Patofizjologia
1702-A2-PATO-Z-SJ
Wykłady: Celem wykładów jest zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, a także rozszerzenie wiedzy studenta o objawy kliniczne oraz diagnostykę poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat etiopatogenezy chorób układu sercowo-naczyniowego, endokrynnego czy zaburzeń hematologicznych.
Laboratoria są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i mają na celu: zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, wykształcenie umiejętności wiązania zaburzeń na poziomie komórkowym, tkankowym, narządowym z objawami klinicznymi oraz wynikami badań w poszczególnych jednostkach chorobowych. Przekazywane treści programowe prowadzą do nabycia umiejętności praktycznych potrzebnych do wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego, wypracowania umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
Seminaria
− nie dotyczy
Całkowity nakład pracy studenta
Obowiązuje od cyklu kształcenia 2024/25:
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 34 godziny
- udział w laboratoriach: 56 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 90 godzin, co odpowiada 3,8 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 34 godziny
- udział w laboratoriach: 56 godzin
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 19 godzin
- przygotowanie do laboratoriów: 30 godzin
- przygotowanie do kolokwiów i kolokwium pisemne: 36+4=40 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 20+1 = 21 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 200 godzin,
co odpowiada 8 punktom ECTS.
3. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 56 godzin
- przygotowanie do laboratoriów: 30 godzin
- przygotowanie do kolokwiów: 36 godzin
- przygotowanie do egzaminu: 20 godzin.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 142 godziny, co odpowiada 5,7 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy.
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 34 godziny
- udział w laboratoriach: 56 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 4 godziny
- egzamin teoretyczny: 1 godzina.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 95 godzin, co odpowiada 3,8 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 34 godziny
- udział w laboratoriach: 56 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 4 godziny
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godzin
- przygotowanie do laboratoriów: 30 godziny
- przygotowanie do kolokwiów i kolokwium pisemne: 36+4=40 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 20+1 = 21 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 200 godzin, co odpowiada 8 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim o charakterze naukowo-badawczym: 1 godzina.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,64 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwiów i kolokwium pisemne: 36+4=40 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 20+1 = 21 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 61 godzin, co odpowiada 2,44 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 56 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina
- przygotowanie do laboratoriów: 30 godziny
- przygotowanie do kolokwiów: 36 godzin
- przygotowanie do egzaminu: 20 godzin.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 143 godzin, co odpowiada 5,72 punktu ECTS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny.
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów wynosi
2 godziny, co odpowiada 0,08 punktu ECTS.
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
W1: patogenezę chorób układu krążenia, krwiotwórczego, przewodu pokarmowego i moczowego na poziomie komórkowym, narządowym i układowym. A.W03.
W2: patomechanizm oraz konsekwencje kliniczne w otyłości, cukrzycy i w chorobach nowotworowych. A.W05.
W3: rolę procesu zapalnego w etiopatogenezie i przebiegu miażdżycy i chorób cywilizacyjnych. A.W09.
W4: modyfikowalne i niemodyfikowalne oraz endogenne i egzogenne czynniki chorobotwórcze w patofizjologii układu sercowo - naczyniowego, endokrynnego oraz w otyłości, niewydolności nerek i chorobach nowotworowych. A.W09.
W5: procesy metaboliczne na poziomie molekularnym, komórkowym i ustrojowym, w tym zjawiska homeostazy w chorobach układu krążenia, niewydolności nerek, reprodukcji oraz starzeniu się organizmu. AW09.
W6: patomechanizm towarzyszący niedoczynności oraz nadczynności w chorobach przysadki, tarczycy, nadnerczy, gruczołów płciowych. A.W06.
W7: patogenezę chorób przytarczyc, cukrzycy, osteoporozy. A.W06.
W8: odchylenia parametrów laboratoryjnych w zakresie hemostazy, równowagi kwasowo-zasadowej. A.W09.
W9: teoretyczne i praktyczne aspekty prób czynnościowych i metod diagnostyki cytologicznej w chorobach układu krwiotwórczego. A.W10.
W10: wpływ leków przeciwkrwotocznych, trombolitycznych, przeciwzakrzepowych na parametry laboratoryjne związane z hemostazą. A.W14.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: powiązać zmiany na poziomie komórkowym, tkankowym i narządowym z objawami klinicznymi oraz wynikami badań laboratoryjnych w chorobach układu krążenia, dokrewnego, krwiotwórczego, przewodu pokarmowego i moczowego. A.U04.
U2: interpretować wyniki badań laboratoryjnych w patofizjologii układu krążenia, dokrewnego, krwiotwórczego, przewodu pokarmowego i moczowego: A.U12.
U3: wyjaśnić wpływ ksenobiotyków na odchylenia w zakresie parametrów hemostazy. A.U18.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student powinien być gotów do:
K1: poszerzania i aktualizacji swojej wiedzy. A.K01.
K2: ustawicznego rozwoju i samokształcenia w odniesieniu do pracy zespołów diagnostycznych. A.K01.
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną;
- wykład konwersatoryjny.
Laboratoria:
- metoda klasyczna problemowa
- dyskusja dydaktyczna
- studium przypadków
- analiza wyników badań laboratoryjnych
- metody eksponujące: pokaz, film
Seminaria
- nie dotyczy
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- referatu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii człowieka. Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: chemii, biochemii, anatomii, histologii i fizjologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W przypadku zaliczeń pisemnych (testy na wejściówkach, kolokwiach i egzaminie) uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Wykłady:
- Kolokwia: zaliczenie na ocenę na podstawie testów pisemnych (krótkie ustrukturyzowane pytania, testy wielokrotnej odpowiedzi Multiple Response Questions- MRQ, testy wyboru Tak/Nie lub dopasowania odpowiedzi); zaliczenie ≥ 60%; W1, W2, W3, W4, U1.
Laboratoria:
- Eseje, raporty zaliczenie na ocenę na podstawie testów pisemnych (krótkie ustrukturyzowane pytania, testy wielokrotnej odpowiedzi Multiple Response Questions- MRQ, testy wyboru Tak/Nie lub dopasowania odpowiedzi); zaliczenie ≥ 60%; W5, W6, W7, W8, W9, W10, U2, U3, K2.
- Kolokwia: zaliczenie na ocenę na podstawie testów pisemnych (krótkie ustrukturyzowane pytania, testy wielokrotnej odpowiedzi Multiple Response Questions- MRQ, testy wyboru Tak/Nie lub dopasowania odpowiedzi); zaliczenie ≥ 60%; W5, W6, W7, W8, W9, W10, U1, U2, K1.
Seminaria:
- nie dotyczy.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Zahorska-Markiewicz B, Małecka-Tendera E, Olszanecka-Glinianowicz M, Chudek J. Patofizjologia kliniczna, Edra Urban & Partner, Wrocław 2017
Uzupełniająca:
1. Maśliński S, Ryżewski J. Patofizjologia tom 1-2, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2013
2. Gajewski P. Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych 2019, Medycyna Praktyczna, Kraków 2019
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: 1. Zahorska-Markiewicz B, Małecka-Tendera E, Olszanecka-Glinianowicz M, Chudek J. Patofizjologia kliniczna, Edra Urban & Partner, Wrocław 2017 Uzupełniająca: 1. Maśliński S, Ryżewski J. Patofizjologia tom 1-2, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2013 2. Gajewski P, Szczeklik A. Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych 2018, Medycyna Praktyczna, Kraków 2018
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: 1. Zahorska-Markiewicz B, Małecka-Tendera E, Olszanecka-Glinianowicz M, Chudek J. Patofizjologia kliniczna, Edra Urban & Partner, Wrocław 2017 Uzupełniająca: 1. Maśliński S, Ryżewski J. Patofizjologia tom 1-2, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2013 2. Gajewski P. Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych 2017, Medycyna Praktyczna, Kraków 2017
|
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
|
W cyklu 2023/24Z:
|
W cyklu 2024/25Z:
|
W cyklu 2025/26Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: