Ćwiczenia rachunkowe z chemii
1708-A1-CWRCH-SJ
Celem przedmiotu jest nauczenie studentów samodzielnego rozwiązywania podstawowych zadań rachunkowych na podstawie zdobytych informacji i świadome korzystanie ze zdobytej wiedzy
w sytuacjach problemowych, związanych przede wszystkim
z przygotowywaniem roztworów. Ponadto treści realizowane w ramach przedmiotu mają za zadanie wykształcenie logicznego rozumowania i umiejętności przeliczania różnego rodzaju jednostek i stężeń z biegłym wykorzystaniem poznanych obliczeń w pracy laboratoryjnej. Poziom trudności zagadnień realizowanych w ramach ćwiczeń rachunkowych z chemii jest dopasowany do aktualnie posiadanej wiedzy przez studentów. Pozwala to z jednej strony na usystematyzowanie dotychczasowej wiedzy, a jednocześnie na rozszerzenie umiejętności stosowania obliczeń chemicznych w celu określenia stechiometrii związków chemicznych i biochemicznych oraz równowag w roztworach słabych i mocnych elektrolitów. Z kolei poznanie zasad obliczeń związanych z przygotowywaniem roztworów buforów o różnym pH i ich stabilizującym działaniem na zakwaszanie i alkalizowanie pozwala studentom na zrozumienie mechanizmów przebiegu wielu reakcji biochemicznych zachodzących w organizmach żywych. Ze względu na specyfikę zawodu wykonywanego przez studentów w przyszłości, treści liczonych zadań rachunkowych odnoszone są do sytuacji, z jakimi analityk spotyka się w codziennej pracy z różnego rodzaju roztworami.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: nie dotyczy
- udział w laboratoriach stacjonarnych – 15 godzin
- udział w laboratoriach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: nie dotyczy
- udział w seminariach: nie dotyczy
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
17 godzin, co odpowiada 0,68 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: nie dotyczy
- udział w laboratoriach w systemie stacjonarnym: 15 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 10 godzin
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym):
10 godzin
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie badań naukowych):
4,5 godzin
- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego+ kolokwium: 7,5+1= 8,5 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego:
10 godzin
- udział w laboratoriach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego ćwiczeń rachunkowych z chemii): 5 godzin
- przygotowanie do laboratoriów z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego ćwiczeń rachunkowych z chemii: 4,5 godzin
- konsultacje z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego ćwiczeń rachunkowych z chemii: 1 godzina.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 20,5 godzin, co odpowiada
0,82 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego+ kolokwium: 7,5+1= 8,5 godziny.
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się
do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 8,5 godzin,
co odpowiada 0,34 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 15 godzin
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym):
10 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z aspektami praktycznymi kształcenia wynosi 25 godziny, co odpowiada 1 punkt ECTS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
- udział w konsultacjach: 1 godziny.
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 1 godzina, co odpowiada 0,04 punktu ECTS.
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy.
Obowiązuje od cyklu kształcenia 2024/25
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w laboratoriach: 15 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punkt ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w laboratoriach: 15 godzin
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 12 godzin
- przygotowanie do laboratoriów: 15 godzin
- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego+ kolokwium: 7+1= 8 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
3. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 15 godzin
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym): 10 godzin.
- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego i kolokwium zaliczeniowe: 8 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z aspektami praktycznymi kształcenia wynosi 33 godziny, co odpowiada 1,3 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
W1: zasady obliczeń chemicznych niezbędnych w medycynie laboratoryjnej: B.W06
W2: obliczenia związane ze sporządzaniem i rozcieńczaniem stężeń roztworów: B.W06
W3: przeliczanie stężeń wyrażonych w standardowych i niestandardowych jednostkach: B.W06
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: wykonywać obliczenia chemiczne: B.U03
U2: sporządzać roztwory o określonych stężeniach: B.U04
U3: sporządzać roztwory o określonym pH: B.U04
U4: sporządzać roztwory buforowe: B.U04
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student powinien być gotów do:
K1: korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej: B.K01
Metody dydaktyczne
Laboratoria w systemie stacjonarnym:
1. Metody podające:
- opis;
- pogadanka.
2. Metody aktywizujące:
- metoda przypadków;
- dyskusja;
- dyskusja nieformalna;
- debata „za” i „przeciw”.
3. Metody problemowe:
- giełda przypadków (burza mózgów);
- klasyczna metoda problemowa.
4. Ćwiczenia informacyjne z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
Seminaria:
- nie dotyczy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu chemii ogólnej
i nieorganicznej (poziom rozszerzony matury z chemii), a także matematyki (poziom licealny).
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest: obecność, kolokwium rachunkowe oraz przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry i Zakładu Chemii Fizycznej.
Laboratoria w systemie stacjonarnym: Kolokwium składające się z pięciu pytań zamkniętych. Za każdą poprawną odpowiedź student otrzymuje 1 punkt
Ilość zdobytych punktów Ocena
5 Bardzo dobry
4 Dobry
3 dostateczny
0 – 2 Brak zaliczenia
W przypadku nie uzyskania wymaganego minimum 51% możliwych punktów do zdobycia z zadań do samodzielnego rozwiązywania, do zaliczenia ćwiczeń rachunkowych, obowiązywać będzie kolokwium poprawkowe (w ostatnim tygodniu zajęć) w postaci pięciu zadań do samodzielnego rozwiązania.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Cygański A, Ptaszyński B, Krystek J. Obliczenia w chemii analitycznej. WNT, Warszawa 2000
2. Jones L, Atkins P. Chemia ogólna. PWN, Warszawa 2004
Literatura uzupełniająca:
1. Kędryna T. Chemia ogólna z elementami biochemii. PWN, Warszawa 2005
Od cyklu kształcenia 2024/2025
Literatura podstawowa:
1. Cygański A, Ptaszyński B, Krystek J. Obliczenia w chemii analitycznej. WNT, Warszawa 2000
2. Jones L, Atkins P. Chemia ogólna. PWN, Warszawa 2004
3. Całus H.: „Podstawy obliczeń chemicznych, PWN
Literatura uzupełniająca:
1. Kędryna T. Chemia ogólna z elementami biochemii. PWN, Warszawa 2005
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: 1. Cygański A, Ptaszyński B, Krystek J. Obliczenia w chemii analitycznej. WNT, Warszawa 2000 2. Jones L, Atkins P. Chemia ogólna. PWN, Warszawa 2004
Literatura uzupełniająca: 1. Kędryna T. Chemia ogólna z elementami biochemii. PWN, Warszawa 2005
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: 1. Cygański A, Ptaszyński B, Krystek J. Obliczenia w chemii analitycznej. WNT, Warszawa 2000 2. Jones L, Atkins P. Chemia ogólna. PWN, Warszawa 2004
Literatura uzupełniająca: 1. Kędryna T. Chemia ogólna z elementami biochemii. PWN, Warszawa 2005
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: 1. Cygański A, Ptaszyński B, Krystek J. Obliczenia w chemii analitycznej. WNT, Warszawa 2000 2. Jones L, Atkins P. Chemia ogólna. PWN, Warszawa 2004
Literatura uzupełniająca: 1. Kędryna T. Chemia ogólna z elementami biochemii. PWN, Warszawa 2005
Od cyklu kształcenia 2024/2025 Literatura podstawowa: 1. Cygański A, Ptaszyński B, Krystek J. Obliczenia w chemii analitycznej. WNT, Warszawa 2000 2. Jones L, Atkins P. Chemia ogólna. PWN, Warszawa 2004 3. Całus H.: „Podstawy obliczeń chemicznych, PWN
Literatura uzupełniająca: 1. Kędryna T. Chemia ogólna z elementami biochemii. PWN, Warszawa 2005
|
W cyklu 2025/26Z:
Literatura podstawowa: 1. Cygański A, Ptaszyński B, Krystek J. Obliczenia w chemii analitycznej. WNT, Warszawa 2000 2. Jones L, Atkins P. Chemia ogólna. PWN, Warszawa 2004
Literatura uzupełniająca: 1. Kędryna T. Chemia ogólna z elementami biochemii. PWN, Warszawa 2005
Od cyklu kształcenia 2024/2025 Literatura podstawowa: 1. Cygański A, Ptaszyński B, Krystek J. Obliczenia w chemii analitycznej. WNT, Warszawa 2000 2. Jones L, Atkins P. Chemia ogólna. PWN, Warszawa 2004 3. Całus H.: „Podstawy obliczeń chemicznych, PWN
Literatura uzupełniająca: 1. Kędryna T. Chemia ogólna z elementami biochemii. PWN, Warszawa 2005
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: