Botanika
1700-f1-BOTAN-J
Wykłady z przedmiotu Botanika zapoznają studenta z zakresem i działami botaniki, znaczeniem roślin, ultrastrukturą komórki roślinnej, elementami diagnostycznymi komórek i tkanek roślinnych, zasadniczymi pojęciami z zakresu organografii, ekologicznymi grupami roślin, systematyką sinic, grzybów, porostów, glonów, mchów, widłaków, skrzypów, paproci, roślin nagonasiennych i okrytonasiennych (w tym egzotycznych roślin leczniczych i użytkowych). Dostarczają wiedzy o surowcach roślinnych oraz zapoznają z podstawowymi formami ochrony zasobów naturalnych roślin i grzybów.
Laboratoria obejmują głównie zagadnienia praktyczne z zakresu budowy komórki i tkanek roślinnych, budowy anatomicznej i morfologicznej organów wegetatywnych i generatywnych, a także systematyki i cech morfologicznych grzybów, porostów i roślin nasiennych.
Ćwiczenia obejmują głównie podsumowanie/utrwalenie wiedzy z laboratoriów.
Zajęcia terenowe zapoznają studenta z zagadnieniami morfologii i systematyki wybranych rodzin w obrębie roślin naczyniowych, a także z morfologicznymi cechami diagnostycznymi ważniejszych roślin leczniczych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
udział studenta w wykładach – 30 godzin,
udział studenta w laboratoriach – 50 godzin,
udział studenta w ćwiczeniach – 10 godzin,
udział studenta w zajęciach terenowych – 10 godzin,
konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia – 5 godzin.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 105 godzin, co odpowiada 4,2 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
udział studenta w wykładach – 30 godzin,
udział studenta w laboratoriach – 50 godzin,
udział studenta w ćwiczeniach – 10 godzin,
udział studenta w zajęciach terenowych – 10 godzin,
sporządzenie zielnika – 10 godzin,
przygotowanie się do bieżących zajęć, powtórzenie materiału, uzupełnienie notatek – 30 godzin,
przygotowanie się do kolokwiów – 25 godzin,
przygotowanie się do egzaminu – 50 godzin,
czytanie wskazanej literatury: 5 godzin,
konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia – 5 godzin.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 225 godzin, co odpowiada 9 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego – 5 godzin,
udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań) – 30 godzin,
konsultacje badawczo-naukowe – 5 godzin
udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań) – 50 godzin,
przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową – 5 godzin,
sporządzanie zielnika z wykorzystaniem opracowań naukowych – 10 godzin,
przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu – 40 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 145 godzin, co odpowiada 5,8 punktom ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie się do kolokwiów – 25 godzin,
przygotowanie się do egzaminu – 50 godzin.
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Potrafi scharakteryzować budowę morfologiczną i anatomiczną grzybów, porostów, mszaków, paprotników i roślin nasiennych dostarczających surowców leczniczych – K_A.W24
W2: Ma podstawową wiedzę na temat roślinnych surowców farmakopealnych i niefarmakopealnych – K_A.W24
W3: Zna podstawy systematyki roślin i grzybów oraz zasady korzystania z kluczy do oznaczania roślin naczyniowych – K_A.W25
W4: Zna zasady wykonywania zielnika, w tym etykietowania egzemplarzy zielnikowych roślin – K_A.W26
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Identyfikuje i charakteryzuje struktury komórki roślinnej i tkanki roślinne – K_A.U16
U2: Identyfikuje i charakteryzuje budowę morfologiczną i anatomiczną organów roślinnych – K_A.U16
U3: Rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych wybrane rodziny, rodzaje i gatunki roślin ze szczególnym uwzględnieniem taksonów leczniczych – K_A.U17
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Kształtuje umiejętność pracy w zespole – K3
K2: Ocenia wartość różnych źródeł informacji, preferując obiektywne, wiarygodne i zgodne ze stanem współczesnej wiedzy – K7
K3: Wyciąga i formułuje wnioski z własnych obserwacji roślin i pomiarów ich cech – K8
Metody dydaktyczne
Wykład: metody podające – wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna.
Laboratoria:
– metody podające – prezentacja multimedialna,
– metody poszukujące – laboratoryjna, obserwacji, ćwiczeniowa.
Ćwiczenia: metody podające – prezentacja multimedialna, metody problemowe.
Zajęcia terenowe: metody poszukujące – obserwacja roślin w Ogrodzie Roślin Leczniczych i Kosmetycznych CM UMK i w Ogrodzie Botanicznym LPKiW w Myślęcinku.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu biologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwia: W1-W3, U1-U3, K3
Zielnik: W4, K3
Egzamin: W1-W3, U1-U3, K3
Aktywność: K1, K2
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Broda B., Zarys botaniki farmaceutycznej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002.
Literatura uzupełniająca:
1. Broda B., Mowszowicz J., Przewodnik do oznaczania roślin leczniczych, trujących i użytkowych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000.
2. Dingermann T., Kreis W., Rimpler H., Zündorf I., Biologia farmaceutyczna. MedPharm Polska, Wrocław 2012.
3. Farmakopea Polska, Wydanie XIII, Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, Warszawa 2023.
Literatura dodatkowa:
1. Czaplewska J., Kulikowska-Gulewska H., Wstęp do anatomii i morfologii roślin naczyniowych. Wydawnictwo UMK, Toruń 1999.
2. Kayser O., Müller R.H. (red.), Biotechnologia farmaceutyczna. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003.
3. Podbielkowski Z., Sudnik-Wójcikowska B., Słownik roślin użytkowych. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 2003.
4. Senderski M.E., Zioła, praktyczny poradnik o ziołach i ziołolecznictwie. Wydawnictwo K.E. Liber, Warszawa 2009.
5. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, T. 1, Morfologia, T. 2, Systematyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
6. van Wyk E.B., Wink M., Rośliny lecznicze świata, Ilustrowany przewodnik. MedPharm Polska, Wrocław 2008.
7. Wójciak H., Porosty, mszaki, paprotniki, Flora Polski. Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2003.
Polecane źródła internetowe:
www.atlas-roslin.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: