Zajęcia fakultatywne: Społeczne dylematy i konsekwencje rozwoju medycyny 1700-KI-ZF-SPOLDYL
Problematyką wykładu wyrasta z socjologicznego programu badań o nazwie socjologia medycyna, w ramach którego medycyna (instytucje medyczne) analizowana jest w analogiczny sposób jak z instytucji społecznych. W ramach tak określanego programu badań przedmiotem socjologicznej analizy poddane zostają są między innymi: społeczne, kulturowe, ideowe, ekonomiczne i biurokratyczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji w tym instytucji medycznych.
Uczestnictwo w wykładzie pozwala zapoznać się socjologiczną debatą na temat kondycji współczesnej medycyny a także z rezultatami socjologicznych analiz, które wskazują na zróżnicowane oceny współczesnej medycyny, jej wielorakie interpretacje i obawy związane z medycznym rozwojem.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
zaliczenie pisemne: > 60% (W1,W2, W3, U1, U2, K1)
Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru
Zaliczenie: >60 % poprawnych odpowiedzi.
Literatura
Literatura podstawowa:
Domaradzki J., Społeczne konstruowanie genetyki. Reprezentacje biotechnologii w polskim czasopiśmiennictwie opiniotwórczym, Poznań: Wydaw. Nauk. Uniw. Med. im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu 2018.
Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008.
Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015.
Literatura uzupełniająca:
Nowakowski M., Piątkowski W., Procesy medykalizacji we współczesnym społeczeństwie. Lublin: UMCS 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: