Fizjoterapia w podologii
1700-KII2-FIZPOD-2
Wykłady obejmują zagadnienia najczęściej występujących wad stóp, martwicy kości stóp, entezopatii. Studenci w trakcie laboratoriów zapoznają się z rolą fizjoterapeuty w diagnostyce i terapii podologicznej.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w laboratoriach: 15 godzin
- konsultacje: 19 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: 45 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS.
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w laboratoriach: 15 godzin
- przygotowanie do laboratorium: 3 godziny
- napisanie sprawozdania z laboratorium: 1 godzina
- czytanie wskazanego piśmiennictwa: 6 godzin
- konsultacje: 19 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1= 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
3.Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 6 godzin
- konsultacje badawczo naukowe: 2 godziny
- udział w wykładach: 6 godzin
- udział w laboratoriach objętych aktywnością naukową: 10 godzin
- przygotowanie do laboratoriów objętych aktywnością naukową: 2 godziny
- napisanie sprawozdań z laboratoriów objętych aktywnością naukową: 1 godzina
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS.
5.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
W1: etiologię i charakterystykę dysfunkcji kończyny dolnej oraz podstawowe techniki fizjoterapeutyczne mające zastosowanie w podologii (K_W13)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: Odpowiednio planuje i realizuje proces samokształcenia oraz promuje zasadę̨ „uczenia się̨ przez całe życie”. (K_U14)
U2: Krytycznie interpretuje i analizuje wyniki badań naukowych. (K_U11)
U3: przeprowadzić prawidłową diagnozę stanu stóp (K_U12, K_U07)
U4: wykonać zabiegi fizykalne wykorzystując znajomość patogenezy określonych jednostek chorobowych stóp zgodnie z zasadami BHP (K_U16)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student gotów jest do:
K1: krytycznego korzystania z różnych źródeł informacji naukowej w celu doskonalenia wiedzy i umiejętności zawodowych (K_K01)
K2: Świadomy własnych ograniczeń́ podejmuje współpracę i konsultuje ze specjalistą z zakresu profilaktyki i ochrony zdrowia w przypadku podejrzenia zmian chorobowych (K_K05)
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną, ćwiczenia praktyczne, studium przypadku, dyskusja, metoda obserwacji
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Wymagania wstępne
Do realizacji opisanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii, podstaw fizjoterapii i masażu.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne: W1
Kolokwia: W1, U1, U2, U3, U4
Przedłużona obserwacja: K1, K2
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa
1. Bac A., Jankowcz – Szymańska A., Kaczor S., Liszka H. Fizjoterapia w dysfunkcjach stopy i stawu skokowo goleniowego u dorosłych. PZWL, Warszawa 2020
2. Barbara Zukunft-Huber - Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp u dzieci, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2013
3. Inge Dougans - Refleksologia, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2018
Literatura uzupełniająca
1. Nowotny J. Podstawy Fizjoterapii tom I i II, Kasper 2005
2. Hanne Marquardt, Podręcznik refleksoterapii stóp, Galaktyka, Łódź 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: