Technologia informacyjna
1703-f2-techi-j
Wykład:
- nie dotyczy
Laboratoria z przedmiotu Technologie informacyjne poświęcone są nabyciu umiejętności wykorzystania systemu Excel do analizy, wizualizacji oraz prezentacji danych biomedycznych, poprzez praktyczne zaznajomienie studenta z wprowadzaniem danych do arkusza MS Excel, konstruowaniem formuł, adresowaniem komórek, tworzeniem nazw komórek, tworzeniem serii danych, stosowaniem wybranych funkcji matematycznych, statystycznych, funkcji daty i czasu, funkcji tekstowych oraz funkcji logicznych pakietu MS Excel, jak również z tworzeniem wykresów. W trakcie laboratoriów student zapozna się również z podstawowymi technikami edycji dokumentów w programie Word: formatowaniem akapitów, formatowaniem za pomocą stylów, numerowaniem rozdziałów, wstawianiem nagłówków i stopek, odsyłaczy, spisu treści etc.
Ćwiczenia mają również zapoznać studenta z podstawami tworzenia prostych baz danych w systemie MS Access.
Seminaria:
− nie dotyczy
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w laboratoriach: 30 godzin
– udział w seminariach: nie dotyczy
– udział w konsultacjach: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 32 godziny, co odpowiada 1,28 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w laboratoriach: 30 godzin
– udział w seminariach: nie dotyczy
– udział w konsultacjach: 2 godziny
– przygotowanie do laboratoriów: 8 godzin
– przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
– udział w laboratoriach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15 godzin
– konsultacje badawczo-naukowe: 2 godziny
– przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 5 godzin
– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 27 godzin, co odpowiada 1,08 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
– przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 10 godzin
– kolokwium końcowe zaliczeniowe w laboratorium komputerowym: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 12 godzin co odpowiada 0,48 punktom ECTS.
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
– nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wyjasnia podstawowe zasady dotyczace wprowadzania danych do systemu Excel, tworzenia formuł, adresowania komórek, tworzenia nazw komórek i zakresów komórek (K_B.W26)
W2: wyjaśnia podstawowe zasady dotyczące formatownia tekstu w programie Word: formatowania akapitów, formatowania za pomocą stylów, numerowania rozdziałów, wstawiania nagłówków i stopek, odsyłaczy, spisu treści (K_B.W26)
W3: przedstawia i charakteryzuje funkcje obiektów systemu MSAccess jak tabele, kwerendy, formularze oraz raporty (K_B.W27)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi wprowadzać dane do arkusza MS Excel (K_B.U15)
U2: potrafi konstruować formuły w MS Excel (w tym formuły tablicowe), adresować komórki, tworzyć nazwy komórek, tworzyć serie danych w arkuszach MS Excel oraz formatować komórki arkuszy (K_B.U15)
U3: potrafi stosować wybrane funkcje matematyczne, statystyczne, daty i czasu, tekstowe oraz logiczne pakietu MS Excel do prezentacji oraz analizy danych biomedycznych (K_B.U16, K_B.U17)
U4: potrafi wybrać i zastosować odpowiednią formę graficznej prezentacji danych (K_B.U16.)
U5: Potrafi utworzyć projekt prostej bazy danych w systemie MS Access (K_B.U15)
U6: potrafi przeprowadzić formatowanie tekstu w programie Word: formatowanie akapitów, formatowanie za pomocą stylów, numerowanie rozdziałów, wstawianie nagłówków i stopek, odsyłaczy, spisu treści. (K_B.U15, K_B.U16)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: potrafi opisywać wyniki oraz formułować wnioski na podstawie przeprowadzanych analiz danych biomedycznych (K_B.K1., K_B.K2.)
Metody dydaktyczne
Wykład:
- nie dotyczy
Laboratoria:
- ćwiczenia w laboratorium komputerowym
- metoda klasyczna problemowa
- dyskusja
Seminaria:
− nie dotyczy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw technologii informacyjnej na poziomie szkoły średniej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia – obserwacja aktywności i wyniki kolokwium
W przypadku kolokwium końcowego uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali:
0-49% - niedostateczny
50-59% - dostateczny
60-69% - dostateczny plus
70-79% - dobry
80-89% - dobry plus
od 90% - bardzo dobry
Kolokwium końcowe w laboratorium komputerowym (W1-W3, U1-U6, K1)
Przedłużona obserwacja/Aktywność((1-3 punktów; 3 punkty = ocena bardzo dobry) (W1-W3, U1-U6, K1)
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Frye Curtis D: Microsoft Excel 2016. Krok po kroku, Promise 2016.
2. Cox J, Lambert J, Microsoft Access 2013 krok po kroku, Promise 2013
3. Cox J, Lambert J, Office 2016. krok po kroku, APN Promise 2016
Literatura uzupełniająca:
1. John Walkenbach J: Excel 2016.PL. Biblia, Helion 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: