Chemia analityczna
1710-F2-CHAN-J
Wykłady mają za zadanie:
- zapoznać studenta z następującą tematyką: etapy procesu analitycznego, opracowanie wyników pomiarów, walidacja metod analitycznych, klasyczne metody analizy (analiza wagowa, analiza miareczkowa), spektroskopowe (spektrofotometria UV-Vis, IR, NMR, fotometria płomieniowa), metody elektroanalityczne (potencjometria, polarografia, woltamperometria, konduktometria), metody chromatograficzne (GC, HPLC, TLC, elektroforeza).
Laboratoria mają za zadanie:
- zapoznać studenta z klasyczną analizą ilościową, do której należą analiza wagowa, metody miareczkowe – alkacymetria, kompleksonometria, redoksymetria, precypitometria) oraz z metodami analizy instrumentalnej (chromatografia – GC, HPLC, TLC; spektrofotometria, spektrofluorymetria, fotometria płomieniowa, woltamperometria, konduktometria, potencjometria).
Seminaria mają za zadanie:
- nauczyć korzystania z literatury naukowej z zakresu chemii analitycznej,
- nauczyć samodzielnego rozwiązywania problemów z zakresu chemii analitycznej: jak dobór odpowiedniej techniki instrumentalnej, optymalizacja i walidacja metody.
W cyklu 2022/23Z:
Wykłady mają za zadanie: - zapoznać studenta z następującą tematyką: etapy procesu analitycznego, opracowanie wyników pomiarów, walidacja metod analitycznych, klasyczne metody analizy (analiza wagowa, analiza miareczkowa),
Laboratoria mają za zadanie: - zapoznać studenta z klasyczną analizą ilościową, do której należą analiza wagowa, metody miareczkowe – alkacymetria, kompleksometria, redoksymetria, precypitometria).
Ćwiczenia audytoryjne obejmują: - rozwiązywanie zadań rachunkowych wykorzystywanych w klasycznych metodach analitycznych
|
W cyklu 2023/24Z:
Wykłady mają za zadanie: - zapoznać studenta z następującą tematyką: etapy procesu analitycznego, opracowanie wyników pomiarów, walidacja metod analitycznych, klasyczne metody analizy (analiza wagowa, analiza miareczkowa),
Laboratoria mają za zadanie: - zapoznać studenta z klasyczną analizą ilościową, do której należą analiza wagowa, metody miareczkowe – alkacymetria, kompleksometria, redoksymetria, precypitometria).
Ćwiczenia audytoryjne obejmują: - rozwiązywanie zadań rachunkowych wykorzystywanych w klasycznych metodach analitycznych
|
W cyklu 2024/25Z:
Wykłady mają za zadanie: - zapoznać studenta z następującą tematyką: etapy procesu analitycznego, opracowanie wyników pomiarów, walidacja metod analitycznych, klasyczne metody analizy (analiza wagowa, analiza miareczkowa),
Laboratoria mają za zadanie: - zapoznać studenta z klasyczną analizą ilościową, do której należą analiza wagowa, metody miareczkowe – alkacymetria, kompleksometria, redoksymetria, precypitometria).
Ćwiczenia audytoryjne obejmują: - rozwiązywanie zadań rachunkowych wykorzystywanych w klasycznych metodach analitycznych
|
W cyklu 2025/26Z:
Wykłady mają za zadanie: - zapoznać studenta z następującą tematyką: etapy procesu analitycznego, opracowanie wyników pomiarów, walidacja metod analitycznych, klasyczne metody analizy (analiza wagowa, analiza miareczkowa),
Laboratoria mają za zadanie: - zapoznać studenta z klasyczną analizą ilościową, do której należą analiza wagowa, metody miareczkowe – alkacymetria, kompleksometria, redoksymetria, precypitometria).
Ćwiczenia audytoryjne obejmują: - rozwiązywanie zadań rachunkowych wykorzystywanych w klasycznych metodach analitycznych
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 40 godzin,
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin,
- udział w laboratoriach: 90 godzin,
- udział w seminariach: 15 godzin,
- dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia: 12 godziny.
- udział w egzaminie końcowym: 3 godziny.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 175 godzin, co odpowiada 7,00 pkt. ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 40 godzin,
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin,
- udział w laboratoriach: 90 godzin,
- udział w seminariach: 15 godzin,
- dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia: 12 godziny.
- udział w egzaminie końcowym: 3 godziny.
- przygotowanie i uzupełnienie notatek: 20 godzin,
- zebranie materiałów i przygotowanie do zajęć: 37 godzin,
- czytanie wskazanej literatury: 18 godzin,
- przygotowanie do kolokwiów: 25 godzin,
- przygotowanie do egzaminu: 25 godzin.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 300 godzin, co odpowiada 12,0 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 15 godzin,
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 30 godzin,
- konsultacje badawczo-naukowe: 12 godzin
- udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 85 godzin,
- przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 40 godziny,
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 33 godziny.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 215 godzin, co odpowiada 8,6 punktom ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- wymagane powtórzenie materiału + przygotowanie do kolokwiów i egzaminu + przygotowanie do zajęć – 25 + 25 + 3 =53 (2,12 pkt. ECTS).
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna i charakteryzuje podstawowe metody identyfikacji substancji nieorganicznych, przydatne również w analizie ilościowej – K_B.W10
W2: zna podstawy klasycznych metod analizy ilościowej, w tym analizę wagową i analizę objętościową (alkacymetrię, redoksymetrię, argentometrię, kompleksonometrię) – K_B.W12
W3: zna zastosowanie klasycznych metod analizy ilościowej – K_B.W12, K_B.W14
W4: zna klasyfikację i podstawy teoretyczne instrumentalnych technik analitycznych – K_B.W13
W5: objaśnia podstawy metodyczne i zastosowanie technik instrumentalnych, w tym spektroskopowych, elektrochemicznych, chromatograficznych i spektrometrii mas – K_B.W13
W6: zna i potrafi zastosować kryteria wyboru instrumentalnej metody analitycznej do realizacji określonego zadania analitycznego - K_B.W14
W7: zna definicje parametrów walidacji metody analitycznej, potrafi zaplanować, wykonać i ocenić proces walidacyjny – K_B.W14
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi zoptymalizować i zwalidować klasyczną metodę do realizacji zadania analitycznego – K_B.U7
U2: wykonuje identyfikację oraz analizę ilościową pierwiastków i związków chemicznych stosując odpowiednie metody klasyczne – K_B.U8
U3: potrafi dobrać i zoptymalizować i zwalidować instrumentalną metodę do realizacji zadania analitycznego – K_B.U7
U4: wykonuje analizę ilościową pierwiastków i związków chemicznych stosując odpowiednie techniki instrumentalne –K_B.U8
U5:potrafi ocenić wiarygodność i jakość analityczną wyników pomiarów z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi statystycznych –K_B.U8
U6: wykonuje analizę wody przeznaczoną do celów farmaceutycznych korzystając z zalecanych metod analitycznych - K_B.U5
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: korzysta z obiektywnych źródeł informacji - K7
K2: potrafi formułować wnioski z własnych pomiarów i obserwacji - K8
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny (konwencjonalny),
- wykład problemowy,
- prezentacja multimedialna
Ćwiczenia (laboratoryjne):
- metody: laboratoryjna, obserwacji, ćwiczeniowa,
Seminaria:
- metody aktywizujące i problemowe – dyskusja,
- klasyczna metoda problemowa,
- wykorzystanie platformy Moodle
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości o właściwościach związków chemicznych oraz analizie chemicznej, uzyskanych w ramach realizacji programu zajęć z chemii ogólnej i nieorganicznej. Ponadto student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów matematyka i statystyka.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin: W1-W7, U1-U6
Laboratoria: W2, W5, W6, W7, U2, U4, U5, U6
Ćwiczenia: W1, W3, U1-U6
Aktywność: K1, K2
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Skoog D.A. i. in., Podstawy chemii analitycznej, PWN,
2. Kocjan R. „Chemia analityczna”, PZWL 2000
3. Minczewski Z., Marczenko „Chemia analityczna” t.2 PWN 2012
4. Wesołowski M, Szefer K, Zimna D, Obliczenia w chemii analitycznej, PWN 2000
5. Szczepaniak W, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN 2002
6. Witkiewicz Z, Podstawy chromatografii, PWN
7. Cygański A, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, PWN 2012
Literatura uzupełniająca:
1. Silverstein RM, Webster FX, Kiemle DJ, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, PWN 2013
2. Hulanicki A, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN 2012
3. Persona A, Reszko-Zygmunt J, Gęca T, Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej z pełnymi rozwiązaniami, Medyk 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: