Prowadzony w
cyklach:
2022/23Z, 2022/23L, 2023/24Z, 2023/24L, 2024/25Z, 2024/25L, 2025/26Z, 2025/26L
Kod ISCED: 0917
Punkty ECTS:
brak danych
Język:
polski
Ćwiczenia specjalistyczne i metodologia badań naukowych
1700-KII2-CWSP-2
W czasie laboratoriów omawiane są metody zbierania i analizy danych naukowych, formułowanie hipotez badawczych, zasady dyskusji. Przedstawiane są konstrukcje narzędzi naukowych, metody wnioskowania naukowego oraz ocena wiarygodności badań i doniesień medycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w laboratoriach: 200 godzin
– konsultacje: 8 godzin
– przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 210 godzin, co odpowiada 7 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w laboratoriach: 200 godzin
– przygotowanie do laboratoriów: 120 godzin
– czytanie wskazanego piśmiennictwa: 407 godzin
– konsultacje: 8 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 13 + 2 = 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 750 godzin, co odpowiada 25 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 229 godzin
– konsultacje badawczo – naukowe: 8 godzin
– udział w laboratoriach objętych aktywnością naukową z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 200 godzin
– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 13 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 450 godzin, co odpowiada 15 punktom ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 13+ 2 = 15 godzin co odpowiada 0,5 punktu ECTS
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
W1: główne trendy badań naukowych w chorobach skóry, zminach skórnych w przebiegu chorób endokrynologicznych, zabiegów kosmetologicznych i surowców kosmetycznych
(K_W09)
W2: ilościowe i jakościowe metody zbierania danych, zasady
prowadzenia badań naukowych oraz zasady analizy danych
biostatystyki (K_W10)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: samodzielnie poszukiwać i interpretować doniesienia
naukowe w modelu dochodzenia do praktyki opartej na
dowodach w dostępnych bazach medycznych w języku polskim i
angielskim w celu realizacji własnych planów badawczych
(K_U01, K_U11)
U2: zaplanować badanie obserwacyjne i doświadczalne oraz
napisać pracę naukową (K_U04)
U3: wykonać analizę statystyczną zebranych danych i wyjaśnić
ograniczenia interpretacji wyników (K_U03)
U4: zastosować odpowiednie metody, techniki i narzędzia
badawcze w różnych fazach własnego badania naukowego
(K_U18)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student gotów jest do:
K1: korzystania z różnych źródeł literatury naukowej według hierarchii wiarygodności danych naukowych w celu doskonalenia wiedzy w dziedzinie kosmetologii (K_K01)
Metody dydaktyczne
– dyskusja dydaktyczna - analiza badań naukowych
– praca w zespołach i indywidualnie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu wybranej dziedziny kosmetologii oraz znajomość podstaw statystyki badań naukowych.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest:
1. Praktyczne wykonanie zadań badawczych w danym semestrze: W1, U1, U2, K1
2. Praktyczne wykonanie zadania badawczego w semestrze III, opracowanie koncepcji pracy magisterskiej i zebranie materiałów źródłowych:
- zredagowanie planu i celu pracy;
- zebranie literatury przedmiotu;
- dobór właściwych metod i narzędzi badawczych;
- zredagowanie I rozdziału pracy.
3. Aktywność oceniana na podstawie przedłużonej obserwacji czynności studenta (bieżące przygotowanie i aktywność) przelicza się na stopnie według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92 – 100% bdb
84 – 91% db+
76 – 83% db
68 – 75% dst+
60 - 67% dst
<60% ndst
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Wilson E, Bright J: Wstęp do badań naukowych.
2. Kolman R: Zdobywanie wiedzy - poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje). Wyd. Branta, Bydgoszcz 2004
3. Radomski D, Grzanka A. Metodologia badań naukowych w medycynie. UM Poznaniu, Poznań 2011
Literatura uzupełniająca:
1. Guyatt GH. Praktyczne aspekty EBM. Medycyna Praktyczna 2003, 3: 37-38
Glasziou P. EBM - rola Cochrane Collaboration i Cochrane Library. Medycyna Praktyczna 2003, 3: 44-45
|
W cyklu 2024/25Z:
1. Wilson E, Bright J: Wstęp do badań naukowych. 2. Kolman R: Zdobywanie wiedzy - poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje). Wyd. Branta, Bydgoszcz 2004 3. Radomski D, Grzanka A. Metodologia badań naukowych w medycynie. UM Poznaniu, Poznań 2011 Literatura uzupełniająca: 1. Guyatt GH. Praktyczne aspekty EBM. Medycyna Praktyczna 2003, 3: 37-38 2. Glasziou P. EBM - rola Cochrane Collaboration i Cochrane Library. Medycyna Praktyczna 2003, 3: 44-45
|
W cyklu 2024/25L:
1. Wilson E, Bright J: Wstęp do badań naukowych. 2. Kolman R: Zdobywanie wiedzy - poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje). Wyd. Branta, Bydgoszcz 2004 3. Radomski D, Grzanka A. Metodologia badań naukowych w medycynie. UM Poznaniu, Poznań 2011 Literatura uzupełniająca: 1. Guyatt GH. Praktyczne aspekty EBM. Medycyna Praktyczna 2003, 3: 37-38 2. Glasziou P. EBM - rola Cochrane Collaboration i Cochrane Library. Medycyna Praktyczna 2003, 3: 44-45
|
W cyklu 2025/26Z:
1. Wilson E, Bright J: Wstęp do badań naukowych. 2. Kolman R: Zdobywanie wiedzy - poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje). Wyd. Branta, Bydgoszcz 2004 3. Radomski D, Grzanka A. Metodologia badań naukowych w medycynie. UM Poznaniu, Poznań 2011 Literatura uzupełniająca: 1. Guyatt GH. Praktyczne aspekty EBM. Medycyna Praktyczna 2003, 3: 37-38 2. Glasziou P. EBM - rola Cochrane Collaboration i Cochrane Library. Medycyna Praktyczna 2003, 3: 44-45
|
W cyklu 2025/26L:
1. Wilson E, Bright J: Wstęp do badań naukowych. 2. Kolman R: Zdobywanie wiedzy - poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje). Wyd. Branta, Bydgoszcz 2004 3. Radomski D, Grzanka A. Metodologia badań naukowych w medycynie. UM Poznaniu, Poznań 2011 Literatura uzupełniająca: 1. Guyatt GH. Praktyczne aspekty EBM. Medycyna Praktyczna 2003, 3: 37-38 2. Glasziou P. EBM - rola Cochrane Collaboration i Cochrane Library. Medycyna Praktyczna 2003, 3: 44-45
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: