Zajęcia fakultatywne: Socjologiczne studium kobiecości, narodzin i opieki położniczej
1700-KII-ZF-SOCKOB
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec problematyki kobiecości i narodzin. Student analizuje odmienne zwyczaje związane z kobiecością i narodzinami w różnych kulturach i religiach, podejmuje wysiłek ich oceny. Poznaje proces medykalizacji opieki położniczej, uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad kobietą rodzącą i jej dzieckiem oraz poszukuje prawidłowych form relacji. Poznaje potrzeby psychospołeczne kobiet w różnych fazach życia, w tym kobiet rodzących w instytucji szpitala i poza nim. Analizuje wątki trudnej kobiecości i trudnego macierzyństwa.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:
− udział w wykładach: 15 godzin
− udział w laboratoriach: nie dotyczy
− udział w seminariach: nie dotyczy
− udział w konsultacjach: 2 godziny
− udział w zaliczeniu przedmiotu- 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ETCS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
− udział w wykładach: 15 godzin
− udział w laboratoriach: nie dotyczy
− udział w seminariach: nie dotyczy
− udział w konsultacjach:2 godziny
− czytanie wybranego piśmiennictwa: 2 godziny
− przygotowanie do kolokwium i kolokwium(5+1) 6 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ETSC
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
− nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania
− przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (5+1) 6 godzin
Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 6 godzin co odpowiada 0,24 ETCS
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny
− przygotowanie do kolokwium (w zakresie praktycznym): 4 godzin
− udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym): 1 godzina
Łączny nakład studenta o charakterze praktycznym wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 ETCS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie wykładów. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia:
− czytanie wybranego piśmiennictwa: 2 godziny
− udział w konsultacjach:1 godziny
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobycia kompetencji społecznych wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,12 ETCS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Student
W1: Rozróżnia socjologiczne aspekty kobiecości oraz problematykę tożsamości osobowej i społecznej kobiety,
W2: Charakteryzuje rolę kobiety w tradycyjnych i nowoczesnych społeczeństwach
W3: Wymienia tradycyjne i współczesne zwyczaje związane z narodzinami
W4: Opisuje problemy współczesnej opieki położniczej w odniesieniu do społecznych oczekiwań kobiet
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1: Potrafi w sposób precyzyjny i spójny przedstawiać argumenty na rzecz humanizacji narodzin i opieki położniczej
U2: Analizuje zjawisko kobiecości w nowoczesnym społeczeństwie i jego trudności
U3: Potrafi ocenić zjawisko medykalizacji kobiecości, narodzin i opieki położniczej
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student
K1: Jest świadomy osobistej odpowiedzialności za relacje społeczne
K2: Ma świadomość konieczności korzystania z reguł komunikacji społecznej w pracy z pacjentami i w zespole terapeutycznym
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny, konwersatoryjny, studium przypadku, metoda fotojęzyka, analiza filmu dokumentalnego
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Recenzje filmów dokumentalnych W1- W4, U1-U3
oraz analiza studium przypadku K1-K2
Kryteria
liczba punktów
>60 %. zaliczenie
Literatura
Literatura podstawowa:
Kotowska- Wójcik O. A., Luty- Michalak M. (red.), Kobieta w przestrzeni publicznej, Dialog- praktyka- nauka, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne. Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca
Chmielowska D, Grabowska B., Machud- Mendecka E., Być kobietą w Oriencie, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: Kotowska- Wójcik O. A., Luty- Michalak M. (red.), Kobieta w przestrzeni publicznej, Dialog- praktyka- nauka, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne. Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca Chmielowska D, Grabowska B., Machud- Mendecka E., Być kobietą w Oriencie, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: