Chemia fizyczna 1708-F2-CHFIZ-J
- http://www.chemfiz.cm.umk.pl/dydaktyka
- http://chemfiz.cm.umk.pl (w cyklu 2022/23Z)
- http://chemfiz.cm.umk.pl (w cyklu 2023/24Z)
- http://chemfiz.cm.umk.pl (w cyklu 2024/25Z)
- http://chemfiz.cm.umk.pl (w cyklu 2025/26Z)
Głównym celem przedmiotu "Chemia fizyczna" jest zapoznanie studentów z podstawami chemii fizycznej umożliwiającymi zrozumienie praw rządzących procesami fizykochemicznymi zachodzącymi w przyrodzie oraz opanowanie terminologii i aparatu matematycznego opisującego te zjawiska. W trakcie realizacji zajęć teoretycznych i praktycznych studenci nabywają umiejętności stosowania zdobywanej wiedzy w rozwiązywaniu różnorakich problemów oraz interpretacji obserwowanych zjawisk fizykochemicznych. Z faktu, iż przedmiot "Chemia fizyczna" zajmuje się badaniem zjawisk zachodzących w układach makroskopowych i międzycząsteczkowych, przedstawiane podstawy teoretyczne umożliwiają studentom zrozumienie wielu przemian i procesów biochemicznych zachodzących w organizmach żywych, a przez co kryteriów doboru przy projektowaniu molekuł o charakterze farmakologiczno-diagnostycznym i zasady ich działania w organizmach żywych. Ćwiczenia laboratoryjne wspomagają ugruntowanie wiadomości przekazanych w trakcie wykładów oraz wyrabiają umiejętności praktycznego posługiwania się metodami eksperymentalnymi oraz teoretycznymi podczas rozwiązywania problemów z zakresu chemii fizycznej. Opanowanie przez studentów reguł i praw z zakresu przedmiotu "Chemia fizyczna" oraz ich powiązania z ujęciem ilościowym i jakościowym stanowią bazę do zrozumienia podstaw chemicznej analizy instrumentalnej oraz wielu metod laboratoryjno-diagnostycznych.
W ramach realizowanych treści kształcenia z przedmiotu "Chemia fizyczna" student zdobywa wiedzę z zakresu celów i zadań chemii fizycznej. Nabiera umiejętności dokonywania pomiarów fizykochemicznych oraz opracowanie statystycznego wyników uzyskanych na drodze pomiarów bezpośrednich i pośrednich. Ponadto poznaje i stosuje pomocnicze metody obliczeniowe. W ciągu cyklu trwania przedmiotu, student zdobywa fachową wiedzę z działu termodynamiki tj.: pierwszej zasady termodynamiki, termochemii, zależności ciepła od temperatury (prawo Kirchoffa), drugiej zasady termodynamiki, zmian entropii w procesach fizyko-chemicznych oraz obliczeń tych zmian, kryteriów samorzutności procesów chemicznych, obliczania zmian entalpii swobodnej, związkami pomiędzy funkcjami termodynamicznymi, powinowactwa chemicznego, równowag chemicznych i prawa działania mas; reguły przekory Le Chateliera-Browna, obliczania standardowego powinowactwa i stałej równowagi. Z działu roztwory i równowagi fazowe, student poznaje: układy jednoskładnikowe (gazy doskonały, gaz rzeczywisty, roztwory ciekłe, ciała stałe), układy koloidalne, zjawiska powierzchniowe, równowagi w układach wielofazowych, termodynamikę równowag fazowych, regułę faz Gibbsa, równanie Clausiusa-Clapeyrona. Przedstawiane treści z działu kinetyka chemiczna pozwalają studentowi zapoznać się z: szybkością reakcji homogenicznej, kinetyką reakcji prostych (reakcje rzędu zerowego, pierwszego, drugiego), kinetyką reakcji złożonych (reakcje odwracalne, równoległe, następcze, łańcuchowe), teoriami kinetycznymi, katalizą oraz reakcjami enzymatycznymi. Ostatni realizowany dział pozwala studentowi na zdobycie wiedzy z zakresu elementów elektrochemii, czyli: przewodnictwa wodnych roztworów elektrolitów, ogniw galwanicznych, potencjału utleniająco- redukującego, charakterystyki półogniw, elektrolizy, prawa Faraday’a i zjawiska korozji.
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia z przedmiotu “Chemia fizyczna” na kierunku Farmacja realizowane są w trzecim semestrze. Przedmiot obejmuje 30 godzin wykładu, 60 godzin ćwiczeń laboratoryjnych i 15 godzin seminarium. "Chemia fizyczna" ujmuje zjawiska makroskopowe, atomowe, subatomowe i międzycząsteczkowe w układach chemicznych i biochemicznych uwzględniając prawa i pojęcia fizyki. Poznawane stopniowo reguły formułowane przez chemię fizyczną z ich wzajemnym powiązaniem oraz ilościowym przedstawieniem stanowią podstawy wprowadzające studenta do chemicznej analizy aparaturowej oraz wszelkich metod laboratoryjnych wykorzystywanych podczas syntezy oraz badań tożsamości substancji czynnych w lekach oraz surowców roślinnych. Ponadto, opanowanie zagadnień realizowanych w ramach przedmiotu "Chemia fizyczna" na kierunku Farmacja stanowi podstawę dla przedmiotów realizowanych w kolejnych semestrach, takich jak: chemia leków, technologia postaci leku, farmakologia, biofarmacja oraz przygotowują studentów do samodzielnej pracy w laboratorium analitycznym. Przedmiot ten wraz z innymi naukami podstawowymi stanowi fundament, na którym student powinien budować swoją dalszą wiedzę oraz doskonalić umiejętności poznawczo-praktyczne. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia z przedmiotu “Chemia fizyczna” na kierunku Farmacja realizowane są w trzecim semestrze. Przedmiot obejmuje 30 godzin wykładu, 60 godzin ćwiczeń laboratoryjnych i 15 godzin seminarium. "Chemia fizyczna" ujmuje zjawiska makroskopowe, atomowe, subatomowe i międzycząsteczkowe w układach chemicznych i biochemicznych uwzględniając prawa i pojęcia fizyki. Poznawane stopniowo reguły formułowane przez chemię fizyczną z ich wzajemnym powiązaniem oraz ilościowym przedstawieniem stanowią podstawy wprowadzające studenta do chemicznej analizy aparaturowej oraz wszelkich metod laboratoryjnych wykorzystywanych podczas syntezy oraz badań tożsamości substancji czynnych w lekach oraz surowców roślinnych. Ponadto, opanowanie zagadnień realizowanych w ramach przedmiotu "Chemia fizyczna" na kierunku Farmacja stanowi podstawę dla przedmiotów realizowanych w kolejnych semestrach, takich jak: chemia leków, technologia postaci leku, farmakologia, biofarmacja oraz przygotowują studentów do samodzielnej pracy w laboratorium analitycznym. Przedmiot ten wraz z innymi naukami podstawowymi stanowi fundament, na którym student powinien budować swoją dalszą wiedzę oraz doskonalić umiejętności poznawczo-praktyczne. |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia z przedmiotu “Chemia fizyczna” na kierunku Farmacja realizowane są w trzecim semestrze. Przedmiot obejmuje 30 godzin wykładu, 60 godzin ćwiczeń laboratoryjnych i 15 godzin seminarium. "Chemia fizyczna" ujmuje zjawiska makroskopowe, atomowe, subatomowe i międzycząsteczkowe w układach chemicznych i biochemicznych uwzględniając prawa i pojęcia fizyki. Poznawane stopniowo reguły formułowane przez chemię fizyczną z ich wzajemnym powiązaniem oraz ilościowym przedstawieniem stanowią podstawy wprowadzające studenta do chemicznej analizy aparaturowej oraz wszelkich metod laboratoryjnych wykorzystywanych podczas syntezy oraz badań tożsamości substancji czynnych w lekach oraz surowców roślinnych. Ponadto, opanowanie zagadnień realizowanych w ramach przedmiotu "Chemia fizyczna" na kierunku Farmacja stanowi podstawę dla przedmiotów realizowanych w kolejnych semestrach, takich jak: chemia leków, technologia postaci leku, farmakologia, biofarmacja oraz przygotowują studentów do samodzielnej pracy w laboratorium analitycznym. Przedmiot ten wraz z innymi naukami podstawowymi stanowi fundament, na którym student powinien budować swoją dalszą wiedzę oraz doskonalić umiejętności poznawczo-praktyczne. |
W cyklu 2025/26Z:
Zajęcia z przedmiotu “Chemia fizyczna” na kierunku Farmacja realizowane są w trzecim semestrze. Przedmiot obejmuje 30 godzin wykładu, 60 godzin ćwiczeń laboratoryjnych i 15 godzin seminarium. "Chemia fizyczna" ujmuje zjawiska makroskopowe, atomowe, subatomowe i międzycząsteczkowe w układach chemicznych i biochemicznych uwzględniając prawa i pojęcia fizyki. Poznawane stopniowo reguły formułowane przez chemię fizyczną z ich wzajemnym powiązaniem oraz ilościowym przedstawieniem stanowią podstawy wprowadzające studenta do chemicznej analizy aparaturowej oraz wszelkich metod laboratoryjnych wykorzystywanych podczas syntezy oraz badań tożsamości substancji czynnych w lekach oraz surowców roślinnych. Ponadto, opanowanie zagadnień realizowanych w ramach przedmiotu "Chemia fizyczna" na kierunku Farmacja stanowi podstawę dla przedmiotów realizowanych w kolejnych semestrach, takich jak: chemia leków, technologia postaci leku, farmakologia, biofarmacja oraz przygotowują studentów do samodzielnej pracy w laboratorium analitycznym. Przedmiot ten wraz z innymi naukami podstawowymi stanowi fundament, na którym student powinien budować swoją dalszą wiedzę oraz doskonalić umiejętności poznawczo-praktyczne. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność, pozytywna ocena wystawiona przez prowadzącego ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne oraz brak wykroczeń wymienionych w „Zasadach BHP” Regulaminu Dydaktycznego Katedry i Zakładu Chemii Fizycznej.
Wykłady z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: Zaliczenie przedmiotu Chemia Fizyczna odbywa się na podstawie egzaminu pisemnego składającego się z 15 pytań zamkniętych o charakterze pytań testowych oraz 5 pytań otwartych (krótkich odpowiedzi). Za każde poprawne rozwiązanie pytania zamkniętego student otrzymuje 1 punkt. Za każdą pełną odpowiedź na pytanie otwarte można uzyskać 1 punkt. Koniecznym warunkiem zdania egzaminu jest jednoczesne spełnienie dwóch warunków: zdobycie sumarycznej ilości punktów (z obydwu części egzaminu) większej niż 50% oraz zdobycie co najmniej 30% w części otwartej egzaminu (i tylko w tym wypadku naliczane są premie).
Skala ocen za egzamin ma charakter liniowy zgodnie z poniższa punktacją:
Ocena Procent możliwych punktów do zdobycia Ilość możliwych punktów do zdobycia
bardzo dobry 91-100 18 - 20
dobry plus 81-90 16 - 17
dobry 71-80 14 - 15
dostateczny plus 61-70 12 - 13
dostateczny 51-60 11
niedostateczny 0-51 0 - 10
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.
Laboratorium i seminarium: na podstawie łączonego zaliczenia (w pierwszych 13 tygodniach realizowane są laboratoria, w ostatnich dwóch seminaria). Kryteria oceniania: w trakcie jednego laboratorium student oceniany jest na podstawie stopnia merytorycznego przygotowania do ćwiczenia (0-4 punktów), jakości wykonywania zadań i poleceń (0-2 punktów), opracowania przeprowadzonych doświadczeń w postaci raportu (0-4 punktów) oraz dwóch kolokwiów (0-50 punktów). W trakcie zajęć seminaryjnych student może zdobyć łącznie 20 punktów, na podstawie końcowego testu. Celem uzyskania zaliczenia należy zdobyć minimum 51% z wszystkich możliwych punktów do zdobycia (220 punktów) oraz oddać poprawnie wypełnione raporty z przeprowadzonych doświadczeń. Szczegółowe kryteria oceniania zawarte są w regulaminie przedmiotowym dostępnym w Katedrze i Zakładzie Chemii Fizycznej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Atkins PW. Podstawy Chemii Fizycznej. PWN, Warszawa 2001
2. Pigoń K, Ruziewicz Z. Chemia Fizyczna. PWN, Warszawa 2005
3. Atkins PW, Trapp CA, Cady MP, Giunta C. Chemia Fizyczna – zbiór zadań z rozwiązaniami. PWN, Warszawa 2001
4. Whittaker AG, Mount AR, Heal MR. Krótkie wykłady, Chemia fizyczna. PWN, Warszawa, 2003
5. Sobczyk L, Kisza A, K. Gatner, Koll A. Eksperymentalna chemia fizyczna. PWN, Warszawa 1982.
Literatura uzupełniająca:
1. J. Demichowicz-Pigoniowa, Obliczenia fizykochemiczne,
PWN, Warszawa 1984.
2. W. Ufnalski, Obliczenia fizykochemiczne, OWPW, Warszawa
1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: