Naturalne surowce kosmetyczne i fitoterapia
1713-KII2-NSUKO-2
W toku procesu dydaktycznego student poznaje asortyment surowców pochodzenia naturalnego, ich zastosowanie w preparatach kosmetycznych oraz w profilaktyce zdrowia, a także wykorzystania w najczęściej spotykanych dolegliwościach (niestrawność, zaparcia, stany pobudzenia nerwowego, niepokój, niewydolność żylna, infekcje dróg moczowych). Zna działania uboczne, przeciwwskazania, wybrane interakcje dla preparatów na bazie surowców naturalnych.
Wykłady
W ramach prowadzonych wykładów omawiane są zagadnienia:
- Znaczenie surowców pochodzenia naturalnego w nowoczesnej kosmetologii jako składników preparatów kosmetycznych, uwzględnionych w ogólnodostępnych wykazach surowców kosmetycznych.
- Grupy kosmetyków, zawierających naturalne surowce, stosowanych w różnych typach cery (tłusta, sucha, trądzikowa, dojrzała, naczynkowa, zniszczona, młoda), zmianach chorobowych ( trądzik różowaty, cellulit), w problemach z owłosioną skórą głowy ( łupież, łojotok, łysienie), a także w nadmiernym poceniu się, w celu oczyszczenia skóry, zabezpieczenia przed promieniowaniem UV, oraz stosowanych jako naturalne barwniki np. do farbowania włosów.
- Sposoby przygotowania różnych form na bazie surowców naturalnych w warunkach domowych, czy w gabinecie kosmetycznym (napary, odwary, maceracje do okładów, maseczek).
- Zasady stosowania surowców naturalnych w profilaktyce i powszechnych dolegliwościach: układu pokarmowego, oddechowego, moczowo- płciowego, układu krwionośnego i nerwowego, zaburzeniach metabolicznych.
Ćwiczenia
Tematyka ćwiczeń obejmuje:
- Podstawowe wiadomości dotyczące stabilizacji i standaryzacji surowców roślinnych, metod otrzymania ekstraktów.
- Identyfikacja surowców na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych.
- Surowce roślinne zawierające węglowodany – właściwości fizykochemiczne skrobi i agaru.
- Roślinne surowce lipidowe, pozyskiwanie olejów i wosków roślinnych - reakcja alkalicznej hydrolizy tłuszczów, otrzymywanie mydeł.
- Surowce zawierające enzymy roślinne – właściwości proteolityczne soku z ananasa
- Surowce zawierające flawonoidy – określanie ogólnej zawartości związków fenolowych i właściwości przeciwutleniających wyciągów roślinnych
W cyklu 2022/23Z:
W toku procesu dydaktycznego student poznaje asortyment surowców pochodzenia naturalnego, ich zastosowanie w preparatach kosmetycznych oraz w profilaktyce zdrowia, a także wykorzystania w najczęściej spotykanych dolegliwościach (niestrawność, zaparcia, stany pobudzenia nerwowego, niepokój, niewydolność żylna, infekcje dróg moczowych). Zna działania uboczne, przeciwwskazania, wybrane interakcje dla preparatów na bazie surowców naturalnych. Wykłady W ramach prowadzonych wykładów omawiane są zagadnienia: - Znaczenie surowców pochodzenia naturalnego w nowoczesnej kosmetologii jako składników preparatów kosmetycznych, uwzględnionych w ogólnodostępnych wykazach surowców kosmetycznych. - Grupy kosmetyków, zawierających naturalne surowce, stosowanych w różnych typach cery (tłusta, sucha, trądzikowa, dojrzała, naczynkowa, zniszczona, młoda), zmianach chorobowych ( trądzik różowaty, cellulit), w problemach z owłosioną skórą głowy ( łupież, łojotok, łysienie), a także w nadmiernym poceniu się, w celu oczyszczenia skóry, zabezpieczenia przed promieniowaniem UV, oraz stosowanych jako naturalne barwniki np. do farbowania włosów. - Sposoby przygotowania różnych form na bazie surowców naturalnych w warunkach domowych, czy w gabinecie kosmetycznym (napary, odwary, maceracje do okładów, maseczek). - Zasady stosowania surowców naturalnych w profilaktyce i powszechnych dolegliwościach: układu pokarmowego, oddechowego, moczowo- płciowego, układu krwionośnego i nerwowego, zaburzeniach metabolicznych. Ćwiczenia Tematyka ćwiczeń obejmuje: - Podstawowe wiadomości dotyczące stabilizacji i standaryzacji surowców roślinnych, metod otrzymania ekstraktów. - Identyfikacja surowców na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych. - Surowce roślinne zawierające węglowodany – właściwości fizykochemiczne skrobi i agaru. - Roślinne surowce lipidowe, pozyskiwanie olejów i wosków roślinnych - reakcja alkalicznej hydrolizy tłuszczów, otrzymywanie mydeł. - Surowce zawierające enzymy roślinne – właściwości proteolityczne soku z ananasa - Surowce zawierające flawonoidy – określanie ogólnej zawartości związków fenolowych i właściwości przeciwutleniających wyciągów roślinnych
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach: 15 godzin
– udział w ćwiczeniach: 10 godzin
– konsultacje: 10 godzin
– przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 37 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach: 15 godzin
– udział w ćwiczeniach: 10 godzin
– przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin
– napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 2 godzin
– czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
– konsultacje: 10 godzin
– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 13 + 2 = 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 67 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
(tu podaje się godziny z pkt. 2 na elementy, które będą ściśle związane z kształceniem w obszarze badań naukowych)
– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 5 godzin
– udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15 godzin
– udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15 godzin
– przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 10 godzin
– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 3 godzin
– napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 7 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
– przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 13 + 2 = 15 godzin (0,5 punktu ECTS)
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
– nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
K_W14
Zna zasady stosowania surowców pochodzenia naturalnego i syntetycznego w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń oraz potencjalne zagrożenia, wynikające z ich zastosowania.
K_W15 Zna podstawowe formy preparatów kosmetycznych, ich charakterystykę i trwałość formy fizycznej oraz rozumie proces przemysłowego wytwarzania form kosmetycznych.
K_W24 Zna wybrane grupy roślin (główne rodziny) oraz ważniejsze gatunki roślin kosmetycznych.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U18 Potrafi samodzielnie przygotować różne formy preparatów na bazie surowców naturalnych (napary, odwary, maceraty).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: sposób krytyczny korzysta z różnych źródeł informacji naukowej w celu doskonalenia wiedzy i umiejętności zawodowych (K_K01).
Metody dydaktyczne
Wykłady:
– wykład informacyjny
– wykład konwersatoryjny
– analiza przypadków
Ćwiczenia
– dyskusja dydaktyczna
– ćwiczenia audytoryjne
– analiza przypadków
– projektowanie i analiza badań naukowych
– uczenie wspomagane komputerem
– metody eksponujące: film, pokaz
– projektowanie i analiza badań naukowych
– uczenie wspomagane komputerem
– metody eksponujące: film, pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
- laboratoryjna
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe pisemne (0-30 pkt; >60%); W1-W6
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Literatura
Literatura Literatura podstawowa
1. Matławska I. red.: Farmakognozja. Podręcznik dla studentów farmacji. Wydawnictwo Uczelniane AM, Poznań 2008.
2. Jabłońska – Trypuć A., Czerpak R.: Surowce kosmetyczne i ich składniki, Medpharm, 2008
3. Czerpak R., Jabłońska – Trypuć A.: Roślinne surowce kosmetyczne, Medpharm, 2008
4. Decyzja Komisji Wspólnot Europejskich nr 2006/257/WE z dnia 9 lutego 2006 r. zmieniająca decyzję 96/335/WE ustanawiającą wykaz i powszechne nazewnictwo składników stosowanych w produktach kosmetycznych, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L97/1
5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 czerwca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie list substancji niedozwolonych lub dozwolonych z ograniczeniami do stosowania w kosmetykach oraz znaków graficznych umieszczanych na opakowaniach kosmetyków, Dz. U. Nr 107 poz. 898.
Literatura uzupełniająca
1. Błecha K., Wawer I. Profilaktyka zdrowotna i fitoterapia, BONIMED, 2011.
2. Jędrzejko K., Kowalczyk B.: Rośliny kosmetyczne. Śląska Akademia Medyczna, 2006 r.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa 1. Matławska I. red.: Farmakognozja. Podręcznik dla studentów farmacji. Wydawnictwo Uczelniane AM, Poznań 2008. 2. Jabłońska – Trypuć A., Czerpak R.: Surowce kosmetyczne i ich składniki, Medpharm, 2008 3. Czerpak R., Jabłońska – Trypuć A.: Roślinne surowce kosmetyczne, Medpharm, 2008 4. Decyzja Komisji Wspólnot Europejskich nr 2006/257/WE z dnia 9 lutego 2006 r. zmieniająca decyzję 96/335/WE ustanawiającą wykaz i powszechne nazewnictwo składników stosowanych w produktach kosmetycznych, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L97/1 5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 czerwca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie list substancji niedozwolonych lub dozwolonych z ograniczeniami do stosowania w kosmetykach oraz znaków graficznych umieszczanych na opakowaniach kosmetyków, Dz. U. Nr 107 poz. 898.
Literatura uzupełniająca 1. Błecha K., Wawer I. Profilaktyka zdrowotna i fitoterapia, BONIMED, 2011. 2. Jędrzejko K., Kowalczyk B.: Rośliny kosmetyczne. Śląska Akademia Medyczna, 2006 r.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: