Identyfikacja zafałszowań i niedozwolonych dodatków, potwierdzanie autentyczności produktów leczniczych i żywności 1710-OG-IZND
Z roku na rok rośnie obecność na rynku sfałszowanych produktów, w tym żywności, leków czy suplementów diety „wzbogaconych” dodatkiem substancji niedozwolonych, które mogą powodować negatywne skutki dla zdrowia przyjmujących je pacjentów/konsumentów. Stosowanie sfałszowanych produktów leczniczych może wiązać się z negatywnymi skutkami dla zdrowia i życia, uniemożliwić zapewnienie bezpiecznej i skutecznej terapii czy spowodować wystąpienie działań niepożądanych.
Determinuje to opracowanie procedur i metod analitycznych, które pozwalają na szybkie wykrywanie próbek podejrzanych, identyfikację substancji niebezpiecznych, ale także ich analizę ilościową. Techniki instrumentalne, jak chromatografia (LC-DAD, LC-MS), spektroskopia fluorescencyjna, NMR czy FTIR, w połączeniu z metodami chemometrycznymi są coraz częściej stosowane zarówno do badań przesiewowych jak i analizy ilościowej produktów zafałszowanych.
Omówione zostaną także przepisy, które mają zapewnić bezpieczeństwo stosowania leków i żywności.
Celem wykładu jest także poszerzenie wiedzy studentów na temat, ważnego ze społecznego punktu widzenia, problemu zafałszowań obecnych w dostępnych na rynku produktach.
W cyklu 2024/25Z:
Z roku na rok rośnie obecność na rynku sfałszowanych leków czy suplementów diety „wzbogaconych” dodatkiem substancji niedozwolonych, które mogą powodować negatywne skutki dla zdrowia przyjmujących je pacjentów/konsumentów. Determinuje to opracowanie metod analitycznych, które pozwalają na szybkie wykrywanie próbek podejrzanych, identyfikację substancji niebezpiecznych, ale także ich analizę ilościową. Techniki instrumentalne, jak chromatografia (LC-DAD, LC-MS), spektroskopia fluorescencyjna, NMR czy FTIR, w połączeniu z metodami chemometrycznymi są coraz częściej stosowane zarówno do badań przesiewowych jak i analizy ilościowej produktów zafałszowanych. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- zadania do samodzielnego wykonania, przesyłane z wykorzystaniem platformy Moodle
- rozwiązanie quizów na platformie Moodle
- aktywne uczestnictwo w wykładach: np. odpowiadanie na pytania problemowe (w formie ankiety i/lub odpowiedzi na czacie)
Kryteria oceniania:
Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie punktów za zadania i wyników quizów:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Materiały i publikacje naukowe wskazane przez prowadzącego.
2. Farmakopea europejska i amerykańska.
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
|
W cyklu 2023/24Z:
Wykład może odbywać się w formie zdalnej - jeśli zapisani są studenci kierunków wydziałów toruńskich. |
W cyklu 2024/25Z:
Seminarium odbywa się w formie zdalnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: