Chemia ogólna i nieorganiczna
1710-f1-chon-l-j
Wykłady mają za zadanie:
- zapoznać studenta z następującą tematyką: chemia ogólna i systematyka nieorganiczna, budowa i właściwości poszczególnych grup pierwiastków i związków chemicznych, teorie kwasów i zasad, dysocjacja, hydroliza, rodzaje wiązań, reakcje elektronacji i dezelektronacji, reakcje jądrowe, hybrydyzacja; wykorzystanie radiofarmaceutyków, związki kompleksowe; związki nieorganiczne i ich znaczenie w medycynie i farmacji oraz zastosowanie jako substancji leczniczych i pomocniczych w technologii postaci leku.
Laboratoria mają za zadanie:
- zapoznać z metodami analizy jakościowej kationów i anionów, identyfikacji soli farmakopealnych oraz ich zanieczyszczeń.
Seminaria mają za zadanie:
- nauczyć samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań rachunkowych z zakresu podstaw chemii.
W cyklu 2022/23L:
Wykłady mają za zadanie: - zapoznać studenta z następującą tematyką: chemia ogólna i systematyka nieorganiczna, budowa i właściwości poszczególnych grup pierwiastków i związków chemicznych, teorie kwasów i zasad, dysocjacja, hydroliza, rodzaje wiązań, reakcje elektronacji i dezelektronacji, reakcje jądrowe, hybrydyzacja; wykorzystanie radiofarmaceutyków, związki kompleksowe; związki nieorganiczne i ich znaczenie w medycynie i farmacji oraz zastosowanie jako substancji leczniczych i pomocniczych w technologii postaci leku.
Laboratoria mają za zadanie: - zapoznać z metodami analizy jakościowej kationów i anionów, identyfikacji soli farmakopealnych oraz ich zanieczyszczeń.
Seminaria mają za zadanie: - nauczyć samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań rachunkowych z zakresu podstaw chemii.
|
W cyklu 2023/24L:
Wykłady mają za zadanie: - zapoznać studenta z następującą tematyką: chemia ogólna i systematyka nieorganiczna, budowa i właściwości poszczególnych grup pierwiastków i związków chemicznych, teorie kwasów i zasad, dysocjacja, hydroliza, rodzaje wiązań, reakcje elektronacji i dezelektronacji, reakcje jądrowe, hybrydyzacja; wykorzystanie radiofarmaceutyków, związki kompleksowe; związki nieorganiczne i ich znaczenie w medycynie i farmacji oraz zastosowanie jako substancji leczniczych i pomocniczych w technologii postaci leku.
Laboratoria mają za zadanie: - zapoznać z metodami analizy jakościowej kationów i anionów, identyfikacji soli farmakopealnych oraz ich zanieczyszczeń.
Seminaria mają za zadanie: - nauczyć samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań rachunkowych z zakresu podstaw chemii.
|
W cyklu 2024/25L:
Wykłady mają za zadanie: - zapoznać studenta z następującą tematyką: chemia ogólna i systematyka nieorganiczna, budowa i właściwości poszczególnych grup pierwiastków i związków chemicznych, teorie kwasów i zasad, dysocjacja, hydroliza, rodzaje wiązań, reakcje elektronacji i dezelektronacji, reakcje jądrowe, hybrydyzacja; wykorzystanie radiofarmaceutyków, związki kompleksowe; związki nieorganiczne i ich znaczenie w medycynie i farmacji oraz zastosowanie jako substancji leczniczych i pomocniczych w technologii postaci leku.
Laboratoria mają za zadanie: - zapoznać z metodami analizy jakościowej kationów i anionów, identyfikacji soli farmakopealnych oraz ich zanieczyszczeń.
Seminaria mają za zadanie: - nauczyć samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań rachunkowych z zakresu podstaw chemii.
|
W cyklu 2025/26L:
Wykłady mają za zadanie: - zapoznać studenta z następującą tematyką: chemia ogólna i systematyka nieorganiczna, budowa i właściwości poszczególnych grup pierwiastków i związków chemicznych, teorie kwasów i zasad, dysocjacja, hydroliza, rodzaje wiązań, reakcje elektronacji i dezelektronacji, reakcje jądrowe, hybrydyzacja; wykorzystanie radiofarmaceutyków, związki kompleksowe; związki nieorganiczne i ich znaczenie w medycynie i farmacji oraz zastosowanie jako substancji leczniczych i pomocniczych w technologii postaci leku.
Laboratoria mają za zadanie: - zapoznać z metodami analizy jakościowej kationów i anionów, identyfikacji soli farmakopealnych oraz ich zanieczyszczeń.
Seminaria mają za zadanie: - nauczyć samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań rachunkowych z zakresu podstaw chemii.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
− udział w wykładach: 40 godzin,
− udział w laboratoriach: 60 godzin,
− udział w seminariach: 30 godzin,
− dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia: 6 godzin,
− udział w egzaminie: 2 godziny.
Nakład
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 138 godzin, co odpowiada 5,52 pkt. ECTS.
pracy związany z zajęciami wymagającymi
2. Bilans nakładu pracy studenta:
− udział w wykładach: 40 godzin,
− udział w laboratoriach: 60 godzin,
− udział w seminariach: 30 godzin,
− konsultacje: 6 godzin
− przygotowanie i uzupełnienie notatek: 22 godzin,
− zebranie materiałów i przygotowanie do zajęć: 40 godzin,
− wymagane powtórzenie materiału: 50 godzin,
− przygotowanie do kolokwiów: 60 godzin,
− przygotowanie do zajęć: 40 godzin
− udział w egzaminie: 2 godziny.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 350 godzin, co odpowiada 14 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 30 godzin,
− udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 30 godzin,
− konsultacje badawczo-naukowe: 8 godzin
− udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 70 godzin,
− przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 30 godzin,
− przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 15 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 183 godzin, co odpowiada 7.32 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
− wymagane powtórzenie materiału + przygotowanie do kolokwiów + przygotowanie do zajęć + udział w egzaminie – 50 + 60 + 40 + 2 = 152 (6,08 pkt. ECTS)
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna budowę atomu, położenie pierwiastków w układzie okresowym K_B.W5
W2: Zna i charakteryzuje cząstki elementarne, przemiany jądrowe i właściwości izotopów promieniotwórczych w aspekcie ich wykorzystania w diagnostyce i terapii K_B.W5
W3: Zna właściwości pierwiastków wynikające z ich położenia w układzie okresowym K_B.W5
W4: Zna rodzaje wiązań chemicznych i sposoby ich tworzenia K_B.W6
W5: Zna mechanizmy oddziaływań międzycząsteczkowych w różnych stanach skupienia materii K_B.W6
W6: Zna rodzaje roztworów oraz zagadnienia z zakresu równowag jonowych K_B.W7
W7: Zna typy reakcji chemicznych K_B.W8
W8: Zna podstawowe pojęcia i równania kinetyczne, oraz wpływ czynników na szybkość reakcji K_B.W8
W9: Zna podstawowe zagadnienia dotyczące wytrącania związków trudnorozpuszczalnych i tworzenia związków kompleksowych K_B.W8
W10: Zna, definiuje i objaśnia procesy utleniania i redukcji oraz zna podstawy elektrochemii K_B.W8
W11: Zna właściwości metali i niemetali K_B.W9
W12: Zna nazewnictwo i właściwości związków nieorganicznych i kompleksowych K_B.W9
W13: Zna problematykę stosowania substancji nieorganicznych w farmacji K_B.W9
W14: Zna podstawy analizy jakościowej substancji nieorganicznych z uwzględnieniem metod farmakopealnych - K_B.W10
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi zastosować odpowiednią metodę farmakopealną do zidentyfikowania związków nieorganicznych – K_B.U4
U2: Potrafi badać szybkość reakcji – K_B.U8
U3: Analizuje wpływ różnych czynników na szybkość reakcji - K_B.U8
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Korzysta z technologii informacyjnych do wyszukiwania i selekcjonowania informacji - K7
K2: Wyciąga wnioski na podstawie uzyskanych wyników z przeprowadzonych doświadczeń - K8
Metody dydaktyczne
Wykłady:
metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy, prezentacja multimedialna
Laboratoria:
metody dydaktyczne poszukujące – laboratoryjna, obserwacji, ćwiczeniowa
Seminaria:
metody aktywizujące i problemowe – dyskusja, klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna student powinien posiadać podstawowe wiadomości o budowie materii oraz zjawiskach fizykochemicznych, uzyskane w ramach realizacji programu zajęć z chemii, fizyki oraz matematyki z zakresu szkoły średniej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin: W1 – W14, U1 – U3
Laboratoria: W1 –W4, W6,W7, W9-W11, W13, W14; U1 – U3 Seminaria: W1-W3, W5-W7, W9, W11, W12, W14, U1, U2, U3 Aktywność: K1, K2
Egzamin: zaliczenie egzaminu wymaga uzyskania 60% punktów
Ocena z przedmiotu uzależniona jest od sumy punktów zdobytych na laboratoriach w I i II semestrze, seminarium oraz z egzaminu (pisemnego).
Skala ocen:
92 – 100% punktów bardzo dobry
84 – 91% punktów dobry plus
76 – 83% punktów dobry
68 – 75% punktów dostateczny plus
60 – 77% punktów dostateczny
0 – 59% punktów niedostateczny
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Szmal Z., Lipiec T., Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, PZWL 1995
2. Pajdowski L. „Chemia ogólna” PWN 2002
3. Bielański A. „Podstawy chemii nieorganicznej” PWN 2004
4. Cotton A.F. „Chemia nieorganiczna podstawy” PWN 1995
5. Galus Z., „Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej”, PWN, 2006.
6. J. Pawlaczyk i współ. „Materiały do ćwiczeń z chemii analitycznej jakościowej dla studentów I roku farmacji”, Bydgoszcz 2003.
W cyklu 2022/23L:
Literatura obowiązkowa: 1. Kocjan R. Chemia analityczna, tom 1, PZWL, 2023 2. Atkins P., Jones L., Laverman L. „Chemia ogólna” PWN 2020 3. Bielański., „Podstawy chemii nieorganicznej”, PWN, 2024.
Literatura uzupełniająca: 4. Weller M. i in., „Chemia nieorganiczna”, t. 1-3 PWN 2024 5. Minczewski Z., Marczenko „Chemia analityczna” t.1 PWN 2012 6. Cieślak-Golonka M, Starosta J. Wasilewski M, „Wstęp do chemii koordynacyjnej”, PWN 2010 7. Hulanicki A, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN 2012
|
W cyklu 2023/24L:
Literatura obowiązkowa: 1. Kocjan R. Chemia analityczna, tom 1, PZWL, 2023 2. Atkins P., Jones L., Laverman L. „Chemia ogólna” PWN 2020 3. Bielański., „Podstawy chemii nieorganicznej”, PWN, 2024.
Literatura uzupełniająca: 4. Weller M. i in., „Chemia nieorganiczna”, t. 1-3 PWN 2024 5. Minczewski Z., Marczenko „Chemia analityczna” t.1 PWN 2012 6. Cieślak-Golonka M, Starosta J. Wasilewski M, „Wstęp do chemii koordynacyjnej”, PWN 2010 7. Hulanicki A, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN 2012
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura obowiązkowa: 1. Kocjan R. Chemia analityczna, tom 1, PZWL, 2023 2. Atkins P., Jones L., Laverman L. „Chemia ogólna” PWN 2020 3. Bielański., „Podstawy chemii nieorganicznej”, PWN, 2024.
Literatura uzupełniająca: 4. Weller M. i in., „Chemia nieorganiczna”, t. 1-3 PWN 2024 5. Minczewski Z., Marczenko „Chemia analityczna” t.1 PWN 2012 6. Cieślak-Golonka M, Starosta J. Wasilewski M, „Wstęp do chemii koordynacyjnej”, PWN 2010 7. Hulanicki A, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN 2012
|
W cyklu 2025/26L:
Literatura obowiązkowa: 1. Kocjan R. Chemia analityczna, tom 1, PZWL, 2023 2. Atkins P., Jones L., Laverman L. „Chemia ogólna” PWN 2020 3. Bielański., „Podstawy chemii nieorganicznej”, PWN, 2024.
Literatura uzupełniająca: 4. Weller M. i in., „Chemia nieorganiczna”, t. 1-3 PWN 2024 5. Minczewski Z., Marczenko „Chemia analityczna” t.1 PWN 2012 6. Cieślak-Golonka M, Starosta J. Wasilewski M, „Wstęp do chemii koordynacyjnej”, PWN 2010 7. Hulanicki A, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN 2012
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: