Chemia leków 1709-F3-CHLEL-J
Przedmiot chemia leków realizowany jest w formie wykładów, ćwiczeń.
Wykłady mają na celu nauczyć wiadomości z zakresu nazewnictwa i klasyfikacji leków w układzie farmakologiczno – terapeutyczno –chemicznym oraz mechanizmu działania i biotransformacji leków. Wykłady mają za zadanie nauczyć wiadomości z zakresu leków działających na obwodowy układ nerwowy , leków adrenergicznych, leków adrenolitycznych, leków cholinolitycznych, leków działających na zwoje układu autonomicznego, leków zwiotczających mięśnie szkieletowe, leków działających na ośrodkowy układ nerwowy, neuroleptyków, leków przeciwdepresyjnych, anksjolityków, leków nasennych i uspokajających, anestetyków chirurgicznych, leków przeciwbólowych – narkotycznych i NLPZ, leków przeciwpadaczkowych, leków pobudzających ośrodkowy układ nerwowy, leków stosowanych w chorobie Alzheimera i Parkinsona.
Omawiany program dotyczy również leków działających na układ sercowo-naczyniowy, leków stosowanych w niedomodze mięśnia sercowego, leków stosowanych w chorobie niedokrwiennej serca, leków przeciwarytmicznych, leków obniżających ciśnienie krwi , leków rozszerzających naczynia obwodowe, mózgowe, leków hipolipemicznych, leków wpływających na krzepliwość krwi, środków krwiozastępczych, leków moczopędnych, leków przeciwhistaminowych, leków działających na układ oddechowy, leków działających na drobnoustroje chorobotwórcze, leków przeciwbakteryjnych, leków przeciwpierwotniakowych, leków przeciwgrzybicznych, przeciwrobaczych i przeciwwirusowych; leków przeciwcukrzycowych, leków przeciwnowotworowych. W zakresie wiedzy, student zna podstawowy podział farmakologiczny leków, chemiczne i biochemiczne mechanizmy działania leków oraz potrafi wyjaśnić zależność budowy chemicznej na działanie leków
Student uczęszczający na ćwiczenia zna i rozumie metody badań oceny jakościowej oraz ilościowej i w efekcie potrafi przeprowadzić kontrolę jakości substancji leczniczych oraz potrafi zaproponować odpowiednią metodę analityczną łącznie z walidacją, do określonego celu. Ćwiczenia maja na celu nauczyć wiadomości z zakresu podstawowych metod farmakopealnych stosowanych w analizie ilościowej i jakościowej substancji leczniczych.
W cyklu 2022/23L:
Identyczne, jak w części A - podstawowe informacje o przedmiocie. |
W cyklu 2023/24L:
Identyczne, jak w części A - podstawowe informacje o przedmiocie. |
W cyklu 2024/25L:
Identyczne, jak w części A - podstawowe informacje o przedmiocie. |
W cyklu 2025/26L:
Identyczne, jak w części A - podstawowe informacje o przedmiocie. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin w formie stacjonarnej lub zdalnej: (materiał wykładowy) Do egzaminu przystępują studenci, którzy zaliczyli ćwiczenia i laboratorium. Egzamin w formie stacjonarnej lub zdalnej (do ustalenia) składa się ze 100 pytań. Za każde pytanie można otrzymać maksymalnie 0,3 pkt. Maksymalna liczba punktów z testu - 30 pkt.
Ocena dostateczna: 18,00 – 19,00 punktów
Ocena dość dobra: 20,00 – 22,00 punktów
Ocena dobra: 23,00 – 25,00 punktów
Ocena ponad dobra: 26,00 – 28,00 punktów
Ocena bardzo dobra: 29,00 – 30,00 punktów
Do sumy punktów z egzaminu dolicza się dodatkowo punkty z kolokwiów (max 4). Dopuszcza się punktację cząstkową.
Kolokwium w formie zdalnej: (materiał wykładowy) Kolokwium składa się z 36 pytań testowych jednokrotnego wyboru (platforma Moodle). Za każde pytanie można otrzymać maksymalnie 0,25 pkt. Za każde kolokwium, z którego uzyska się co najmniej 5 pkt. otrzymuje się dodatkowy 1 pkt. doliczany do końcowej puli punktów z egzaminu. Zaplanowane są cztery kolokwia (maksymalnie można uzyskać 4 dodatkowe punkty).
Ćwiczenia: Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich przeprowadzonych przez prowadzącego kolokwiów- 2 śródsemestralne kolokwia.
Laboratorium: Warunkiem uzyskania zaliczenia końcowego jest prawidłowa identyfikacja i/lub analiza ilościowa wszystkich preparatów i uzyskanie zaliczenia ze wszystkich kolokwiów.
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Gumieniczek, A.: Wprowadzenie do analizy środków leczniczych, PZWL, 2021.
2. Hopkała H., Misztal G. Przyborowski L.: Analiza środków leczniczych – skrypt do ćwiczeń, Akademia Medyczna w Lublinie, Lublin 1997.
3. Kraczkowska A., Olędzka I., Rajzer D., Sell E.: Chemiczna metody identyfikacji środków leczniczych, Akademia Medyczna w Gdańsku, Gdańsk 2002.
4. Zejc A., Gorczyca M. (red.): Chemia Leków, PZWL, Warszawa 2008.
5. Zając M., Jelińska A., Izabela Muszalska: Chemia Leków z Elementami Chemii Medycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2018.
Literatura uzupełniająca:
1. Farmakopea Polska XI, PTFarm, Warszawa 2017.
2. Zając M., Jelińska A.: Ocena jakości substancji i produktów leczniczych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2010.
3. Patrick G.L.: Chemia medyczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2003.
W cyklu 2022/23L:
Identyczne, jak w części A - podstawowe informacje o przedmiocie. |
W cyklu 2023/24L:
Identyczne, jak w części A - podstawowe informacje o przedmiocie. |
W cyklu 2024/25L:
Identyczne, jak w części A - podstawowe informacje o przedmiocie. |
W cyklu 2025/26L:
Identyczne, jak w części A - podstawowe informacje o przedmiocie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: