Zajęcia fakultatywne: Napoje alkoholowe - fakty i mity 1707-F-LPNA
Zdrowotne konsekwencje długotrwałego picia napojów alkoholowych są związane przede wszystkim z niekorzystnym wpływem alkoholu etylowego na organizm, co przyczynia się do zwiększonego ryzyka rozwoju różnych schorzeń. Bezsprzeczny jest fakt, że picie nadmiernych ilości różnych gatunków napojów alkoholowych, wywiera negatywny wpływ na zdrowie, warto natomiast zwrócić uwagę na występujące w tych napojach związki biologicznie aktywne o wielokierunkowym działaniu, gdyż niektóre z nich w świetle najnowszych badań naukowych mogą charakteryzować się właściwościami prozdrowotnymi. Wino, piwo, miody pitne, nalewki i wiele innych stanowią cenne źródło związków polifenolowych, które zostały sklasyfikowane w kilka grup strukturalnych o odmiennej aktywności biologicznej.
Badania ostatnich lat dotyczące substancji bioaktywnych występujących w piwie, winie czy innych napojach alkoholowych sugerują, że niektóre związki flawonoidowe wykazują m.in. działanie antyoksydacyjne, przeciwzapalne, przeciwnowotworowe czy estrogenne. Ze względu na te właściwości, istotne jest określenie potencjalnych możliwości zastosowania wybranych związków polifenolowych. Dokładne
zbadanie ich wpływu na organizm, jak również poznanie mechanizmów tego oddziaływania może być pomocne w opracowaniu sposobów wykorzystania tych związków jako naturalnych środków w prewencji niezakaźnych chorób cywilizacyjnych. W ramach przedmiotu Napoje alkoholowe – fakty i mity studenci poznają najnowsze doniesienia na temat napojów alkoholowych na wszystkich poziomach biomedycznych, w tym: molekularnych i komórkowych in vitro i in vivo; prowadzonych na modelach zwierzęcych badań genetycznych, farmakologicznych, behawioralnych, rozwojowych i patofizjologicznych. Ponadto zaprezentowane zostaną wyniki badań genetycznych, behawioralnych, poznawczych, przeprowadzonych na ludziach.
|
W cyklu 2025/26Z:
Zdrowotne konsekwencje długotrwałego picia napojów alkoholowych są związane przede wszystkim z niekorzystnym wpływem alkoholu etylowego na organizm, co przyczynia się do zwiększonego ryzyka rozwoju różnych schorzeń. Bezsprzeczny jest fakt, że picie nadmiernych ilości różnych gatunków napojów alkoholowych, wywiera negatywny wpływ na zdrowie, warto natomiast ,zwrócić uwagę na występujące w tych napojach związki biologicznie aktywne o wielokierunkowym działaniu, gdyż niektóre z nich w świetle najnowszych badań naukowych mogą charakteryzować się właściwościami prozdrowotnymi. Wino, piwo, miody pitne, nalewki i wiele innych stanowią cenne źródło związków polifenolowych, które zostały sklasyfikowane w kilka grup strukturalnych o odmiennej aktywności biologicznej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia wykładów jest:
Zaliczenie na podstawie kolokwium (pisemny test otwarty obejmujący pełen zakres tematów przedmiotu: wykładów i materiałów pomocniczych).
W przypadku kolokwium pisemnego (test otwarty z wykładów i materiałów pomocniczych) uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Ocena Procent punktów
Bardzo dobry 91-100%
Dobry plus 83-90%
Dobry 75-82%
Dostateczny plus 67-74%
Dostateczny 59-66%
Niedostateczny 0-58%
W celu weryfikacji i oceny osiągniętych przez studenta efektów uczenia stosuje się następujące kryteria:
Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całego materiału i posiadł wiadomości ponadprogramowe, swoją wiedzę przedstawia w sposób logiczny i usystematyzowany, potrafi wykorzystać ją w praktyce.
Dobry plus: student opanował zagadnienia z całego materiału programowego nauczania, w sposób logiczny i spójny przedstawia posiadaną wiedzę.
Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, kierowany przez nauczyciela akademickiego potrafi formułować trafne wnioski, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny plus: student zna podstawowe zagadnienia i opanował minimum programowe, rozumie zadawane mu pytania, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny: student opanował zagadnienia zawarte w programie nauczania, rozumie pytania, ale odpowiada niespójnie w sposób opisowy, myli właściwą terminologię, nie potrafi praktycznie zastosować zdobytej wiedzy.
Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie rozumie pytań, udziela odpowiedzi nie na temat, nie posługuje się prawidłowo podstawowym słownictwem.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gertig H, Przysłąwski J: Bromatologia, zarys nauki o żywności i żywieniu. PZWL, Warszawa 2014
2. Sikorski Z, Staroszczyk H: Chemia żywności t. 1-2, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2017
3. Bednarski W: Biotechnologia żywności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020
4. Kohlmunzer S: Farmakognozja. Podręcznik dla studentów farmacji. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2021
Literatura uzupełniająca:
1. Bardel M., Gogoliński W., Wiedza o winie. Tom I. Podstawy, Czas Wina, Kraków 2015
2. Marciniak E: "Miody pitne i pitne miody owocowe", Fundacja Pomocy Człowiekowi i Środowisku "Humana Divinis" 2009
3. Puckette M., Hammack J., Wine Folly: Magnum Edition: The Master Guide, Avery, New York 2018
4. Impaktowane czasopisma specjalistyczne: Alcohol, Alcohol and Alcoholism, he Journal of Studies on Alcohol and Drugs,
The American Journal of Drug and Alcohol Abuse, Journal of Forensic Toxicology and Pharmacology.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: