Patofizjologia
1702-K2-PATO-1
Wykłady: Celem wykładów jest zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, a także rozszerzenie wiedzy studenta o objawy kliniczne oraz diagnostykę poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat etiopatogenezy chorób układu sercowo-naczyniowego, endokrynnego czy zaburzeń hematologicznych.
Laboratoria są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i mają na celu: zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, wykształcenie umiejętności wiązania zaburzeń na poziomie komórkowym, tkankowym, narządowym z objawami klinicznymi oraz wynikami badań w poszczególnych jednostkach chorobowych. Przekazywane treści programowe prowadzą do nabycia umiejętności praktycznych potrzebnych do wykonywania kosmetologa, wypracowania umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
W cyklu 2022/23Z:
Wykłady: Celem wykładów jest zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń | w układach i narządach, a także rozszerzenie wiedzy studenta o objawy kliniczne oraz diagnostykę poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat etiopatogenezy chorób układu sercowo-naczyniowego, endokrynnego czy zaburzeń hematologicznych. Laboratoria są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i mają na celu: zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, wykształcenie umiejętności wiązania zaburzeń na poziomie komórkowym, tkankowym, narządowym z objawami klinicznymi oraz wynikami badań w poszczególnych jednostkach chorobowych. Przekazywane treści programowe prowadzą do nabycia umiejętności praktycznych potrzebnych do wykonywania kosmetologa, wypracowania umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
|
W cyklu 2023/24Z:
Wykłady: Celem wykładów jest zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń | w układach i narządach, a także rozszerzenie wiedzy studenta o objawy kliniczne oraz diagnostykę poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat etiopatogenezy chorób układu sercowo-naczyniowego, endokrynnego czy zaburzeń hematologicznych. Laboratoria są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i mają na celu: zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, wykształcenie umiejętności wiązania zaburzeń na poziomie komórkowym, tkankowym, narządowym z objawami klinicznymi oraz wynikami badań w poszczególnych jednostkach chorobowych. Przekazywane treści programowe prowadzą do nabycia umiejętności praktycznych potrzebnych do wykonywania kosmetologa, wypracowania umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
|
W cyklu 2024/25Z:
Wykłady: Celem wykładów jest zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń | w układach i narządach, a także rozszerzenie wiedzy studenta o objawy kliniczne oraz diagnostykę poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat etiopatogenezy chorób układu sercowo-naczyniowego, endokrynnego czy zaburzeń hematologicznych. Laboratoria są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i mają na celu: zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, wykształcenie umiejętności wiązania zaburzeń na poziomie komórkowym, tkankowym, narządowym z objawami klinicznymi oraz wynikami badań w poszczególnych jednostkach chorobowych. Przekazywane treści programowe prowadzą do nabycia umiejętności praktycznych potrzebnych do wykonywania kosmetologa, wypracowania umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w laboratoriach: 25 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- egzamin: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 42 godziny, co odpowiada 1,68 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w laboratoriach: 25 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- przygotowanie do laboratoriów:20 godzin
- przygotowanie do kolokwiów: 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie: 8 + 2 = 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwiów: 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 8+2 = 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 15 godzin co odpowiada 0,60 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 25 godzin
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym): 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,60 punktu ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz laboratoriów. Kształcenie poprzez proces samokształcenia:
- przygotowanie do laboratoriów: 3 godziny
- przygotowanie do seminariów: nie dotyczy
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,12 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: zna epidemiologię, czynniki ryzyka, etiologię i naturalny przebieg wybranych zmian chorobowych oraz metody ich oceny (K_W09)
W2: rozumie związek między nieprawidłowościami morfologicznymi a funkcją zmienionych narządów i układów i wiąże je z objawami klinicznymi (K_W08)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1: opisuje zaburzenia funkcji adaptacyjnych i regulacyjnych organizmu oraz zaburzeń przemiany materii; jest w stanie objaśnić mechanizmy rozwoju nowotworów (K_U09)
U2: definiuje pojęcie choroby jako następstwo zmian struktury komórek, tkanek i narządów oraz upośledzenia ich funkcji,
a także identyfikuje i interpretuje wynikające z tego manifestacje kliniczne (K_U09)
U3: charakteryzuje mechanizmy powstawania chorób o podłożu genetycznym (K_U01)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: potrafi rozpoznać zagrożenia dla zdrowia pacjenta, które mogą się pojawić w gabinecie kosmetycznym (K_K03)
K2: ma świadomość konieczności ochrony zdrowia własnego
i innych osób podczas zabiegów kosmetycznych (K_K03)
Metody dydaktyczne
Wykład:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Laboratoria:
- metoda obserwacji
- ćwiczenia praktyczne
- studium przypadku
- analiza wyników badań laboratoryjnych
- metody eksponujące: film, pokaz
- metoda klasyczna problemowa
- dyskusja
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- studium przypadku
- referatu
- seminaryjna
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii człowieka. Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: chemii, anatomii, histologii i fizjologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Patofizjologia jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Patofizjologii.
Egzamin końcowy składa się z 40 pytań testowych jednokrotnego wyboru dotyczących wiedzy zdobytej podczas wykładów i laboratoriów. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje jeden punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie 24 (60%) punktów.
Egzamin końcowy, kolokwia, sprawdziany pisemne: zaliczenie na ocenę na podstawie sprawdzianów pisemnych składających się z pytań zamkniętych.
W przypadku zaliczeń pisemnych (testy na wejściówkach, kolokwiach i egzaminie) uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Nie zdanie części praktycznej lub teoretycznej egzaminu jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej
i koniecznością zdawania egzaminu poprawkowego.
Wykład:
- Kolokwia: zaliczenie na ocenę na podstawie testów (testy pisemne: pytania zamknięte) - zaliczenie ≥ 60% (W1, W2, U1)
- Egzamin końcowy - zaliczenie na ocenę na podstawie testów (testy pisemne, pytania zamknięte - zaliczenie ≥ 60% (W1, W2, U1, U2, U3)
Laboratoria:
Kolokwia, wejściówki (sprawdziany pisemne): zaliczenie na ocenę na podstawie sprawdzianów pisemnych składających się
z pytań zamkniętych - zaliczenie ≥ 60% (W1, W2, U1, U2, U3)
Przedłużona obserwacja/Aktywność (≥ 50% lub 1-3 punkty; 3 punkty = ocena bardzo dobry) (W1, W2, U1, U2, U3, K1,K2)
Seminaria: nie dotyczy
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Zahorska-Markiewicz B., Małecka-Tendera E., Olszanecka-Glinianowicz M., Chudek J.: Patofizjologia kliniczna, Edra Urban & Partner, 2017
Uzupełniająca:
1. Maśliński S., Ryżewski J.: Patofizjologia tom 1-2, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2013
2. Praca zbiorowa: Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych 2019, Medycyna Praktyczna, 2019
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: 1. Zahorska-Markiewicz B., Małecka-Tendera E., Olszanecka-Glinianowicz M., Chudek J.: Patofizjologia kliniczna, Edra Urban & Partner, 2017 Uzupełniająca: 1. Maśliński S., Ryżewski J.: Patofizjologia tom 1-2, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2013 2. Praca zbiorowa: Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych 2017, Medycyna Praktyczna, 2017
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: 1. Zahorska-Markiewicz B., Małecka-Tendera E., Olszanecka-Glinianowicz M., Chudek J.: Patofizjologia kliniczna, Edra Urban & Partner, 2017 Uzupełniająca: 1. Maśliński S., Ryżewski J.: Patofizjologia tom 1-2, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2013 2. Praca zbiorowa: Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych 2017, Medycyna Praktyczna, 2017
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: