Zajęcia fakultatywne: Równowagi chemiczne i reakcje w roztworach - obliczenia, interpretacja, zastosowanie
1710-F-WF-ROWNOWCHEM
W ramach ćwiczeń zostaną:
• omówione szczegółowo zagadnienia teoretyczne związane z równowagami jonowymi w roztworze; rodzaje równowag; teorie kwasów i zasad;
• przedstawione przykłady obliczeń oraz metody konstruowania i korzystania z różnego rodzaju wykresów opisujących równowagi w roztworze.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach: 15 godzin.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach: 15 godzin;
– przygotowanie, w tym czytanie wybranego piśmiennictwa: 5 godzin;
– przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązanie zadań: 5 godzin.
Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
3. Bilans nakładu pracy studenta związany z prowadzoną w uczelni działalnością naukową: 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
Nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1. opisuje podstawowe pojęcia związane z równowagami w roztworze,
W2. zna typy reakcji chemicznych, w tym szczególnie dysocjacji i hydrolizy
W3. rozróżnia typy związków: kwasy, zasady, wodorotlenki, tlenki wodorki, sole oraz związki kompleksowe,
W4. zna teorie kwasów i zasad (podstawowe założenia, różnice, definicje)
Efekty uczenia się - umiejętności
U.1 potrafi obliczyć stałe równowagi różnych procesów oraz stężenia indywiduów chemicznych,
U.2 potrafi napisać równania reakcji proteolitycznych
U.3 potrafi interpretować wykresy opisujące różne równowagi w roztworze,
U.4 potrafi ocenić rolę poszczególnych indywiduów chemicznych w reakcjach zachodzących w roztworze
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K.1 aktywnego uczestniczenia w dyskusji,
K.2 pracy w zespole,
K.3 dążenia do korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej; posiada nawyk korzystania z technologii informacyjnych do wyszukiwania i selekcjonowania informacji naukowych.
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
- dyskusja;
- klasyczna metoda problemowa.
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe (≥60%): W1 – W4, U1 – U4
Przedłużona obserwacja, aktywność na zajęciach (> 50%): K1, K2, K3
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, t.1, PWN 2012
2. P. Atkins i in., Chemia ogólna, PWN, 2020
Literatura uzupełniająca:
1. A. Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN 2012 Nowe publikacje ukazujące się w pismach przedmiotowych i pokrewnych (np. Gerontologia Polska, phmd.pl, Diagnostyka Lab. i innych).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: