Bromatologia
1707-K2-BROM-1
Przedmiot Bromatologia ma na celu zapoznanie studentów z dziedziną nauki, która zajmuje się sposobami identyfikacji i eliminacji naturalnych i będących wynikiem antropopresji zanieczyszczeń żywności oraz metodami prewencji dietozależnych chorób cywilizacyjnych (miażdżyca, cukrzyca, otyłość, osteoporoza, nowotwory jelita grubego, alergia pokarmowa) w kontekście optymalizacji procedur, środków i kosztów dostępnych zabiegów kosmetycznych. Jednym z podstawowych celów nauczania bromatologii jest udostępnienie wiedzy nt. żywienia molekularnego oraz identyfikacji, monitorowania i wskazywania sposobów likwidacji zagrożeń środowiskowych różnego typu, które mają wpływ na wy-twarzanie żywności o obniżonej jakości i nieprawidłowe zachowania żywieniowe wśród ludności skutkujące deprecjacją poczucia komfortu życia, a także wzrostem indywidualnych i społecznych kosztów stosowania preparatów i zabiegów kosmetycznych oraz innych form opieki kosmetologicznej
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 10 godz.,
- udział w ćwiczeniach – 15 godz.,
- dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi
zajęcia 1 godz.
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- przygotowanie i uzupełnienie notatek – 1 godz.,
- wymagane powtórzenie materiału – 3 godz.
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w
procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwiów – 3 godz.,
- przygotowanie do zajęć – 2 godz.
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy.
Łączny nakład pracy: 35 godz. (1 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna zasady rozpoznawania stanu zagrożenia zdrowotnego i podstawowe
koncepcje i metody profilaktyczne – K_W11
W2: zna podstawy mechanizmów immunologicznych reakcji alergicznych,
oraz zależności pomiędzy alergenami zawartymi w kosmetykach K_W13
W3: zna zasady działania wody jako rozpuszczalnika i sposoby jej uzdatniania,
oraz ustalania i zmiany pH środowiska – K_W32
W4: zna skutki nieprawidłowego żywienia w tym działania czynników
zanieczyszczających żywność na efektywność zabiegów
kosmetycznych – K_W45
W5: zna asortyment surowców roślinnych wykorzystywanych w
kosmetologii – K_W49
W6: zna zasady racjonalnego żywienia człowieka w stanie zdrowia i choroby
oraz posiada wiedzę na temat interakcji składników pokarmowych z
lekami i kosmetykami – K_W51
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi rozpoznać stany zagrożenia zdrowotnego i podjąć
profilaktykę – K_U11
U2: potrafi ocenić wpływ mikrobiologicznych czynników na stan
czynnościowy organizmu – K_U12
U3: potrafi rozpoznać reakcje alergiczne i mechanizmy immunologiczne -
K_U14
U4: posiada umiejętność wykonania podstawowych czynności laboratoryjnych
- ważenie, odmierzanie objętości, przyrządzenie roztworów o określonym
stężeniu, rozcieńczanie roztworów, sączenie, ekstrakcja, ustalanie pH
środowiska –K_U30
U5: potrafi korzystać z obcojęzycznego piśmiennictwa oraz przygotowywać i
wygłaszać prace w języku obcym – K_U34
U6: potrafi scharakteryzować społeczno-kulturowe uwarunkowania zachowań
w zdrowiu i chorobie – K_U39
U7: potrafi udzielać porad w zakresie trybu życia, diety i stosowanych
kosmetyków sprzyjających poprawie wyglądu skóry –K_U46
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i
otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy – K_K01
K2: wykazuje postawę szacunku do ciała człowieka – K_K02
K3: potrafi pracować w zespole – K_K07
K4: przekazuje klientom wiedzę na temat zdrowego trybu życia – K_K10
K5: potrafi skutecznie i taktownie komunikować się z klientami,
współpracownikami i pracownikami służby zdrowia – K_K11
K6: posiada świadomość własnych ograniczeń i rozumie potrzebę
ustawicznego uczenia się – K_K12
Metody dydaktyczne
Wykład: metody dydaktyczne podające – wykład informacyjny (kowen-cjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia: metody dydaktyczne poszukujące – laboratoryjna, obserwacji, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, dyskusji, pokazu
Seminaria: nie dotyczy
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- panelowa
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot pomocniczy (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie pod-stawowych wiadomości z zakresu biologii i fizjologii człowieka.
Ponadto student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: chemii, biochemii, biofizyki.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Wykład: Kolokwium: zaliczenie na podstawie testu (test pisemny w formie zdalnej: pytania zamknięte jednokrotnego wyboru) - zaliczenie ≥ 60% (K_W11, K_W13, K_W32, K_W45, K_W49, K_W51)
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Laboratoria:
- Kolokwia, wejściówki (sprawdziany pisemne, testy jednokrotnego wyboru): - zaliczenie ≥ 60% (W1-W4, U2)
-Raporty/ karty pracy: > 60 % W1-W4, U1, U2, K1, K2)
- Przedłużona obserwacja/Aktywność (≥ 50% (W1, W2, W3, W4, U1, U2, K1, K2,)
Praktyczne wykonanie ćwiczeń: K_U11, K_U12, K_U14,K_U30, K_U34, K_U39, K_U46, K_K01, K_K02, K_K07, K_K12
Aktywność: K_U30, K_U34, K_K07, K_K10, K_K11,
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Giertig H., Przysławski J., Bromatologia-zarys nauki o żywności i żywieniu. PZWL, Warszawa 2006.
2. Giertig H., Duda G., Żywność a zdrowie i prawo. PZWL, War-szawa 2004, wyd. II
3. Biernat J. (red), Ćwiczenia z bromatologii, Akademia Medyczna we Wrocławiu, Wrocław 2005.
4. Olędzka R., Woźniak J. (red.), Analiza bromatologiczna, Aka-demia Medyczna w Warszawie, Warszawa 2004.
5. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B.(red.), Normy żywienia czło-wieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. PZWL, Warszawa 2008
6. Molski M., Chemia piękna, PWN, Warszawa 2009.
7. Martini M-C.: Kosmetologia i farmakologia skóry. Wydawnic-two Lekarskie PZWL, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. Langley-Evans S., Nutrition: A Lifespan Approach, Wiley-Blackwell, Chichester, 2009.
2. Hubbard S.J., Jones A.R.(Eds.), Proteome Bioinformatics, Springer Humana Press, New York, 2010.
3. Błecha K, Wawer I., Profilaktyka zdrowotna i fitoterapia, Boni-med, Żywiec, 2011
4. Marzec A., Chemia kosmetyków-surowce, półprodukty, prepa-ratyka wyrobów, Dom Organizatora, Toruń 2009, wyd. III.
5. Marzec A., Chemia nowoczesnych kosmetyków-substancje ak-tywne w preparatach i zabiegach kosmetycznych, Dom Organi-zatora, Toruń 2010, wyd. I
6. Lektura czasopism kosmetologicznych: Polish Journal of Co-smetology, Cosmetics & Toilets, Euro-Cosmetics, Food & Co-smetics Additives, Aromaterapia, Biuletyn Kosmetologiczny, Kosmetyka i Kosmetologia, Wiadomości PTK
|
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: 1. Giertig H., Przysławski J., Bromatologia-zarys nauki o żywności i żywieniu. PZWL, Warszawa 2006. 2. Giertig H., Duda G., Żywność a zdrowie i prawo. PZWL, War-szawa 2004, wyd. II 3. Biernat J. (red), Ćwiczenia z bromatologii, Akademia Medyczna we Wrocławiu, Wrocław 2005. 4. Olędzka R., Woźniak J. (red.), Analiza bromatologiczna, Aka-demia Medyczna w Warszawie, Warszawa 2004. 5. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B.(red.), Normy żywienia czło-wieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. PZWL, Warszawa 2008 6. Molski M., Chemia piękna, PWN, Warszawa 2009. 7. Martini M-C.: Kosmetologia i farmakologia skóry. Wydawnic-two Lekarskie PZWL, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: 1. Langley-Evans S., Nutrition: A Lifespan Approach, Wiley-Blackwell, Chichester, 2009. 2. Hubbard S.J., Jones A.R.(Eds.), Proteome Bioinformatics, Springer Humana Press, New York, 2010. 3. Błecha K, Wawer I., Profilaktyka zdrowotna i fitoterapia, Boni-med, Żywiec, 2011 4. Marzec A., Chemia kosmetyków-surowce, półprodukty, prepa-ratyka wyrobów, Dom Organizatora, Toruń 2009, wyd. III. 5. Marzec A., Chemia nowoczesnych kosmetyków-substancje ak-tywne w preparatach i zabiegach kosmetycznych, Dom Organi-zatora, Toruń 2010, wyd. I 6. Lektura czasopism kosmetologicznych: Polish Journal of Co-smetology, Cosmetics & Toilets, Euro-Cosmetics, Food & Co-smetics Additives, Aromaterapia, Biuletyn Kosmetologiczny, Kosmetyka i Kosmetologia, Wiadomości PTK
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: