Diagnostyka laboratoryjna w kosmetologii 1712-KUM1-DIALABWK-2
Diagnostyka laboratoryjna w kosmetologii dotyczy oceny ilościowej i jakościowej wybranych parametrów oznaczanych we krwi i w moczu w celu oceny kondycji skóry, włosów i paznokci.
Celem realizacji przedmiotu jest:
- zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami o badaniach laboratoryjnych, ich uzyskiwania, zastosowania do oceny pacjenta/klienta zgłaszającego się do gabinetu kosmetycznego oraz analiza wyników badań pacjenta pod kątem oceny skóry, włosów i paznokci, szczególnie w przebiegu schorzeń alergicznych i metabolicznych,
- przybliżenie wiedzy z zakresu przygotowania klienta/pacjenta do badania, uniknięcia i/lub zminimalizowania błędów przedlaboratoryjnych i interpretacji.
Studenci zapoznawani są z podstawowymi i specjalistycznymi parametrami oznaczanymi w laboratorium diagnostycznym wykorzystywanymi do oceny metabolizmu i stanu pacjenta, ze szczególnym uwzględnieniem oceny skory oraz przydatków. Przedstawiona zostaje wiedza dotycząca ustalenia i wykorzystania praktycznego zakresu wartości referencyjnych pożądanych i krytycznych oraz wpływu czynników przedanalitycznych na wynik badania. Zajęcia z Diagnostyki laboratoryjnej w kosmetologii pozwalają na zapoznanie się studentów z doborem oraz interpretacją wyników badań w przebiegu chorób alergicznych oraz metabolicznych. Omówione zostają badania wykorzystywane do oceny pacjenta z wybranymi schorzeniami układu endokrynologicznego, immunologicznego i pokarmowego, wątroby i nerek. Przybliżone zostają zagadnienia diagnostyki chorób hematologicznych, a szczególnie niedokrwistości. Studenci zostają zapoznani ze zmianami parametrów laboratoryjnych powstałych podczas zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, kwasowo-zasadowej i mineralnej. Ćwiczenia mają charakter praktyczny, polegający na omówieniu wybranych wyników badań laboratoryjnych pacjentów z w/w schorzeniami.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
1. Wykłady:
– zaliczenie na ocenę (pisemny test otwarty obejmujący pełen zakres tematów przedmiotu: wykładów, ćwiczeń i materiałów pomocniczych), zmieszczone na platformie moodle.
2. Ćwiczenia:
- kolokwium zamieszczone na platformie moodle,
- obecność (dwie nieobecności w jednym semestrze stanowią podstawę do niezaliczenia tego semestru),
- pozytywna ocena wystawiona przez prowadzących ćwiczenia (średnia wszystkich ocen uzyskanych przez studenta w trakcie ćwiczeń i aktywność podczas zajęć),
- brak wykroczeń wymienionych w „Zasadach BHP” Regulaminu Dydaktycznego Katedry Patobiochemii i Chemii Klinicznej.
3. Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych:
- ocena wykonania analiz oraz dokładności obliczeń wybranych badań laboratoryjnych, planowanie kolejności wykonania badań, interpretacja uzyskanych wyników badań z uwzględnieniem odpowiednich wartości referencyjnych.
4. Obserwacja przedłużona czynności studenta:
- ocena wykonania analiz oraz dokładności obliczeń wybranych badań laboratoryjnych, interpretacja uzyskanych wyników pojedynczych analiz i paneli badań z uwzględnieniem odpowiednich wartości referencyjnych i stanów czynnościowych.
Zaliczenia pisemne (kolokwium) - pisemny test otwarty obejmujący pełen zakres tematów przedmiotu: wykładów i ćwiczeń zamieszczony na platformie Moodle.
W przypadku zaliczeń pisemnych (kolokwium, test otwarty z laboratoriów, seminariów i/lub wykładów) uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podstawowa:
1. Dembińska-Kieć A., Naskalski J.: Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010r.
2. Kokot F., Klekot-Hyla L., Kokot S.: Badania laboratoryjne. Zakres norm i interpretacja. PZWL, Warszawa, 2011r.
3. Wallach J.: Interpretacja badań laboratoryjnych. Medipage, Warszawa, 2011r.
Uzupełniająca:
1. Szutowicz A., Raszeja-Szpecht A.: Diagnostyka laboratoryjna. Tom I. Gdański Uniwersytet Medyczny, Gdańsk, 2009r.
2. Solnica B., Sztefko K.: Medyczne Laboratorium Diagnostyczne, Metodyka i Aparatura. PZWL, Warszawa, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: