Chemia ogólna i nieorganiczna
1708-A1-CHON-SJ
Celem przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna jest przekazanie i zilustrowanie przykładami podstaw z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej oraz zjawisk i procesów chemicznych ze szczególnym uwzględnieniem ich konsekwencji dla żywych organizmów oraz układów biochemicznych. W trakcie realizacji przedmiotu studenci uzyskują wiedzę dotyczącą budowy wewnętrznej atomów pierwiastków chemicznych oraz tworzonych przez nie połączeń i wynikających z tego ich właściwości fizykochemicznych oraz mechanizmów przemian towarzyszących tym molekułom w różnych środowiskach. Uzyskiwana wiedza oraz wykonywanie doświadczeń pozwala studentom
na prawidłowe posługiwanie się nomenklaturą chemiczną, poprawny zapis reakcji chemicznych, właściwy opis okresowych właściwości pierwiastków i powstających z ich udziałem prostych połączeń chemicznych z wykorzystaniem wody, jako fazy ciekłej oraz zapoznania z metodami otrzymywania i badania prostych związków nieorganicznych wraz z mechanizmami towarzyszących im reakcji chemicznych. Samodzielne wykonywanie doświadczeń przez studentów sprzyja opanowaniu podstaw pracy laboratoryjnej z przestrzeganiem wszelkich zasada BHP i dobrej praktyki laboratoryjnej oraz umiejętnemu posługiwaniu się sprzętem i szkłem laboratoryjnym. Zajęcia laboratoryjne przyczyniają się do praktycznej nauki technik pomiarowych chemii ogólnej i nieorganicznej z wykorzystaniem ich w różnych dziedzinach analitycznych. W ciągu trwania cyklu przedmiotu studenci nabywają umiejętności logicznego rozumowania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów
i zadań chemicznych, a także świadomego korzystania ze zdobytej wiedzy w sytuacjach problematycznych.
W trakcie trwania cyklu przedmiotu Chemia ogólna
i nieorganiczna, student poszerza wiedzę z zakresu: podstawowych pojęć i praw chemicznych, jednostek miar SI
i podstaw obliczeń chemicznych, budowy i właściwości materii, układu okresowego oraz właściwości chemicznych pierwiastków
i związków chemicznych. Student potrafi przeliczać stężenia
i jednostki. Uczestnictwo w wykładach oraz samodzielne wykonywanie doświadczeń zapoznają studenta z: mechanizmami reakcji chemicznych, kierunkowością procesów chemicznych, metodami i mechanizmami otrzymywania, rozdziału
i oczyszczania związków nieorganicznych, zasadami wytrącania
i rozpuszczania osadów, iloczynem rozpuszczalności. Ponadto student poznaje podział związków nieorganicznych i ich właściwości, roztwory i układy koloidalne, związki kompleksowe, roztwory wodne, równowagi w roztworach elektrolitów, stopień
i stałą dysocjacji elektrolitów, teorie kwasowo – zasadowe, wskaźniki pH, roztwory buforowe, hydrolizę soli, stałą i stopień hydrolizy. W trakcie realizacji zadań stawianych Chemii ogólnej
i nieorganicznej student nabywa praktycznych umiejętności posługiwania się wagą analityczną i techniczną oraz innym sprzętem laboratoryjnym służącemu ocenie różnych właściwości chemicznych (m.in. piknometr, areometr, pH-metr) oraz szkłem laboratoryjnym. Potrafi sporządzać i rozcieńczać roztwory oraz przygotowywać, pobierać, przechowywać i przeznaczać do utylizacji wszelkiego rodzaju odczynniki chemiczne. Ponadto potrafi dokonać właściwej interpretacji uzyskanych wyników różnego rodzaju pomiarów. Student również rozumie zagrożenia dla zdrowia i życia oraz środowiska naturalnego wynikające
z prowadzonych prac w laboratorium chemii ogólnej
i nieorganicznej, zna zasady pierwszej pomocy w warunkach zagrożenia życia. Ponadto student zna konieczność i potrafi pracować zgodnie z przepisami BHP i POŻ oraz zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 15 godzin
- udział w laboratoriach w systemie stacjonarnym: 30 godzin
- udział w konsultacjach: 5 godzin
- egzamin teoretyczny: 2 godziny.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
52 godziny, co odpowiada 2,08 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:15 godzin
- udział w laboratoriach w systemie stacjonarnym: 30 godzin
- udział w konsultacjach: 5 godzin
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 10 godzin
- przygotowanie do laboratoriów: 6 godzin
- przygotowanie do kolokwiów: 3 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 4 + 2 = 6 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego:
10 godzin
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii ogólnej i nieorganicznej): 5 godzin
- udział w laboratoriach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii ogólnej i nieorganicznej): 10 godzin
- przygotowanie do laboratoriów z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii ogólnej i nieorganicznej: 6 godzin
- przygotowanie do kolokwiów z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii ogólnej i nieorganicznej: 2 godzin
- przygotowanie do egzaminu z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii ogólnej i nieorganicznej: 4 godzina
- konsultacje z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii ogólnej i nieorganicznej: 3,5 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 40,5 godziny, co odpowiada
1,62 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwiów: 3 godziny
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 4 + 2 = 6 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,36 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 30 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z aspektami praktycznymi kształcenia wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktu ECTS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
- udział w konsultacjach: 1,5 godziny, co odpowiada 0,06 punktu ECTS.
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy.
Obowiązuje od cyklu kształcenia 2024/25
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w laboratoriach: 30 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 45 godziny, co odpowiada 1,8 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach:15 godzin
- udział w laboratoriach: 30 godzin
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 15 godzin
- przygotowanie do laboratoriów: 6 godzin
- przygotowanie do kolokwiów: 3 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 4 + 2 = 6 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
3. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 30 godzin.
- przygotowanie do laboratoriów: 6 godzin
- przygotowanie do kolokwiów: 3 godziny
- przygotowanie do egzaminu: 4 godziny.
Łączny nakład pracy studenta związany z aspektami praktycznymi kształcenia wynosi 43 godziny, co odpowiada 1,82 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
W1: zagadnienia z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej: B.W01
W2: zna zasady oznaczania związków nieorganicznych: B.W01
W3: zna metody postępowania analitycznego stosowane w laboratoriach medycznych: B.W01
W4: właściwości chemiczne pierwiastków i ich pochodnych: B.W02
W5: właściwości chemiczne pierwiastków i ich związków: B.W02
W6: mechanizmy tworzenia i rodzaje wiązań: B.W04
W7: mechanizmy oddziaływań międzycząsteczkowych w różnych stanach skupienia materii: B.W04
W8: zasady obliczeń chemicznych niezbędnych w medycynie laboratoryjnej: B.W06
W9: podstawy obliczeń związanych ze sporządzaniem, rozcieńczaniem i przeliczaniem stężeń wyrażonych w standardowych i niestandardowych jednostkach: B.W06
W10: metody identyfikacji związków nieorganicznych oraz kompleksowych: B.W09
W11: nomenklaturę i właściwości związków nieorganicznych oraz kompleksowych: B.W09
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: wykonywać obliczenia chemiczne: B.U03
U2: sporządzać roztwory o określonych stężeniach: B.U04
U3: sporządzać roztwory o określonym pH: B.U04
U4: sporządzać roztwory buforowe: B.U04
U5: opisywać właściwości chemiczne pierwiastków: B.U05
U6: opisywać właściwości chemiczne związków nieorganicznych: B.U05
U7: oceniać trwałość wiązań chemicznych: B.U05
U8: oceniać reaktywność związków nieorganicznych na podstawie ich budowy: B.U05
U9: wyznaczać wielkości fizykochemiczne: B.U07
U10: opisywać właściwości i procesy fizykochemiczne, stanowiące podstawę farmakokinetyki: B.U07
U11: analizować właściwości i procesy fizykochemiczne, stanowiące podstawę farmakokinetyki: B.U07
U12: mierzyć wielkości fizykochemiczne: B.U07
U13: wykonywać wszystkie czynności laboratoryjne z dbałością pozwalającą na zachowanie pełnego bezpieczeństwa swojego i osób współpracujących: B.U10
U14: planować i wykonywać analizy chemiczne: B.U14
U15: interpretować wyniki analiz: B.U14
U16: wyciągać wnioski z wyników analiz: B.U14
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student powinien być gotów do:
K1: korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej: B.K01.
Metody dydaktyczne
Wykład z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:
1. Metody podające:
- wykład tradycyjny wspomagany technikami multimedialnymi;
- wykład interaktywny;
- wykład informacyjny.
2. Metody aktywizujące:
- metoda przypadków;
- dyskusja;
- dyskusja nieformalna;
- debata „za” i „przeciw”.
3. Metody problemowe:
- giełda przypadków (burza mózgów);
- klasyczna metoda problemowa.
4. Metody eksponujące:
- pokaz wybranych zjawisk.
5. Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
Laboratoria w systemie stacjonarnym:
1. Metody ćwiczeniowo – praktyczne:
- ćwiczenia praktyczne;
- pomiar i obserwacja;
- doświadczenia.
2. Metody podające:
- opis;
- pogadanka.
3. Metody aktywizujące:
- metoda przypadków;
- dyskusja;
- dyskusja nieformalna;
- debata „za” i „przeciw”.
4. Metody problemowe:
- giełda przypadków (burza mózgów);
- klasyczna metoda problemowa.
5. Laboratorium informacyjne z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia.
Seminaria:
- nie dotyczy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu chemii ogólnej
i nieorganicznej (poziom rozszerzony matury z chemii).
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Wykłady z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: zaliczenie odbywa się na podstawie egzaminu teoretycznego.
Egzamin końcowy teoretyczny: zaliczenie przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna odbywa się na podstawie egzaminu pisemnego składającego się z 15 pytań zamkniętych o charakterze pytań testowych wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią oraz 5 pytań otwartych (krótkich odpowiedzi). Za każde poprawne rozwiązanie student otrzymuje 1 punkt. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest zdobycie minimum 30% punktów z części otwartej oraz łącznie minimum 51% wszystkich punktów do zdobycia na egzaminie. Skala ocen ma charakter liniowy, zgodnie z poniższą zależnością:
Procent możliwych punktów do zdobycia Ocena
91-100% Bardzo dobry
81-90% Dobry plus
71-80% Dobry
61-70% Dostateczny plus
51-60% Dostateczny
0-50% Niedostateczny
Laboratoria w systemie stacjonarnym: Zajęcia będą prowadzone w systemie stacjonarnym. W trakcie jednego ćwiczenia laboratoryjnego, oznaczonego symbolem N, student oceniany jest na podstawie stopnia merytorycznego przygotowania do ćwiczenia (0-4 punktów), jakości wykonywania zadań i poleceń (0-2 punktów), opracowania przeprowadzonych doświadczeń w postaci raportu (0-4 punktów). W trakcie jednego ćwiczenia laboratoryjnego, oznaczonego symbolem NP, student oceniany jest na podstawie opracowania przeprowadzonych doświadczeń w postaci raportu (0-4 punktów). Kolokwium (0-50 punktów) z przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna, przeprowadzone po wykonaniu wszystkich dwunastu ćwiczeń, składa się z 15 pytań zamkniętych o charakterze pytań testowych wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią. Każda poprawna odpowiedź punktowana jest w skali 0-1, przy czym całkowita liczba punktów uzyskanych przez studenta obliczana jest na podstawie następującego schematu: , gdzie x oznacza sumę punktów zdobytych na podstawie poprawności rozwiązywanych zadań / problemów. Punkty za kolokwium będą uznawane w przypadku zdobycia minimum 30% maksymalnej ilości punktów. Celem uzyskania zaliczenia z laboratorium należy zdobyć minimum 51% z wszystkich możliwych punktów do zdobycia oraz oddać poprawnie wypełnione raporty z przeprowadzonych doświadczeń.
Szczegółowe kryteria oceniania zawarte są w regulaminie przedmiotowym dostępnym w Katedrze i Zakładzie Chemii Fizycznej.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bielański A. Podstawy chemii nieorganicznej. PWN, Warszawa 2004
2. Pajdowski L. Chemia ogólna. PWN, Warszawa 2000
3. Pauling L. Chemia. PWN, Warszawa 2001
4. Kędryna T. Chemia ogólna z elementami biochemii, PWN, Warszawa 2005
Literatura uzupełniająca:
1. Jones L, Atkins P. Chemia ogólna. PWN, Warszawa 2004
2. Cox PA. Krótkie wykłady: Chemia nieorganiczna. PWN, Warszawa 2004
3. Jarczewski A. Chemia ogólna i analityczna dla studentów biologii. Wydawnictwa Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań 2005
4. Modzelewski M, Woliński J. Pracowania chemiczna. Technika Laboratoryjna. WSiP, Warszawa 1999
Od cyklu kształcenia 2024/2025
Literatura podstawowa:
1. Bielański A. Podstawy chemii nieorganicznej. PWN, Warszawa 2004
2. Pajdowski L. Chemia ogólna. PWN, Warszawa 2000
3. Pauling L. Chemia. PWN, Warszawa 2001
4. Kędryna T. Chemia ogólna z elementami biochemii, PWN, Warszawa 2005
Literatura uzupełniająca:
1. Jones L, Atkins P. Chemia ogólna. PWN, Warszawa 2004
2. Cox PA. Krótkie wykłady: Chemia nieorganiczna. PWN, Warszawa 2004
3. Jarczewski A. Chemia ogólna i analityczna dla studentów biologii. Wydawnictwa Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań 2005
4. Modzelewski M, Woliński J. Pracowania chemiczna. Technika Laboratoryjna. WSiP, Warszawa 1999
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: 1. Bielański A. Podstawy chemii nieorganicznej. PWN, Warszawa 2004 2. Pajdowski L. Chemia ogólna. PWN, Warszawa 2000 3. Pauling L. Chemia. PWN, Warszawa 2001 4. Kędryna T. Chemia ogólna z elementami biochemii, PWN, Warszawa 2005 Literatura uzupełniająca: 1. Jones L, Atkins P. Chemia ogólna. PWN, Warszawa 2004 2. Cox PA. Krótkie wykłady: Chemia nieorganiczna. PWN, Warszawa 2004 3. Jarczewski A. Chemia ogólna i analityczna dla studentów biologii. Wydawnictwa Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań 2005 4. Modzelewski M, Woliński J. Pracowania chemiczna. Technika Laboratoryjna. WSiP, Warszawa 1999
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: 1. Bielański A. Podstawy chemii nieorganicznej. PWN, Warszawa 2004 2. Pajdowski L. Chemia ogólna. PWN, Warszawa 2000 3. Pauling L. Chemia. PWN, Warszawa 2001 4. Kędryna T. Chemia ogólna z elementami biochemii, PWN, Warszawa 2005 Literatura uzupełniająca: 1. Jones L, Atkins P. Chemia ogólna. PWN, Warszawa 2004 2. Cox PA. Krótkie wykłady: Chemia nieorganiczna. PWN, Warszawa 2004 3. Jarczewski A. Chemia ogólna i analityczna dla studentów biologii. Wydawnictwa Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań 2005 4. Modzelewski M, Woliński J. Pracowania chemiczna. Technika Laboratoryjna. WSiP, Warszawa 1999
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: