Chemia leków 1709-F3-CHLE-J
Przedmiot chemia leków realizowany jest w formie wykładów, ćwiczeń i laboratoriów.
Wykłady mają na celu nauczyć wiadomości z zakresu nazewnictwa i klasyfikacji leków w układzie farmakologiczno–terapeutyczno–chemicznym oraz mechanizmu działania i biotransformacji leków. Wykłady mają za zadanie nauczyć wiadomości z zakresu leków działających na obwodowy układ nerwowy, leków adrenergicznych, leków adrenolitycznych, leków cholinolitycznych, leków zwiotczających mięśnie szkieletowe, leków działających na ośrodkowy układ nerwowy, neuroleptyków, leków przeciwdepresyjnych, anksjolityków, leków nasennych i uspokajających, anestetyków chirurgicznych, leków przeciwbólowych – narkotycznych i NLPZ, leków przeciwpadaczkowych, leków pobudzających ośrodkowy układ nerwowy, leków stosowanych w chorobie Alzheimera i Parkinsona.
Omawiany program dotyczy również leków działających na układ sercowo-naczyniowy, leków stosowanych w niedomodze mięśnia sercowego, leków działających na układ oddechowy, leków działających na drobnoustroje chorobotwórcze, leków przeciwbakteryjnych, leków przeciwgrzybiczych. W zakresie wiedzy, student zna podstawowy podział farmakologiczny leków, chemiczne i biochemiczne mechanizmy działania leków oraz potrafi wyjaśnić zależność budowy chemicznej na działanie leków.
Ćwiczenia mają za zadanie nauczyć wiadomości z zakresu nazewnictwa leków, lekozależności, działań niepożądanych, ubocznych, toksycznych oraz interakcji leków, wiadomości z zakresu charakterystyki witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, leków miejscowo znieczulających, hormonów; podwzgórza, przysadki mózgowej, tarczycy- tyreostatyków, kory nadnerczy – glikokortykosteroidów (naturalnych i syntetycznych), mineralokortykosteroidów, hormonów płciowych – estrogenów, gestagenów, androgenów, hormonalnych środków antykoncepcyjnych, antyhormonów płciowych, wiadomości z zakresu charakterystyki leków stosowanych w osteoporozie, leków immunotropowych, przeciwwirusowych; leków przeciwcukrzycowych, leków przeciwnowotworowych
Student uczęszczający na laboratoria zna i rozumie metody badań oceny jakościowej oraz ilościowej i w efekcie potrafi przeprowadzić kontrolę jakości substancji leczniczych oraz potrafi zaproponować odpowiednią metodę analityczną łącznie z walidacją, do określonego celu. Laboratoria mają na celu nauczyć wiadomości z zakresu podstawowych
158
metod farmakopealnych stosowanych w analizie ilościowej i jakościowej substancji leczniczych.
W cyklu 2022/23Z:
Zgodnie z sylabusem przedmiotu Chemia Leków. |
W cyklu 2023/24Z:
Zgodnie z sylabusem przedmiotu Chemia Leków. |
W cyklu 2024/25Z:
Zgodnie z sylabusem przedmiotu Chemia Leków. |
W cyklu 2025/26Z:
Zgodnie z sylabusem przedmiotu Chemia Leków. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin w formie stacjonarnej lub zdalnej: (materiał wykładowy) Do egzaminu przystępują studenci, którzy zaliczyli ćwiczenia i laboratorium. Egzamin w formie stacjonarnej lub zdalnej (do ustalenia) składa się ze 100 pytań. Za każde pytanie można otrzymać maksymalnie 0,3 pkt. Maksymalna liczba punktów z testu - 30 pkt.
Ocena dostateczna: 18,00 – 19,00 punktów
Ocena dość dobra: 20,00 – 22,00 punktów
Ocena dobra: 23,00 – 25,00 punktów
Ocena ponad dobra: 26,00 – 28,00 punktów
Ocena bardzo dobra: 29,00 – 30,00 punktów
Do sumy punktów z egzaminu dolicza się dodatkowo punkty z kolokwiów (max 4). Dopuszcza się punktację cząstkową.
Kolokwium w formie stacjonarnej lub zdalnej: (materiał wykładowy) Kolokwium składa się z 36 pytań testowych jednokrotnego wyboru (platforma Moodle). Za każde pytanie można otrzymać maksymalnie 0,25 pkt. Za każde kolokwium, z którego uzyska się co najmniej 5 pkt. otrzymuje się dodatkowy 1 pkt. doliczany do końcowej puli punktów z egzaminu. Zaplanowane są cztery kolokwia (maksymalnie można uzyskać 4 dodatkowe punkty).
Ćwiczenia: Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich przeprowadzonych przez prowadzącego kolokwiów- 2 śródsemestralne kolokwia.
Laboratorium: Warunkiem uzyskania zaliczenia końcowego jest prawidłowa identyfikacja i/lub analiza ilościowa wszystkich preparatów i uzyskanie zaliczenia ze wszystkich kolokwiów.
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
1. Gumieniczek, A.: Wprowadzenie do analizy środków leczniczych, PZWL, 2021.
2. Hopkała H., Misztal G. Przyborowski L.: Analiza środków leczniczych – skrypt do ćwiczeń, Akademia Medyczna w Lublinie, Lublin 1997.
3. Kraczkowska A., Olędzka I., Rajzer D., Sell E.: Chemiczna metody identyfikacji środków leczniczych, Akademia Medyczna w Gdańsku, Gdańsk 2002.
4. Zejc A., Gorczyca M. (red.): Chemia Leków, PZWL, Warszawa 2008.
5. Zając M., Jelińska A., Izabela Muszalska: Chemia Leków z Elementami Chemii Medycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2018.
Piśmiennictwo uzupełniające:
1. Farmakopea Polska XIII, PTFarm, Warszawa 2023.
2. Zając M., Jelińska A.: Ocena jakości substancji i produktów leczniczych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2010.
3. Patrick G.L.: Chemia medyczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2003.
4. F.Army Kompendium, Marcin Biel, Karolina Kalsi i in. Corpusmind 2020. ISBN:9788395895302
5. Buczko W., Danysz A., Farmakologia Danysza. Kompendium farmakologii i farmakoterapii, Edra Urban & Partner 2016.
6. Anna Jelińska, Jerzy Pałka, Marianna Zając, Chemia medyczna, Medpharm 2019.
W cyklu 2022/23Z:
Zgodnie z sylabusem przedmiotu Chemia Leków. |
W cyklu 2023/24Z:
Zgodnie z sylabusem przedmiotu Chemia Leków. |
W cyklu 2024/25Z:
Zgodnie z sylabusem przedmiotu Chemia Leków. |
W cyklu 2025/26Z:
Zgodnie z sylabusem przedmiotu Chemia Leków. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: