Analiza instrumentalna
1708-A2-AINSTL-SJ
Głównym celem przedmiotu "Analiza instrumentalna" jest przekazanie podstaw teoretycznych wykorzystywanych w metodach laboratoryjnych bazujących na specjalistycznej aparaturze pomiarowej. Analiza instrumentalna, jako przedmiot poświęcony możliwościom pomiarowym nowoczesnych metod analitycznych z wykorzystaniem różnych technik instrumentalnych, spektralnych, elektrochemicznych połączonych często z uprzednim rozdziałem chromatograficznym przygotowuje studentów do podjęcia pracy w specjalistycznym laboratorium diagnostycznym. W trakcie realizacji zajęć, student nabywa praktycznych umiejętności wykorzystania technik pomiarowych i umiejętności interpretacji uzyskiwanych wyników oraz samodzielnego rozwiązywania napotkanych problemów analitycznych, które mogą zaistnieć w trakcie badań klinicznych.
W ramach realizowanych treści kształcenia z przedmiotu "Analiza instrumentalna", student zdobywa podstawy teoretyczne i umiejętności stosowania następujących metod:
a) optycznych: absorpcjometria, oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią, techniki UV-VIS, widma oscylacyjne, metody optyczne rezonansowe, technika EPR (elektronowego rezonansu paramagnetycznego), emisyjne i emisyjno-absorpcyjne, fotometria płomieniowa, spektrofluorymetria, refraktometria, polarymetria, techniki rozproszeniowe;
b) elektroanalitycznych: potencjometria, faradayowskie metody elektroanalityczne, polarografia, metody woltamperometryczne oraz amperomateryczne, metody konduktometryczne;
c) rozdzielczych - chromatografia: chromatografia gazowa, chromatografia cieczowa, elektroforeza, ekstrakcja
d) innych metod instrumentalnych: metody termometryczne w analizie, spektrometria masowa, metody rentgenograficzne.
W cyklu 2024/25L:
Głównym celem przedmiotu "Analiza instrumentalna" jest przekazanie podstaw teoretycznych wykorzystywanych w metodach laboratoryjnych bazujących na specjalistycznej aparaturze pomiarowej. Analiza instrumentalna, jako przedmiot poświęcony możliwościom pomiarowym nowoczesnych metod analitycznych z wykorzystaniem różnych technik instrumentalnych, spektralnych, elektrochemicznych połączonych często z uprzednim rozdziałem chromatograficznym przygotowuje studentów do podjęcia pracy w specjalistycznym laboratorium diagnostycznym. W trakcie realizacji zajęć, student nabywa praktycznych umiejętności wykorzystania technik pomiarowych i umiejętności interpretacji uzyskiwanych wyników oraz samodzielnego rozwiązywania napotkanych problemów analitycznych, które mogą zaistnieć w trakcie badań klinicznych. W ramach realizowanych treści kształcenia z przedmiotu "Analiza instrumentalna", student zdobywa podstawy teoretyczne i umiejętności stosowania następujących metod: a) optycznych: absorpcjometria, oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią, techniki UV-VIS, widma oscylacyjne, metody optyczne rezonansowe, technika EPR (elektronowego rezonansu paramagnetycznego), emisyjne i emisyjno-absorpcyjne, fotometria płomieniowa, spektrofluorymetria, refraktometria, polarymetria, techniki rozproszeniowe; b) elektroanalitycznych: potencjometria, faradayowskie metody elektroanalityczne, polarografia, metody woltamperometryczne oraz amperomateryczne, metody konduktometryczne; c) rozdzielczych - chromatografia: chromatografia gazowa, chromatografia cieczowa, elektroforeza, ekstrakcja d) innych metod instrumentalnych: metody termometryczne w analizie, spektrometria masowa, metody rentgenograficzne.
|
W cyklu 2025/26L:
Głównym celem przedmiotu "Analiza instrumentalna" jest przekazanie podstaw teoretycznych wykorzystywanych w metodach laboratoryjnych bazujących na specjalistycznej aparaturze pomiarowej. Analiza instrumentalna, jako przedmiot poświęcony możliwościom pomiarowym nowoczesnych metod analitycznych z wykorzystaniem różnych technik instrumentalnych, spektralnych, elektrochemicznych połączonych często z uprzednim rozdziałem chromatograficznym przygotowuje studentów do podjęcia pracy w specjalistycznym laboratorium diagnostycznym. W trakcie realizacji zajęć, student nabywa praktycznych umiejętności wykorzystania technik pomiarowych i umiejętności interpretacji uzyskiwanych wyników oraz samodzielnego rozwiązywania napotkanych problemów analitycznych, które mogą zaistnieć w trakcie badań klinicznych. W ramach realizowanych treści kształcenia z przedmiotu "Analiza instrumentalna", student zdobywa podstawy teoretyczne i umiejętności stosowania następujących metod: a) optycznych: absorpcjometria, oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią, techniki UV-VIS, widma oscylacyjne, metody optyczne rezonansowe, technika EPR (elektronowego rezonansu paramagnetycznego), emisyjne i emisyjno-absorpcyjne, fotometria płomieniowa, spektrofluorymetria, refraktometria, polarymetria, techniki rozproszeniowe; b) elektroanalitycznych: potencjometria, faradayowskie metody elektroanalityczne, polarografia, metody woltamperometryczne oraz amperomateryczne, metody konduktometryczne; c) rozdzielczych - chromatografia: chromatografia gazowa, chromatografia cieczowa, elektroforeza, ekstrakcja d) innych metod instrumentalnych: metody termometryczne w analizie, spektrometria masowa, metody rentgenograficzne.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 20 godzin
– udział w laboratoriach w systemie stacjonarnym: 40 godzin
– udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 15 godzin
– egzamin teoretyczny: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 77 godziny, co odpowiada 3 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 20 godzin
– udział w laboratoriach w systemie stacjonarnym: 40 godzin
– udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 15 godzin
– czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 5 godzin
– przygotowanie do laboratoriów: 10 godzin
– przygotowanie do kolokwiów: 10 godziny
– przygotowanie do egzaminu i egzamin: 5 + 2 = 7 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 107 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
– czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego:
10 godzin
– udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii analitycznej): 5 godzin
– udział w laboratoriach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii analitycznej): 10 godzin
– przygotowanie do laboratoriów z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii analitycznej: 10 godzin
– przygotowanie do egzaminu z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii analitycznej: 5 godzina
– konsultacje z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii analitycznej: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 41 godzin, co odpowiada
1,64 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
– przygotowanie do kolokwiów: 5 godzin
– przygotowanie do egzaminu i egzamin: 5 + 2 = 7 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,46 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
– udział w laboratoriach: 30 godzin
– udział w konsultacjach z zakresu praktycznego przeprowadzenia doświadczeń: 5 godzin
– przygotowanie do laboratorium (w zakresie praktycznym): 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z aspektami praktycznymi kształcenia wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,73 punktu ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia
– przygotowanie do laboratoriów: 3 godziny, co odpowiada 0,14 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
W1: klasyfikację instrumentalnych technik analitycznych: B.W11
W2: podstawy teoretyczne i metodyczne technik spektroskopowych, elektroanalitycznych, chromatograficznych i spektrometrii mas: B.W11
W3: zastosowanie technik analitycznych w medycznej diagnostyce laboratoryjnej: B.W11
W4: podstawy teoretyczne i metodyczne technik spektroskopowych, elektroanalitycznych, chromatograficznych i spektrometrii mas: B.W11
W5: zasady funkcjonowania aparatów stosowanych w spektrofotometrii w zakresie nadfioletu i promieniowania widzialnego: B.W12
W6: zasady funkcjonowania aparatów stosowanych w spektrofluorymetrii: B.W12
W7: zasady funkcjonowania aparatów stosowanych w absorpcyjnej i emisyjnej spektrometrii atomowej: B.W12
W8: zasady funkcjonowania aparatów stosowanych w spektrofotometrii w potencjometrii i konduktometrii: B.W12
W9: zasady funkcjonowania aparatów stosowanych chromatografii gazowej i wysokosprawnej chromatografii cieczowej: B.W12
W10: zasady funkcjonowania aparatów stosowanych w spektrometrii mas: B.W12
W11: statystyczne podstawy walidacji metody analitycznej: B.W13
W12: kryteria wyboru metody analitycznej: B.W13
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: dokonywać doboru metody analitycznej: B.U02
U2: oceniać jej przydatność w kontekście celu analizy, kalibracji metody, precyzji wykonania i obliczania wyników: B.U02
U3: dokonywać doboru metody analitycznej z uwzględnieniem ich wiarygodności i analizy statystycznej: B.U02
U4: dokonywać doboru metody analitycznej z uwzględnieniem ich wiarygodności i analizy statystycznej: B.U02
U5: dobierać metodę analityczną służącą do rozwiązania konkretnego zadania analitycznego: B.U08
U6: przeprowadzać walidację metody analitycznej: B.U08
U7: dobierać metodę analityczną służącą do rozwiązania konkretnego zadania analitycznego: B.U08
U8: wykonywać wszystkie czynności laboratoryjne z dbałością pozwalającą na zachowanie pełnego bezpieczeństwa swojego i osób współpracujących: B.U10
U9: planować i wykonywać analizy chemiczne: B.U14
U10: interpretować wyniki analiz: B.U14
U11: wyciągać wnioski z wyników analiz: B.U14
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student powinien być gotów do:
K1: korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej: B.K01
Metody dydaktyczne
Wykład:
1. Metody podające
- wykład tradycyjny wspomagany technikami multimedialnymi
- wykład interaktywny
- wykład informacyjny
2. Metody aktywizujące
- metoda przypadków
- dyskusja
- dyskusja nieformalna
- debata „za” i „przeciw”
3. Metody problemowe
- giełda przypadków (burza mózgów)
- klasyczna metoda problemowa
4. Metody eksponujące
- pokaz wybranych zjawisk
5. Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
Laboratoria:
1. Metody ćwiczeniowo - praktyczne
- ćwiczenia praktyczne
- pomiar i obserwacja
- doświadczenia
2. Metody podające:
- opis
- pogadanka
3. Metody aktywizujące
- metoda przypadków
- dyskusja
- dyskusja nieformalna
- debata „za” i „przeciw”
4. Metody problemowe
- giełda przypadków (burza mózgów)
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu chemii instrumentalnej. Ponadto, student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: chemii fizycznej oraz matematyki i fizyki (poziom rozszerzony z matury).
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest: obecność, pozytywna ocena wystawiona przez prowadzącego laboratoria (na podstawie ilości punktów uzyskanych przez studenta w trakcie ćwiczeń) oraz przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry i Zakładu Chemii Fizycznej.
Wykłady z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: zaliczenie odbywa się na podstawie egzaminu teoretycznego.
Egzamin końcowy teoretyczny: zaliczenie przedmiotu Analiza instrumentalna odbywa się na podstawie egzaminu pisemnego składającego się z 15 pytań zamkniętych o charakterze pytań testowych wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią oraz 5 pytań otwartych (krótkich odpowiedzi). Za każde poprawne rozwiązanie student otrzymuje 1 punkt. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest zdobycie minimum 30% punktów z części otwartej oraz łącznie minimum 51% wszystkich punktów do zdobycia na egzaminie. Skala ocen ma charakter liniowy, zgodnie z poniższą zależnością:
Ocena Procent możliwych punktów do zdobycia
bardzo dobry 91-100
dobry plus 81-90
dobry 71-80
dostateczny plus 61-70
dostateczny 51-60
niedostateczny 0-50
Laboratoria w systemie stacjonarnym: na podstawie zaliczenia. Kryteria oceniania: w trakcie każdego ćwiczenia student oceniany jest na podstawie stopnia merytorycznego przygotowania do ćwiczenia (0-4 punktów) oraz opracowania uzyskanych w trakcie ćwiczenia wyników w postaci raportu (0-6 punktów). Ponadto w trakcie semestru odbywają się dwa kolokwia teoretyczne (0-60 punktów każde). Każde kolokwium składa się z 10 pytań zamkniętych o charakterze pytań testowych wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią oraz 5 pytań otwartych (krótkich odpowiedzi). Punkty za kolokwium będą uznawane w przypadku zdobycia minimum 30% maksymalnej ilości punktów. Celem uzyskania zaliczenia z laboratorium należy zdobyć powyżej 50% z wszystkich możliwych do zdobycia punktów (236 punktów) oraz oddać w terminie poprawnie wypełnione raporty z przeprowadzonych doświadczeń.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kocjan R (red.). Chemia analityczna: podręcznik dla studentów. Tom 2. Analiza instrumentalna. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003
2. Szczepaniak W. Metody instrumentalne w analizie chemicznej. PWN, Warszawa 2008
3. Minczewski J, Marczenko Z. Chemia analityczna. Tom 3. Analiza instrumentalna, dowolny rok wydania
4. Atkins PW. Podstawy Chemii Fizycznej. PWN, 1999
5. Praca zbiorowa. Poradnik chemika analityka - analiza instrumentalna. WNT, Warszawa 2010
Literatura uzupełniająca:
1. Jarosz M, Malinowska E. Analiza instrumentalna. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999
2. Kryściak J. Chemiczna analiza instrumentalna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1999
3. Jarosz M, Malinowska E. Pracownia chemiczna - Analiza instrumentalna. WSiP, Warszawa 1999
4. Szczepaniak W. Metody instrumentalne w analizie chemicznej. PWN, Warszawa 2007
5. Cygański A. Metody spektroskopowe w chemii analitycznej. WNT, Warszawa dowolny rok wydania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: