Immunopatologia z immunodiagnostyką
1714-A2-IMMPAT-SJ
W ramach zajęć z przedmiotu Immunopatologia z immunodiagnostyką studenci zostaną zapoznani z różnymi aspektami nieprawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.
W ramach wykładów i seminariów będą omawiane mechanizmy immunologiczne reakcji nadwrażliwości , procesu zapalnego oraz chorób o podłożu autoimmunologicznym. Studenci poznają wszystkie typy reakcji nadwrażliwości wraz z przykładami klinicznymi.
Treścią wykładów i seminariów będą też niedobory immunologiczne i ich klasyfikacja ( również analiza przypadków – na podstawie objawów i wyników badań immunodiagnostycznych), mechanizmy tolerancji immunologicznej i ich zaburzenia.
Duża część zajęć zostanie poświęcona zagadnieniom immunologii nowotworów oraz immunologii transplantacyjnej. Studenci zapoznają się z przebiegiem różnych rodzajów reakcji odrzucenia przeszczepu i dokładnym mechanizmem
immunologicznym tego procesu.
Ponadto w ramach zajęć laboratoryjnych zapoznają się ze współczesnymi technikami immunodiagnostycznymi. Poznają mechanizmy cytotoksyczne, nauczą się podstawowych metod oceny odpowiedzi humoralnej i komórkowej ustroju, w tym technik immunoezymatycznych, immunofluorescencyjnych , metod izolacji komórek odpornościowych i technik hodowli tkankowych oraz zostaną zapoznani z podstawami cytometrii przepływowej i jej zastosowaniem w szerokim zakresie - w badaniach diagnostycznych i naukowych.
W ramach zajęć laboratoryjnych studenci zostaną zapoznani z prawidłową interpretacja wyników badań immunodiagnostycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na
odległość: 20 godzin
- udział w laboratoriach: 40 godzin
- udział w seminariach: 10 godzin
- udział w konsultacjach: 21 godzin
- egzamin teoretyczny i praktyczny: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
92 godziny, co odpowiada 3.68 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w laboratoriach: 40 godzin
- udział w seminariach: 10 godzin
- udział w konsultacjach: 21 godzin
- czytanie wskazanego piśmiennictwa: 15 godzin
- przygotowanie do laboratoriów: 18 godzin
- przygotowanie do seminariów: 15 godzin
- przygotowanie do kolokwium: 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin teoretyczny i
praktyczny): 5 godz + 1 godz. = 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją
przedmiotu wynosi 150 godzin, co odpowiada 6 punktom
ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 11 godzin
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi
badaniami naukowymi wynosi 26 godzin, co odpowiada 1,04
punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie:
5 godz. + 1 godz. = 6 godzin
Nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do
uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 11 godzin,
co stanowi 0,44 punktu ECTS
5.Udział studenta w zajęciach realizowanych technikami nauczania na odległość:
- udział w wykładach: 20 godzin
Nakład pracy studenta związany z uczeniem się technikami zdalnymi wynosi 20 godzin, co stanowi 0,8 ECTS
6. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 40 godzin
- udział w seminariach: 10 godzin
- przygotowanie do laboratoriów(w zakresie praktycznym):
10 godzin
- przygotowanie do seminariów (w zakresie praktycznym):
8 godzin
- przygotowanie referatów z prezentacją multimedialną,
przedstawianą w ramach laboratorium lub seminarium:
3 godz. + 5 godz. = 8 godzin
- przygotowanie do egzaminu praktycznego i egzamin
praktyczny: 1,5 godz. + 0,5 godz.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 78 godzin, co odpowiada 3,12 punktom ECTS
7. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów oraz seminariów
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
- przygotowanie do laboratoriów: 5 godzin
- przygotowanie do seminariów: 2 godziny
- udział w konsultacjach: 10 godzin
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów oraz seminariów wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,68 punktu ECTS
8. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
Obowiązuje od cyklu kształcenia 2024/25;
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
udział w wykładach: 20 godzin
udział w laboratoriach: 40 godzin
udział w seminariach: 10 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 70 godziny, co odpowiada 2,8 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach: 20 godzin
dział w laboratoriach: 40 godzin
udział w seminariach: 10 godzin
czytanie wskazanego piśmiennictwa: 20 godzin
przygotowanie do laboratoriów: 25 godzin
przygotowanie do seminariów: 17 godzin
przygotowanie do kolokwium i kolokwium: 6 +1 godz.= 7 godzin
przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 1 godz. = 11 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 150 godzin, co odpowiada 6 punktom ECTS.
3. Bilans nakładu pracy studenta, o charakterze praktycznym wynosi:
udział w laboratoriach: 40 godzin
przygotowanie do laboratoriów w zakresie praktycznym: 18 godzin
przygotowanie do kolokwium i kolokwium: 6 +1 =7 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 65 godzin, co stanowi 2,6 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: mechanizmy obronne układu odpornościowego w różnych typach infekcji (wirusowa, bakteryjna, pasożytnicza, grzybicza). Wyjaśnia rozwój procesu zapalnego. E.W16.
W2: metody immunodiagnostyczne, pozwalające na potwierdzenie i ocenę przebiegu procesu zapalnego. E.W16.
W3: właściwości i sposób otrzymywania przeciwciał monoklonalnych. E.W17.
W4: diagnostyczne i terapeutyczne zastosowanie przeciwciał monoklonalnych i poliklonalnych. E.W17.
W5: metody immunodiagnostyczne, pozwalające na rozpoznawanie oraz monitorowanie zaburzeń funkcjonowania układu odpornościowego. E.W18.
W6: podział niedoborów odporności na pierwotne i wtórne. E.W19.
W7: immunologiczne metody rozpoznawania niedoborów odporności. E.W19.
W8: mechanizmy immunologiczne wszystkich typów nadwrażliwości (typ I,II,III,IV). E.W19.
W9: przykłady chorób znadwrażliwości:. E.W19.
W10: pojęcia: autoagresja i autoimmunizacja.Opisuje mechanizmy tolerancji immunologicznej: centralne i obwodowe. E.W19.
W11: przyczyny chorób autoimmunologicznych. Zna podział chorób z autoagresji i omawia przykłady tych chorób. E.W19.
W12: podstawy immunologii nowotworów. E.W20.
W13: podstawy immunologii transplantacyjnej; zasady doboru dawcy i biorcy, stosowane przy transplantacji narządów. E.W21.
W14: przeszczep krwiotwórczy i zasady doboru dawcy i biorcy w przeszczepie komórek macierzystych. E.W21.
W15: rodzaje przeszczepów oraz mechanizmy immunologiczne reakcji odrzucenia przeszczepu (nadostre, ostre przyspieszone i ostre, przewlekłe). E.W22.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: wykonać i ocenić wynik testów stosowanych do oceny funkcji przeciwnowotworowej układu odpornościowego (funkcje cytotoksyczne komórek Tc i NK). E.U05.
U2: dobierać i przeprowadzać badania oparte na technikach immunochemicznych (test elisa) oraz zinterpretować uzyskane wyniki badań. E.U06.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: przyjąć odpowiedzialność za podjęte decyzje zawodowe również w zakresie bezpieczeństwa własnego i współpracowników. E.K01.
K2: jest gotów do organizacji pracy zespołu, współpracując z innymi i dbając o bezpieczeństwo własne oraz współpracowników. E.K02.
Metody dydaktyczne
Wykłady:
-metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia; wykład problemowy z prezentacją multimedialną z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
- wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
Laboratoria:
- metody: ćwiczeniowa, laboratoryjna, klasyczna problemowa, pokazu (zaplanowanie i wykonanie podstawowych metod immunodiagnostycznych, odczyt i prawidłowa interpretacja wyniku)
Seminaria:
- metoda dyskusji okrągłego stołu, rozmowa podparta prezentacja multimedialną, analiza i interpretacja wyników- praca w podgrupach
Wymagania wstępne
Podstawowe zagadnienia z zakresu immunologii, biologii, biologii komórki, chemii, genetyki.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Podstawy zaliczenia przedmiotu Immunopatologia z immunodiagnostyką zostały opisane w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Immunologii.
Egzamin końcowy: warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych i seminariów. Egzamin odbywa się w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru ) i obejmuje materiał z całości zajęć (wykłady, ćwiczenia, seminaria).
Ocena z egzaminu jest wystawiana wg. poniższego kryterium .
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Studentowi, który, nie zdał egzaminu przysługują dwie pisemne poprawki.
Zaliczenie seminariów i laboratoriów:
Seminaria i laboratoria są zaliczane osobno, według
poniższych zasad:
- do końcowego zaliczenia seminariów i laboratoriów, nie może podejść student, który ma jakiekolwiek seminarium lub laboratorium opuszczone, nieusprawiedliwione i nieodrobione
- na zajęciach seminaryjnych i laboratoryjnych studenci piszą wejściówki z bieżącego tematu
− w celu zaliczenia wejściówki należy uzyskać ≥ 60% pkt.
− za niezaliczoną wejściówkę student otrzymuje punkt ujemny
− (-1 )
− studenci uzyskują dodatkowe punkty za referaty przygotowywane samodzielnie na zajęcia i za odpowiedzi
ustne od +1 pkt. do -1 (brak odpowiedzi, brak zadanego referatu)
-obserwacja ciągła /aktywność na zajęciach: (punktowana 0-1 pkt)
Podstawą uzyskania zaliczenia seminariów i laboratoriów jest pozytywny wynik kolokwium końcowego (osobne kolokwium dla każdej z form zajęć) w formie testu (20-25 pytań zamkniętych);
Kryterium zaliczenia testu
≥ 60% pkt zaliczone
< 60% pkt niezaliczone
Uwaga: do punktów, uzyskanych z kolokwium doliczane są wszystkie punkty dodatnie oraz odejmowane są wszystkie punkty ujemne , które student uzyskał w ciągu całego semestru ( za wejściówki, aktywność, referaty)- zgodnie z zasadami opisanymi w Regulaminie dydaktycznym Katedry Immunologii.
W przypadku nie zaliczenia kolokwium z seminariów lub laboratoriów studentowi przysługuje jedna poprawka ( forma testu, 20-25 pytań).
Kryterium zaliczenia testu poprawkowego
≥ 60% pkt zaliczone
< 60% pkt niezaliczone
Uwaga: W rozliczeniu kolokwium poprawkowego, nie są już brane pod uwagę żadne pkt. dodatkowe.
Wykłady:
≥ 60% W6, W8, W9 ,W10, W11, U1, K1
Laboratoria:
≥ 60% W2, W5, U1, U2, , K1, K2
Seminaria:
≥ 60% W1, W3, W4, W7, W12, W13, W14, W15, U2
Prezentacje:
0--1 pkt. W1, W3, W4,W6, W9,W15 ,
Kolokwium:
≥ 60% W1, W2, W3, W4, W5, W7, W12, W13, W14, W15, U1, U2, K1, K2
Egzamin:
W1-W15, K1
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gołąb J, Jakóbisiak M, Lasek W, Stokłosa T. Immunologia. PWN, Warszawa 2017
2. Bryniarski K. Immunologia. Edra Urban&Partner, Wrocław 2017
3. Abbas AK. (red. Żeromski J). Immunologia - funkcje i zaburzenia układu immunologicznego. Edra Urban & Partner, Wrocław 2017
4. Bryniarski K. ,Siedlar M. Edra Urban&Partner, Wrocław 2023 (od cyklu kształcenia 2024/25)
Literatura uzupełniająca:
1. Kowalski M. Immunologia kliniczna. Mediton 2000
2. Roitt I, Brostoff J. Immunologia. PZWL, Warszawa 2000
3. Kątnik-Prastowska I. Immunochemia w biologii medycznej. PWN, Warszawa
2009.
4. Chapel H.; Haeney M.; Misbah S.; Snowden N; Immunologia kliniczna. Wydawnictwo Czelej 2009 ( od cyklu kształcenia 2024/25)
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: 1. Gołąb J, Jakóbisiak M, Lasek W, Stokłosa T. Immunologia. PWN, Warszawa 2017 2. Bryniarski K. Immunologia. Edra Urban&Partner, Wrocław 2017 3. Abbas AK. (red. Żeromski J). Immunologia - funkcje i zaburzenia układu immunologicznego. Edra Urban & Partner, Wrocław 2017.
Literatura uzupełniająca: 1. Kowalski M. Immunologia kliniczna. Mediton 2000 2. Roitt I, Brostoff J. Immunologia. PZWL, Warszawa 2000 3. Kątnik-Prastowska I. Immunochemia w biologii medycznej. PWN, Warszawa 2009.
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: 1. Gołąb J, Jakóbisiak M, Lasek W, Stokłosa T. Immunologia. PWN, Warszawa 2017 2. Bryniarski K. Immunologia. Edra Urban&Partner, Wrocław 2017 3. Abbas AK. (red. Żeromski J). Immunologia - funkcje i zaburzenia układu immunologicznego. Edra Urban & Partner, Wrocław 2017 4. Bryniarski K. ,Siedlar M. Edra Urban&Partner, Wrocław 2023 (od cyklu kształcenia 2024/25)
Literatura uzupełniająca: 1. Kowalski M. Immunologia kliniczna. Mediton 2000 2. Roitt I, Brostoff J. Immunologia. PZWL, Warszawa 2000 3. Kątnik-Prastowska I. Immunochemia w biologii medycznej. PWN, Warszawa 2009. 4. Chapel H.; Haeney M.; Misbah S.; Snowden N; Immunologia kliniczna. Wydawnictwo Czelej 2009 ( od cyklu kształcenia 2024/25)
|
W cyklu 2025/26Z:
Literatura podstawowa: 1. Gołąb J, Jakóbisiak M, Lasek W, Stokłosa T. Immunologia. PWN, Warszawa 2017 2. Bryniarski K. Immunologia. Edra Urban&Partner, Wrocław 2017 3. Abbas AK. (red. Żeromski J). Immunologia - funkcje i zaburzenia układu immunologicznego. Edra Urban & Partner, Wrocław 2017 4. Bryniarski K. ,Siedlar M. Edra Urban&Partner, Wrocław 2023 (od cyklu kształcenia 2024/25)
Literatura uzupełniająca: 1. Kowalski M. Immunologia kliniczna. Mediton 2000 2. Roitt I, Brostoff J. Immunologia. PZWL, Warszawa 2000 3. Kątnik-Prastowska I. Immunochemia w biologii medycznej. PWN, Warszawa 2009. 4. Chapel H.; Haeney M.; Misbah S.; Snowden N; Immunologia kliniczna. Wydawnictwo Czelej 2009 ( od cyklu kształcenia 2024/25)
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: