopnia lub obniżona o 0,5 stopnia w zależności od punktacji uzyskanej na egzaminie praktycznym ( w przypadku, gdy student otrzyma +1- ocena zostanie podwyższona, gdy otrzyma -1 ocena zostanie obniżona). Uzyskanie 0 pkt. na egzaminie praktycznym, nie wpłynie na ocenę końcową z egzaminu.
Zaliczenie seminariów i laboratoriów:
− na każdych zajęciach studenci piszą wejściówki z bieżącego tematu
− wejściówki mogą zawierać pytania otwarte i zamknięte i są punktowane (1-10 pkt)
−student, który, nie podszedł do napisania wejściówki z powodu nieobecności na ćwiczeniach musi zaliczyć ją indywidualnie w terminie , nie przekraczającym jednego tygodnia od powrotu na zajęcia. Po upływie siedmiu dni i nie odrobieniu zaległej wejściówki student otrzymuje za nią 0 pkt. i traci możliwość jej odrobienia
−studenci uzyskują dodatkowe punkty za referaty przygotowywane samodzielnie na zajęcia i za odpowiedzi ustne od +1 pkt. do -1 (brak odpowiedzi, brak zadanego referatu)
-obserwacja ciągła /aktywność na zajęciach: (punktowana 0-1 pkt)
- podstawą uzyskania końcowego zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie min. 60% punktów z całej puli punktów, możliwych do uzyskania ze wszystkich wejściówek w semestrze.
W rozliczeniu pkt. brane są pod uwagę punkty dodatkowe ( czyli punkty dodatnie i ujemne uzyskane za referaty i aktywność na zajęciach. )
-w przypadku niezaliczenia ćwiczeń na podstawie zebranych punktów student
jest zobowiązany przystąpić do zaliczenia w formie pisemnego kolokwium
(test).
W celu zaliczenia kolokwium testowego należy uzyskać 60% pkt. z testu
( bez brania pod uwagę jakichkolwiek punktów dodatkowych).
Do końcowego zaliczenia laboratoriów, nie może podejść student, który ma jakiekolwiek ćwiczenia opuszczone , nieusprawiedliwione i nieodrobione.
Kryterium zaliczenia testu
≥ 60% pkt zaliczone
< 60% pkt niezaliczone
Laboratoria:
≥ 60% W2, W5, W16, W17, W18, U1, U2, U5, U6, K1, K2, K3
Seminaria:
≥ 60% W1, W3, W4, W7, W9, W12, W13, W14, W15, U3, U4, K3, K4
Prezentacje:
0--1 pkt. W1, W3, W8, W9, W12, W15, W17,
Kolokwium:
≥ 60% . W1, W2, W3, W4, W5, W7, W8, W9, W12, W13, W14, W15, W16, W17, W18,U1, U3, U5, U6,
Egzamin teoretyczny: ( min. 2 poprawne odpowiedzi) W1 – W18, U7
Egzamin praktyczny: (punkty dodatkowe przy egzaminie teoretycznym od -1 do +1) U1 – U6, K1 – K4
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gołąb J, Jakóbisiak M, Lasek W, Stokłosa T. Immunologia. PWN, Warszawa 2017
2. Bryniarski K. Immunologia. Edra Urban&Partner, Wrocław 2017
3. Abbas AK. (red. Żeromski J). Immunologia - funkcje i zaburzenia układu immunologicznego. Edra Urban & Partner, Wrocław 2017
Literatura uzupełniająca:
1. Kowalski M. Immunologia kliniczna. Mediton 2000
2. Roitt I, Brostoff J. Immunologia. PZWL, Warszawa 2000
Kątnik-Prastowska I. Immunochemia w biologii medycznej. PWN, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: