Bromatologia
1707-F4-BROM-J
Wykłady mają za zadanie:
- zapoznać studentów z przedmiotem Bromatologia zarówno w ujęciu historycznym jak i aktualnie prowadzonych prac w tej dziedzinie,
- przedstawić normy żywieniowe oraz zasady prawidłowego żywienia i suplementacji człowieka zdrowego i w różnych chorobach,
- zaznajomić z zagadnieniami bezpieczeństwa zdrowotnego żywności oraz oceną skutków nieprawidłowego żywienia i konsumpcji zanieczyszczonej żywności u człowieka w różnych okresach życia,
- zaznajomić z oceną wpływu interakcji składników żywności i leków na stan zdrowotny człowieka i na efekty farmakoterapii.
Laboratoria mają za zadanie:
- zapoznać z metodami oznaczania odżywczych i nieodżywczych składników pokarmowych żywności oraz jej zanieczyszczeń i substancji dodatkowych
|
W cyklu 2023/24L:
Wykłady mają za zadanie: - zapoznać studentów z przedmiotem Bromatologia zarówno w ujęciu historycznym jak i aktualnie prowadzonych prac w tej dziedzinie, - przedstawić normy żywieniowe oraz zasady prawidłowego żywienia i suplementacji człowieka zdrowego i w różnych chorobach, - zaznajomić z zagadnieniami bezpieczeństwa zdrowotnego żywności oraz oceną skutków nieprawidłowego żywienia i konsumpcji zanieczyszczonej żywności u człowieka w różnych okresach życia, - zaznajomić z oceną wpływu interakcji składników żywności i leków na stan zdrowotny człowieka i na efekty farmakoterapii. Laboratoria mają za zadanie: - zapoznać z metodami oznaczania odżywczych i nieodżywczych składników pokarmowych żywności oraz jej zanieczyszczeń i substancji dodatkowych
|
W cyklu 2024/25L:
Wykłady mają za zadanie: - zapoznać studentów z przedmiotem Bromatologia zarówno w ujęciu historycznym jak i aktualnie prowadzonych prac w tej dziedzinie, - przedstawić normy żywieniowe oraz zasady prawidłowego żywienia i suplementacji człowieka zdrowego i w różnych chorobach, - zaznajomić z zagadnieniami bezpieczeństwa zdrowotnego żywności oraz oceną skutków nieprawidłowego żywienia i konsumpcji zanieczyszczonej żywności u człowieka w różnych okresach życia, - zaznajomić z oceną wpływu interakcji składników żywności i leków na stan zdrowotny człowieka i na efekty farmakoterapii. Laboratoria mają za zadanie: - zapoznać z metodami oznaczania odżywczych i nieodżywczych składników pokarmowych żywności oraz jej zanieczyszczeń i substancji dodatkowych
|
W cyklu 2025/26L:
Wykłady mają za zadanie: - zapoznać studentów z przedmiotem Bromatologia zarówno w ujęciu historycznym jak i aktualnie prowadzonych prac w tej dziedzinie, - przedstawić normy żywieniowe oraz zasady prawidłowego żywienia i suplementacji człowieka zdrowego i w różnych chorobach, - zaznajomić z zagadnieniami bezpieczeństwa zdrowotnego żywności oraz oceną skutków nieprawidłowego żywienia i konsumpcji zanieczyszczonej żywności u człowieka w różnych okresach życia, - zaznajomić z oceną wpływu interakcji składników żywności i leków na stan zdrowotny człowieka i na efekty farmakoterapii. Laboratoria mają za zadanie: - zapoznać z metodami oznaczania odżywczych i nieodżywczych składników pokarmowych żywności oraz jej zanieczyszczeń i substancji dodatkowych
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach – 30 godzin,
– udział w laboratoriach – 45 godzin,
– konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia – 4 godziny,
– przeprowadzenie zaliczenia: 3 godziny.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 82 godzin, co odpowiada 3,28 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach – 30 godzin,
– udział w laboratoriach – 45 godzin,
– przygotowanie sprawozdań, uzupełnienie notatek – 5 godzin,
– zebranie materiałów i przygotowanie do zajęć – 7 godzin,
– wymagane powtórzenie materiału – 8 godzin,
– konsultacje – 4 godziny,
– czytanie wskazanej literatury: 6 godzin
– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 20 + 3 = 23 godziny.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 128 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 6 godzin,
– udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15 godzin,
– konsultacje badawczo-naukowe: 4 godziny
– udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 30 godzin,
– przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 6 godzin,
– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 16 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 77 godziny, co odpowiada 3,08 punktom ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zajęć + wymagane powtórzenie materiału + przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 7 + 8 + 23 = 38 godziny (1,52 punktu ECTS).
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
– nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
W1: Zna podstawowe składniki odżywcze i potrafi określić zapotrzebowanie na nie organizmu, ich znaczenie, fizjologiczną dostępność i metabolizm oraz źródła żywieniowe - K_D.W30
W2: Zna i stosuje metody stosowane do oceny wartości odżywczej żywności - K_D.W31
W3: Zna problematykę substancji dodawanych do żywności, zanieczyszczeń żywności oraz niewłaściwej jakości wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością - K_D.W32
W4: Zna i rozumie problematykę żywności wzbogaconej, suplementów diety i środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego - K_D.W33
W5: Zna metody stosowane do oceny sposobu żywienia człowieka zdrowego i chorego, w tym metody żywienia dojelitowego;- K_D.W34, K_D.W37
W6: Zna i rozumie podstawy interakcji lek – żywność - K_D.W35
W7: Zna wymagania i metody oceny jakości suplementów diety, w szczególności zawierających witaminy i składniki mineralne - K_D.W36
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1: Potrafi wyjaśniać przyczyny i skutki interakcji w fazie farmakokinetycznej oraz określać sposoby zapobiegania tym interakcjom - K_D.U10
U2: Potrafi wyjaśniać przyczyny i skutki interakcji w fazie farmakodynamicznej oraz określać sposoby zapobiegania tym interakcjom - K_D.U14
U3: Potrafi charakteryzować produkty spożywcze pod kątem ich składu i wartości odżywczej - K_D.U23
U4: Potrafi przeprowadzać ocenę wartości odżywczej żywności metodami obliczeniowymi i analitycznymi (w tym metodami chromatografii gazowej i cieczowej oraz spektrometrii absorpcji atomowej); - K_D.U24
U5: Posiada umiejętność oceny sposobu żywienia w zakresie pokrycia zapotrzebowania na energię oraz podstawowe składniki odżywcze w stanie zdrowia i choroby - K_D.U25
U6: Potrafi wyjaśniać zasady i rolę prawidłowego żywienia w profilaktyce i przebiegu chorób - K_D.U26
U7: Potrafi dokonać oceny narażenia organizmu ludzkiego na zanieczyszczenia obecne w żywności - K_D.U27
U8: Potrafi przewidywać skutki zmian stężenia substancji czynnej we krwi w wyniku spożywania określonych produktów spożywczych - K_D.U28
U9: Potrafi wyjaśniać przyczyny i skutki interakcji między lekami oraz lekami a pożywieniem - K_D.U29
U10: Potrafi udzielać porad pacjentom w zakresie interakcji leków z żywnością - K_D.U30
U11: Potrafi udzielać informacji o stosowaniu preparatów żywieniowych i suplementów diety - K_D.U31
U12: Posiada umiejętność oceny jakości produktów zawierających roślinne surowce lecznicze - K_D.U32
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: Jest gotów do nawiązywania relacji z pacjentem i współpracownikami opartej na wzajemnym zaufaniu i poszanowaniu – K1
K2: Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K2
K3: Posiada nawyk propagowania zachowań prozdrowotnych – K6
K4: Posiada nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K7
K5: Wyciąga i formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji – K8
Metody dydaktyczne
Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
Laboratorium: wykonanie eksperymentów i analiza problemów.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- referatu
- doświadczeń
- sytuacyjna
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- panelowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z zakresu następujących przedmiotów: chemia analityczna, organiczna, biochemia, fizjologia i mikrobiologia i chemia leków prowadzonych w trakcie studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Egzamin: W1, W2, W3,W4, W5, W6, W7, U9, U10,U11, U12
Laboratoria: U1-U12,
Aktywność: K1-K5
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gertig H, Przysłąwski J: Bromatologia, zarys nauki o żywności i żywieniu. PZWL, Warszawa 2014
2. Sikorski Z, Staroszczyk H: Chemia żywności t. 1-2, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2017
3. Bednarski W: Biotechnologia żywności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020
4. Kohlmunzer S: Farmakognozja. Podręcznik dla studentów farmacji. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2021
Literatura uzupełniająca:
1. Kaur Meera, Medical Foods from Natural Sources, Springer-Verlag New York, 2009.
2. Munish Puri (editors), Food Bioactives, Springer International Publishing, 2017.
3. Dimitris Charalampopoulos, Robert A. Rastall, Prebiotics and Probiotics Science and Technology, Springer-Verlag New York, 2009.
4. David J. Goldstein, The Management of Eating Disorders and Obesity, Humana Press, 1999.
5. Picó, Y.; Chemical Analysis of Food: Techniques and Applications; Academic Press, Elsevier; San Diego, USA. 2012. ISBN 978-0-12-384862-8
6. Impaktowane czasopisma specjalistyczne: Nutrients, Foods, Molecules, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, Roczniki PZH, Przemysł Spożywczy..
|
W cyklu 2023/24L:
Piśmiennictwo podstawowe/obowiązkowe: 1. Gertig H., Przysławski J.: Bromatologia-zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa 2006 2. Zachwieja Z. (red.): Leki i pożywienie-interakcje, MedPharm Polska, Wrocław 2016. 3. Obrzut M. Interakcje lekó zżywnością. Wyd. PZWL, Warszawa 2023. 4. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B. (red): Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych, Wyd. Lekarskie, człowieka, Warszawa 2020. Piśmiennictwo uzupełniające: 1. Langley-Evans S.: Żywienie. Wpływ na zdrowie człowieka, PZWL, Warszawa 2013. 2. Grajeta H. (red.), Wybrane zagadnienia z analizy żywności i żywienia człowieka, Wyd. AM im. Piastów Śląskich, Wrocław 2010. 3. Moyad M.A., Lee J., Przewodnik po świecie suplementów, Wyd. Galaktyka, Łódź 2016. 4. Czasopisma: Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, Roczniki PZH, Przemysł Spożywczy.
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa: 1. Gertig H, Przysłąwski J: Bromatologia, zarys nauki o żywności i żywieniu. PZWL, Warszawa 2014 2. Sikorski Z, Staroszczyk H: Chemia żywności t. 1-2, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2017 3. Bednarski W: Biotechnologia żywności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020 4. Kohlmunzer S: Farmakognozja. Podręcznik dla studentów farmacji. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2021
Literatura uzupełniająca: 1. Kaur Meera, Medical Foods from Natural Sources, Springer-Verlag New York, 2009. 2. Munish Puri (editors), Food Bioactives, Springer International Publishing, 2017. 3. Dimitris Charalampopoulos, Robert A. Rastall, Prebiotics and Probiotics Science and Technology, Springer-Verlag New York, 2009. 4. David J. Goldstein, The Management of Eating Disorders and Obesity, Humana Press, 1999. 5. Picó, Y.; Chemical Analysis of Food: Techniques and Applications; Academic Press, Elsevier; San Diego, USA. 2012. ISBN 978-0-12-384862-8 6. Impaktowane czasopisma specjalistyczne: Nutrients, Foods, Molecules, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, Roczniki PZH, Przemysł Spożywczy..
|
W cyklu 2025/26L:
Literatura podstawowa: 1. Gertig H, Przysłąwski J: Bromatologia, zarys nauki o żywności i żywieniu. PZWL, Warszawa 2014 2. Sikorski Z, Staroszczyk H: Chemia żywności t. 1-2, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2017 3. Bednarski W: Biotechnologia żywności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020 4. Kohlmunzer S: Farmakognozja. Podręcznik dla studentów farmacji. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2021
Literatura uzupełniająca: 1. Kaur Meera, Medical Foods from Natural Sources, Springer-Verlag New York, 2009. 2. Munish Puri (editors), Food Bioactives, Springer International Publishing, 2017. 3. Dimitris Charalampopoulos, Robert A. Rastall, Prebiotics and Probiotics Science and Technology, Springer-Verlag New York, 2009. 4. David J. Goldstein, The Management of Eating Disorders and Obesity, Humana Press, 1999. 5. Picó, Y.; Chemical Analysis of Food: Techniques and Applications; Academic Press, Elsevier; San Diego, USA. 2012. ISBN 978-0-12-384862-8 6. Impaktowane czasopisma specjalistyczne: Nutrients, Foods, Molecules, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, Roczniki PZH, Przemysł Spożywczy..
|
Uwagi
|
W cyklu 2023/24L:
|
W cyklu 2024/25L:
|
W cyklu 2025/26L:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: