Statystyka 1703-F1-STAT-J
Tematy wykładów –
1.Elementy rachunku prawdopodobieństwa: zdarzenie losowe, zbiór zdarzeń losowych, klasyczna definicja prawdopodobieństwa, funkcja prawdopodobieństwa, dystrybuanta
2. Zmienna losowa dyskretna: rozkład zmiennej losowej dyskretnej i jego parametry, podstawowe rozkłady zmiennej losowej dyskretnej
3. Zmienna losowa ciągła: funkcja gęstości prawdopodobieństwa, rozkład zmiennej losowej ciągłej i jego parametry, podstawowe rozkłady zmiennej losowej ciągłej
4. Przedział ufności
5. Elementy wnioskowania statystycznego
6. Współzależność zmiennych: analiza korelacji i regresji
Tematy ćwiczeń –
1.Wprowadzenie do obsługi programu Statistica. Statystka opisowa.
2. Elementy rachunku prawdopodobieństwa: zdarzenie losowe, zbiór zdarzeń losowych, klasyczna definicja prawdopodobieństwa, funkcja prawdopodobieństwa, dystrybuanta
3.Zmienna losowa dyskretna: rozkład zmiennej losowej dyskretnej i jego parametry, podstawowe rozkłady zmiennej losowej dyskretnej
4. Zmienna losowa ciągła: funkcja gęstości prawdopodobieństwa, rozkład zmiennej losowej ciągłej i jego parametry, podstawowe rozkłady zmiennej losowej ciągłej
5.Wyznaczanie przedziałów ufności i formułowanie hipotez statystycznych
6. Analiza korelacji i regresji liniowej.
7. Kolokwium
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
zna elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej (zdarzenia i prawdopodobieństwo, zmienne losowe, dystrybuanta zmiennej losowej, wartość przeciętna i wariancja), podstawowych rozkładów zmiennych losowych, estymacji punktowej i przedziałowej parametrów;
zna metody testowania hipotez statystycznych oraz znaczenie korelacji i regresji;
stosuje metody statystyczne do opracowania danych z badań, ocenia rozkład zmiennych losowych, wyznacza średnią, medianę, przedział ufności, wariancje i odchylenia standardowe, formułuje i testuje hipotezy statystyczne oraz dobiera i stosuje metody statystyczne w opracowywaniu wyników obserwacji i pomiarów;
Kryteria oceniania
Dwa kolokwia pisemne w ciągu semestru przeprowadzone w ramach ćwiczeń decydują o ich zaliczeniu i dopuszczeniu studenta do egzaminu końcowego.
Egzamin pisemny ma formę testu wielokrotnego wyboru z ujemnymi punktami za wskazywanie błędnych odpowiedzi. Ocena końcowa z przedmiotu zależy od uzyskanej względnej liczby punktów:
co najmniej 30 % na ocenę dostateczną,
co najmniej 50 % na ocenę dostateczną plus,
co najmniej 67 % na ocenę dobrą,
co najmniej 80 % na ocenę dobrą plus.
co najmniej 90 % na ocenę bardzo dobrą.
Wynik słabszy, niż 40 % oznacza ocenę niedostateczną, równoznaczną z niezdaniem egzaminu
Literatura
Literatura uzupełniająca:
1. A.Petrie and C.Sabin, Medical Statistics at Glance, Wiley-Blackwell 2012
2. M.M. Triola and M. F. Triola, Biostatistics, Pearson 2006
3. W. Daniel, Biostatistics, John Wiley & Sons, Inc. 2009, USA
4. B. R. Kirkwood, J. A. C. Sterne, Essential Medical Statistics Second Edition, Wiley & Sons 2010
5. A.Stanisz, Przystępny kurs statystyki t.1, Statsoft 2006
.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: