Chemia organiczna
1711-F2-CHORL-J
Przedmiot Chemia Organiczna realizowany jest w formie wykładów i seminariów on-line oraz laboratoriów .
Wykład ma na celu poszerzenie wiadomości z chemii organicznej zdobytych na poziomie szkoły średniej. Zadaniem wykładu jest zapoznanie studenta z budową i właściwościami chemicznymi poszczególnych grup związków organicznych: węglowodorów, chlorowcopochodnych, związków metaloorganicznych, alkoholi i fenoli, eterów, aldehydów i ketonów, kwasów karboksylowych, amin, nitrozwiązków, kwasów sulfonowych i pochodnych kwasu węglowego oraz związków pochodzenia naturalnego.
Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie zapoznanie się z ogólnymi zasadami i przepisami BHP w laboratorium chemicznym, sprzętem laboratoryjnym stosowanym w preparatyce organicznej oraz zasadami montażu podstawowych zestawów do syntezy i oczyszczania związków organicznych. Celem zajęć jest również zaznajomienie się z metodami oczyszczania i rozdziału związków organicznych oraz sposobami oceny czystości substancji. Studenci samodzielnie przeprowadzają oczyszczanie związków organicznych metodami krystalizacji, ekstrakcji i destylacji, syntetyzują wybrane związki organiczne oraz przeprowadzają analizę jakościową związków organicznych.
Seminaria poświęcone praktycznemu zastosowaniu do rozwiązywania zagadnień z chemii organicznej. Szczegółowo omawiane są mechanizmy reakcji oraz wpływ skierowujący podstawników.
W cyklu 2022/23L:
Przedmiot Chemia Organiczna realizowany jest w formie wykładów i seminariów on-line oraz laboratoriów. Wykład ma na celu poszerzenie wiadomości z chemii organicznej zdobytych na poziomie szkoły średniej. Zadaniem wykładu jest zapoznanie studenta z budową i właściwościami chemicznymi poszczególnych grup związków organicznych: węglowodorów, chlorowcopochodnych, związków metaloorganicznych, alkoholi i fenoli, eterów, aldehydów i ketonów, kwasów karboksylowych, amin, nitrozwiązków, kwasów sulfonowych i pochodnych kwasu węglowego oraz związków pochodzenia naturalnego. Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie zapoznanie się z ogólnymi zasadami i przepisami BHP w laboratorium chemicznym, sprzętem laboratoryjnym stosowanym w preparatyce organicznej oraz zasadami montażu podstawowych zestawów do syntezy i oczyszczania związków organicznych. Celem zajęć jest również zaznajomienie się z metodami oczyszczania i rozdziału związków organicznych oraz sposobami oceny czystości substancji. Studenci samodzielnie przeprowadzają oczyszczanie związków organicznych metodami krystalizacji, ekstrakcji i destylacji, syntetyzują wybrane związki organiczne oraz przeprowadzają analizę jakościową związków organicznych. Seminaria poświęcone praktycznemu zastosowaniu do rozwiązywania zagadnień z chemii organicznej. Szczegółowo omawiane są mechanizmy reakcji oraz wpływ skierowujący podstawników.
|
W cyklu 2023/24L:
Przedmiot Chemia Organiczna realizowany jest w formie wykładów i seminariów oraz laboratoriów. Wykład ma na celu poszerzenie wiadomości z chemii organicznej zdobytych na poziomie szkoły średniej. Zadaniem wykładu jest zapoznanie studenta z budową i właściwościami chemicznymi poszczególnych grup związków organicznych: węglowodorów, chlorowcopochodnych, związków metaloorganicznych, alkoholi i fenoli, eterów, aldehydów i ketonów, kwasów karboksylowych, amin, nitrozwiązków, kwasów sulfonowych i pochodnych kwasu węglowego oraz związków pochodzenia naturalnego. Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie zapoznanie się z ogólnymi zasadami i przepisami BHP w laboratorium chemicznym, sprzętem laboratoryjnym stosowanym w preparatyce organicznej oraz zasadami montażu podstawowych zestawów do syntezy i oczyszczania związków organicznych. Celem zajęć jest również zaznajomienie się z metodami oczyszczania i rozdziału związków organicznych oraz sposobami oceny czystości substancji. Studenci samodzielnie przeprowadzają oczyszczanie związków organicznych metodami krystalizacji, ekstrakcji i destylacji, syntetyzują wybrane związki organiczne oraz przeprowadzają analizę jakościową związków organicznych. Seminaria poświęcone praktycznemu zastosowaniu do rozwiązywania zagadnień z chemii organicznej. Szczegółowo omawiane są mechanizmy reakcji oraz wpływ skierowujący podstawników.
|
W cyklu 2024/25L:
Przedmiot Chemia Organiczna realizowany jest w formie wykładów i seminariów oraz laboratoriów. Wykład ma na celu poszerzenie wiadomości z chemii organicznej zdobytych na poziomie szkoły średniej. Zadaniem wykładu jest zapoznanie studenta z budową i właściwościami chemicznymi poszczególnych grup związków organicznych: węglowodorów, chlorowcopochodnych, związków metaloorganicznych, alkoholi i fenoli, eterów, aldehydów i ketonów, kwasów karboksylowych, amin, nitrozwiązków, kwasów sulfonowych i pochodnych kwasu węglowego oraz związków pochodzenia naturalnego. Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie zapoznanie się z ogólnymi zasadami i przepisami BHP w laboratorium chemicznym, sprzętem laboratoryjnym stosowanym w preparatyce organicznej oraz zasadami montażu podstawowych zestawów do syntezy i oczyszczania związków organicznych. Celem zajęć jest również zaznajomienie się z metodami oczyszczania i rozdziału związków organicznych oraz sposobami oceny czystości substancji. Studenci samodzielnie przeprowadzają oczyszczanie związków organicznych metodami krystalizacji, ekstrakcji i destylacji, syntetyzują wybrane związki organiczne oraz przeprowadzają analizę jakościową związków organicznych. Seminaria poświęcone praktycznemu zastosowaniu do rozwiązywania zagadnień z chemii organicznej. Szczegółowo omawiane są mechanizmy reakcji oraz wpływ skierowujący podstawników.
|
W cyklu 2025/26L:
Przedmiot Chemia Organiczna realizowany jest w formie wykładów i seminariów oraz laboratoriów. Wykład ma na celu poszerzenie wiadomości z chemii organicznej zdobytych na poziomie szkoły średniej. Zadaniem wykładu jest zapoznanie studenta z budową i właściwościami chemicznymi poszczególnych grup związków organicznych: węglowodorów, chlorowcopochodnych, związków metaloorganicznych, alkoholi i fenoli, eterów, aldehydów i ketonów, kwasów karboksylowych, amin, nitrozwiązków, kwasów sulfonowych i pochodnych kwasu węglowego oraz związków pochodzenia naturalnego. Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie zapoznanie się z ogólnymi zasadami i przepisami BHP w laboratorium chemicznym, sprzętem laboratoryjnym stosowanym w preparatyce organicznej oraz zasadami montażu podstawowych zestawów do syntezy i oczyszczania związków organicznych. Celem zajęć jest również zaznajomienie się z metodami oczyszczania i rozdziału związków organicznych oraz sposobami oceny czystości substancji. Studenci samodzielnie przeprowadzają oczyszczanie związków organicznych metodami krystalizacji, ekstrakcji i destylacji, syntetyzują wybrane związki organiczne oraz przeprowadzają analizę jakościową związków organicznych. Seminaria poświęcone praktycznemu zastosowaniu do rozwiązywania zagadnień z chemii organicznej. Szczegółowo omawiane są mechanizmy reakcji oraz wpływ skierowujący podstawników.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach: 40 godzin,
– udział w laboratoriach: 112 godzin,
– udział w seminariach: 38 godzin,
– dodatkowa możliwość konsultacji z nauczycielami prowadzącymi zajęcia: 2 godziny.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 192 godziny, co odpowiada 7.68 punktu ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach: 40 godzin,
– udział w laboratoriach: 112 godzin,
– udział w seminariach: 38 godzin,
– konsultacje: 2 godziny,
– zebranie i dobór odpowiednich materiałów do zajęć: 23 godziny,
– przygotowanie i uzupełnienie notatek: 22 godziny,
– wymagane powtórzenie materiału: 30 godzin,
– czytanie wskazanej literatury: 35 godzin
– przygotowanie do zaliczenia: 48 godzin.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 350 godzin, co odpowiada 14 punktom ECTS.
3.Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
– udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 90 godzin,
– konsultacje badawczo-naukowe: 2 godziny,
– udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, opracowań, wyników badań): 30 godzin,
– zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć: 13 godzin,
– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 20 godzin
– przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 15 godzin,
– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 25godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 195 godzin, co odpowiada 7.8 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania:
– przygotowanie do zajęć: 10 godzin,
– przygotowanie do kolokwiów: 12 godzin (0.48 punktu ECTS)
– przygotowanie do egzaminu: 40 godzin (1.60 punktu ECTS)
5.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna podstawowe grupy związków organicznych oraz zasady ich nomenklatury - K_B.W17
W2: Opisuje wpływ efektu indukcyjnego i mezomerycznego na właściwości związków organicznych - K_B.W18
W3: Zna typy reakcji chemicznych związków organicznych - K_B.W19
W4: Opisuje mechanizmy reakcji substytucji rodnikowej, elektrofilowej i nukleofilowej, addycji elektrofilowej i nukleofilowej oraz eliminacji - K_B.W19
W5: Zna podział związków ze względu na obecność grup funkcyjnych - K_B.W20
W6: Zna właściwości chemiczne węglowodorów, chlorowcopochodnych, związków metaloorganicznych, alkoholi i fenoli, eterów, aldehydów i ketonów, kwasów karboksylowych, amin, nitrozwiązków, kwasów sulfonowych i pochodnych kwasu węglowego - K_B.W20
W7: Zna budowę i właściwości chemiczne pięcio- i sześcioczłonowych związków heterocyklicznych, zawierających azot, tlen i siarkę - K_B.W21
W8: Zna budowę i właściwości związków organicznych pochodzenia naturalnego: alkaloidów, węglowodanów, steroidów, terpenów, lipidów, aminokwasów, peptydów i białek - K_B.W21
W9: Zna podstawy preparatyki i identyfikacji związków organicznych oraz ich oczyszczania metodami krystalizacji, ekstrakcji i destylacji - K_B.W22
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi opisać budowę i właściwości poszczególnych grup związków organicznych - K_B.U10
U2: Potrafi zsyntetyzować związki organiczne na podstawie podanej procedury - K_B.U10
U3: Potrafi zidentyfikować wybrane związki organiczne za pomocą reakcji jakościowych oraz danych fizykochemicznych - K_B.U10
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Nawiązuje relacje ze współpracownikami oparte na wzajemnym zaufaniu i poszanowaniu -K_K1
K2: Potrafi dostrzegać i rozpoznawać własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych -K_K2
K3: Potrafi pracować w grupie -K_K3
K4: Korzysta z zasobów internetu w celu wyszukiwania informacji na temat procedur syntezy i sposobów identyfikacji związków organicznych-K_K7
K5: Potrafi zinterpretować wyniki samodzielnego pomiaru danych fizykochemicznych (temperatury topnienia, temperatury wrzenia, współczynnika załamania światła) oraz wyciągnąć wnioski z uzyskanych wartości dotyczące czystości związku organicznego-K_K8
Metody dydaktyczne
Wykłady:
− wykład konwencjonalny
− wykład problemowy z prezentacją multimedialną
Laboratorium:
− praca indywidualna
− zajęcia laboratoryjne
− analiza wyników
Seminarium:
− metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, metoda przypadków, klasyczna metoda problemowa)
− praca indywidualna
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie wiadomości z chemii organicznej na poziomie szkoły średniej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny: W1 – W9, U1, U3
Kolokwium: W1 – W9, U1, U3
Praktyczne wykonanie ćwiczenia: U2, U3, K1 – K5
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. John McMurry „Chemia organiczna tom I-V”, PWN, Warszawa 2017
2. Andrzej Zwierzak „Zwięzły kurs chemii organicznej tom I-II”, WPŁ, Łódź 2007
3. Gotfryd Kupryszewski, Maria Sobocińska, Rita Walczyna „Podstawy preparatyki organicznej związków chemicznych”, WG, Gdańsk 1998
Literatura uzupełniająca:
1. Robert T. Morrison, Robert N. Boyd „Chemia organiczna tom
I-II”, PWN, Warszawa 2012
2. H. Hart, L.E . Craine, D. Hart „Chemia organiczna, krótki kurs”, PZWL, Warszawa 2006
3. Praca zbiorowa pod red. Piotra Kowalskiego „Laboratorium chemii organicznej; techniki pracy i przepisy BHP”, WNT, Warszawa 2008
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: 1. John McMurry „Chemia organiczna tom I-V”, PWN, Warszawa 2017 2. Andrzej Zwierzak „Zwięzły kurs chemii organicznej tom I-II”, WPŁ, Łódź 2007 3. Gotfryd Kupryszewski, Maria Sobocińska, Rita Walczyna „Podstawy preparatyki organicznej związków chemicznych”, WG, Gdańsk 1998 Literatura uzupełniająca: 1. Robert T. Morrison, Robert N. Boyd „Chemia organiczna tom I-II”, PWN, Warszawa 2012 2. H. Hart, L.E . Craine, D. Hart „Chemia organiczna, krótki kurs”, PZWL, Warszawa 2006 3. Praca zbiorowa pod red. Piotra Kowalskiego „Laboratorium chemii organicznej; techniki pracy i przepisy BHP”, WNT, Warszawa 2008
|
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: 1. John McMurry „Chemia organiczna tom I-V”, PWN, Warszawa 2017 2. Andrzej Zwierzak „Zwięzły kurs chemii organicznej tom I-II”, WPŁ, Łódź 2007 3. Gotfryd Kupryszewski, Maria Sobocińska, Rita Walczyna „Podstawy preparatyki organicznej związków chemicznych”, WG, Gdańsk 1998 Literatura uzupełniająca: 1. Robert T. Morrison, Robert N. Boyd „Chemia organiczna tom I-II”, PWN, Warszawa 2012 2. H. Hart, L.E . Craine, D. Hart „Chemia organiczna, krótki kurs”, PZWL, Warszawa 2006 3. Praca zbiorowa pod red. Piotra Kowalskiego „Laboratorium chemii organicznej; techniki pracy i przepisy BHP”, WNT, Warszawa 2008
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa: 1. John McMurry „Chemia organiczna tom I-V”, PWN, Warszawa 2017 2. Andrzej Zwierzak „Zwięzły kurs chemii organicznej tom I-II”, WPŁ, Łódź 2007 3. Gotfryd Kupryszewski, Maria Sobocińska, Rita Walczyna „Podstawy preparatyki organicznej związków chemicznych”, WG, Gdańsk 1998 Literatura uzupełniająca: 1. Robert T. Morrison, Robert N. Boyd „Chemia organiczna tom I-II”, PWN, Warszawa 2012 2. H. Hart, L.E . Craine, D. Hart „Chemia organiczna, krótki kurs”, PZWL, Warszawa 2006 3. Praca zbiorowa pod red. Piotra Kowalskiego „Laboratorium chemii organicznej; techniki pracy i przepisy BHP”, WNT, Warszawa 2008
|
W cyklu 2025/26L:
Literatura podstawowa: 1. John McMurry „Chemia organiczna tom I-V”, PWN, Warszawa 2017 2. Andrzej Zwierzak „Zwięzły kurs chemii organicznej tom I-II”, WPŁ, Łódź 2007 3. Gotfryd Kupryszewski, Maria Sobocińska, Rita Walczyna „Podstawy preparatyki organicznej związków chemicznych”, WG, Gdańsk 1998 Literatura uzupełniająca: 1. Robert T. Morrison, Robert N. Boyd „Chemia organiczna tom I-II”, PWN, Warszawa 2012 2. H. Hart, L.E . Craine, D. Hart „Chemia organiczna, krótki kurs”, PZWL, Warszawa 2006 3. Praca zbiorowa pod red. Piotra Kowalskiego „Laboratorium chemii organicznej; techniki pracy i przepisy BHP”, WNT, Warszawa 2008
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: