Środki zapachowe i aromaterapia
1700-K3-SZA-S1
Wykłady z przedmiotu Środki zapachowe i aromaterapia zapoznają studentów z bogactwem substancji zapachowych oraz ich oddziaływaniem na organizm człowieka. Omawiane są podstawy chemorecepcji oraz specyfika zmysłu węchu. Przedstawiane są metody pozyskiwania surowców zapachowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. W ramach wykładów prezentowane są właściwości tych substancji oraz ich zastosowanie. Omawiane są zasady aromaterapii, podstawy perfumerii; rodzaje nut zapachowych, klasyfikacja zapachów oraz wyrobów perfumeryjnych. Obejmuje on również przedstawienie zasad tworzenia kompozycji zapachowych, perfumowania wyrobów i aromaterapii.
Podkreślane są także zagadnienia związane z działaniem alergizującym niektórych substancji zapachowych, a także wymagania prawne dotyczące sposobu oznakowania produktów perfumeryjnych.
Laboratoria są powiązane z tematyką wykładów. Podczas zajęć laboratoryjnych studenci poznają specyficzne właściwości i działanie poszczególnych olejków eterycznych oraz ich zastosowanie w aromaterapii. Zapoznają się z zaletami oraz ograniczeniami dotyczącymi stosowania aromaterapii. Kreują własne kompozycje zapachowe. Tworzą świece do masażu, perfumy tradycyjne i w kremie oraz lecznicze wcierki i odżywki do włosów.
Zajęcia laboratoryjne pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej oraz zespołowej.
W cyklu 2022/23Z:
Wykłady z przedmiotu Środki zapachowe i aromaterapia zapoznają studentów z bogactwem substancji zapachowych oraz ich oddziaływaniem na organizm człowieka. Omawiane są podstawy chemorecepcji oraz specyfika zmysłu węchu. Przedstawiane są metody pozyskiwania olejków eterycznych, właściwości tych substancji oraz ich zastosowanie. Omawiane są zasady aromaterapii. W ramach wykładów prezentowane są także związki zapachowe (zawierające określone grupy osmoforowe), podstawy perfumerii; rodzaje nut zapachowych, klasyfikacja zapachów oraz wyrobów perfumeryjnych. Podkreślane są także zagadnienia związane z działaniem alergizującym niektórych substancji zapachowych, a także wymagania prawne dotyczące sposobu oznakowania kosmetyków, w szczególności produktów perfumeryjnych.
Laboratoria są powiązane z tematyką wykładów. Podczas zajęć laboratoryjnych studenci poznają specyficzne właściwości i działanie poszczególnych olejków eterycznych oraz ich zastosowanie w aromaterapii. Zapoznają się z zaletami oraz ograniczeniami dotyczącymi stosowania aromaterapii. Ćwiczą pamięć zapachów i uczą się rozpoznawania poszczególnych substancji. Kreują własne kompozycje zapachowe. Zajęcia laboratoryjne pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej oraz zespołowej.
|
W cyklu 2023/24Z:
Wykłady z przedmiotu Środki zapachowe i aromaterapia zapoznają studentów z bogactwem substancji zapachowych oraz ich oddziaływaniem na organizm człowieka. Omawiane są podstawy chemorecepcji oraz specyfika zmysłu węchu. Przedstawiane są metody pozyskiwania olejków eterycznych, właściwości tych substancji oraz ich zastosowanie. Omawiane są zasady aromaterapii. W ramach wykładów prezentowane są także związki zapachowe (zawierające określone grupy osmoforowe), podstawy perfumerii; rodzaje nut zapachowych, klasyfikacja zapachów oraz wyrobów perfumeryjnych. Podkreślane są także zagadnienia związane z działaniem alergizującym niektórych substancji zapachowych, a także wymagania prawne dotyczące sposobu oznakowania kosmetyków, w szczególności produktów perfumeryjnych.
Laboratoria są powiązane z tematyką wykładów. Podczas zajęć laboratoryjnych studenci poznają specyficzne właściwości i działanie poszczególnych olejków eterycznych oraz ich zastosowanie w aromaterapii. Zapoznają się z zaletami oraz ograniczeniami dotyczącymi stosowania aromaterapii. Ćwiczą pamięć zapachów i uczą się rozpoznawania poszczególnych substancji. Kreują własne kompozycje zapachowe. Zajęcia laboratoryjne pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej oraz zespołowej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin,
- udział w laboratoriach: 15 godzin,
- udział w konsultacjach: 3 godziny,
- zaliczenie na ocenę: 2 godziny.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin,
- udział w laboratoriach: 15 godzin,
- udział w konsultacjach: 3 godziny,
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 3 godzin,
- przygotowanie do laboratoriów: 7 godzin,
- przygotowanie do kolokwiów: 5 godziny,
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie na ocenę: 5 + 2 = 7 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- 3 godziny.
Łączny czas związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,12 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwiów: 5 godzin,
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie na ocenę: 5 + 2 = 7 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem
do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 12 godzin,
co odpowiada 0,48 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 15 godzin,
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym):
7 godzin,
- przygotowanie do kolokwiów (w zakresie praktycznym):
3 godziny,
- przygotowanie do zaliczenia (w zakresie praktycznym):
5 godzin.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktu ECTS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń.
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
- przygotowanie do laboratoriów: 1 godzina,
- udział w konsultacjach: 1 godzina.
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 2 godzin, co odpowiada 0,08 punktu ECTS.
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna rodzaje substancji stosowanych zewnętrznie (K_W20)
W2: zna przykładowe receptury podstawowych kosmetyków (K_W23)
W3: zna właściwości chemiczne, reaktywność, pochodzenie
i zastosowanie kosmetyczne wybranych związków zapachowych (K_W30)
W4: zna substancje zapachowe stosowane w preparatyce kosmetycznej, ich działanie i zakres zastosowania (K_W46)
W5: zna wybrane substancje czynne stosowane w kosmetyce i ich działanie, zakres zastosowania oraz możliwe interakcje
ze środowiskiem preparatu kosmetycznego (K_W48)
W6: zna wybrane surowce roślinne wykorzystywane w kosmetykach (K_W49)
W7: posiada wiedzę dodatkową z zakresu kosmetologii (K_W50)
W8: zna właściwości olejków eterycznych oraz zasady aromaterapii, zna zasady tworzenia kompozycji zapachowych (K_W54)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: odczytuje receptury kosmetyczne; identyfikuje terminy INCI substancji zapachowych, ocenia kosmetyk i zakres jego działania na podstawie określonego składu (K_U23)
U2: posiada umiejętność wykonania czynności laboratoryjnych
– ważenie, odmierzanie objętości, przyrządzenie roztworów
o określonym stężeniu, rozcieńczanie roztworów (K_U30)
U3: wskazuje zależność między składem chemicznym surowca kosmetycznego a jego działaniem i zastosowaniem kosmetycznym (K_U42)
U4: potrafi identyfikować substancje czynne zawarte w kosmetykach (K_U43)
U5: potrafi ocenić jakość i skuteczność działania preparatów kosmetycznych (K_U44)
U6: potrafi realizować w praktyce zasady aromaterapii, potrafi odczytać i ocenić skład danego produktu perfumeryjnego (K_U47)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy (K_K01)
K2: potrafi pracować w zespole (K_K07)
Metody dydaktyczne
Wykład:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Laboratoria:
- ćwiczenia laboratoryjne – praktyczne
- pokaz
- metoda klasyczna problemowa
- dyskusja
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- laboratoryjna
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii kosmetycznej, podstaw receptury kosmetycznej oraz fizjologii.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Środki zapachowe i aromaterapia jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach dydaktycznych, posiadanie wiedzy zdobytej podczas wykładów i z obowiązującego piśmiennictwa sprawdzane przez końcowy sprawdzian pisemny, uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
90-100% bdb
81-89% db+
71-80% db
66-70% dst+
60-65% dst
0-59% ndst
Nie zaliczenie części laboratoryjnej lub teoretycznej jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej oraz zaliczania poprawkowego.
Zaliczenie końcowe teoretyczne na ocenę: < 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8)
Zaliczenie końcowe praktyczne na ocenę: > 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, U1, U2, U3, U4, U5)
Kolokwia (sprawdziany pisemne): ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, U1, U4, U5)
Raporty/ karty pracy: ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, U1, U2, U3, U4, U5, U6, K1, K2)
Przedłużona obserwacja/Aktywność ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, U1, U2, U3, U4, U5, U6, K1, K2)
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Brud W, Konopacka-Brud I: Podstawy perfumerii. Oficyna Wydawnicza MA, Łódź 2009.
2. Brud W, Konopacka I: Pachnąca apteka. Tajemnice aromaterapii. Pagina, Warszawa 2001.
3. Jabłońska-Trypuć A, Farbiszewski R: Sensoryka i podstawy perfumerii. MedPharm Polska, Wrocław 2008.
Literatura uzupełniająca:
1. Newman C: Perfumy - podróż w świat zapachów. National Geografic, Warszawa 2000.
2. Malinka W: Zarys chemii kosmetycznej. Volumed, Wrocław 1999.
3. Opracowanie zbiorowe: Olejki eteryczne i aromaterapia. Wydawnictwo Vital 2024.
4. Marcin Molski, Nowoczesna kosmetologia. Kosmetyki, zabiegi, suplementy. Tom 2, PWN, Warszawa 2014.
5. Kosmetologia. 2, Anna Kołodziejczak redakcja naukowa, PZWL, Warszawa 2020.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: 1. Brud W, Konopacka-Brud I: Podstawy perfumerii. Oficyna Wydawnicza MA, Łódź 2009. 2. Brud W, Konopacka I: Pachnąca apteka. Tajemnice aromaterapii. Pagina, Warszawa 2001. 3. Malinka W: Zarys chemii kosmetycznej. Volumed, Wrocław 1999.
Literatura uzupełniająca: 1. Jabłońska-Trypuć A, Farbiszewski R: Sensoryka i podstawy perfumerii. MedPharm Polska, Wrocław 2008. 2. Newman C: Perfumy - podróż w świat zapachów. National Geografic, Warszawa 2000. 3. Romer M: Aromaterapia dla całej rodziny. MedPharm Polska, Wrocław 2010.
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: 1. Brud W, Konopacka-Brud I: Podstawy perfumerii. Oficyna Wydawnicza MA, Łódź 2009. 2. Brud W, Konopacka I: Pachnąca apteka. Tajemnice aromaterapii. Pagina, Warszawa 2001. 3. Malinka W: Zarys chemii kosmetycznej. Volumed, Wrocław 1999.
Literatura uzupełniająca: 1. Jabłońska-Trypuć A, Farbiszewski R: Sensoryka i podstawy perfumerii. MedPharm Polska, Wrocław 2008. 2. Newman C: Perfumy - podróż w świat zapachów. National Geografic, Warszawa 2000. 3. Romer M: Aromaterapia dla całej rodziny. MedPharm Polska, Wrocław 2010.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: